Pappa och bebis borstar tänderna och tittar sig i spegeln

Framtidsinvesteringar och underhåll fortsätter: Så justeras avgifterna vid årsskiftet

Trollhättan Energi fortsätter den långsiktiga satsningen på omfattande investeringar för att vidareutveckla avfallshantering, återvinning och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. I enlighet med tidigare planering justeras avgifterna nästa år motsvarande totalt 82 kronor i månaden för en vanlig villakund. Samtidigt försvinner avgiften på 80 kronor för att lämna avfall och annat material till återvinning med släpkärra på Återvinningscentralen Håjum.

Störst avgiftshöjning i procent sker nästa år som planerat inom vatten och avlopp, där Trollhättan Energi nu är mitt uppe i en av sina största investeringar någonsin. Vattenpaketet 2026 omfattar en ny dricksvattentäkt ute i Vänern, ett helt nytt vattenverk, fortsatt satsning på ledningsnätet och förbättrad rening i Arvidstorps avloppsreningsverk. Totalt handlar det om miljardbelopp fram till 2026. Delar av kostnaderna delas med Uddevalla, som också ska ta sitt råvatten från den nya ledningen som dras ut i Vänern.
– Vattenpaketet 2026 rymmer investeringar som helt enkelt måste göras för att vi i Trollhättan ska ha tillgång till bra vatten och avlopp även för kommande generationer. Med tanke på att en liter kranvatten i Trollhättan kostar runt 6 öre så är vårt viktigaste livsmedel, trots kommande avgiftsjusteringar, väldigt prisvärt, påpekar vd Pia Brühl Hjort.

Ny stadsdel och växande områden

Parallellt med Vattenpaketet investeras också i kommunalt vatten och avlopp i exempelvis den nya stadsdelen Vårvik och i flera andra växande områden runt om i kommunen.
– Vi är med och skapar förutsättningar för att nå Trollhättan Stads mål att bli 70 000 invånare 2030, säger Pia Brühl Hjort.
I procent räknat höjs vatten- och avloppsavgiften med 7 procent, vilket är samma justering som förra året. För en normalvilla motsvarar det 42 kronor i månaden.

Investeringar i elnätet minimerar driftstörningar

Också på elnätssidan fortsätter Trollhättan Energi med planerade investeringar. De kommande tre åren handlar det om cirka 175 miljoner kronor. Merparten av ledningsnätet i luften har redan ersatts av kablar i marken, vilket ökar leveranstryggheten betydligt och minimerar risken för strömavbrott på grund av exempelvis nedfallna träd. De kommande tre åren fortsätter uppdateringen även i form av fler nya och digitala nätstationer som bland annat gör att nätet kan optimeras och övervakas på distans. Tack vare att kundernas elmätare redan är digitala så ger det en överblick, som gör att driftstörningar kan förebyggas och att flödet i nätet kan styras och anpassas när och där det behövs, utan att behöva göra ytterligare utbyggnader. 
– Det ger förstås ytterligare driftsäkerhet, men innebär också att vi ökar kostnadseffektiviteten, säger Pia Brühl Hjort. 
Även efter nästa års avgiftsjustering med 3,5 procent har Trollhättan Energis elnätskunder fortsatt en låg avgift. Jämfört med landets övriga 290 kommuner ligger den på plats 17 på lägsta-pris-listan i år, enligt den så kallade Nils Holgersson-rapporten.

Jämnare fjärrvärmekostnad för företagskunder

Även fjärrvärmepriset ligger bra till på den nationella ”prislistan”, med en topp 40-placering. Och nästa års höjning stannar på 1,6 procent, vilket motsvarar knappt 25 kronor i månaden för en normalvilla.
– Vi har fått en kraftig prisökning på bioolja, som vi har som komplement till fliseldningen när det är riktigt kallt. I gengäld har vi nu förhandlat oss till lägre inköpspriser på flis som är det vi använder till drygt 90 procent i värmeverken. Det gör att vi stannar vid en marginell höjning även i år, säger värmechefen Johan Jonsson.
I prisdialogen med de större företagskunderna har Trollhättan Energi också enats om en ny modell för den så kallade effektavgiften. Effektavgiften berör inte villaägare, men motsvarar omkring en femtedel av den totala fjärrvärmekostnaden för berörda företagskunder. Avgiften baseras på den högsta dygnsmedeleffekten 12 månader tillbaka. Med den nya så kallade temperaturkorridoren uppdateras dygnsmedeleffekten endast när utetemperaturen är mellan minus 8 och minus 14 grader. Den nya modellen som införs 2022 innebär att avgiften blir jämnare över tid.
– Det gör i sin tur att det blir lättare för både kunderna och oss att budgetera och planera för investeringar, konstaterar Johan Jonsson.

Lämningsavgift för kärra försvinner

När det gäller avfall och återvinning blir avgiftsjusteringen 4 procent vid årsskiftet, vilket motsvarar drygt 4,50 kronor i månaden för en vanlig villa. Samtidigt slopas dock avgiften för privatpersoner som kommer med släpkärra till Återvinningscentralen Håjum. Det kostar idag 80 kronor per tillfälle.
– Genom att slopa avgiften för kärra, skåpbilar och lättare lastbilar för privatpersoner så hoppas vi att hushållen samlar på sig mer mellan gångerna, istället för att komma oftare med små lass bara för att det är avgiftsfritt när du bara kommer med bil. Vi har ett högt tryck på återvinningscentralen och slopandet av den extra avgiften för släpkärra är ett led i vårt fortsatta arbete med att undvika de största topparna och få en ännu smidigare genomströmning, säger Pia Brühl Hjort.
På fibersidan sker inga avgiftsjusteringar 2022, vare sig när det gäller anslutningskostnad eller månadsavgift.

Avgiftsfakta 1 januari 2022

Så här påverkar avgiftsjusteringarna den 1 januari 2022 en genomsnittlig villakund räknat per månad. Bor du i en normalstor lägenhet är justeringen i kronor räknat lägre, och där ingår också avgiften ofta i hyran.

Elnät: 11 kr/mån (3,5 % höjning)
Vatten och avlopp: 42 kr/mån (7 % höjning)
Avfall: 4,50 kr/mån (4 % höjning)
Fjärrvärme: 24,50 kr/mån (1,6 % höjning)
Fiber: Oförändrad avgift.

Total avgiftshöjning för 2022: 82 kr/mån för en genomsnittsvilla.

För mer information, kontakta:
Pia Brühl Hjort, VD Trollhättan Energi, tel 0520-49 75 86

Nyheten publicerad: 2021-09-28

Senaste nyheterna

2024-03-01

Trollhättan Energi vässar den digitala kundupplevelsen – med en ny app

Trollhättan Energi tar nu nästa steg mot en mer digitaliserad och hållbar framtid genom ett nytt samarbete med appleverantören Bright Energy via EG. Till hösten lanseras en ny app som ger Trollhätteborna en större insikt i deras energianvändning och klimatpåverkan på ett enkelt och tillgängligt sätt.

2024-02-20

Premiär för podden Trash Talk: Hör Ulrik, Johanna & Brodden snacka sopor

Det snackas sopor och återvinning i Trollhättan som aldrig förr. Initiativet Trash Talk har verkligen fått ett härligt gensvar från er Trollhättebor och nu tar vi nästa steg för att fylla på med ännu mer hållbart snack. Tisdagen den 20 februari är det premiär för podden Trash Talk där du får tips, inspiration och massor av pepp från Ulrik, Johanna & Brodden - med gäster. Premiärgäst är kommunikatören Sofi Kristiansson som berättar mer om initiativet Trash Talk.

Man på scen pekar

2024-02-16

Trollhättan Energi anordnar ”Trash Talk live” – ett öppet hus om Hemsortering för dig som äger ett flerfamiljshus

Under kommande år kommer Trollhättan Energi göra en rad insatser för att underlätta och öka återvinningen i Trollhättan (till exempel Hemsortering, ny återvinningscentral, mobil återvinningscentral med mera). Med konceptet Trash Talk vill Trollhättan Energi inspirera och engagera alla Trollhättebor till att ta snacket med varandra om återvinning och till en mer hållbar livsstil.

Hög med metallförpackningar

2024-02-14

Trolig orsak till brand i sopbil: trycksatt metallförpackning

Under onsdag morgon när renhållningsarbetare Anton skulle tömma en container med metallförpackningar på återvinningsstationen vid Kungsporten i Trollhättan fattade lasset eld. Trolig orsak: trycksatt behållare som till exempel hårsspray.

2024-01-23

Få en inblick i våra distributionselektrikers vardag

Den 23 januari firas Elens dag som är till för att uppmärksamma elens nytta i samhället.

Tjej står i trappa och håller upp telefon och en beachflagga och tittar in i kameran.

2024-01-15

”Trash Talk” – ett nytt sätt att ta snacket om sopor

En tredjedel av allt som slängs i restavfallet består av förpackningar som kan återvinnas, om det bara sorteras rätt. Det är en av utmaningarna när Trollhättan Energi nu tar initiativ till ”Trash Talk”, fyllt av vardagssnack om sopor. Bland annat i en helt ny podd.

En man står lutad mot en stor motor.

2024-01-10

Avloppsslam blir till el och värme

Genom att omvandla avloppsslam till el och värme tar Trollhättan Energi ytterligare ett steg mot ett cirkulärt samhälle.

Blå pratbubbla med ett

2024-01-06

Strömavbrott orsakat av kortslutning hos bussdepån

Vid 22-tiden igår kväll blev ungefär 650 hushåll i centrala Trollhättan strömlösa då ett elfel uppstod vid bussdepån i Trollhättan. Efter ungefär 3-4 timmar hade samtliga strömmen tillbaka. Men inte bussdepån.

Två killar håller en skylt framför en sopbil. Står vid en återvinningsstation.

2024-01-02

Trollhättan Energi tar över ansvaret för återvinningsstationerna

I Trollhättan finns 25 stycken återvinningsstationer där du som privatperson återvinner förpackningar av plast, papper, glas och metall. Där kan du också lämna tidningar och batterier. Från och med 1 januari 2024 är det Trollhättan Energi som tar över ansvaret för stationerna vilket framför allt innebär drift (tömning och städning) och kundservice.

Uppgrävt dike för att leda bort avloppsvatten.

2023-12-20

Snabbt väderomslag trolig orsak till avloppsläcka i Sjuntorp

- Äldre vatten- och avloppsledningar är känsliga för yttre påverkan i markmiljö och att ett ledningsbrott uppstår under vinterhalvårets kallaste månader är därför relativt vanligt, tyvärr. Men Trollhättan Energi har såväl handlingsplaner som personal i beredskap för att akut kunna reparera ledningar som spricker, säger Stefan Bohman, rörnätschef på Trollhättan Energi.

2023-12-18

Ändrad sophämtning under jul och nyår (vecka 52 och 1)

Du som har tömning under vecka 52 och vecka 1 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Mia Biselius, elhandelsansvarig

2023-11-20

Elhandel: Trollhättan Energis kunder återigen bland Sveriges mest nöjda

Under måndagsmorgon släppte SKI, Sveriges kvalitetsindex, sin senaste mätning som visar att Trollhättan Energi rankas högt bland sina elhandelskunder, både privat och företag: plats tre på företagssidan, respektive plats fyra bland privatkunderna.