Vatten- och strömavbrott i Centralköket: Så snabbt löstes tisdagens ”krisläge”

Vad händer om både el och vatten plötsligt slås ut när personalen i Centralköket i Trollhättan ska producera 8000 portioner skolmat? Det testades skarpt på tisdagen som ett led i den pågående Krisberedskapsveckan. - Jag måste säga att det är imponerade att ha reservkraft och nödvatten på plats efter bara en och en halv timme, säger Håkan Ohlsson, som ansvarar för måltidenheten i Trollhättans Stad.

Han var en av de få som visste att både el och vatten skulle försvinna klockan 10:30 på tisdagsförmiddagen. I samarbete med de säkerhetsansvariga på Trollhättan Energi och Trollhättans Stad testades situationen skarpt för en verksamhet som verkligen är strategiskt viktig för att vardagen ska fungera i kommunen. 
– Med tanke på hur läget ser ut i omvärlden just nu så ville vi göra ett skarpt test den här gången, säger en av Trollhättan Stads säkerhetssamordnare, Olivia Wernberg.
– För vår del vill vi ju se att vi får nödvattentankar och reservaggregat för el snabbt på plats och att våra interna rutiner fungerar, konstaterar Trollhättan Energis informations- och säkerhetsansvarige Johan Bogfors.

Krisberedskap: Så fick Centralköket vatten och el igen
Vad händer om både el och vatten plötsligt slås ut när personalen i Centralköket i Trollhättan ska producera 8000 portioner skolmat? Det testades skarpt på tisdagen den 27 september som ett led i den pågående Krisberedskapsveckan 2022. - Jag måste säga att det är imponerade att ha reservel och nödvatten på plats på bara en och en halv timme, säger Håkan Ohlsson, som ansvarar för måltidsenheten i Trollhättans Stad. Se hur beredskapen fungerade i praktiken.

Reservkraft och nödvatten efter 90 minuter

Han fick positiva besked.
– Ungefär en och en halv timme efter att vi fick förfrågan om reservkraft och nödvatten från Centralköket så var det på plats och verksamheten i köket var igång igen. Det är bra, säger Johan.
 
Han får medhåll av Håkan Ohlsson, enhetschef måltid i Trollhättans stad, som tillsammans med sina tolv medarbetare i Centralköket har inarbetade rutiner för krisberedskap. När el och vatten försvann ställde de snabbt om.
– Bland annat har vi råvaror och olika ”krismenyer” så att vi ska kunna klara att leverera mat till våra grundskolor, gymnasieskolor och sex förskolor under en vecka. I genomsnitt handlar det om 6000-8000 portioner och vissa dagar upp till 10 000 portioner, berättar Håkan. 

Förbättringar kring ljus och vatten

Övningen gav förstås också svar på sådant som går att förbereda ännu bättre.
– Vi behöver bland annat komplettera belysningen, så vi slipper gå med stearinljus. Och vad behöver vi ha i reservvattnen dagligdags ifall detta händer? Det är exempel på några saker vi tar med oss när vi summerar erfarenheterna efter den här övningen och allt annat vi jobbat med i Centralköket med anledning av Krisberedskapsveckan. Det som är glädjande är att vi ser att vi har många rutiner i köket som går att förvandla över i en krissituation. Det är en oerhörd styrka och personalen har agerat alldeles förträffligt, säger Håkan Ohlsson.

”Alla har tagit sin del”

Trollhättans Stads säkerhetssamordnare Olivia Wernberg konstaterar att samarbetet mellan alla olika aktörer fungerade bra, när både el och vatten plötsligt var borta. 
– Det har varit många involverade och det är roligt att se hur alla tagit sin del. Men även om allting fungerat väldigt bra i den är övningen så har vi såklart saker som vi kan skruva på så att det blir ännu bättre när det händer nästa gång.

Nyheten publicerad: 2022-09-27

Senaste nyheterna

2024-03-01

Trollhättan Energi vässar den digitala kundupplevelsen – med en ny app

Trollhättan Energi tar nu nästa steg mot en mer digitaliserad och hållbar framtid genom ett nytt samarbete med appleverantören Bright Energy via EG. Till hösten lanseras en ny app som ger Trollhätteborna en större insikt i deras energianvändning och klimatpåverkan på ett enkelt och tillgängligt sätt.

2024-02-20

Premiär för podden Trash Talk: Hör Ulrik, Johanna & Brodden snacka sopor

Det snackas sopor och återvinning i Trollhättan som aldrig förr. Initiativet Trash Talk har verkligen fått ett härligt gensvar från er Trollhättebor och nu tar vi nästa steg för att fylla på med ännu mer hållbart snack. Tisdagen den 20 februari är det premiär för podden Trash Talk där du får tips, inspiration och massor av pepp från Ulrik, Johanna & Brodden - med gäster. Premiärgäst är kommunikatören Sofi Kristiansson som berättar mer om initiativet Trash Talk.

Man på scen pekar

2024-02-16

Trollhättan Energi anordnar ”Trash Talk live” – ett öppet hus om Hemsortering för dig som äger ett flerfamiljshus

Under kommande år kommer Trollhättan Energi göra en rad insatser för att underlätta och öka återvinningen i Trollhättan (till exempel Hemsortering, ny återvinningscentral, mobil återvinningscentral med mera). Med konceptet Trash Talk vill Trollhättan Energi inspirera och engagera alla Trollhättebor till att ta snacket med varandra om återvinning och till en mer hållbar livsstil.

Hög med metallförpackningar

2024-02-14

Trolig orsak till brand i sopbil: trycksatt metallförpackning

Under onsdag morgon när renhållningsarbetare Anton skulle tömma en container med metallförpackningar på återvinningsstationen vid Kungsporten i Trollhättan fattade lasset eld. Trolig orsak: trycksatt behållare som till exempel hårsspray.

2024-01-23

Få en inblick i våra distributionselektrikers vardag

Den 23 januari firas Elens dag som är till för att uppmärksamma elens nytta i samhället.

Tjej står i trappa och håller upp telefon och en beachflagga och tittar in i kameran.

2024-01-15

”Trash Talk” – ett nytt sätt att ta snacket om sopor

En tredjedel av allt som slängs i restavfallet består av förpackningar som kan återvinnas, om det bara sorteras rätt. Det är en av utmaningarna när Trollhättan Energi nu tar initiativ till ”Trash Talk”, fyllt av vardagssnack om sopor. Bland annat i en helt ny podd.

En man står lutad mot en stor motor.

2024-01-10

Avloppsslam blir till el och värme

Genom att omvandla avloppsslam till el och värme tar Trollhättan Energi ytterligare ett steg mot ett cirkulärt samhälle.

Blå pratbubbla med ett

2024-01-06

Strömavbrott orsakat av kortslutning hos bussdepån

Vid 22-tiden igår kväll blev ungefär 650 hushåll i centrala Trollhättan strömlösa då ett elfel uppstod vid bussdepån i Trollhättan. Efter ungefär 3-4 timmar hade samtliga strömmen tillbaka. Men inte bussdepån.

Två killar håller en skylt framför en sopbil. Står vid en återvinningsstation.

2024-01-02

Trollhättan Energi tar över ansvaret för återvinningsstationerna

I Trollhättan finns 25 stycken återvinningsstationer där du som privatperson återvinner förpackningar av plast, papper, glas och metall. Där kan du också lämna tidningar och batterier. Från och med 1 januari 2024 är det Trollhättan Energi som tar över ansvaret för stationerna vilket framför allt innebär drift (tömning och städning) och kundservice.

Uppgrävt dike för att leda bort avloppsvatten.

2023-12-20

Snabbt väderomslag trolig orsak till avloppsläcka i Sjuntorp

- Äldre vatten- och avloppsledningar är känsliga för yttre påverkan i markmiljö och att ett ledningsbrott uppstår under vinterhalvårets kallaste månader är därför relativt vanligt, tyvärr. Men Trollhättan Energi har såväl handlingsplaner som personal i beredskap för att akut kunna reparera ledningar som spricker, säger Stefan Bohman, rörnätschef på Trollhättan Energi.

2023-12-18

Ändrad sophämtning under jul och nyår (vecka 52 och 1)

Du som har tömning under vecka 52 och vecka 1 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Mia Biselius, elhandelsansvarig

2023-11-20

Elhandel: Trollhättan Energis kunder återigen bland Sveriges mest nöjda

Under måndagsmorgon släppte SKI, Sveriges kvalitetsindex, sin senaste mätning som visar att Trollhättan Energi rankas högt bland sina elhandelskunder, både privat och företag: plats tre på företagssidan, respektive plats fyra bland privatkunderna.