Vatten- och strömavbrott i Centralköket: Så snabbt löstes tisdagens ”krisläge”

Vad händer om både el och vatten plötsligt slås ut när personalen i Centralköket i Trollhättan ska producera 8000 portioner skolmat? Det testades skarpt på tisdagen som ett led i den pågående Krisberedskapsveckan. - Jag måste säga att det är imponerade att ha reservkraft och nödvatten på plats efter bara en och en halv timme, säger Håkan Ohlsson, som ansvarar för måltidenheten i Trollhättans Stad.

Han var en av de få som visste att både el och vatten skulle försvinna klockan 10:30 på tisdagsförmiddagen. I samarbete med de säkerhetsansvariga på Trollhättan Energi och Trollhättans Stad testades situationen skarpt för en verksamhet som verkligen är strategiskt viktig för att vardagen ska fungera i kommunen. 
– Med tanke på hur läget ser ut i omvärlden just nu så ville vi göra ett skarpt test den här gången, säger en av Trollhättan Stads säkerhetssamordnare, Olivia Wernberg.
– För vår del vill vi ju se att vi får nödvattentankar och reservaggregat för el snabbt på plats och att våra interna rutiner fungerar, konstaterar Trollhättan Energis informations- och säkerhetsansvarige Johan Bogfors.

Krisberedskap: Så fick Centralköket vatten och el igen
Vad händer om både el och vatten plötsligt slås ut när personalen i Centralköket i Trollhättan ska producera 8000 portioner skolmat? Det testades skarpt på tisdagen den 27 september som ett led i den pågående Krisberedskapsveckan 2022. - Jag måste säga att det är imponerade att ha reservel och nödvatten på plats på bara en och en halv timme, säger Håkan Ohlsson, som ansvarar för måltidsenheten i Trollhättans Stad. Se hur beredskapen fungerade i praktiken.

Reservkraft och nödvatten efter 90 minuter

Han fick positiva besked.
– Ungefär en och en halv timme efter att vi fick förfrågan om reservkraft och nödvatten från Centralköket så var det på plats och verksamheten i köket var igång igen. Det är bra, säger Johan.
 
Han får medhåll av Håkan Ohlsson, enhetschef måltid i Trollhättans stad, som tillsammans med sina tolv medarbetare i Centralköket har inarbetade rutiner för krisberedskap. När el och vatten försvann ställde de snabbt om.
– Bland annat har vi råvaror och olika ”krismenyer” så att vi ska kunna klara att leverera mat till våra grundskolor, gymnasieskolor och sex förskolor under en vecka. I genomsnitt handlar det om 6000-8000 portioner och vissa dagar upp till 10 000 portioner, berättar Håkan. 

Förbättringar kring ljus och vatten

Övningen gav förstås också svar på sådant som går att förbereda ännu bättre.
– Vi behöver bland annat komplettera belysningen, så vi slipper gå med stearinljus. Och vad behöver vi ha i reservvattnen dagligdags ifall detta händer? Det är exempel på några saker vi tar med oss när vi summerar erfarenheterna efter den här övningen och allt annat vi jobbat med i Centralköket med anledning av Krisberedskapsveckan. Det som är glädjande är att vi ser att vi har många rutiner i köket som går att förvandla över i en krissituation. Det är en oerhörd styrka och personalen har agerat alldeles förträffligt, säger Håkan Ohlsson.

”Alla har tagit sin del”

Trollhättans Stads säkerhetssamordnare Olivia Wernberg konstaterar att samarbetet mellan alla olika aktörer fungerade bra, när både el och vatten plötsligt var borta. 
– Det har varit många involverade och det är roligt att se hur alla tagit sin del. Men även om allting fungerat väldigt bra i den är övningen så har vi såklart saker som vi kan skruva på så att det blir ännu bättre när det händer nästa gång.

Nyheten publicerad: 2022-09-27

Senaste nyheterna

Solen går upp över Trollhättan stad

2024-04-25

”Nu behöver vi göra omprioriteringar i våra projekt”

Under våren pågår arbetet med hur Trollhättan Energi ska prioritera sina investeringsprojekt. Den nya återvinningscentralen som ska byggas på Hedeäng är ett av de berörda projekten och ny tidplan är ännu inte fastställd. Solcellsparken som planeras ligga på tomten intill återvinningscentralen ses över.

Sopbil i solsken.

2024-04-22

Ändrad sophämtning vecka 18 och 19

Du som har tömning under vecka 18 och 19 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2024-03-26

Appen och Mina Sidor uppdateras med säkrare inloggning

Nu får du som kund hos Trollhättan Energi ännu säkrare inloggning med BankID Säker start. Med uppdateringen förbättras säkerheten och telefonbedrägerier försvåras. Det betyder att du inte längre blir uppmanad att lämna personnummer. På så sätt verifieras det att det är samma person som använder tjänsten hos oss som identifierar sig med BankID. 

Johanna Eriksson, Alexander Forsström, Anders Brodd och Ulrik Engdahl i Trash Talk-podden.

2024-03-19

Succé för podden Trash Talk: Möt sopgubben Alex i nya avsnittet

Premiäravsnittet av Trollhättan Energis nya podd Trash Talk har fått ett väldigt positivt mottagande. - Och även jag har redan lärt mig nya saker, säger sopgubben Alexander Forsström, som gästar det andra avsnittet som nu ligger ute.

Sopbil i solsken.

2024-03-18

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 13 och 14)

Du som har tömning under vecka 13 och vecka 14 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

En AI-skapad bild av

2024-03-08

Kardanvägen i Trollhättan – ett living lab för framtidens energisystem

Hur kan vi utöka laddinfrastrukturen på Kardanvägen i Trollhättan utan att höja det totala effektuttaget i elnätet? Denna fråga ställer sig Trollhättan Energi, Innovatum Science Park och Kraftstaden fastigheter tillsammans med företagare på Kardanvägen i det nya samarbetsprojektet ”iTEK”, delfinansierat av Energimyndigheten. Under hösten genomförs ett så kallat ”living lab”, ett verkligt test, där Trollhättan Energi styr ner effekten på företagens elbilsladdare på tider då effektuttaget är som högst. Målet: minska toppeffekten med 10 % trots en ökad elektrifiering.

Marknadschef Sten Kristensson

2024-03-05

”Vad tycker du vi kan göra bättre?”

Den frågan ställer Trollhättan Energi kommande veckor till ungefär 1 500 slumpmässigt utvalda kunder i en årlig kundundersökning.

Fyra personer på en återvinningscentral

2024-03-04

Töm säcken på återvinningscentralen och öka återvinningen

Visste du att mycket av det som slängs i containern för Energiåtervinning på återvinningscentralen är material som egentligen skulle kunna återvinnas och bli nya prylar om det sorterades rätt? I stället eldas resurserna upp i onödan. Så vill vi inte ha det. För att öka sorteringen ytterligare är det nu inte längre tillåtet att slänga säckar eller förslutna kartonger med material i containrarna på återvinningscentralen.

Solcellspaneler på en äng med får

2024-03-04

Johan Jonsson, enhetschef för Affärsstyrning, Trollhättan Energi: ”Arbetet med solcellsparken fortsätter”

Nu i veckan gick anbudsförfrågan ut för den solcellspark som Trollhättan Energi planerar bygga på Hedeäng, granne med den nya framtida Återvinningscentralen. Flera tusen solcellspaneler ska ge Trollhättebor, verksamheter och företag ungefär 2,5 gigawattimmar per år.

2024-03-01

Trollhättan Energi vässar den digitala kundupplevelsen – med en ny app

Trollhättan Energi tar nu nästa steg mot en mer digitaliserad och hållbar framtid genom ett nytt samarbete med appleverantören Bright Energy via EG. Till hösten lanseras en ny app som ger Trollhätteborna en större insikt i deras energianvändning och klimatpåverkan på ett enkelt och tillgängligt sätt.

2024-02-20

Premiär för podden Trash Talk: Hör Ulrik, Johanna & Brodden snacka sopor

Det snackas sopor och återvinning i Trollhättan som aldrig förr. Initiativet Trash Talk har verkligen fått ett härligt gensvar från er Trollhättebor och nu tar vi nästa steg för att fylla på med ännu mer hållbart snack. Tisdagen den 20 februari är det premiär för podden Trash Talk där du får tips, inspiration och massor av pepp från Ulrik, Johanna & Brodden - med gäster. Premiärgäst är kommunikatören Sofi Kristiansson som berättar mer om initiativet Trash Talk.

Man på scen pekar

2024-02-16

Trollhättan Energi anordnar ”Trash Talk live” – ett öppet hus om Hemsortering för dig som äger ett flerfamiljshus

Under kommande år kommer Trollhättan Energi göra en rad insatser för att underlätta och öka återvinningen i Trollhättan (till exempel Hemsortering, ny återvinningscentral, mobil återvinningscentral med mera). Med konceptet Trash Talk vill Trollhättan Energi inspirera och engagera alla Trollhättebor till att ta snacket med varandra om återvinning och till en mer hållbar livsstil.