2019-05-28

Därför försvann strömmen vid Öresjö: Anslutning trasig i elstolpe

Helgens strömavbrott i området kring Öresjö orsakades av en trasig anslutning i en ledningsstolpe.
– Det var vid anslutningen från en jordkabel till en luftledning som felet fanns. Att det tog längre tid än vanligt att åtgärda berodde på att vi tvingades söka efter felet manuellt, förklarar Trollhättan Energis elnätschef Robin Ruth.
Pågående investeringar i ny markkabel kommer att minimera att liknande störningar uppstår igen.

Klockan var strax efter åtta i söndags kväll när strömmen försvann i området kring Öresjö, Hälltorp, Edsäter och Hjärtum. Inledningsvis berördes omkring 1 000 hushåll. Systemet indikerade för jordfel som gjorde att en brytare slog ifrån i en av mottagningsstationerna. Redan efter en timme hade drygt hälften av de drabbade kunderna fått tillbaka sin el efter att omkopplingar gjorts i nätet. Grundfelet som gjorde att brytaren slagit ifrån, var svårare att hitta.
– Vi lokaliserade det ganska snart till området Öresjö där drygt 400 kunder tyvärr blev utan ström under relativt lång tid. Driftpersonalen lokaliserade felet till en sträcka av två kilometer jordkabel och två kilometer luftledning. Just i det området finns inga indikeringssystem så här fick vi göra visuell och manuell besiktning. Vi skruvade loss kabelanslutningar och kontrollmätte anläggningsdelarna och det tar lite tid, berättar Robin Ruth.

Strömmen tillbaka vid lunchtid
Runt halv fem på måndagsmorgonen var felet identifierat till en anslutning i toppen av en ledningsstolpe. Vid lunchtid var det åtgärdat.
– Den här typen av längre avbrott är förstås väldigt beklagliga, men samtidigt är jag jättenöjd över hur snabbt vi ändå lyckades hitta felet. Våra montörer och arbetsledare jobbade stenhårt för att minimera bekymren för våra kunder, säger Robin Ruth.

Trollhättan Energi har i flera år investerat löpande för att ersätta luftburna ledningar med kablar i marken. Även i det nu drabbade området är arbetet redan igång.
– Så den är typen av driftstörningar kommer att fortsätta minska. Markkablar minskar risken för mekaniska fel och ger oss också bättre möjligheter att skapa alternativa matarlösningar för strömmen vid eventuella störningar, påpekar Robin Ruth.

Trollhättan Energi la löpande ut information i alla sociala kanaler och på hemsidan och ett sms gick också ut till alla berörda när strömavbrottet var ett faktum.
– Fick man inget SMS så är det bra att kontrollera angivet mobilnummer. Om man inte anmält att man vill ha information om driftstörningar så är det också väldigt enkelt att göra direkt via vår hemsida, påpekar Robin.

Flera som ringde Trollhättan Energis Jourtelefon hade svårt att komma fram under söndagskvällen och måndagsmorgonen.
– Det är väldigt ovanligt med så här långa avbrott och under en period blev det hög belastning på jourtelefonen. Det ska vi se över, säger Robin Ruth.

430 kunder får avbrottsersättning
De omkring 430 kunder som var utan ström i över 12 timmar kommer att kompenseras, i enlighet med gällande avtalsvillkor. Ersättningen är minst 1 000 kronor och betalas ut automatiskt till alla som har rätt till den. Det kommer, i enlighet med regelverket, att ske inom ett halvår genom ett avdrag på någon av de kommande elnätsfakturorna.
– Som kund behöver du inte göra någonting, utan vi ser vilken ersättning var och en har rätt till och ska hantera det så snart som möjligt, lovar Robin Ruth.

Har du andra frågor kring strömavbrottet, är du välkommen att kontakta Kundservice, tel 020- 89 90 00.

 

 

 

 

 

 
Trollhättan Energi