Sandra Magnusson är kvalitetsansvarig med fokus på hållbarhet

Hundra procent fossilfritt 2030

Senast 2030 ska Trollhättan Energi se till att alla bolagets produkter och tjänster är helt fossilfria. Det omfattar hela värdekedjan från råvara till tillverkning, leverans och användning av företagets produkter och tjänster ute hos alla privat- och företagskunder. - Det innebär att vi ställer ökade krav även på våra leverantörer och samarbetspartners. Och när det gäller vår egen verksamhet inom bolaget ska vi vara helt fossilfria redan 2025, deklarerar vd:n Pia Brühl Hjort.

I den nya bolagsstrategin som antogs hösten 2020 är ett uttalat övergripande mål just att fortsätta minimera såväl Trollhättan Energis som hela Trollhättans miljöpåverkan.
– Vi vill ta ansvar för vår stad och bli en ännu starkare samhällsaktör som jobbar effektivt med miljö- och hållbarhetsfrågorna. Därför lägger vi nu också extra fokus på att samordna alla insatser för att få största möjliga effekt. Det handlar både om hur vi fortsätter jobba internt, samtidigt som vi ställer ökade krav på produkter och tjänster från alla våra leverantörer och samarbetspartners, påpekar Pia Brühl Hjort.
 

“Vi har redan kommit långt”

Rekryteringen av kvalitetsansvariga Sandra Magnusson (bilden) är en tydlig markering i det arbetet. Hon har en nyckelroll i det fortsatta och vässade hållbarhetsarbetet.
– Vi har redan tidigare kommit långt, men syftet nu är att verkligen mejsla fram den röda lokala tråden utifrån de globala hållbarhetsmål som FN beslutat om i Agenda 2030, säger Sandra.
 
Ett tydligt steg är bolagsstyrelsens eniga beslut om att hela den så kallade värdekedjan ska vara fossilfri 2030. Det innebär i praktiken att såväl produktion som leveranser av inköpta varor och tjänster, liksom Trollhättan Energis egen verksamhet och bolagets produkter och tjänster, inte i någon fas innebär användande av fossila bränslen. 
 

I linje med nya visionen

– Vi ska göra allt vi kan för att även våra kunder, både företag och privatpersoner, ska kunna vara helt fossilfria 2030. Därför måste vi bli ännu tydligare i vår kravställning även tidigt i värdekedjan och verkligen skapa förutsättningarna, påpekar Pia Brühl Hjort.
Hon ser det som en naturlig utveckling helt i linje med Trollhättan Energis nya vision; “Den goda kraften för generationer”.
 
För Trollhättan Energis egen del är målsättningen om 100 procent fossilfrihet inom bolaget satt redan till 2025.
– Vi är redan på god väg, men här gör vi nu en noggrann intern inventering av all vår verksamhet. Självklart ska vi fortsätta vara en föregångare. Fossilfritt och förnybart är ju inget nytt för oss, men vi ska driva arbetet ännu mer strukturerat, påpekar Sandra Magnusson.
 

“Vi ska fortsätta vara en möjliggörare”

Elleveranserna kommer exempelvis redan idag från förnybara energikällor och externa transporter av flis till värmeverket på Stallbacka styrs nu mot biogas. Flisen är dessutom rester från skogen som omvandlas till fjärrvärme märkt Bra miljöval, som värmer tusentals företag och hushåll i Trollhättan. Det finns många fler hållbara exempel. Och de kommer att följas av fler konkreta åtgärder.
 
Trollhättan Energis nu tydligt uttalade mål om en helt fossilfri värdekedja, går också helt i linje med Västra Götalandsregionens och Trollhättans Stads ambitioner. Sandra Magnusson understryker att vägen till framgång är ett systematiskt och strukturerat miljöarbete i nära dialog med leverantörer och andra samarbetspartners.
– Det skapar ett gemensamt engagemang. Och tack vare att vi jobbar och utvecklas tillsammans över alla våra verksamhetsområden inom Trollhättan Energi, så kommer vi också att få ut maximalt av den stora kunskap och medvetenhet som redan finns hos oss. En hållbar utveckling för Trollhättan här och nu, och för kommande generationer, är ju ett övergripande mål i allt vi gör. Vi ska fortsätta vara en möjliggörare och en avgörande kraft i det arbetet. Utvecklingen av våra digitala tjänster är ett viktigt verktyg som också skapar mervärden för våra kunder, understryker Sandra Magnusson.
 
En hållbar liten ordlista:
 
Fossilfri: När energin som används inte kommer från fossila bränslen som kol, olja och gas och därmed inte heller bidrar till ökade koldioxidutsläpp.
Förnybar: Energi från källor som hela tiden naturligt förnyas och inte kommer att ta slut. Sol, vind, vatten och biobränsle är några exempel.
Klimatneutral: När en verksamhet sammantaget inte medverkar till klimatförändringarna.
Klimatpositiv: När en verksamhet binder mer koldioxid än vad som släpps ut.
Klimatberäkning: En överblick av verksamhetens sammanlagda klimatpåverkan, som kartlägger var utsläppen av växthusgaser sker och hur stora de är.
 
För mer information, kontakta:
Pia Brühl Hjort, vd: 0520-49 75 86
Sandra Magnusson, kvalitetsansvarig: 0520-49 75 47
 

Nyheten publicerad: 2021-09-06

Senaste nyheterna

Alexandra och Viktor vid Vänern

2022-01-27

Tre stråk utreds vidare för kommande råvattenledning från Vänern till Trollhättan

I somras kunde vi berätta om det fördjupade samarbetet mellan Trollhättan Energi och Vänersborgs kommun som tillsammans enats om att utreda tre nya stråk vidare för dragningen av råvattenledningen från Vänern till Trollhättans nya vattenverk, en del i satsningen Vattenpaketet 2026.

Sopbilar på rad

2022-01-19

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

Man vid Trollhättan Energi

2022-01-17

Höga elpriser: “Jag förstår kundernas oro”

Just nu får vi på Trollhättan Energi många samtal från oroliga kunder när elräkningen landar och elpriset fortsatt ligger på höga nivåer. - Jag förstår kundernas oro. Elpriset är högt just nu och har varit det en tid. Har du ett rörligt elavtal är vi inne i en period där elräkningen kommer vara högre. Men över tid brukar det jämna ut sig och det rörliga elavtalet ger dig ett bra pris över tid, säger Henrik Larsson Kundservicechef på Trollhättan Energi.

Tjej håller i en router och tittar in i kameran

2022-01-14

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät.

Glödlampor

2022-01-13

Regeringen 12/1: “Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen”

Just nu får vi många samtal från oroliga kunder som har frågor kring sin elfaktura. I går, onsdagen den 12/1, meddelade regeringen att de avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

2021-12-30

Hållbara appar från Trollhättan Energi

Vi har tagit fram flera smarta appar för stora och små Trollhättebor för att göra livet lite enklare, roligare och mer hållbart. Över 170.000 personer har hittills laddat ner dem och vi fortsätter att göra dem ännu bättre. Hör gärna av dig om du har något tips!

Albert sågar en julgran

2021-12-28

När julen är över: Så återvinner du din barrande gran

Vi hoppas att du haft en fin julhelg och att granen fortfarande står grön och grann i stugan. När den så småningom börjar barra och det är dags att återvinna den, så påminner vi om att du som är villaägare kan klippa ner granen och lägga i kärlet för restavfall eller trädgårdsavfall, medan du som bor i flerfamiljshus stämmer av med din hyresvärd om smidigaste sättet att återvinna granen.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-20

Återvinningscentralens öppettider under jul- och nyårshelgerna

Under jul- och nyårshelgerna har återvinningscentralen ändrade öppettider.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-15

Nu kan du återvinna förpackningar på återvinningscentralen Håjum

För att minska antalet obehöriga besök och skapa förutsättningar för att leverera ett tryggt besök för sina kunder på återvinningscentralen Håjum införde Trollhättan Energi, i oktober, ett passersystem med bommar. Bomsystemet och årstidens naturligt lägre besöksantal göra att Trollhättan Energi nu kan återinföra tjänster som Pantamera Express och förpackningsåtervinning.

Kille tittar på mobilen och med ljustråd över bilden

2021-12-02

Ny tjänsteportal för Trollhättans fiberkunder

Trollhättan Energi har tidigare berättat om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Redan nu finns en ny tjänsteportal för Trollhättan Energis fiberkunder där du som nyansluten till fibernätet kan se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig.

2021-11-24

Svar Direkt: Därför måste du göra en flyttanmälan

Är du på gång att flytta in eller flytta ut? Då är det viktigt att du kontaktar oss och gör en så kallad flyttanmälan, så att du inte står utan el när du flyttar in. Eller att ditt elavtal tickar på, trots att du flyttat ut.

Tjej står på cykelväg bakom ett byggstaket

2021-11-19

Vi förstärker elnätet till Trollhättans elbussar

Från och med 2022/2023 ska alla stadsbussar i Trollhättan drivas av el. Trollhättan Energi arbetar just nu med att förstärka elnätet för att möjliggöra bussladdning på resecentrum, Tingvalla. Ett projekt som pågår hösten 2021 till hösten 2022.