Sten Krist4ensson, marknadschef, Förrådsg 2 2024

Företagskunder ger Trollhättan Energi höga betyg

I vårens kundundersökning ger både privat- och företagskunder Trollhättan Energi höga betyg. Nöjd-kund-index (NKI) har ökat mest på företagssidan och det totala NKI:et fortsätter vara högre än branschsnittet totalt sett.

– Den satsning vi gjort på att ha en ökad och tätare dialog med våra större företagskunder har med stor sannolikhet påverkat resultatet, säger Sten Kristensson, marknadschef hos Trollhättan Energi.

Bolaget genomför en stor kundundersökning varje år, via företaget Origo. Undersökningarna ger bland annat en övergripande bild av vad Trollhättan Energis kunder tycker, vilken uppfattning som råder om bolaget och önskemål om förbättringar. Omkring 75 procent av Trollhättan Energis företagskunder uppger att de är nöjda. Motsvarande siffra för privatkunder är 72 procent. Branschsnittet för elhandel, elnät och fjärrvärme ligger på mellan 57-67 procent för både företag och privatsidan.

– Totalt sett så ligger vårt NKI högt och stabilt över tid, och det är vi ödmjuka och tacksamma för. Som lokalt energibolag har vi ett ansvar att göra det bästa vi kan. Och det tror jag att våra kunder både ser och förstår.

”Vi behöver bli bättre på att förklara vårt hållbarhetsarbete”
I undersökningen uppger ungefär två tredjedelar av de svarande att de gör aktiva val för att minska miljöpåverkan. Drygt 60 procent upplever att genom att vara kund hos Trollhättan Energi så bidrar en till ett mer hållbart samhälle.

– Vi behöver bli bättre på att förklara vårt hållbarhetsarbete, men också att ge våra kunder verktyg för att på ett enkelt sätt kunna göra hållbara val. Och här gör vi en resa. Exempelvis håller vi på att ta fram en ny app som lanseras till hösten. Med den, och med fokus på el och energifrågor, öppnar vi upp för framtidens digitala tjänster.

Fokus på att förbättra kundupplevelsen och på energifrågor
Trollhättan Energi arbetar också med att se över sina kontaktvägar med kunder, förbättra kundupplevelsen och förstå vilka möjligheter det finns för Trollhättebor, företag och verksamheter i framtidens hållbara energisystem.

– Det händer massor inom energiområdet och vi tittar bland annat på alltifrån hur vi ska öka vår elproduktion och lagra energi till att erbjuda flextjänster, effekttaxa, styrning och optimering, säger Sten Kristensson.

Här kan du läsa mer i ett utdrag ur undersökningen. 

 

Nyheten publicerad: 2024-05-24

Senaste nyheterna

Blå pratbubbla med ett

2024-07-18

Utsättning av el och fiber pågår i Trollhättan

Just nu får vi samtal från kunder som frågar om personer som gör så kallad utsättning på deras tomt. Alltså markerar var el, fiber och telefonkablar går.

Man med varseljacka, hjälm och jeans som lutar sig mot ett stort rör i ett bergrum. Ler och tittar in i kameran.

2024-07-10

Avloppsreningsverket växer: Följ med ner i berget och se bassängerna för den utbyggda biologiska reningen

Trollhättan Energis omfattande infrastrukturprojekt med utbyggd biologisk rening nere i Arvidstorps avloppsreningsverk, går stabilt framåt. Betongarbetena pågår nu för fullt och närmare 95 procent av det planerade arbetet med bassängväggar, bassängbottnar och manöverplan har kommit på plats.

2024-07-04

”Vi hanterar inkommande ärenden så fort vi kan”

Sedan skyfallen i Skoftebyn, Sylte, Torsered och centrala delar av stan för några veckor sedan har hittills över 120 hushåll varit i kontakt med Trollhättan Energi. Det kom mycket regn och dessutom hagel på kort tid, vilket orsakade översvämningar i fastigheter och på gator.

2024-06-24

​​Trollhättan Energi är stolta sponsorer till Pride​

Trollhättan Energi är stolta glittersponsorer till Trollhättan Pride 2024, vilket är en del av vårt samhällsengagemang och vårt långsiktiga hållbarhetsarbete för mångfald, inkludering och jämlikhet.

2024-06-20

Klartecken för byggstart av nytt vattenverk

I veckan gav styrelsen för Trollhättan Energi klartecken för byggstart av ett nytt vattenverk. Under hösten ska Trollhättans kommunfullmäktige yttra sig om beslutet avseende byggstart innan spaden kan sättas i marken och byggnationen av nytt vattenverk kan påbörjas.

2024-06-19

Trollhättan Energi avvecklar sin försäljning av fordonsgas

Tankstationen vid Trestad center stängs ned kring midsommar, tankstationen vid Tingvalla under 2028. Trollhättan Energis styrelse fattade beslutet under gårdagen.

2024-06-18

Nytt poddavsnitt: Trash Talk om second hand, fräscha avfallskärl och Barnen i Bullerbyn

I det fjärde avsnittet av Trollhättan Energis uppmärksammade Trash Talk-podd gästas Ulrik, Johanna och Brodden av universitetslektor Lisa Bomble som både forskar och undervisar kring hållbar utveckling vid Högskolan Väst. Hon förklarar bland annat skillnaden mellan att leva linjärt och cirkulärt.

2024-06-14

Så gör du om du drabbats av översvämning

Under onsdagseftermiddagen drabbades delar av Trollhättan av skyfall och snö. Personal från Trollhättan Energi har besökt många fastighetsägare för att undersöka skadorna.

Sopbil i solsken.

2024-06-10

Ändrad sophämtning midsommarveckan (vecka 25)

Du som har tömning under vecka 25 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2024-06-05

Från klassrum till sjö: Oliver och Hugo har undersökt övergödning med stöd av Trollhättan Energi

Oliver Pettersson (till höger) och Hugo Johansson (i mitten) studerar sista året på Nils Ericsonsgymnasiet och har i sitt gymnasiearbete undersökt hur gödningsmedel från jordbruk påverkar vattenkvaliteten i sjöar. Med stöd av Erik Sjöberg (till vänster), laboratoriechef hos Trollhättan Energi, har de analyserat vattenprover från Vänern, Hullsjön, Östra Hästefjorden och Dättern i laboratoriet på Arvidstorp.

Sopbil i solsken.

2024-05-27

Ändrad sophämtning vecka 23 (Sveriges Nationaldag)

Du som har tömning under vecka 23 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Sten Krist4ensson, marknadschef, Förrådsg 2 2024

2024-05-24

Företagskunder ger Trollhättan Energi höga betyg

I vårens kundundersökning ger både privat- och företagskunder Trollhättan Energi höga betyg. Nöjd-kund-index (NKI) har ökat mest på företagssidan och det totala NKI:et fortsätter vara högre än branschsnittet totalt sett.