Mindre taxejusteringar säkrar underhåll och investeringar

Trollhättan Energi fortsätter att utveckla renhållningen och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. För att kunna hantera en fortsatt utbyggnad och löpande underhåll har bolagets styrelse beslutat om mindre avgiftshöjningar inför 2020. De sammanlagda taxejusteringarna för vatten, avlopp, renhållning och elnät stannar på omkring 55 kronor i månaden för en normalvilla och runt 30 kronor […]

Trollhättan Energi fortsätter att utveckla renhållningen och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. För att kunna hantera en fortsatt utbyggnad och löpande underhåll har bolagets styrelse beslutat om mindre avgiftshöjningar inför 2020. De sammanlagda taxejusteringarna för vatten, avlopp, renhållning och elnät stannar på omkring 55 kronor i månaden för en normalvilla och runt 30 kronor för en lägenhet. De omkring 1 300 kunderna med fjärrvärme får nu också, efter fem års oförändrat pris, en prisjustering motsvarande runt 30 kronor i månaden för en villaägare som förbrukar 20 000 kWh värme per år.
– Vi följer en långsiktig plan. Därför kan vi undvika dramatiska taxejusteringar, säger tf VD Gunilla Samuelsson.

Elnät, vatten, avlopp, renhållning och fjärrvärme är helt avgiftsfinansierade verksamheter. För att hantera ökade kostnader, planerat underhåll och långsiktiga investeringar behövs också mindre avgiftsjusteringar, konstaterar Trollhättan Energis styrelse. I beslutet, som när det gäller vatten, avlopp och renhållning i slutänden ska godkännas av Trollhättans kommunfullmäktige, föreslås att brukningsavgiften för vatten- och avlopp höjs med 7 % vid årsskiftet. Förslaget för renhållningstaxan är en höjning med 4 %.
– Hela Trollhättan växer. Vi får glädjande nog fler invånare och både fler bostadsområden och företag. Men det innebär också att vi måste anpassa vår service och bygga ut kapaciteten i motsvarande takt för att klara den ökade belastningen, säger Gunilla Samuelsson.

Fortsatt låga avgifter i riksperspektiv     
Även efter de planerade prisjusteringarna kommer Trollhättan dock att fortsätta finnas bland den tredjedel av landets kommuner som sammanlagt har lägst taxor inom elnät, värme, vatten, avlopp och renhållning.
– Även mindre avgiftshöjningar påverkar självklart hushållen, men genom framförhållning så slipper vi mer dramatiska prisjusteringar och kan framför allt leverera alla de tjänster vi ansvarar för på ett tryggt sätt. Att exempelvis fortsätta investera i ett modernare avloppsnät gör att vi minimerar risken för kostsamma översvämningar som direkt drabbar fastighetsägarna, påpekar Gunilla Samuelsson.

På elnätssidan höjs avgifterna med 4 % den 1 januari 2020. Det möjliggör bland annat fortsatt satsning på nya nätstationer i tillkommande bostads- och handelsområden. Dessutom ersätts luftburna elledningar med nedgrävda kablar för att öka leveranstryggheten vid stormar och nedfallna träd. Höjningen av elnätsavgiften motsvarar omkring 60 kronor per år för en lägenhetskund (räknat på ett flerfamiljshus med 15 lägenheter) och omkring 135 kronor per år för den vanligaste villakunden med 16 amperes säkring.

Dyrare flis och bioolja bakom justering av fjärrvärmepriset
För ovanlighetens skull görs 2020 också en höjning av priset på fjärrvärmen, som främst består av värme från fliseldning, men också av spillvärme från Vargön Alloys.
– Fjärrvärmetaxan har legat stilla i fem år, men i dialog med fastighetsägare och kunder gör vi nu en mindre justering runt 2 % på effektavgiften. Anledningen är flera år med ökade inköpspriser på både flis och den klimatneutrala biooljan, som vi vid riktigt kallt väder har som komplement i våra förbränningsanläggningar, påpekar Gunilla Samuelsson.

I kronor räknat blir prisjusteringen inte så dramatisk för de omkring 1 300 villa-, företags- och lägenhetskunder som i dagsläget har fjärrvärme. En villakund med en värmeförbrukning på ca 20 000 kwh får exempelvis en ökad årskostnad på runt 360 kronor, eller 30 kronor per månad.
– Fjärrvärmens position som en hållbar uppvärmningsform, både sett till miljön och kundens plånbok, är fortsatt mycket stark. Och fjärrvärmen är förstavalet för det absolut flesta i samband med nybyggnation i närheten av vårt befintliga nät, konstaterar Gunilla Samuelsson.

För mer information, kontakta Gunilla Samuelsson, tf VD Trollhättan Energi, tel 0520-49 75 81

Bilden:
Fjärrvärmeverket på Lextorp är en av anläggningarna där flis från den lokala skogen förvandlas till värme.

 

Nyheten publicerad: 2019-09-25

Senaste nyheterna

Tre tjejer står bakom en sopbil

2021-06-17

Ändrad sophämtning vecka 25

Du som har tömning under vecka 25 (midsommarafton) ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Informationsskylt på återvinningscentralen

2021-06-15

Slipp köer – återvinn på “gröna dagar”

Så har tiden på året kommit då förrådsrensningar, trädgårdsröj och altanbyggen pågår för fullt runt om i Trollhättan. En tid som också innebär en hel del avfall som ska återvinnas på bästa sätt. Redan sommaren 2020 utökades öppettiderna på Återvinningscentralen Håjum och i maj öppnade en helt ny infart för att undvika köer på Verkmästarevägen.

skylt Arvidstorp avloppsreningsverk

2021-06-14

Rötgas på Arvidstorps avloppsreningsverk blir el och värme

Nu ska biogasproduktionen på Arvidstorps avloppsreningsverk ställas om och rötgasen från avloppsslammet, som tidigare blev biogas, ska istället bli el och värme. Avloppsreningsverket kommer därmed bli självförsörjande på värme och elen kommer täcka en del av elförsörjningsbehovet.

Tjej framför står lutad mot en stenvägg med skylt

2021-06-07

”Jag tror att branschen skulle må bra av fler tjejer.”

När Johanna Harling skulle välja utbildning stod det mellan hennes intresse, grisarna, och att lära sig någonting nytt, el och energi. Nyfiken­heten var den starkaste drivkraften. Nu är det bara tre veckor kvar till examen och det är en förvän­tansfull tjej som lämnar skolan och hoppar rakt in i den nya yrkesrollen som elmontör på Trollhättan Energi.

Kille och tjej framför datorn som tittar in i kameran

2021-05-20

Lättare att hitta rätt på trollhattanenergi.se

Ännu lättare att använda och lättare att hitta det som är viktigast för dig om kund. Det har varit utgångspunkten när vi på Trollhättan Energi nu uppdaterat hemsidan, som fått ett lite annat utseende.

2021-04-27

Vd Pia Brühl Hjort: “Vanan vid riskminimering har hjälpt oss”

När man som Trollhättan Energi ansvarar för samhällsviktig verksamhet, så finns det en vana vid riskminimering. - Det har hjälp företaget att hantera den pågående pandemin, konstaterar vd Pia Brühl Hjort, när hon i dessa bokslutstider summerar 2020.

Kenneth står vid sitt skrivbord med Trollhättan Energi-backdropp bakom

2021-04-22

Digitala möten med Trollhättans elever: Vardagshjälte-konceptet har ställt om

Under normala omständigheter möter Trollhättan Energis skolkommunikatör Kenneth Wilson tusentals trollhätteelever varje år. Men trots att skolbesöken och elevernas studiebesök vid Trollhättan Energis anläggningar inte går att genomföra just nu, så lever utbildningskonceptet "Bli en vardagshjälte" vidare. Kenneth har ställt om och genomför digitala möten istället.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2021-04-21

Sommarhämtning börjar vecka 20-21

Sommarhämtning av hushållsavfall börjar vecka 20 eller 21.

Man står vid laddstolpe med Trollhättan Energilogga på

2021-04-14

Hjälp oss att utveckla Trollhättan Energi

Vi på Trollhättan Energi vill vara med och bygga en stad där det är gott att leva. Därför ser vi till att du har rent vatten i kranen, vi tar hand om avlopp och sopor och samtidigt levererar vi klimatsmart energi till både hushåll, företag och fordon.

Peab-personal gjuter ett tak. Två projektledare blickar över bygget.

2021-04-07

Efter elva månader av gjutning: “Nu är vi inne på slutspurten”

Våren 2019 påbörjades bygget med den nya slamhanteringen på Arvidstorps avloppsreningsverk och har sedan dess fortlöpt helt enligt plan. Den helt nya byggnaden börjar nu tar form - efter ungefär elva månader av gjutning.

Enkät Trollhättan Energi

2021-04-01

Kundenkät: Hjälp oss att utveckla kommunikationen kring avfall och återvinning

Avfall och återvinning är ett stort och viktigt verksamhetsområde för oss på Trollhättan Energi. Och för hela Trollhättan. Tillsammans hjälps vi åt att skapa en hållbar utveckling. Genom att svara på vår enkla och anonyma kundenkät hjälper du oss att även förbättra kommunikationen runt allt från källsortering till restavfall.

Luftburet elnät

2021-03-30

Strömavbrott i Norra Björke/Åsaka berodde på en trasig kopplingsstation

Klockan 11.00 idag fick vi larm om ett strömavbrott i områdena Norra Björke och Åsaka med omnejd. Cirka 1 000 kunder var då berörda. Efter felsökning kunde vi konstatera att en kopplingsstation var trasig. Norra Björke och Åsaka med omnejd har tidigare varit extra hårt drabbade av avbrott.