Kundservice

Vatten, avlopp och energi samlat på en faktura

För att göra det enkelt för dig som kund får du som har flera abonnemang hos oss allt samlat på en och samma faktura. Exempelvis el, elnät, vatten och avlopp, renhållning, fjärrvärme eller fiber. Det ger en bra överblick och gör det enklare att hantera betalningarna. På Mina sidor kan du logga in och se dina betalda och obetalda fakturor.

Fakturaperiod privatperson

Som privatkund hos oss får du en faktura varje månad.

Fakturaperiod företag

Företag/näringsidkare faktureras varannan månad. Anläggningar som sedan tidigare fakturerats varje månad kommer att fortsätta med det. Trollhättan Energi AB samt Trollhättan Energi Elnät AB har ändrat delbokslutsperiod till tertial istället för kvartal, vilket innebär att vi inte längre kan erbjuda kvartalsfaktura.

Betalningsvillkor

Betalning ska ske i rätt tid. Om så inte sker har Trollhättan Energi AB, om inte annat skriftligen avtalats, rätt att av konsumenten, förutom fakturabeloppet, fodra ränta enligt räntelagen från den i fakturan angivna förfallodagen, samt ersättning för de kostnader som är förenade med dröjsmålet. Hit räknas även kostnader för skriftlig betalningspåminnelse samt kostnader för verkställande av betalning eller annan förpliktelse.

E-faktura

Med e-faktura slipper du få en pappersfaktura med posten. Istället hamnar den direkt i din internetbank. Logga in på Mina sidor för att ändra till E-faktura.

Autogiro

Med autogiro dras pengarna från ditt bankkonto automatiskt på förfallodagen. Pappersfakturan får du som vanligt. Vill du betala med autogiro fyller du i ett medgivande, det gäller tills vidare och du kan när som helst återkalla det och välja att betala räkningarna via pappersfaktura eller E-faktura.

Observera att din autogiroanmälan gäller alla abonnemang på Trollhättan Energi.

Du kan beställa autogiro på tre olika sätt:

Avbetalning vid anslutning till kommunalt vatten och avlopp

Under särskilda omständigheter kan du som fastighetsägare få din anläggningsavgift för kommunalt vatten och avlopp uppdelad på årliga betalningar. Enligt Vattentjänstlagen §36 står det att huvudman (Trollhättan Energi) har en skyldighet att fördela en anläggningsavgift på årliga betalningar under en viss tid om dessa villkor uppfylls:

• Avgiften ska vara betungande med hänsyn till fastighetens ekonomiska bärkraft och andra omständigheter
• Fastighetsägaren ska begära att avgiften fördelas
• Slutligen krävs att fastighetsägaren ställer godtagbar säkerhet

En sådan avbetalning får sedan inte medges under längre tid än 10 år. Det gäller endast privatpersoner och det gäller inte vid nybyggnation. Det är alltså tre villkor som måste vara uppfyllda för att en avgift ska avbetalas och tidsgränsen är en maxgräns.

VA-skulden inklusive upplupen ränta förfaller till betalning i sin helhet när fastigheten övergår till annan ägare, alltså måste skulden som finns kvar då betalas helt.

Så här går det till:

  • 1. Avslag på banklån

    Om du som fastighetsägare inte har möjlighet att betala din VA-anslutning är det du som fastighetsägare som behöver agera för att visa att du inte kan betala avgiften. Detta innebär att Trollhättan Energi ställer krav på att banken har nekat dig lån. Du som fastighetsägare behöver också visa att det saknas andra tillgångar och att det går att ställa en godtagbar säkerhet. Ofta ställs säkerhet genom borgensman.

  • 2. Ansök om VA-avbetalning hos Trollhättan Energi

    Varje ärende prövas individuellt genom att du fyller i och skickar in denna blankett. Här ska du också bifoga uppgift om utgifter per månad och papper från banken där det finns med en underskrift från din banktjänsteman om att lån ej beviljas på anläggningsavgiften.

  • 3. Ansökan behandlas

    När vi fått in din ansökan behandlar vi den och meddelar dig om den har blivit beviljad eller om du får avslag.

  • 4. Uppläggning av amorteringsplan

    Om ansökan beviljas lägger vi upp en amorteringsplan på max 10 år.

 
Trollhättan Energi