Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren som kommer in till oss. Om du inte hittar svaret på din fråga här är du välkommen att kontakta kundservice.
App
Om det inte går att installera eller uppdatera appen i din mobil kan du behöva uppdatera operativsystemet. Under frågor och svar finns "Vilka operativsystem och versioner krävs för appen?", där ser du vilken/vilka operativsystem och versioner som krävs för att appen ska fungera.
I appen väljer du "Mer..."-menyn och sedan "Om appen". Längst ner står det vilket enhets-ID din enhet har.
I appen väljer du "Mer..."-menyn och sedan "Om appen". Längst ner står det vilken appversion du har.
I appen väljer du "Mer..."-menyn och sedan "Om appen". Längst ner står det vilken version av operativsystemet du har.
Från och med iOS 15 och iPadOS 15 är enheternas notishantering lite annorlunda vilket kan påverka om du ser notiserna från vår app.
Du kan precis som tidigare styra över vart och hur notiserna ska visas. I och med Apples senaste uppdateringar finns nu möjligheten att få en summering av utvalda appar och detta kan du som användare själv ställa in när och hur summeringen ska visas. För varje app som är installerad i enheten finns även möjligheten att ange om "Tidskänsliga notiser" ska tillåtas eller inte.
När vi skickar ut notiser som berör Driftinformation och Sophämtning kommer dessa att skickas som "Tidskänsliga notiser". Detta innebär att du får upp dom i din enhet direkt när de skickats, förutsatt att du tillåtit detta. Övriga notiser från vår app (till exempel Nyheter och Lediga jobb) skickas ut som "vanliga" notiser vilket innebär att de kan, beroende på dina inställningar, hamna i din notissummering.
På Apples supportsidor finns mer information om deras nya notishantering - https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph7c3d96bab/ios
För oss är det viktigt att våra tjänster håller en hög standard och när du uppdaterar appen får du tillgång till de senaste funktionerna. Dessutom förbättras appens säkerhet och stabilitet hela tiden.
iOS: Versionsnumret ska vara 10 eller högre.
Android: Versionsnumret ska vara 4.4 eller högre.
Avfall och återvinning
De papperspåsar vi använder för att sortera matavfall har valts för att de är fukttåliga och innehåller ett godkänt lim, men framförallt för att de bryts ner fullständigt och fungerar utan problem i rötningsprocessen för biogasen. Några matvarubutiker erbjuder papperspåse till frukten istället för plastpåsar. Dessa är också okej att använda till ditt matavfall. Du får absolut inte använda plastpåsar! Du får inte heller använda majsstärkelsepåsar eller andra nedbrytningsbara påsar.
Om du är i behov av en extratömning av ditt mat- eller restavfall kan du beställa en extratömning genom att kontakta kundservice. Läs mer om vad en extratömning kostar här.
Från 1 januari 2022 är det helt avgiftsfritt att återvinna på återvinningscentralen Håjum.
Du som bor i villa klämmer fast en ej använd papperspåse i locket på matavfallskärlet. Nya påsar lämnas då vid nästkommande tömning. Är det mer bråttom än så kan du själv hämta papperspåsar på återvinningscentralen Håjum (prata med personalen på plats).
Du som bor i lägenhet kontaktar din hyresvärd, bovärd, bostadsrättsförening eller vaktmästare så fixar de nya påsar till dig. Är det mer bråttom än så kan du själv hämta papperspåsar på återvinningscentralen Håjum (prata med personalen på plats).
Sjuk växtlighet, så som smittad Buxbom och invasiva främmande arter som till exempel Jättebalsamin och Jättebjörnloka, ska slängas väl förslutet i containern för brännbart restavfall på återvinningscentralen Håjum. Här kan du läsa mer om Naturvårdsverkets lista över invasiva arter i Sverige.
Systemet är integrerat med SPAR-registret (folkbokföringsregister). Alla personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR - dataskyddsförordningen. Läs mer om hur Trollhättan Energi hanterar personuppgifter här.
Bommarna vid infarten öppnas när du sticker in ditt körkort i kortterminalen. Via körkortet identifierar systemet automatiskt att du bor i Trollhättans kommun. Om du inte bor i kommunen, kommer bommen inte att öppnas. Har du inget körkort kan du identifiera dig med ett ID-kort som har streck- eller QR-kod.
I Trollhättan sorteras dina hushållssopor i matavfall och restavfall. Farligt avfall, grovavfall och el- och elektronikprylar ska inte läggas i avfallskärlet för restavfall utan lämnas in på återvinningscentralen Håjum. Förpackningar ska lämnas på någon av de återvinningsstationer som finns på olika ställen i kommunen. Här hittar du en avfallslista från A-Ö och mer information om hur du sorterar på rätt sätt.
Påshållarens mått är B20xD20xH26 cm. Själva papperspåsen rymmer 9 liter och är B20xD15xH36 cm. Om du har en insats för källsortering i ditt diskbänksskåp som inte rymmer påshållaren bör du försöka att hitta en annan placering för den, till exempel på diskbänken eller i ett annat skåp.
Stäng papperspåsen ordentligt. Vik in kanterna och rulla ihop den noga innan den läggs i matavfallskärlet. Om möjligt så ställ matavfallskärlet på en skuggig plats. Tvätta matavfallskärlet invändigt efter tömning. Skölj ordentligt med vatten och skura med borste.
Nej. I dagsläget kan du besöka återvinningscentralen på samma sätt som tidigare. Vi uppmanar dig dock att vänta med att besöka oss tills du har ett fullt lass och inte åka med små mängder flera gånger, detta för att hålla nere antalet besök särskilt nu i Coronatider. Ett tips är att besöka Återvinningscentralen på våra "gröna dagar"; tisdagar, onsdagar och torsdagar då vi har som minst besök.
Ja det fungerar fint.
Ja. Alla privatpersoner som betalar avfallstaxa i Trollhättan har tillgång till återvinningscentralen. Kontakta kundservice i god tid innan ditt besök för att få ett personligt så kallat RFID-kort.
Taxorna justeras årligen, men den nya insamlingsmodellen är inget som i sig, utifrån vad som sagts ännu, ska medföra extra justeringar. Regeringen har givit Naturvårdsverket i uppdrag att ta fram ett ersättningssystem som täcker de ökade kostnaderna för oss på Trollhättan Energi och alla andra kommuner och deras miljöbolag, men exakt hur det ersättningssystemet kommer att utformas vet vi inte ännu.
Det är helt normalt att det blir fett- och fuktfläckar på utsidan av papperspåsen. Det visar bara att påsen fungerar som den ska. Papperspåsens funktion är nämligen att andas för att fukten från matavfallet ska avdunsta. Låt alltid papperspåsen stå i påshållaren. Byt påse ofta, gärna varannan eller var tredje dag, för att undvika lukt.
Ibland kan några avfallspåsar fastna i botten på kärlet. Framför allt om det är frost ute. Vi gör alltid vårt bästa för att tömma det helt men om påsarna sitter fast kan det vara svårt. Tänk på att det är ditt ansvar som fastighetsägare att se till att påsarna är lösa i kärlet.
Ja, Trollhättan Energi har valt papperspåsar eftersom det är det mest miljövänliga sättet att samla in matavfall. Som du nog vet blir Trollhättans matavfall till biogas, och papperspåsen kan även den ingå i rötningsprocessen och återvinnas. Resterna av rötningen blir gödningsmedel som används på åkrarna och därför är det viktigt att
matavfallet hanteras rätt. Använd både papperspåsarna och den påshållare som Trollhättan Energi delar ut för de är speciellt framtagna för matavfall. Påshållaren gör att påsen ventileras och håller bra. Dessutom luktar inte en välventilerad påse och väger inte lika mycket. Naturligtvis är det viktigt att låta blött matavfall rinna av innan det läggs i påsen. Det är också viktigt att inte sätta papperspåsen i en vanlig sophink eller trä en plastpåse utanpå, för då kan inte papperspåsen andas och går lätt sönder.
Ordinarie hämtning för dig som bor i villa är en gång varannan vecka för matavfall och en gång i månaden för restavfall. Om du är osäker på vilken dag dina sopor hämtas - ladda ner vår app och logga in med BankID så får du en pushnotis kvällen innan ditt kärl ska tömmas. Läs mer om våra appar här.
Här hittar du aktuella öppettider på återvinningscentralen Håjum.
En bra tumregel är: ”Allt du kan tänka dig att äta och resterna av det”. Alltså matavfall. Utöver det kan du också slänga servetter, hushållspapper samt använda te- och kaffefilter. Exempel på sådant du kan kasta i matavfallspåsen är alltså potatis, ris, bröd, pasta, äggskal, teblad, kaffesump, kaffefilter, skaldjursrester, grönsaks- och fruktskal och rester av kött och fisk. Du får inte lägga läkemedel, snus, cigarretter, tuggummi, tandpetare eller glasspinnar i påsen. Ej heller kol, aska eller blomjord.
Kontakta kundservice för att spärra kortet. Tänk på att RFID-kortet är en personlig värdehandling. Behöver du ett nytt kort kostar det 150 kronor inkl. moms.
Återvinningscentralen Håjum är idag hårt belastad och har nått sin maxkapacitet med i snitt ca 700 besök/dag. Sedan Återvinningscentralen flyttade till Håjum 2006 har invånarantalet i Trollhättan ökat liksom kraven och viljan att sortera sitt avfall. Detta gör att det uppstår trängsel inne på området, köer på vägen utanför, besöken blir ofta stressiga och personalen hinner inte med att finnas där för alla som behöver hjälp. Vi vet också att 10 % av besökarna inte är skrivna i Trollhättan eller är företagare, vilket inte är tillåtet och belastar återvinningscentralen ännu mer i onödan. Så för att begränsa antalet besök inne på området och kunna leverera ett tryggt och säkert besök ser vi ett passersystem som en bra lösning.
Vi använder papperspåse till matavfall av flera anledningar. Matavfallet i Trollhättan går till biogasproduktion och fördelen med papperspåsar är att de kan gå med i matavfallet direkt i rötningsprocessen. Nu kan mer biogas utvinnas samtidigt som användandet av miljöfarlig plast minskar.
Det är viktigt att du lämnar in ditt elavfall för återvinning, de innehåller material som kan bli till nya produkter. Exempelvis kan metallerna återvinnas hur många gånger som helst utan att de tappar kvalitet. Alla produkter med sladd eller batteri ska lämnas som elavfall på återvinningscentralen Håjum när de är förbrukade. Läs mer om hur du återvinner farligt avfall i Trollhättan här.
Ett standardskärl för fastighetsnära insamling (fyrfack) är lika stort som dagens trädgårdsavfallskärl.
Volym: 370 liter
Bredd vid hjul: 770 mm
Bredd vid sarg: 750 mm
Djup: 850 mm
Total höjd: 1 070 mm
Tänk på att varje hus får två kärl i ovanstående mått. Om du vill beräkna platsen för kärlen bör du tänka 2 x 1 meter i bredd.
Biogas
Det beror på vilken bil du tittar på. I dagsläget ger bonus malus ett bidrag på 10 000 kr för biogasbilar. Begagnade biogasbilar är generellt billigare att köpa än motsvarande bensin- och dieselbilar. På miljofordon.se kan du göra en drivmedelskalkyl och kolla hur din bil står sig som miljöfordon.
Det aktuella priset är 35 kr/kg.
Biogas är ett drivmedel som idag bedöms ge lägst klimatpåverkan av alla drivmedel på marknaden. Gasen produceras av organiskt avfall så som matavfall, avloppsslam och gödsel. Här kan du läsa mer om hur vi gör biogas.
El
Bor du i en villa kan man säga att du har tre poster att titta på. Uppvärmningen (står för cirka 60 procent av elanvändningen), varmvatten (cirka 20 procent) och hushållsel som till exempel lampor, tvättmaskin och dator (cirka 20 procent).
Några saker du kan tänka på:
- Tänk på att inte värma upp rum i onödan som du inte använder i så ofta som till exempel garage och förråd.
- Genom att sänka inomhustemperaturen med någon grad kan du göra skillnad på din elanvändning.
- Tänk på hur du använder ditt varmvatten vid exempelvis dusch och disk.
- Tänk på hur du använder din hushållsel enligt principen ”många bäckar små”. Som exempel kan du släcka lamporna i de rum du inte är i och öppna ugnen efter att du använt den och låt eftervärmen sprida sig i köket.
- Köp en energimätare för att se hur mycket el de olika apparater i ditt hem drar.
Vid ett elavbrott fungerar inte den digitala kommunikationen som vi är vana vid. Därför är det bra att förbereda dig genom att:
- skriva ner viktiga telefonnummer på papper
- köp en radio som går på batterier eller vev/solceller för att kunna hålla dig informerad om läget.
Ersättningen betalas ut på din månadsfaktura (samma faktura som du betalar för användningen på).
Vid driftstörningar använder Trollhättan Energi en driftinformationstjänst för att informera om planerade eller akuta avstängningar. Vi meddelar dig via sms, vår hemsida och via Facebook så långt det är möjligt. Förbered dig genom att kontrollera så att dina uppgifter finns med och stämmer.
Men. Vid ett längre strömavbrott och en manuell frånkoppling kan den digitala kommunikationen bli påverkad. Se därför till att du är väl förberedd genom att:
- skriva ner viktiga telefonnummer på papper
- köp en radio som går på batterier eller vev/solceller för att kunna hålla dig informerad om läget.
Det håller vi koll på åt dig. 30-90 dagar innan ditt avtal löper ut skickar vi ut information till dig så att du kan ta ställning till hur du vill fortsätta.
Det går inte att svara på exakt. Det beror på den specifika situation som vi har vid tillfället i Sverige och Europa. I de simuleringar som Svenska kraftnät gjort ser de att det kan handla om ett par timmar, men med tillkoppling eller omkoppling kan det ta betydligt längre tid och det är omöjligt att säga exakt hur lång en frånkoppling skulle kunna bli. Om elen behöver stängas av kan frånkopplingen roteras efter en begränsad tid, så inte en enskild användare drabbas för hårt. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap rekommenderar dig att preppa för en vecka och ha en bra hemberedskap
Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Du kan söka anstånd under "fakturor" i Trollhättan Energis app och Mina sidor.
Här kan du teckna ett nytt elavtal direkt eller kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Det gör du enkelt genom att logga in på Mina sidor eller kontakta vår kundservice.
Det kan du inte veta. Trollhättans Stad har tillsammans med Länsstyrelsen genomfört en så kallad styrelsplanering. Styrel är ett systematiskt sätt att identifiera och prioritera samhällsviktiga elanvändare. Läs mer om styrel här
Vi skickar e-post från ett system som heter Campaign Monitor. Det innehåller alltid ett sidhuvud och en sidfot där vi är avsändare. När du håller muspekaren över en länk kan du se att den går till https://utskick.trollhattanenergi.se/ och efter det kommer en slumpmässig kod. Då vet du att det är en säker länk.
I dagsläget kan inte du som bor i lägenhet producera din egen el. Om du däremot köper din el av Trollhättan Energi är du garanterad 100 procent förnybar el. Här kan du beräkna din månadskostnad och teckna nytt elavtal.
Nej. Som kund har du normalt sett rätt till avbrottsersättning efter elavbrott som varat minst tolv timmar i sträck. Ett elavbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet minst två timmar i sträck. Under vissa begränsade förutsättningar har du inte rätt till avbrottsersättning trots ett avbrott. Det gäller bland annat om elen bryts på grund av säkerhetsskäl eller för att bevara god drift- och leveranssäkerhet i nätet.
Skulle vi hamna i det läget att det finns risk för effektbrist kommer Svenska kraftnät med stor sannolikhet att se det i handeln av el dagen före. Gör de det kommer de tillsammans med aktörer på marknaden att göra vad de kan för att minska risken genom gemensamma insatser för att öka produktionen och minska förbrukningen. I en situation med hög efterfrågan och låg tillgång kommer elpriset att bli högt, vilket i sig minskar efterfrågan.
I samband med en ansträngd situation och en manuell förbrukningsfrånkoppling kommer Trollhättan Energi, så långt det är möjligt, att kommunicera med media och via våra kanaler för att uppmärksamma dig som kund om situationen.
Ja du behöver både ha ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal för att få ström i din bostad.
Nej det behöver du inte. Du kan även vara ansluten till ett annat elnät.
Nej. Beslutet om att beordra en manuell förbrukningsfrånkoppling tas av Svenska kraftnät som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige. Då beordras särskilt anvisade elnätsföretag att koppla ifrån vissa delar av sina respektive elnät.
Manuell förbrukningsfrånkoppling är ett verktyg som alltid har funnits att ta till som en sista utväg för att förhindra större störningar i elförsörjningen. Dock har det aldrig behövts användas skarpt.
Nej. Tvärtom tar vi stora risker om priset exempelvis varierar mycket. På det rörliga elpriset gör vi ett påslag på 2 öre/kWh vilket ger oss en liten marginal. De som tjänar pengar på höga elpriser är elproducenterna. Det överskott vi gör på vår elhandelsaffär återinvesterar vi i Trollhättan på olika sätt, bland annat genom att satsa på solceller, laddinfrastruktur i stan, att stötta föreningslivet för att nämna några saker.
Din elanvändning per timma är prissatt efter gällande sommar- eller vintertid. Dock visar alltid fakturan vintertid, vilket innebär att under sommartid tillfaller månadens sista timme nästkommande månads första timme. Priset per kWh är alltså alltid prissatt efter rätt timspotpris, men blir alltså förskjuten en timme bakåt under sommartid på fakturan.
Din elanvändning per timma är prissatt efter gällande sommar- eller vintertid. Dock visar alltid fakturan vintertid, vilket innebär att under sommartid tillfaller månadens sista timme nästkommande månads första timme. Priset per kWh är alltså alltid prissatt efter rätt timspotpris, men blir alltså förskjuten en timme bakåt under sommartid på fakturan.
Logga in på Mina sidor för att se detaljer kring ditt elavtal. Där kan du också enkelt byta elavtal om du har möjlighet till det.
Ett aktivt energieffektiviseringsarbete är sedan länge en viktig fråga för oss för att minimera vår miljöpåverkan och samtidigt minska våra kostnader. Att använda energi effektivt är också ett grundläggande lagkrav för oss som företag. Mycket arbete är redan gjort eller påbörjat. Under förra året genomfördes bland annat en energikartläggning för de verksamheter som har en betydande energianvändning; avloppsreningsverket Arvidstorp, vattenverket och Trollhättan Energis värme och elproduktion. Utifrån denna har Trollhättan Energi bland annat.
- Installerat automatisk styrning av värme och ventilation på alla pumpstationer.
- Installerat energieffektivare vatten- och avloppspumpar.
- Installerat närvarostyrd belysning i flera av våra lokaler.
- Installerat LED-belysning på flera kontor och anläggningar.
Förutom detta pågår även ett arbete med att minska på viss fasad- och skyltbelysning som inte påverkar exempelvis säkerhet och trygghet. Alla verksamheter ska också se över vad för enklare åtgärder som går att genomföra på kort sikt hos dem.
Kontakta gärna vår kundservice vid flytt, så hjälper vid dig både med in- och utflytt. Du kan även anmäla din flytt digitalt här. När ditt elnätsavtal avslutas skickas automatiskt ett meddelande till ditt elhandelsbolag som berättar att du flyttar, och elhandelsavtalet avslutas.
Svenska kraftnät väljer ut i vilket geografiskt område det behöver göras en frånkoppling av elen, hur mycket el som ska kopplas bort och hur länge. Svenska kraftnät ger sedan order till regionnätsföretagen (Vattenfall i vårt fall) att de ska genomföra frånkopplingen och då ska detta göras inom 15 minuter.
Det finns flera olika scenarion som kan uppstå. Oavsett kommer Trollhättan Energi agera på Svenska kraftnäts order och göra det vi kan för att hantera situationen så bra som möjligt i elnätet. Vi kommer också se till att elen kopplas till på ett säkert och riktigt sätt.
Certifieringen är framtagen av branschorganisationen Energiföretagen Sverige och finns just för att du som elkund ska känna dig trygg i ditt val av elhandelsleverantör. För dig som kund ska det vara tydlig vad du köper och vad avtalet innebär. För att få certifieringen krävs att vi som elhandelsleverantör förbinder oss att hålla 18 särskilt uppställda kundlöften. Vi nöjer oss dock inte med det. Vi har även tagit fram ett extra 19:e kundlöfte; ett leende som hörs även i telefonen. Här kan du läsa mer om de 18 kundlöftena.
Det betyder att du som bor i Trollhättan automatiskt får Trollhättan Energi som elhandelsleverantör om du inte aktivt väljer själv. Du får då ett anvisat pris som är ett dyrare alternativ. Därför rekommenderar vi dig att göra ett aktivt val genom att välja rörligt eller fast avtal. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig. Här kan du läsa mer om våra olika priser och avtal.
Elpriset styrs av många faktorer så som väder, vind, sol och vatten. Även kärnkraftskapaciteten har stor påverkan. Utöver detta påverkas elpriset av övriga Europas tillgång och efterfrågan då vi alla handlar el genom samma börs - Nordpool. Priset på bränsle och så kallade utsläppsrätter ger också en stor effekt på vårt elpris.
I Norden och Sverige står vattenkraften för ungefär hälften av elproduktionen vilket gör att tillgången till vatten har en mycket stor betydelse på elpriset. Om det finns ett underskott i vattenmagasinen jämfört med det normala, innebär det exempelvis att en större andel av elbehovet behöver täckas av annan produktion inom Norden och då även genom import av el. Har vi gott om vatten i vattenmagasinen så minskar importbehovet och därmed också elpriset för dig som elanvändare. På så vis påverkas vi i Sverige och Trollhättan av de kontinentala elpriserna.
Elnätet, det vill säga elledningarna och elmätarna, ägs av Trollhättan Energi Elnät. Det är alltså vi som transporterar hem elen till dig och mäter den el som du använder. Du kan inte byta elnätsleverantör. Elhandel innebär att du köper själva strömmen du använder hos en elleverantör. Du kan själv välja vilken elleverantör som du vill köpa din el av.
100 procent förnybar el är standard för samtliga av Trollhättan Energis elhandelskunder. Vi producerar förnybar el på Lextorp kraftvärmeverk. Där producerar vi också fjärrvärme, sedan flera år miljömärkt med Bra Miljöval, tack vare förnybara bränslen som exempelvis skogsflis. Flisen är rester från skogsavverkning, består inte av skyddsvärd skog utan kommer från skogsägare som bedriver ett hållbart skogsbruk. Det har inte heller gått åt onödig fossil energi på vägen från skog till ditt hem och askan som bli kvar efter förbränningen återförs till skogen som gödning för nya träd.
Rörligt elavtal följer prisutvecklingen på elmarknaden och baseras på spotpriset på elbörsen. Priset varierar månad för månad. Ett avtal med rörligt pris passar för dig som vill engagera dig och ha flexibilitet. Ett fast elavtal innebär att du har ett fast pris per kilowattimme under en bestämd period. Fast pris är alternativet för dig som vill slippa engagera dig och som värdesätter långsiktig trygghet. Läs mer om våra priser och avtal här.
Arbete med att använda elen smart, energieffektivisera och hantera ett eventuellt strömbortfall pågår just nu i hela koncernen. Trollhättan Energis primära roll är att se till att upprätthålla den samhällsviktiga verksamhet vi bedriver och ha beredskap att hantera en eventuell MFK (manuell förbrukningsfrånkoppling). Men. Som det lokala kundägda energibolaget har vi också en viktig roll att föregå med gott exempel och visa solidaritet med våra kunder och invånare i andra länder. Budskapet är tydligt – varje kilowattimme räknas.
Kriget i Ukraina har fört med sig konsekvenser för elförsörjningen i hela Sverige. Det har resulterat i höga elpriser och försämrade möjligheter att importera el när vi behöver det. För att förbättra situationen behöver vi alla hjälpas åt – varje kilowattimme räknas. När vi använder mindre el, eller flyttar användningen till tider på dygnet då belastningen på elnätet är lägre, avlastar vi elsystemet. Tillsammans minskar vi då risken för frånkoppling. Vi måste agera idag för att skapa så bra förutsättningar som möjligt inför vintern, när läget kan bli mer ansträngt. På energimyndigheten.se finns mycket bra information om du vill läsa mer
Först behöver vi reda ut skillnaden mellan förnybar el och fossilfri el.
Förnybart innebär el från förnybara källor som sol, vind och vatten.
Fossilfritt betyder att elen inte produceras från fossila bränslen som kol, olja och gas. Kärnkraft är ett exempel på en fossilfri källa.
För att du som kund ska veta elens ursprung kan man köpa till ursprungsgarantier som intygar varifrån elen har producerats.
Säljer man förnybar el så är det ursprungsgarantier från förnybara källor man köper och vise versa om det gäller fossilfritt.
Priset på ursprungsgarantier är olika beroende på vilken källa man valt.
Detta gör att det kan skilja en del i pris om du jämför olika elpriser från olika elbolag.
Trollhättan Energi är den lokala elnätsägaren till stora delar av Trollhättan med omnejd. Vår primära roll är att se till att upprätthålla den samhällsviktiga verksamhet vi bedriver och ha beredskap att hantera en eventuell manuell förbrukningsfrånkoppling, MFK.
Vid en manuell förbrukningsfrånkoppling agerar vi på Svenska kraftnäts order och ser sedan till att koppla från och till elen på ett säkert och riktigt sätt.
Vi har också ett ansvar att kommunicera med våra kunder och ge dem svar på frågor och bra information så långt det är möjligt.
Fundera på vad du prioriterar främst: stabilitet eller följa marknadspriser. Eller en mix av båda? Trollhättan Energi erbjuder i nuläget 4 olika typer av avtal:
- Rörligt pris. Detta avtal passar dig som vill engagera dig och ha flexibilitet. Det följer elmarknaden vilket gör att priset sätts i efterhand och kan variera varje månad.
- Fastpris 1 år. Ett fast elavtal innebär att du har ett fast pris per kilowattimme under en bestämd period, i det här fallet, 12 månader. Detta är ett bra alternativ för dig som vill slippa engagera dig i svängningarna på elbörsen och som värdesätter långsiktig trygghet.
- Timpris. Passar dig som är eller vill bli engagerad i din elanvändning och aktivt styra den till de tider på dygnet då priserna är lägre. Du har exempelvis elbil eller kan styra din uppvärmning av huset. Priset följer elmarknaden och din egen elanvändning per timme. Priset sätts i efterhand och varierar varje månad.
- Kraftkombo Hem (finns också för småföretag). För dig som inte riktigt vet hur du ska välja. En mix av fast och rörligt, där upp till 60 % består av olika inköpta terminskontrakt och 40 % rörligt elpris. Detta slås samman till ett pris och varierar varje månad. Dessutom är Trollhättan Energis elanvändning med i denna kraftportfölj så vi köper alltså el tillsammans med dig som väljer detta avtal.
Kontakta vår kundservice om du vill veta mer och få rådgivning.
Ja delvis. Eftersom vi säljer mer el än vad vi producerar (vi producerar el från kraftvärmeverket i Lextorp och lite vattenkraft) köper vi också in ursprungsgarantier på överskottet så att du som är kund hos oss kan vara säker på att du får 100 procent förnybar energi. Detta tar vi inte extra betalt för utan ingår i alla våra elavtal. Läs mer om elens ursprung här.
Stabilare – ja, absolut! Vi ser inte längre de stora variationerna i priserna då våra energitillgångar är mer påfyllda och säkrare nu än förra året. Dock kan alltid en kall vinter eller oroligheter i världen, ställa till det. Dessutom är elmarknaden mer känslig nu för händelser som kan påverka priset. Det är det fortfarande alltid tillgång och efterfrågan som styr.
Elbil och laddbox
För att ladda elbilen vid våra laddstationer framöver behöver du ett laddkort eller laddbricka. Laddkort och brickor är gratis att beställa, och du får tillgång till laddpunkter, i stad och på landsbygd, i hela Sverige och utomlands. Läs mer om hur det funkar med laddning och betalning här.
Det är många faktorer som spelar in för att kunna säga detta. Exempelvis hur mycket effekt du kan mata laddstolpen med, hur mycket laddkabeln klarar att leverera, hur mycket ström laddboxen kan leverera, hur mycket ström elbilen kan ta emot och så vidare.
Vi kan erbjuda en komplett laddlösning för dig som är intresserad av det. Börja med att kontakta oss så bokar vi ett besök och undersöker förutsättningarna för just dig.
Om laddningen krånglar ska du felanmäla det till vår samarbetspartner InCharge. Telefonnummer till InCharges kundtjänst står på sidan av laddaren.
Ladda ner InCharges app, så hittar du aktuella priser i den. Appen hittar du i här: InCharge i App Store eller här: InCharge – Appar på Google Play
Alla parkeringsplatser där det finns laddmöjlighet är inte dedikerade endast till elbilar. Det finns dock de som är det och då är parkeringsrutan blåmålad och det finns en elbilsladdskylt. Här får endast elbilar stå. Observera att det kan råda olika parkeringsregler beroende på parkeringsplats och glöm inte att betala för parkeringen om så krävs.
Det beror på vilken leverantör som levererar laddboxen. Vanligtvis är det 2 års garantitid.
Elnät
Vid ett elavbrott fungerar inte den digitala kommunikationen som vi är vana vid. Därför är det bra att förbereda dig genom att:
- skriva ner viktiga telefonnummer på papper
- köp en radio som går på batterier eller vev/solceller för att kunna hålla dig informerad om läget.
Ja, i princip. Vi är reglerade av Energimarknadsinspektionen och har dessutom ett krav från Trollhättans Stad att ha bland landets 50 lägsta taxor sett till Nils Holgersson undersökningen, där man sammanställer kostnaden för el, vatten, renhållning och fjärrvärme. 2020 låg vi på 30:e plats (av totalt 290). Räknar vi elnätet för sig låg vi på 17:e plats. Alltså precis som det ska vara.
Vid driftstörningar använder Trollhättan Energi en driftinformationstjänst för att informera om planerade eller akuta avstängningar. Vi meddelar dig via sms, vår hemsida och via Facebook så långt det är möjligt. Förbered dig genom att kontrollera så att dina uppgifter finns med och stämmer.
Men. Vid ett längre strömavbrott och en manuell frånkoppling kan den digitala kommunikationen bli påverkad. Se därför till att du är väl förberedd genom att:
- skriva ner viktiga telefonnummer på papper
- köp en radio som går på batterier eller vev/solceller för att kunna hålla dig informerad om läget.
För att installera modulen lyfter du på ett lock på framsidan av mätaren. Därefter sätter du dit din modul. Har du fått HAN-porten aktiverad av Trollhättan Energi så kan du nu få ut mätvärden ur din mätare.
För att aktivera din HAN-port kan du som ägare på anläggningen gå in och aktivera porten på mina sidor. Gå till avsnittet "Mina tjänster" och välj sedan "Elnät" för att hitta funktionen för att aktivera HAN-porten.
Det går inte att svara på exakt. Det beror på den specifika situation som vi har vid tillfället i Sverige och Europa. I de simuleringar som Svenska kraftnät gjort ser de att det kan handla om ett par timmar, men med tillkoppling eller omkoppling kan det ta betydligt längre tid och det är omöjligt att säga exakt hur lång en frånkoppling skulle kunna bli. Om elen behöver stängas av kan frånkopplingen roteras efter en begränsad tid, så inte en enskild användare drabbas för hårt. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap rekommenderar dig att preppa för en vecka och ha en bra hemberedskap
Det kan du inte veta. Trollhättans Stad har tillsammans med Länsstyrelsen genomfört en så kallad styrelsplanering. Styrel är ett systematiskt sätt att identifiera och prioritera samhällsviktiga elanvändare. Läs mer om styrel här
Kontrollera först så att felet inte är lokalt hemma hos dig. Läs mer om vad du gör om du är utan ström här.
- Har du begärt aktivering av din HAN-port? Om inte. Kontakta Trollhättan Energi.
- Har du installerat modulen korrekt?
- Viss extern utrustning behöver en extern strömkälla för att fungera korrekt då det inte räcker med strömmen som kommer från modulen i mätaren.
- Ta kontakt med leverantören av din utrustning och fortsätt felsökningen där.
Det beror på vart huset ligger och vad du har för behov. Här kan du läsa mer om att skaffa en ny elanslutning.
Nej. Som kund har du normalt sett rätt till avbrottsersättning efter elavbrott som varat minst tolv timmar i sträck. Ett elavbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet minst två timmar i sträck. Under vissa begränsade förutsättningar har du inte rätt till avbrottsersättning trots ett avbrott. Det gäller bland annat om elen bryts på grund av säkerhetsskäl eller för att bevara god drift- och leveranssäkerhet i nätet.
Ja det kan du göra. Läs mer om hur du ändrar säkringsstorlek här.
Skulle vi hamna i det läget att det finns risk för effektbrist kommer Svenska kraftnät med stor sannolikhet att se det i handeln av el dagen före. Gör de det kommer de tillsammans med aktörer på marknaden att göra vad de kan för att minska risken genom gemensamma insatser för att öka produktionen och minska förbrukningen. I en situation med hög efterfrågan och låg tillgång kommer elpriset att bli högt, vilket i sig minskar efterfrågan.
I samband med en ansträngd situation och en manuell förbrukningsfrånkoppling kommer Trollhättan Energi, så långt det är möjligt, att kommunicera med media och via våra kanaler för att uppmärksamma dig som kund om situationen.
Nej det behöver du inte. Du kan även vara ansluten till ett annat elnät.
Nej. Beslutet om att beordra en manuell förbrukningsfrånkoppling tas av Svenska kraftnät som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige. Då beordras särskilt anvisade elnätsföretag att koppla ifrån vissa delar av sina respektive elnät.
Manuell förbrukningsfrånkoppling är ett verktyg som alltid har funnits att ta till som en sista utväg för att förhindra större störningar i elförsörjningen. Dock har det aldrig behövts användas skarpt.
Energiskatt är en skatt som alla betalar via sitt nätbolag. Det är som namnet antyder, en skatt för elen som du använder.
HAN-porten används för att du som kund ska kunna ta ut nära realtidsvärden från elmätaren. Det kan vara intressant att följa din nuvarande elanvändning och/eller strömmar och spänningar. Du kan ha egna system där den här typen av värden läses in, lagras och används för till exempel optimering av din energianvändning eller lastbalansering.
Trollhättan Energis elmätare kräver en HAN-modul som du installerar i HAN-porten. Först behöver du begära aktivering av din HAN-port av Trollhättan Energi. Därefter behöver du köpa en HAN-modul och installera denna i mätaren.
Elnätstaxan består av två delar. Dels en fast del, en abonnemangsavgift per år som beror på vilken storlek du har på din huvudsäkring, och dels en rörlig del som beror på hur mycket el vi överför hem till dig (avgift per använd kilowattimme). Här kan du läsa mer om elnätstaxan.
Vi tittar hela tiden på det underhåll- och investeringsbehov vi har i elnätet och gör beräkningar därefter. I Trollhättan har vi de lägsta elnätstaxorna i Västsverige. Sett över hela Sverige hamnar vi på tredje plats av 290 kommuner i jämförelsen som gjorts av Villaägarnas Riksförbund. Så vill vi att det ska fortsätta vara och därför investerar vi långsiktigt i ett säkert och effektivt elnät. En stor del av investeringarna går till landsbygden. Genom att gräva ner luftburna elledningar gör vi elnätet mer okänsligt för väder. Vi har också bland annat investerat i nya mätare och mätinsamlingssystem för att klara framtida krav.
Ett aktivt energieffektiviseringsarbete är sedan länge en viktig fråga för oss för att minimera vår miljöpåverkan och samtidigt minska våra kostnader. Att använda energi effektivt är också ett grundläggande lagkrav för oss som företag. Mycket arbete är redan gjort eller påbörjat. Under förra året genomfördes bland annat en energikartläggning för de verksamheter som har en betydande energianvändning; avloppsreningsverket Arvidstorp, vattenverket och Trollhättan Energis värme och elproduktion. Utifrån denna har Trollhättan Energi bland annat.
- Installerat automatisk styrning av värme och ventilation på alla pumpstationer.
- Installerat energieffektivare vatten- och avloppspumpar.
- Installerat närvarostyrd belysning i flera av våra lokaler.
- Installerat LED-belysning på flera kontor och anläggningar.
Förutom detta pågår även ett arbete med att minska på viss fasad- och skyltbelysning som inte påverkar exempelvis säkerhet och trygghet. Alla verksamheter ska också se över vad för enklare åtgärder som går att genomföra på kort sikt hos dem.
Svenska kraftnät väljer ut i vilket geografiskt område det behöver göras en frånkoppling av elen, hur mycket el som ska kopplas bort och hur länge. Svenska kraftnät ger sedan order till regionnätsföretagen (Vattenfall i vårt fall) att de ska genomföra frånkopplingen och då ska detta göras inom 15 minuter.
Det finns flera olika scenarion som kan uppstå. Oavsett kommer Trollhättan Energi agera på Svenska kraftnäts order och göra det vi kan för att hantera situationen så bra som möjligt i elnätet. Vi kommer också se till att elen kopplas till på ett säkert och riktigt sätt.
Elnätet, det vill säga elledningarna och elmätarna, ägs av Trollhättan Energi Elnät. Det är alltså vi som transporterar hem elen till dig och mäter den el som du använder. Du kan inte byta elnätsleverantör. Elhandel innebär att du köper själva strömmen du använder hos en elleverantör. Du kan själv välja vilken elleverantör som du vill köpa din el av.
En HAN-modul är en modul som du installerar i mätaren. Detta gör du för att få ett uttag som du kan koppla in ytterligare utrustning i mätaren. Modulen finns i två utförande RJ45 port (HAN-nve) eller RJ12 port (HAN-P1). Vilken modul ska ska ha beror på vilken utrustning du vill koppla in.
Porten, som också kallas för kundport eller kundgränssnitt, är en funktion som gör det möjligt för dig som kan att ta del av din mätdata i nära realtid. Senast 2025 ska alla elmätare, enligt lagkrav, vara utrustade med en HAN-port. Trollhättan Energis elmätare är redan utbytta och samtliga mätare är utrustade med en HAN-port.
Arbete med att använda elen smart, energieffektivisera och hantera ett eventuellt strömbortfall pågår just nu i hela koncernen. Trollhättan Energis primära roll är att se till att upprätthålla den samhällsviktiga verksamhet vi bedriver och ha beredskap att hantera en eventuell MFK (manuell förbrukningsfrånkoppling). Men. Som det lokala kundägda energibolaget har vi också en viktig roll att föregå med gott exempel och visa solidaritet med våra kunder och invånare i andra länder. Budskapet är tydligt – varje kilowattimme räknas.
Kriget i Ukraina har fört med sig konsekvenser för elförsörjningen i hela Sverige. Det har resulterat i höga elpriser och försämrade möjligheter att importera el när vi behöver det. För att förbättra situationen behöver vi alla hjälpas åt – varje kilowattimme räknas. När vi använder mindre el, eller flyttar användningen till tider på dygnet då belastningen på elnätet är lägre, avlastar vi elsystemet. Tillsammans minskar vi då risken för frånkoppling. Vi måste agera idag för att skapa så bra förutsättningar som möjligt inför vintern, när läget kan bli mer ansträngt. På energimyndigheten.se finns mycket bra information om du vill läsa mer
Vi informerar om avbrott via vår app, här på hemsidan och på vår Facebooksida. Vid avbrott skickar vi även ut SMS till de drabbade. Via vår driftinformationssida kan du registrera dig för att få ett SMS med driftinformation direkt i mobilen. Läs mer om vår app här.
Det finns flera olika företag på den öppna marknaden som säljer modulerna. Trollhättan Energi säljer i dagsläget inga moduler eller utrustning kopplat till HAN-porten.
Om felet ligger i din fastighet är det du som fastighetsägare eller din fastighetsägare som åtgärdar felet. Om felet däremot kommer utifrån gatan åtgärdas det av oss. Här kan du läsa mer om vad du ska göra vid strömavbrott.
Modulen finns i två olika utföranden, den ena med en RJ45 port (HAN-nve) och den andra med en RJ12 port (HAN-P1). Vilken modul du behöver beror på vad det är för typ av utrustning du vill koppla in i din mätare och vilket protokoll utrustningen använder. Prata med leverantören av den utrustning du önskar koppla in och fråga vilken typ av uttag deras produkt använder.
Trollhättan Energi är den lokala elnätsägaren till stora delar av Trollhättan med omnejd. Vår primära roll är att se till att upprätthålla den samhällsviktiga verksamhet vi bedriver och ha beredskap att hantera en eventuell manuell förbrukningsfrånkoppling, MFK.
Vid en manuell förbrukningsfrånkoppling agerar vi på Svenska kraftnäts order och ser sedan till att koppla från och till elen på ett säkert och riktigt sätt.
Vi har också ett ansvar att kommunicera med våra kunder och ge dem svar på frågor och bra information så långt det är möjligt.
Fiber
Fibern ligger relativt grunt. Inne på en tomt endast cirka 30 centimeter ner och i övrig mark cirka 50-60 centimeter ner. Har du fiber är det viktigt att du tänker på detta om du ska gräva på din tomt så att du inte råkar gräva av fiberkabeln.
På streemi.se kan du fylla i din adress och se om du är ansluten till fibernätet.
Vi hyr ut plats i vår datahall i Trollhättan, till i första hand operatörer. Kontakta kundservice för mer information och offert.
Fibertråden är känslig och behöver hanteras varsamt för att den inte ska gå av. Det kan också bli dyrt. Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Du beställer fiber genom att kontakta kundservice. Här kan du läsa mer om hur du beställer fiber.
Kontakta din tjänsteleverantör för att se aktuell driftstatus.
När din fiber är installerad behöver du välja en tjänsteleverantör. På streemi.se ser du vilka du kan välja mellan
Internet of Things, eller IoT som det också kallas, är ett begrepp för saker så som hushållsapparater, maskiner, fordon och byggnader med inbyggd elektronik och internetuppkoppling. Denna inbyggda internetuppkoppling gör att sakerna kan styras och utbyta data över nätet.
Sensornätverk består av sensorer som skickar signaler till en gateway via radiovågor. Sensorerna tar in data som temperatur, ljud, vibrationer, tryck och rörelser och användningsområdena är oändliga. Dessa data skickas sedan vidare via stadsnätet till en mottagare för vidare bearbetning och analys.
Svartfiber är en fiberoptisk kabel i vars ändar kommunikationsutrustning monteras. Själva fiberkabeln ägs av Trollhättan Energi, medan utrustningen som ansluts i ändarna ägs av dig som hyr svartfibern. Upplägget ger dig möjlighet att själv styra över ändutrustningen, dess kapacitet och kostnad. Läs mer om svartfiber här.
Fjärrvärme
Ja, absolut. Varje gång ett nytt område projekteras för näringslivet, andra verksamheter eller bostäder så ser vi över möjligheterna att utveckla vår streamingtjänst ytterligare för att fler ska kunna koppla upp sig och vara med och dela på den klimatsmarta värmen.
Fjärrvärme är namnet på själva distributionsformen. I Trollhättan startade det 1967 när vi ersatte många privata oljepannor i husen med en större och gemensam panna, där vi värmde vatten och skickade ut via fjärrvärmeledningar. Det innebar mindre utsläpp och effektivare drift. Idag, när vi eldar med flis, är produkten 100 procent fossilfri för de 300 företagen och 18 000 hushållen som streamar värme från Trollhättan Energi. Men själva principen är densamma som 1967; energin transporteras i vattenform från "fjärran", fast ändå väldigt nära, från våra två egna värmeverk.
Vi har en etablerad prisdialog flera gånger per år tillsammans med bland annat bostadsbolaget Eidar (SABO), Riksbyggen, representanter för villaägarna samt några större lokala fastighetsägare. Tillsammans diskuterar vi både prisutveckling och effektiviseringar, eftersom ingen vill använda mer värme än vad som verkligen behövs.
En gång varje år skickar vi ut ett brev till dig när det är dags att boka en tid för service av din fjärrvärmecentral. Då bokar du enkelt tid för service via denna länken.
Vi tar framför allt hand om ris, grenar och skadade träd från den lokala skogen som vi flisar och eldar i våra två värmeverk. Men vi tar också vara på restvärme från företag. En stor leverantör är Vargön Alloys, där vi sedan 2018 leder restvärme från produktionen till vårt värmeverk på Stallbacka. Faktum är att den överskottsenergin räcker för att streama värme till alla våra kunder under sommarmånaderna, så då kan vi pausa förbränningen av flis i våra pannor. Det minskar i sin tur de sammanlagda flisleveranserna med 20 procent, motsvarande 1 000 lastbilstransporter per år.
Oavsett hur din fjärrvärmecentral ser ut i just din villa fungerar alla på ungefär samma sätt. Läs mer om hur din fjärrvärmecentral fungerar här.
Vi värmer vatten i våra två värmeverk på Stallbacka och Lextorp och delar värmen via vårt ledningsnät till 300 företag, flerfamiljshus med drygt 17 000 lägenheter samt 700 villor i Trollhättan. Vattnet cirkulerar och sprider energi i fastigheternas värmesystem, men ser också till att fastigheterna har varmvatten i kranarna via värmeväxlare. När energin levererats kommer det avsvalnade fjärrvärmevattnet tillbaka till värmeverken och värms upp igen. Det är bokstavligt talat ett cirkulärt värmesystem.
Om du ska flytta in i ett hus som är anslutet till fjärrvärmenätet har du förmånliga priser på uppvärmning. Om du ska flytta ut ur ett hus där du har fjärrvärme behöver du anmäla din flytt till oss.
Totalt handlar det om 13,2 mil ledningsnät för fjärrvärme med fokus på centrum, våra större industriområden och större villaområden.
Att streama värme är väldigt prisvärt och dessutom mycket stabilt. Priset går inte upp och ner på samma sätt som exempelvis el- och oljepris och påverkas inte av tillfälliga svängningar på marknaden. Det ger en långsiktig trygghet för budgeteringen av både hushållets och företagets energikostnader. I den senaste prismodellen har vi skapat ytterligare parametrar som jämnar ut toppar och dalar på företagssidan.
Du kan jämföra fjärrvärme och andra uppvärmningsformer här.
En fjärdedel av transporterna körs på biogas och målet är att vi successivt ska fasa ut alla transporter på fossila drivmedel. Senast 2030 ska hela Trollhättan Energis produktionscykel, från råvara till slutleverans, vara fossilfri. Det är en omställning vi gör i samarbete med våra leverantörer i takt med att vi skärper våra krav.
Företaget betalar en energiavgift/MWh i tre nivåer fördelat på vår/höst, sommar och vinter. Sedan tillkommer en fast avgift baserad på företaget effektbehov samt ett effektpris/kW/år. Här hittar du prislistan.
Ja, det är det som menas med 100 procent fossilfritt. Ingen kol eller olja, som ursprungligen ligger bundet i berg och underjorden, används som ökar tillskottet av koldioxid. Tack vare att vi kan streama värme från våra värmeverk så undviks faktiskt koldioxidutsläpp motsvarande utsläppen från alla bilar i Trollhättan under ett helt år. Det ger en renare luft lokalt och bidrar samtidigt till att bromsa den globala växthuseffekten.
Kontakta oss på Trollhättan Energi, så ser vi var närmsta ledningsnät finns och undersöker hur vi kan ansluta dig. Är det inom 10 meter från tomtgränsen så ansluter vi dig till en engångskostnad på ca 50 000 kronor och monterar in en betydligt mindre och smidigare värmecentral på väggen, jämfört med en bergvärmepump. Du får mer plats för annat.
I hyreshus eller bostadsrättföreningar finns en gemensam värmecentral för flera lägenheter som fördelar värmen ut i varje bostad.
Ja, det är alldeles rätt. Värmen från fliseldningen driver en turbin, som alstrar el motsvarande årsanvändningen för 500 villor. Tillsammans med ett mindre vattenkraftverk som vi har, så lokalproducerar vi omkring 15 procent av all el vi säljer och distribuerar via vårt elnät.
Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Ja, du kan använda det här beräkningsverktyget som vi kallar för fjärrkontrollen.
Du får självklart också höra av dig till oss så hjälper vi dig.
Ja, du kan använda det här beräkningsverktyget som vi kallar för fjärrkontrollen. Du kan självklart också höra av dig till oss så hjälper vi dig att beräkna.
I bostadsområden där fjärrvärmeledningar redan är dragna i gatan finns det stora möjligheter att ansluta till fjärrvärme. Bor du i ett område där vi ännu inte hunnit bygga ut fjärrvärmen, får du ett erbjudande av oss så snart området är aktuellt för utbyggnad.
Energiavgiften är det du betalar för energin som används när du använder fjärrvärmen.
Det är väldigt sällan det krånglar, men vi på Trollhättan Energi har dygnet-runt-jour med lokala servicetekniker som är på plats inom en timme för både företags- och privatkunder. På samma sätt uppgraderar vi vårt system och optimerar leveranserna kontinuerligt för att det aldrig ska användas mer energi än vad som verkligen behövs.
Den fasta avgiften går till att upprätthålla fjärrvärmenätet, så vi fortsatt kan leverera fjärrvärme till Trollhättan och bemöta de krav som vi har.
När vi pratar fossilfritt, så innebär det att ingen "ny koldioxid" tillförs atmosfären, eftersom flisen vi eldar redan finns här i vår omgivning. Skulle ris och grenar ligga kvar i skogen, skulle det också bildas koldioxid vid förmultning. Skillnaden, och det är det som är grejen, är att energi från förbränning av olja och kol som bryts eller borras upp efter att ha legat bundet i berg eller i underjorden, tillför "ny" koldioxid och bidrar till växthuseffekten.
Det är bra att se över sin fjärrvärmecentral någon gång per år. Då kan eventuella fel åtgärdas i tid och du slipper kostnader för skador och ökad energianvändning. Ett serviceavtal kostar 550 kr/år och då ingår: ett personligt besök/år där vi grundligt ser över och servar din anläggning och hjälp dygnet runt. Om något går fel kan du ringar vår jour, dygnet runt, året om.
När du ansluter din fastighet till fjärrvärmenätet betalar du en anslutningsavgift (engångskostnad). Kontakta oss för en kostnadsfri offert.
Riktpriset för att ansluta sig till vårt fjärrvärmenät är omkring 50 000 kr inklusive moms. Då ingår ledningsanslutning, fjärrvärmecentral, mätutrustning och grovåterställning av din tomt. Här kan du läsa mer om priser och villkor.
Under 2022 så är snittpriset 75,97 öre/kWh, beräknat utifrån våra kunders användningsmönster. Det är billigast att streama värme under sommaren (27,60 öre/kWh) och kostar lite mer under våren och hösten (53,40 öre/kWh). Högst kWh-pris är det under vintermånaderna november-mars (92 öre/kWh), Men snittet på ett år är alltså 75,97 öre/kWh. Utöver det betalar du en fast kostnad på 3 607 kr/år. Så om du använder 15 000 kWh/år till uppvärmning och varmvatten så kostar det totalt 15 000 kr/år. I snitt 1 250 kr/månad. Här kan du läsa mer om priser.
Det är ett nytt sätt att prata om fjärrvärme, som faktiskt på ett bättre sätt beskriver hur det funkar för både privat- och företagskunder.
Fjärrvärme produceras till största delen av restprodukter från skogsindustrin som toppar, grenar och bark som inte går att använda till virke eller massaindustrin. Även vegetabilisk olja används i produktionen. Genom att använda biobränsle tar vi tillvara energi som annars skulle gå förlorad. Restprodukterna eldas upp och värmer upp vatten centralt. Vattnet leds i rörsystem i marken ut till hushåll och större fastigheter i stan. De tre fjärrvärmeverken är ihopkopplade via ett gemensamt kulvertsystem. Styrning och övervakning är datoriserad. I mottagarfastigheten finns en fjärrvärmecentral där värmeväxlare överför värmen till det vatten som pumpas runt i elementen och till varmvattnet som går ut kranen. Det avkylda vattnet går sedan tillbaka till värmeverket för att värmas upp på nytt.
Vid all förbränning bildas koldioxid och andra rester, såklart. Men vi har väldigt effektiv rening och när vi eldar flis från den lokala skogen, så tillförs ingen extra koldioxid som bidrar till växthuseffekten. Den koldioxiden skulle ändå finnas i vår omgivning fast direkt från grenarna i skogen när de förmultnade.
Fjärrvärmevattnet är grönt för att vi ska kunna särskilja och upptäcka det om det uppstår en eventuell läcka. Vattnet är väldigt hett därför ska du aldrig röra det utan direkt kontakta vår jour om du ser grönt vatten.
Nej, allt dricksvatten kommer från vårt vattenverk på Överby och det är det du såklart även använder till dusch, kök och toa. Det streamade vattnet från våra värmeverk ser dock till att du via värmeväxlare alltid har varmvatten i kranarna, förutom att det cirkulerar i värmesystemet.
Du kan beräkna priset och jämföra med andra uppvärmningsformer i den så kallade Fjärrkontrollen. Du kan självklart också höra av dig till oss så hjälper vi dig att beräkna.
I områden där fjärrvärmeledningar redan är dragna i gatan finns det stora möjligheter att ansluta företaget till fjärrvärmenätet. Kontakta oss så går vi igenom förutsättningarna för en hållbar lösning.
Inte alls, och vid behov får du hjälp av våra lokala servicetekniker. Med ett serviceavtal för 46 kr/mån finns vi inte bara tillgängliga dygnet runt, utan gör varje år dessutom en genomgång av din central och optimerar driften.
Om du är nyfiken på hur Trollhättans fjärrvärme står sig i konkurrens med andra uppvärmningsformer kan du få en rättvis kostnadsjämförelse via Fjärrkontrollen. Du testar Fjärrkontrollen här.
Hemsortering
Det finns olika lagkrav, riktlinjer och rekommendationer för framkomlighet av sopbilen på väg. Framför allt på grund av arbetsmiljöskäl (personalen som kör bilen ska känna sig trygga i att inga olyckor händer) men också för boendemiljön, tryggheten och säkerheten på plats. Vi vill inte att någon ska skada sig för att sopbilen behöver backa inne på en trång gård med skymd sikt. I Avfall Sveriges "Handbok för avfallsutrymmen" kan du läsa mer om vilka krav som ställs på framkomligheten och vägen.
Ja, det är regeringen som fattat beslutet och de nya reglerna omfattare alla landets 290 kommuner från och med 1 januari 2027.
Egentligen inget alls. Där kan du redan idag sortera ditt avfall, men återvinningscentralen är i först hand tänkt för större mängder. Just nu håller vi på att planera för en ny återvinningscentral som kommer att stå klar inom ett par år utmed riksväg 44 vid Stallbackarondellen. Där utreder vi också möjligheten att skapa en omlastningshall så att Förpackningsindustrin kan hämta allt det hushållsavfall som samlas in med den nya insamlingsmodellen.
Att dela kärl med grannen kommer att vara möjligt även vid Hemsortering (fyrfackskärl). Formerna för detta är inte helt satta än och kommer närmare införandet.
Sannolikt inte, men de kan bli färre i framtiden när alla får möjligheten att sortera hemma vid fastigheten. De behövs ändå för att det ska vara enkelt att återvinna större förpackningar som inte ryms i de nya hushållskärlen, men detta ska vi titta närmare på.
Taxorna justeras årligen, men den nya insamlingsmodellen är inget som i sig, utifrån vad som sagts ännu, ska medföra extra justeringar. Regeringen har givit Naturvårdsverket i uppdrag att ta fram ett ersättningssystem som täcker de ökade kostnaderna för oss på Trollhättan Energi och alla andra kommuner och deras miljöbolag, men exakt hur det ersättningssystemet kommer att utformas vet vi inte ännu.
Senast 2027 enligt regeringens beslut, men vi på Trollhättan Energi siktar på att vara i gång under 2025 för alla villor och fritidshus.
Vi kommer att investera cirka 85 miljoner kronor i nya kärl och fordon och utveckla ett så effektivt och hållbart återvinningssystem som möjligt. Vi kommer att gå igenom en rad detaljer för att göra allt så bra som möjligt och efterhand kan vi ge mer exakta svar om hur allt kommer att gå till rent praktiskt ute hos våra kunder.
Det kan se lite olika ut beroende på hur återvinningen är organiserad i fastigheten idag, men grundregeln är att alla ska ges möjlighet att källsortera i anslutning till fastigheten och slippa lämna till en separat återvinningsstation. Skrymmande avfall kommer dock, precis som idag, att behövas sorteras på återvinningsstationer eller på återvinningscentralen.
Det är framkomligheten till din adress som avgör viken typ av hemsortering du får. På vägar där hemsorteringsbilen kommer fram får du hemsorteringskärl (fyrfackskärl) med möjlighet att sortera ut både matavfall, restavfall och förpackningar. Dagens bruna och gröna kärl ersätts av de nya och större kärlen med fyra sorteringsfack i varje. Detta gäller de allra flesta villaägare i Trollhättan.
Om det är trångt eller på annat sätt svårt för hemsorteringsbilen att komma fram kommer vi kontakta dig. Detta kan innebära att du behöver göra vissa åtgärder för framkomligheten på vägen eller att du blir erbjuden en annan lösning som till exempel gemensamt kärlskåp eller en ny placering av dina kärl. Inventering av alla hämtplatser pågår under hösten/vintern 2023 och våren 2024.
För att vi ska göra det enklare att göra rätt så att vi ökar återvinningen av förpackningar, som i sin tur kan bli nya förpackningar. Det finns bland annat krav på EU-nivå som gör att förpackningsåtervinningen måste öka i Sverige senast 2030. Fortfarande är en tredjedel av det som slängs i restavfallet återvinningsbara förpackningar, och det är inte hållbart i längden.
Det är förpackningsindustrins gemensamma bolag Svenska Förpacknings - och tidningsinsamlingen (FTI), som hanterar de utplacerade återvinningsstationerna. Nu flyttas det formella ansvaret till kommunerna eller kommunernas miljöbolag som får i uppdrag att införa det nya systemet. Trollhättan Energi tar över insamlingsansvaret och kommer från 2024 samla in förpackningarna i egen regi och hantera återvinningsstationerna som redan finns.
Ett standardskärl för fastighetsnära insamling (fyrfack) är lika stort som dagens trädgårdsavfallskärl.
Volym: 370 liter
Bredd vid hjul: 770 mm
Bredd vid sarg: 750 mm
Djup: 850 mm
Total höjd: 1 070 mm
Tänk på att varje hus får två kärl i ovanstående mått. Om du vill beräkna platsen för kärlen bör du tänka 2 x 1 meter i bredd.
Hemsortering fastighetsägare flerbostadshus
Det finns olika lagkrav, riktlinjer och rekommendationer för framkomlighet av sopbilen på väg. Framför allt på grund av arbetsmiljöskäl (personalen som kör bilen ska känna sig trygga i att inga olyckor händer) men också för boendemiljön, tryggheten och säkerheten på plats. Vi vill inte att någon ska skada sig för att sopbilen behöver backa inne på en trång gård med skymd sikt. I Avfall Sveriges "Handbok för avfallsutrymmen" kan du läsa mer om vilka krav som ställs på framkomligheten och vägen.
Det finns flera parametrar att ta hänsyn till så som utrymme på plats och antal boende för att kunna rekommendera antal/storlek på kärl. Avfall Sverige har tagit fram en tabell för att hjälpa dig som fastighetsägare att räkna ut hur många liter avfall/vecka en fastighet genererar och utifrån det är det sedan enklare att titta på vilken typ av Hemsorteringslösning som passar din fastighet bäst. Kontakta oss gärna så pratar vi mer.
Senast den 1 januari 2027 ska alla hushåll i Sverige ha möjlighet att sortera ut plast-, metall-, papper-, plast-, och glasförpackingar samt mat- och restavfall nära hemmet, med så kallad Hemsortering. Som fastighetsägare behöver du tänka på hur vägen fram till hämtplatsen är utformat, vilken typ av Hemsortering som passar er bäst och hur ni kan skapa bra förutsättningar för ökad sortering. Kontakta oss gärna så diskuterar vi den bästa lösning för just er.
Senast 2027 ska du som bor i lägenhet ska ha möjlighet att sortera ut förpackningar av papper, plast, metall och glas samt mat- och restavfall i närheten av ditt hem. Vi ser gärna att det finns plats för tidningar också, även om det inte är ett krav.
Som fastighetsägare till ett flerbostadshus finns det flera olika alternativ att välja på. Till exempel så kallade krantömda behållare (kan både vara nergrävda eller på mark) eller kärl. Tänk på att hur avfallsutrymmet är utformat som till exempel hur det är belyst och vilken insyn som finns kan påverka upplevd trygghet, trevlighet och viljan att sortera. Vi vill gärna ha en dialog med dig för att hitta den bästa lösningen. Vi erbjuder ett öppet hus i början av 2024 där vi kommer presentera olika lösningar närmare tillsammans med leverantörer.
Avfall Sverige har tagit fram en "Handbok för avfallsutrymmen" där du kan läsa vilka riktlinjer som gäller vid om- eller nybgyggnation av avfallsutrymmen. Det finns också en del du kan tänka på som gör upplevelsen trevligare, tryggare och där med ökar sorteringsgraden, som exempelvis belysning, utrymme och tillgänglighet. Från 1 januari 2027 ska alla hushåll i Sverige ha fastighetsnära insamling av förpackningar, eller Hemsortering, som vi numera kallar det.
Hjortmossen och södra centrum
Vid avstängningar av vatten, el, fiber eller fjärrvärme informerar vi via en driftinformationstjänst via SMS eller mejl till dig. Här kan du kontrollera och uppdatera dina uppgifter. Tänk på att ha din mobiltelefon i närheten då en SMS-kod skickas till dig för att registreringen ska bli giltig.
Här hittar du mer information om projekt Hjortmossen och södra centrum. Fyll i din mejladress så får du ett mejl av oss så fort vi gör en uppdatering om projekt.
Nej. Hela gatan blir inte avstängd samtidigt. Vi stänger av cirka 80-100 meters åt gången och gräver, lägger ner rör och återfyller samtidigt som vi rör oss framåt. Hur snabbt vi kan röra oss framåt beror på hur markförhållandet ser ut när vi öppnat upp gatan.
Det kan vi inte lova. Däremot gör vi allt vi kan för att minimera tiden som du eventuellt blir av med din parkering under byggtiden. När vi gräver för vatten och avlopp är schakten djupa och breda. Detta gör att en stor yta av befintlig gata blir otillgänglig under byggtiden. Vi informerar alltid innan och ingen bil blir instängd.
Jobba hos oss
Lediga tjänster läggs alltid ut på sidan Lediga jobb. Om det inte ligger ute någon tjänst som passar dig kan du skicka in en spontanansökan.
Våra medarbetare är vår viktigaste tillgång. När du börjar jobba på Trollhättan Energi finns det flera förmåner som ingår i anställningsavtalet så som till exempel halva priset på träningskort, personalbil, flextid och tjänstepension. Läs mer om våra förmåner här.
Hos oss jobbar vatteningenjörer, elkraftsingenjörer, ekonomiassistenter, drifttekniker och fibertekniker bland annat. Läs mer om våra olika yrkesroller här.
Kundservice
Trollhättan Stad har som ambition att vi ska vara 70 000 invånare år 2030. Vi behöver anpassa våra rörnät, elledningar och våra tjänster till fler människor. Det innebär att vi måste gräva lite, så att Trollhätteborna även i framtiden ska få en hållbar vardag. Här hittar du mer information kring de pågående arbeten och projekt som vi på Trollhättan Energi driver eller är delaktiga i.
Om du ska flytta in i ett hus som är anslutet till fjärrvärmenätet har du förmånliga priser på uppvärmning. Om du ska flytta ut ur ett hus där du har fjärrvärme behöver du anmäla din flytt till oss.
Vi skickar e-post från ett system som heter Campaign Monitor. Det innehåller alltid ett sidhuvud och en sidfot där vi är avsändare. När du håller muspekaren över en länk kan du se att den går till https://utskick.trollhattanenergi.se/ och efter det kommer en slumpmässig kod. Då vet du att det är en säker länk.
När en obetald faktura har förfallit skickar vi vidare ärendet till vårt inkassobolag. Om du har gjort en betalning till oss efter ärendet har skickats vidare, men innan brevet från inkassobolaget har hunnit landa i din brevlåda, behöver du ta kontakt med inkassobolaget för att inte betala två gånger.
Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Kontakta vår kundservice eller fyll i denna ångerblankett och skicka till oss.
I detta fall behöver du kontakta den som skickat dokumentet till dig som då får återkalla signeringsuppdraget. Meddela detta skyndsamt.
Om du ska flytta in/ut ur hus behöver du ringa oss för att anmäla din flytt. Om du ska flytta in/ut ur lägenhet kan du genomföra hela flyttanmälan direkt på webben. Här kan du läsa mer om hur du anmäler din flytt till oss.
Nej, du måste själv kontakta oss och göra din flyttanmälan. Här kan du läsa mer om hur det går till.
Du kan beställa autogiro på två olika sätt. Läs mer om detta under betalning och faktura här.
Ta kontakt med din bank för att få hjälp med ditt mobila bankID.
Trollhättan Energi behandlar personuppgifter för att kunna säkerställa kundens identitet och för att vi ska kunna fullgöra vårt uppdrag och avtal gentemot dig som Kund, våra Leverantörer och Samarbetspartner samt för redovisnings- och faktureringsändamål. Utgångspunkten är att Trollhättan Energi inte ska behandla fler personuppgifter än vad som behövs för ändamålet. Läs mer om dataskydd och personuppgifter.
Energiskatt är en skatt som alla betalar via sitt nätbolag. Det är som namnet antyder, en skatt för elen som du använder.
Du kan välja att betala via autogiro eller bankgiro. Med autogiro dras pengarna från ditt bankkonto automatiskt på förfallodagen. Du kan också välja hur du vill få din faktura levererad. Läs mer om olika betalningssätt här.
Kontakta gärna vår kundservice vid flytt, så hjälper vid dig både med in- och utflytt. Du kan även anmäla din flytt digitalt här. När ditt elnätsavtal avslutas skickas automatiskt ett meddelande till ditt elhandelsbolag som berättar att du flyttar, och elhandelsavtalet avslutas.
När en faktura har förfallit och vi inte fått in någon betalning skickar vi en påminnelse. Påminnelsen har samma belopp och betalningsuppgifter som originalet. En påminnelseavgift på 60 kronor kommer att läggas till på nästkommande faktura.
Det finns flera möjliga skäl till detta. Antingen är dokumentet ännu inte klart för signering eller så kan mejlet till dig ha fastnat i exempelvis ett skräppostfilter. Du kan alltid logga in på Signeringsportalen för att se om det finns något att signera.
Ibland ligger den röda och gröna knappen precis utanför skärmbilden så om du scrollar ner lite bör du se den röda och gröna knappen.
Bara den som ska signera dokumentet samt den som skickat signeringsuppdraget kan se och läsa dokumentet.
Mikroproduktion
Ersättningen betalas ut på din månadsfaktura (samma faktura som du betalar för användningen på).
Vi har ett av marknadens förmånligaste avtal för dig som mikroproducent. Läs mer om mikroproducentavtalet här.
Nej det behöver du inte. Du kan även vara ansluten till ett annat elnät.
Din elanvändning per timma är prissatt efter gällande sommar- eller vintertid. Dock visar alltid fakturan vintertid, vilket innebär att under sommartid tillfaller månadens sista timme nästkommande månads första timme. Priset per kWh är alltså alltid prissatt efter rätt timspotpris, men blir alltså förskjuten en timme bakåt under sommartid på fakturan.
Du som tillför el till elnätet via exempelvis egna solceller, vind- eller vattenkraft är en mikroproducent. Läs mer om att producera din egen el här.
Nytt vattenverk
På den här projektsidan lägger vi löpande upp information om projektet Nytt vattenverk. Där kan du också prenumerera på nyheter och få en notis i din mejlbox när sidan har uppdaterats. Om du inte hittar det du söker kan du alltid kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Alla kostnaderna för vatten- och avlopp finansieras, precis som när det gäller renhållning och elnät, gemensamt genom taxorna som slutligen fastställs av Trollhättans kommunfullmäktige. Investeringen i Vattenpaketet innebär att avgifterna för just vatten och avlopp successivt behöver höjas lite mer än tidigare.
Priset för 1 liter kranvatten i Trollhättan är omkring 6 öre. Då är beredning av råvatten till dricksvatten, alla ledningsnät samt reningen av spillvatten från alla hushåll, företag och andra verksamheter inräknat. Kostnaden tål att jämföras med att köpa 1 liter vatten i affären, som brukar kosta 5-15 kronor. Det är smartare för miljön och betydligt mer ekonomiskt att kolsyra och kanske smaksätta det egna kranvattnet med exempelvis citronskivor, när du inte dricker det naturellt. Buteljerat vatten kräver mycket transporter och energi för tillverkning av flaskor och burkar.
Enligt branschorganisationen Svenskt vatten använder vi i genomsnitt 140 liter vatten/dygn och person i Sverige. Genom att exempelvis duscha lite kortare, inte bada så ofta och stänga av kranen medan vi borstar tänderna - så kan vi också påverka vår egen vattenkostnad.
Trollhättan Stad har som mål att vi ska vara 70 000 invånare i Trollhättan år 2030 men vi behöver planera och bygga ett nytt vattenverk för en längre tidshorisont än så. Därför har Trollhättan Energis styrelse beslutat att bygga för 80 000 invånare (och 200 liter/person/dygn utifrån historiska data) utifrån en beräknad befolkningsutveckling på 50 år. Vi har även i projektmålen att projektera för utbyggbarhet av vattenverket, både för utökad kapacitet men också för ytterligare beredningssteg.
Nej, vårt arbete omfattar endast en råvattenledning från Vänern till vattenverket i Trollhättan. Det vattnet är ännu inte drickbart och det kommer inte vara möjligt att ansluta sig till längs vägen.
Det befintliga vattenverket är från 1962 och är nu så gammalt att det börjar kosta ganska mycket i underhåll. Det behöver ersättas med ett helt nytt. En ny råvattenkälla har också funnits länge på vår önskelista. Vi blir också fler och fler Trollhättebor vilket gör att vi behöver säkra dricksvattenförsörjningen även för framtiden - både vad gäller kapacitet och kvalitet.
Den frågan har diskuterats i ett tidigt skede i projektet. Beslutet är att vi fortsatt ska ha varsin egen dricksvattenförsörjning men vara sammankopplade med ett ledningsnät för att kunna stötta varandra vid behov.
Det finns flera anledningar till det. I stråket där farleden för fartygstrafik går har vi tillsammans med Sjöfartsverket bedömt det som en olämplig placering. De behöver kunna muddra och eventuellt släppa ett nödankare och då vill vi inte ha vår ledning i vägen. Det föreligger även skredrisker längs med älvens kanter och arbetet med att förlägga en ny råvattenledning i älven riskerar vår egna dricksvattenproduktion under byggtiden då vårt råvattenintag ligger nedströms.
I det befintliga vattenverket har vi bara ett råvattenintag, inget reservvatten. Med ett nytt intag i Vänern bygger vi bort en del risker som har med till exempel fartygstrafik, skredrisker och andra verksamheter i Göta Älv som kan förorena vårt råvatten. Vi behåller även intaget i Göta älv som reservvattenintag. Vänern har idag en betydligt bättre vattenkvalitet än Göta Älv.
Det finns flera tillfällen och möjligheter för dig som fastighetsägare längs ledningsstråket att få information om projektet. Vi kommer att ta personlig kontakt med berörda men du har också möjlighet att prenumerera på projektuppdateringar via vår hemsida. Vi eftersträvar att hålla en bra dialog genom hela projektet. Har du funderingar du inte fått svar på? Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Det vore såklart bra att ha flera stora verk som helt kan ersätta varandra, men det är en kostnadsfråga, och dricksvattenleveransen kan säkerställas på andra sätt. För att säkerställa leveransen av dricksvatten dygnet runt är vi bland annat sammankopplade med Vänersborg samt har ambitionen att bygga in säkerhetsåtgärder i det nya verket så vi kan klara underhåll eller hantering av störningar.
Om oss
Vårt aktiva arbete mot vår vision, Den goda kraften för generationer, innebär att vi jobbar med de flesta av de 17 globala hållbarhetsmålen, men med ett fokus mot några utvalda mål. Läs mer i vår senaste hållbarhetsrapport här.
Våren 2022 startades arbetet tillsammans med vår kommunikationsbyrå Yo Adrian som har hjälpt oss igenom processen. En mindre arbetsgrupp och en större workshopgrupp bildades, med flera olika personer och kompetenser från Trollhättan Energi, för att få så mycket input som möjligt i arbetet.
Arbetet har skett i fyra faser:
- Input: Enkät genomfördes internt. Två workshopar som gav input kring riktning och fångade upp användningsområden/behov.
- Upptäcka: Yo Adrian genomför benchmark på företag/organisationer med liknande utmaningar och förflyttningsarbete. Detta resulterade i moodboards som illustrerade och exemplifierade givna beståndsdelar till en visuell identitet; layout, färger, bildspråk, typsnitt.
- Kreativ: Koncept och skisser togs fram utifrån moodboards; här fick styrgruppen ett mer konkret designuttryck att ta ställning till.
- Grund ny visuell identitet klart: Koncept, logotyp, bildspråk, typsnitt, mm
Den 28 oktober fattade styrelsen beslut om att implementera ett nytt utseende för Trollhättan Energi.
Kostnaderna för att ta fram ett nytt utseende landar på drygt 400 000 kronor. Det innefattar hela processen inklusive processledning, kreativa workshopar och framtagande av alla delar i den nya visuella identiteten (ex logotyp, typsnitt, färger, bildspråk och mallar för layout.
Vi ser det dock inte som en kostnad utan som en viktig investering i vårt varumärke. Varje år investerar vi flera hundra miljoner kronor i våra verksamheter. Nu är det hög tid att också investera i vårt varumärke. Ett nytt utseende anpassat efter dagens och morgondagens krav är också mer kostnadseffektivt på sikt eftersom vi kommer kunna spara in pengar på att göra mer design själva.
Vi har sedan en tid tillbaka avvaktat med att göra vissa förändringar som nytryck av skyltar och foliering av sopbilar. Detta är kostnader som hade kommit oavsett.
Förändringen behöver göras för att vi ska vara uppdaterade och bidra till en god lönsamhet. Vi vill kunna göra bra resultat för att kunna återinvestera i Trollhättan även i framtiden.
Ja, Trollhättan Energi har bytt logotyp och utseende som är en del i vår förändringsresa. Detta är vårt nya utseende som du kommer stöta på från och med nu. Vi heter fortfarande Trollhättan Energi och har samma organisationsnummer: 556194-6921. Är du osäker? Kontrollera att inbetalningen går till Trollhättan Energi AB bankgiro: 5302-8379 och plusgiro: 494 48 03-8. Fortfarande osäker – kontakta kundservice på 020-89 90 00.
Vi förstår att det kan vara osäkert i en tid som denna. Och under en period kan du stöta på personal med både den gamla loggan och den nya loggan på arbetskläder och fordon. Personalen bär dock alltid en ID-06-bricka och kan identifiera sig. Är du osäker – kontakta kundservice på: 020-89 90 00.
I oktober 2022 fattade Trollhättan Energis styrelse beslut om att implementera detta nya utseende. Det är över 30 år sedan Trollhättan Energi AB bildades och då togs också den gamla logotypen fram. Då hade vi exempelvis ingen hemsida och kommunikation gjordes på ett helt annat sätt. Så vi har och har haft utmaningar att hantera den gamla logotypen under en lång tid. Det nya utseendet är en investering och vi kommer över tid att spara kostnader trycktekniskt och genom att vi kan göra mycket arbete själva. Att vi skulle byta utseende har vi vetat under flera år och därför också avvaktat med att investera i nya skyltar och dylikt där det faktiskt behövts under flertalet år.
Vi lever i en tid av omställning och förändring, i världen, i Trollhättan och i vårt bolag. Energifrågan är kärnan i omställningen till ett mer klimatsmart liv. Vi ser att vi kan vara navet som möjliggör en hållbar framtid i Trollhättan. Och då vill vi att vårt utseende hänger med så att vi ser ut som det energibolag vi vill vara. Idag och i framtiden. Det är viktigt för oss för att skapa en trovärdighet i det vi gör, för att attrahera morgondagens viktiga kompetenser (framtida kolleger) men också för att våra kunder ska tro på det vi gör, det vi är och det vi levererar.
Vi ger energi till Trollhättan i form av stöd och samarbeten med klubbar, föreningar och organisationer inom bland annat idrott, kultur och samhälle i Trollhättan med omnejd. Det är ett sätt för oss att betala tillbaka och låta energin stanna i Trollhättan. Ansök om sponsring/samarbete med oss via formuläret här.
Vi kommer framför allt fokusera på att byta ut det som syns mycket för många så som folien på våra bilar, skyltar, kläder, utseendet på fakturan och digitala kanaler. Vi har även en lista på övriga saker som kommer behövas bytas ut så som exempelvis mallar, beachflaggor, block och pennor.
Vi har beslutat att inte byta ut befintliga brunnslock, klisterdekaler på elskåp och exempelvis vissa skyltar.
Startskottet går den 15 maj och den 4 juni ska det som syns mycket för många vara utbytt. Därefter fortsätter vi med löpande justeringar så som brev, trycksaker osv.
Nej. Vi heter fortfarande Trollhättan Energi. Bolagsnamn, organisationsnummer och exempelvis hemsidans adress påverkas inte av förändringen.
Det betyder att vi bland annat tar fram en ny logotyp, typsnitt, profilfärger, bildspråk och mallar för layout som tillsammans bildar Trollhättan Energis nya utseende.
Vår vision är att vara "Den goda kraften för generationer". Vi vill vara med och bygga en stad där det är gott att leva. Ett samhälle där både människor och företag kan ta vara på sin fulla potential - och gå mot en bättre och mer hållbar framtid.
Trollhättan Energi är ett aktiebolag som ägs av Trollhättans stad. Vi jobbar med produkter och tjänster såsom exempelvis el, fiber, värme, vatten och avlopp, avfall, återvinning. Det särskiljer oss från andra företag i Trollhättan, så också från Trollhättans stad. Våra kunder vill ofta ha snabb hjälp och veta vart man ska vända sig i vilken fråga. Därför finns det också ett behov av att ha ett eget utseende och uttryck.
Vi har planerat bytet noga och fokuserat på det som syns mycket för många så som våra digitala kanaler, fakturan, skyltar på våra anläggningar, våra arbetsfordon och personalkläder. Samtidigt är det svårt att byta allt på kort tid och därför kommer förvandlingen att fortsätta under hela 2023.
Vi vill vara navet som möjliggör en hållbar framtid i Trollhättan. Vårt gamla utseende har många år på nacken och är inte anpassat efter vad vi vill förmedla eller den omvärld vi lever i nu. Vi har ett starkt förtroende hos våra kunder och vi har en stor stolthet över bolaget internt, vilket är ett gyllene utgångsläge. Utseendet hänger dock inte med utan upplevs omodernt och är svårjobbat. Därför förändrar vi vårt utseende så att vi ser ut som det energibolag vi vill vara.
Trollhättan Energis befintliga logotyp har gjort sitt jobb och har gjort det väl sedan 1991 då den skapades. Tyvärr fungerar den dåligt rent tekniskt i tryck och digitala kanaler (den skapades exempelvis långt före hemsidor och sociala medier). Vi behöver helt enkelt uppdatera oss efter de nya förutsättningarna. Ett nytt utseende anpassat efter dagens och morgondagens krav är också mer kostnadseffektivt på sikt eftersom vi kommer kunna spara in pengar på att göra mer av vår kommunikation/design själva.
Trollhättan Energi ägs av Trollhättans stad vilket i praktiken innebär att det är du som bor i kommunen som också är delägare.
"Trollhättan Energi erbjuder hållbara produkter och tjänster baserat på infrastruktur inom energi, miljö och digital kommunikation, som ger mervärde för boende och verksamheter i Trollhättan."
Vår ambition är att göra detta på ett så ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt som möjligt. Det innebär exempelvis att vi:
- Under en lägre tid innan bytet har avstått från att göra inköp som kunnat vänta. Exempelvis har vi avvaktat att byta solblekta skyltar, folie på sopbilar har fått sitta kvar trots gammalt budskap, trasig folie på arbetsfordon har ignorerats, avvaktat inköp av arbetskläder och så vidare.
- Trycker över den gamla loggan på ytterkläder som har några år kvar att leva.
- Folierar om de plåtskyltar vi kan utan att byta hela plåten.
- Materialåtervinner plåtskyltar som behöver bytas ut.
- Samlar in alla arbetskläder som inte går att trycka över för att återbruka/återanvända på något sätt. Tyvärr är det svårt att materialåtervinna textilier och då särskilt arbetskläder som innehåller många olika typer av material och som kan vara nedsmutsade med kemikalier. Däremot har vi kontakt med Wargön Innovation och Rikstvätt som är två parter som driver olika utvecklingsprojekt inom återanvändning av textilier. Vi energiåtervinner ingenting som vi inte måste energiåtervinna.
Sjölanda
Nej, pumpen stoppas genom att du bryter strömmen vid styrenheten.
Ja det är helt okej om du vill titta men det är Trollhättan Energi som är ansvariga för drift och service. Du får alltså inte själv justera någonting i tanken.
Ja men den behöver vara lättåtkomlig.
Då behöver du en så kallad mätarbrunn. Kostnad för detta är ca 10 000 kr och den finns i måtten: 1 meter, 1,25 meter, 1,75 meter och 2 meter. Största utvändiga diameter är 550 mm och invändiga diameter är 384 mm.
Ja det är helt okej.
Det finns en mindre tank men vi rekommenderar inte att den används då vi inte kan garantera att den klarar av den kapacitet som krävs. Detta kan innebära att du i så fall behöver byta ut tanken och de kostnaderna ansvarar du som fastighetsägare för.
Nej, det behövs en tank och en pump för varje fastighet och det är fastighetsägaren som är ansvarig för att göra plats för den på sin tomt.
Nej, du är enligt lag skyldig att upplåta plats på fastigheten (20§ Lag om allmänna vattentjänster).
Nej.
Nej. Tanken är tät och det finns ingen avluftning - detta gör att ingen dålig lukt kan tränga ut.
Det är du som fastighetsägare som är ansvarig för att upplåta plats och anlägga pumpenheten på fastigheten.
Ja, denna del av anläggningen är det du som fastighetsägare som ansvarar för.
Solceller
Inget bygglov krävs så länge panelerna följer takets naturliga lutning. Dock kan vissa områden ha restriktioner ur ett kulturhistoriskt perspektiv. Om du är osäker är det bra att du hör av dig till Trollhättan stads bygglovsavdelning.
Vi använder oss av Monokristallina paneler som blivit standard. Det är en diskret panel som är helt svart med en mörk ram.
Nästan alla solcellsanläggningar är anslutna till elnätet för att du ska kunna sälja din överproduktion och köpa el vid behov. De som köpt sin anläggning via oss får allt från installation till en färdig anläggning som är inkopplad och producerande mot elnätet i paketet.
Ersättningen betalas ut på din månadsfaktura (samma faktura som du betalar för användningen på).
Solceller fungerar utmärkt i svenskt klimat. Solpanelens effekt varierar över dagen beroende på solens rörelse över himlen. Solpaneler laddar även vid molnigt väder och under en större del av dagen, men med varierande verkningsgrad. Produktionen påverkas också av var man bor i landet och hur panelen är monterad. När man summerar ett svenskt år kan man konstatera att varje kvadratmeter av Sveriges yta tar emot 1000 kWh/år i snitt. En 1 m² solcell ger cirka 220 kWh/år.
Kostnaden beror på många olika faktorer och skiljer sig från gång till gång, därför är det svårt att ge en bra uppskattning på ett projekt utan att veta alla förutsättningar först.
Vi har under våren beslutat att vi inte längre säljer solceller till privatpersoner eller företag.
Vi har ett av marknadens förmånligaste avtal för dig som mikroproducent. Läs mer om mikroproducentavtalet här.
Vi har ett av marknadens förmånligaste avtal för dig som mikroproducent. Läs mer om mikroproducentavtalet här.
Kostnaden beror på många olika faktorer och skiljer sig från gång till gång, därför är det svårt att ge en bra uppskattning på ett projekt utan att veta alla förutsättningar först.
Vi har under våren beslutat att vi inte längre säljer solceller till privatpersoner eller företag.
I dagsläget kan inte du som bor i lägenhet producera din egen el. Om du däremot köper din el av Trollhättan Energi är du garanterad 100 procent förnybar el. Här kan du beräkna din månadskostnad och teckna nytt elavtal.
I dagsläget kan inte du som bor i lägenhet producera din egen el. Om du däremot köper din el av Trollhättan Energi är du garanterad 100 procent förnybar el. Här kan du beräkna din månadskostnad och teckna nytt elavtal.
Nej det behöver du inte. Du kan även vara ansluten till ett annat elnät.
Du som tillför el till elnätet via exempelvis egna solceller, vind- eller vattenkraft är en mikroproducent. Läs mer om att producera din egen el här.
Solceller är en investering både när det kommer till ekonomi och hållbarhet. När du har solceller installerat på taket producerar du din egen el och det du inte själv använder kan du sälja till oss så andra kan ta del av din närproducerade gröna energi. Räntan på investerat kapital vid en vanlig villa är ca 6-10% vilket du kan jämföra med räntan på ditt bankkonto.
Solen är en förnybar energikälla. Själva solelproduktionen medför inga koldioxidutsläpp, och den energi som går åt för att producera solcellerna är liten i förhållande till den som solcellerna ger.
Streemi
Nej, alla tjänster erbjuds via etablerade leverantörer som vi godkänt.
Om du har problem med dina tjänster ska du kontakta den leverantör du valt för exempelvis bredband, tv, telefoni eller hem- och trygghetstjänster. Här kan du läsa mer om hur felanmälan går till
Utifrån de kriterier som gäller för branschen och vår värdegrund så kan du via Streemi teckna avtal direkt med en rad etablerade och trygga leverantörer som ges tillträde till Streemis fibernät. Du tecknar dina tjänsteavtal direkt med den leverantören du väljer.
Du behöver säga upp ditt befintliga avtal innan du tecknar ett nytt. Detta gör du direkt med din tjänsteleverantör. Du kan ha flera TV-leverantörer.
Då ska du ta kontakt med den tjänsteleverantör du tecknat avtalet med. Läs mer om hur en felanmälan går till här.
Framför allt är Streemi en guide som hjälper dig och 10 000 andra lokala fiberkunder att hitta bra tjänsteleverantörer av bland annat internet, telefoni, tv, kameraövervakning, trygghetslarm och andra smarta tjänster i Trollhättan Energis öppna fibernät. På streemi.se kan du se olika leverantörer och teckna önskade avtal som passar ditt nya uppkopplade liv
Streemi erbjuder fler tjänster i Trollhättan Energis öppna fibernät. Förutom internet, TV och telefoni har du nu också tillgång till tjänster inom hem och trygghet så som trygghetslarm, rökdetektor och spisvakt. Just nu arbetar vi på att hitta ännu fler spännande tjänster för dig i framtiden. Eftersom vi har ett större ansvar över utrustningen i fibernätet räknar vi också med att kunna lösa eventuella fel snabbare än tidigare.
Streemi är namnet på Trollhättan Energis roll som kommunikationsoperatör. Trollhättan Energi har under många år gjort en omfattande fiberutbyggnad i Trollhättans kommun i form av ett öppet stadsnät både i tätort och på landsbygden. Streemi ansvarar för tjänsteutbudet i Trollhättan Energis öppna fiber och den aktiva utrustningen (bland annat mediakonvertern hemma hos dig) där vi nu samlat ännu fler tjänster och bättre service.
Med Streemi vill vi visa att vi menar allvar med att du som kund ska få ut det mesta och det bästa av ditt uppkopplade liv. Det blir extra tydligt med ett eget varumärke, dessutom med Trollhättan Energi i ryggen. För vi vill mer. När Trollhättan Energi nu tar ett helhetsansvar över både fibernätet, den aktiva utrustningen och tjänsteleverantörerna i nätet kommer vi exempelvis kunna agera snabbare vid eventuella driftstörningar. Vi hoppas dessutom på att kunna erbjuda fler tjänster i nätet framöver. Redan nu har vi utökat utbudet med tjänster från hem & trygghet så som trygghetslarm, brandsäkerhet med mera.
Streemi är ett varumärke som ägs av Trollhättan Energi.
Vatten och avlopp
Ja, allt vatten som används inom fastigheten ska det även betalas avloppsavgift för. Detta gäller också om du till exempel vattnar i trädgården eller tömmer poolvatten på gräsmattan.
Ja men den behöver vara lättåtkomlig.
Vid avstängningar av vatten, el, fiber eller fjärrvärme informerar vi via en driftinformationstjänst via SMS eller mejl till dig. Här kan du kontrollera och uppdatera dina uppgifter. Tänk på att ha din mobiltelefon i närheten då en SMS-kod skickas till dig för att registreringen ska bli giltig.
Här hittar du mer information om projekt Hjortmossen och södra centrum. Fyll i din mejladress så får du ett mejl av oss så fort vi gör en uppdatering om projekt.
Tänk på miljön när du ska tömma din pool. Kemikalier som du använder i din pool kan vara skadliga för exempelvis vattenlevande organismer och får därför inte tappas ut i miljön. Innan poolvattnet töms ut är det viktigt att det avkloreras så att fritt klor inte tillförs till miljön. Avklorering sker enklast genom att låta poolen stå öppen helst i solljus några dagar efter den senaste kloreringen. Då förbrukas kloret och du slipper släppa ut kemikalier i naturen. Låt vattnet i första hand rinna ut långsamt på en gräsmatta eller liknande så att marken hinner suga upp vattnet. Då skapar det inga problem för din eller din grannes fastighet. Om detta inte är praktiskt genomförbart kan vattnet tömmas i dagvattennätet. Det är inte tillåtet att tömma poolvattnet i avloppet, varken med eller utan klor, eftersom det kan skada reningsverket.
Priset för 1 liter kranvatten i Trollhättan är omkring 6 öre. Då är beredning av råvatten till dricksvatten, alla ledningsnät samt reningen av spillvatten från alla hushåll, företag och andra verksamheter inräknat. Kostnaden tål att jämföras med att köpa 1 liter vatten i affären, som brukar kosta 5-15 kronor. Det är smartare för miljön och betydligt mer ekonomiskt att kolsyra och kanske smaksätta det egna kranvattnet med exempelvis citronskivor, när du inte dricker det naturellt. Buteljerat vatten kräver mycket transporter och energi för tillverkning av flaskor och burkar.
Enligt branschorganisationen Svenskt vatten använder vi i genomsnitt 140 liter vatten/dygn och person i Sverige. Genom att exempelvis duscha lite kortare, inte bada så ofta och stänga av kranen medan vi borstar tänderna - så kan vi också påverka vår egen vattenkostnad.
Som fastighetsägare ansvarar du själv för att reparera vattenläckan i din fastighet. Vill du ha vattnet avstängt kan du kontakta kundservice, så stänger vi av servisventilen i gatan."
Då behöver du en så kallad mätarbrunn. Kostnad för detta är ca 10 000 kr och den finns i måtten: 1 meter, 1,25 meter, 1,75 meter och 2 meter. Största utvändiga diameter är 550 mm och invändiga diameter är 384 mm.
Om du bygger ut eller gör förändringar på din fastighet kan tillkommande lägenhetsavgifter förekomma. Lägenhetsavgiften är en så kallad nyttorelaterad del av anläggningsavgiften som baseras på hur stor nytta du har av det kollektiva vatten- och avloppssystemet.
Alla fastigheter inom vårt verksamhetsområde har rätt att ansluta sig till kommunalt vatten och avlopp. Enkelt uttryckt gäller det alltså dig som bor eller har en fastighet inom Trollhättans centralort, Sjuntorp, Upphärad, Åsaka eller Norra Björke. Här kan du läsa mer om hur du ansluter dig.
Nej. Hela gatan blir inte avstängd samtidigt. Vi stänger av cirka 80-100 meters åt gången och gräver, lägger ner rör och återfyller samtidigt som vi rör oss framåt. Hur snabbt vi kan röra oss framåt beror på hur markförhållandet ser ut när vi öppnat upp gatan.
Det kan vi inte lova. Däremot gör vi allt vi kan för att minimera tiden som du eventuellt blir av med din parkering under byggtiden. När vi gräver för vatten och avlopp är schakten djupa och breda. Detta gör att en stor yta av befintlig gata blir otillgänglig under byggtiden. Vi informerar alltid innan och ingen bil blir instängd.
Om vattenanvändningen misstänkts ha ökat mycket sedan din senaste avläsning kan orsaken vara ett läckage inom din fastighet. En rinnande toalett, droppande kranar, droppande varmvattenberedare eller andra fel är de vanligaste orsakerna. Små läckage blir med tiden stora volymer och därför bör dessa åtgärdas direkt så du inte drabbas av onödigt höga fakturor.
Brukningsavgiften för vatten och avlopp består av en fast avgift, en dagvattenavgift och en rörlig kostnad för det vatten du använder. Här kan du läsa mer om hur vattentaxan är uppbyggd.
Dagvatten är ett samlingsnamn för det regn-, smält- och dräneringsvatten som behöver ledas bort från tak, gator, parker och andra hårdgjorda ytor.
Spillvatten är ett ett samlingsnamn för det förorenade vattnet som kommer från toaletter, diskmaskiner, tvättmaskiner och duschar.
I toaletten får du spola ner kiss, bajs och toalettpapper - inget annat. Läs mer om hur du kan hylla din toalett här.
Under särskilda omständigheter kan du som fastighetsägare få din anläggningsavgift för kommunalt vatten och avlopp uppdelad på årliga betalningar. Då ska särskilda villkor uppfyllas och det är du som fastighetsägare som själv ansvarar för att ansöka om avbetalning. Läs mer om avbetalning vid anslutning till kommunalt vatten och avlopp här.
Du som fastighetsägare ansvarar för dina ledningar fram till det vi kallar för förbindelsepunkt. Den ligger 0,5 meter utanför din tomtgräns. Inne på din tomt är det alltså du som ansvarar för ledningarna.
Planera din fyllning, för det kan ta tid. Om du fyller med högt flöde kan rost och avlagringar släppa inne i ledningarna och vattnet kan bli grumligt både för dig och dina grannar. Poolen går bra att fylla med en trädgårdsslang eller liknande. Du fyller med cirka två kubikmeter per timme, lite beroende på hur mycket vatten som används av andra kunder i närheten. Så fyll den inte samtidigt som din granne.
För att vi ska kunna ta rätt betalt behöver vi veta hur mycket vatten du faktiskt har använt. Vid en vattenavläsning kontrollerar vi också om din vattenanvändning har ökat, vilket kan bero på en vattenläcka.
När du tvättar din bil på garageuppfarten rinner det smutsiga vattnet ner i dagvattenbrunnarna och hamnar orenat i närmaste vattendrag. Tvättvattnet efter en biltvätt innehåller skadliga kemikalier, föroreningar i form av asfalt, oljerester och flera typer av tungmetaller. Tvätta därför alltid din bil i en biltvättsanläggning med egen reningsanläggning och använd miljömärkta bilvårdsprodukter.
I Trollhättan tar vi idag vårt dricksvatten från Göta älv. När det nya vattenverket står klart cirka år 2026 planerar vi också byta råvattentäckt och ta dricksvattnet direkt från Vänern.
Det är kommunfullmäktige i Trollhättans kommun som beslutar om vatten- och avloppstaxan. Vi har ett krav från våra ägare, Trollhättans Stad, att ha bland landets 50 lägsta taxor sett till Nils Holgersson undersökningen, där man sammanställer kostnaden för el, vatten, renhållning och fjärrvärme. 2020 låg vi på 30:e plats (av totalt 290).
Senast granskad: 2021-04-07