Anslut dig till fibernätet

Fiber, eller fiberoptik som det formellt heter, består av glas och överför ljus eller data via optiska kablar. Trollhättan Energi tar hand om anslutningen och ser till att din fastighet kopplas till fibernätet. Sedan bestämmer du som enskild fastighetsägare, villaägare eller boende i bostadsrätt eller samfällighet vilka fibertjänster du vill ha och tecknar avtal direkt med någon av marknadens leverantörer av telefoni, TV eller bredband.

Så ansluter du din villa till fibernätet

  1. Beställ fiber: Du beställer fiber genom att kontakta vår kundservice.
  2. Teckna avtal: Se villkor och priser här.
  3. Hembesök: Vi planerar din fiberinstallation tillsammans med dig på ett hembesök. Fundera över var du vill att kundenheten ska sitta. Grävning och anmälan till ledningskollen.se hjälper vi till med.
  4. Grävning och installation: Vi sköter kontakten med entreprenören som gräver och installerar fiber hos dig. Har du frågor under tiden kan du alltid höra av dig till oss.
  5. Beställning fibertjänster: När du är ansluten till vårt fibernät kan du välja bland ett tiotal olika tjänsteleverantörer av tv, telefoni och bredband. Läs mer om olika fibertjänster här.
  6. Betala fakturan: När allt är installerat och klart skickar vi en faktura på anslutningskostnaden till dig. Betalningsvillkor för anslutningsavgiften är 30 dagar. Månadsavgiften kommer på din månadsfaktura från oss.

Så ansluter du din lägenhet till fibernätet

Om lägenheten du bor i inte är ansluten till fibernätet kan du prata med din fastighetsägare eller hyresvärd som i sin tur kontaktar oss. Om du bor i en bostadsrätt eller en samfällighet utser föreningen en kontaktperson som ansvarar för kontakten med oss. Vi drar in fiber till en anslutningspunkt (switch, ODF) i huset. Därefter är det bostadsrättsföreningen eller samfälligheten som investerar i ett fastighets-/områdesnät som sedan kan anslutas till fibernätet.

Senast granskad: 2021-04-09