Mindre taxejusteringar säkrar underhåll och investeringar

Trollhättan Energi fortsätter att utveckla renhållningen och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. För att kunna hantera en fortsatt utbyggnad och löpande underhåll har bolagets styrelse beslutat om mindre avgiftshöjningar inför 2020. De sammanlagda taxejusteringarna för vatten, avlopp, renhållning och elnät stannar på omkring 55 kronor i månaden för en normalvilla och runt 30 kronor […]

Trollhättan Energi fortsätter att utveckla renhållningen och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. För att kunna hantera en fortsatt utbyggnad och löpande underhåll har bolagets styrelse beslutat om mindre avgiftshöjningar inför 2020. De sammanlagda taxejusteringarna för vatten, avlopp, renhållning och elnät stannar på omkring 55 kronor i månaden för en normalvilla och runt 30 kronor för en lägenhet. De omkring 1 300 kunderna med fjärrvärme får nu också, efter fem års oförändrat pris, en prisjustering motsvarande runt 30 kronor i månaden för en villaägare som förbrukar 20 000 kWh värme per år.
– Vi följer en långsiktig plan. Därför kan vi undvika dramatiska taxejusteringar, säger tf VD Gunilla Samuelsson.

Elnät, vatten, avlopp, renhållning och fjärrvärme är helt avgiftsfinansierade verksamheter. För att hantera ökade kostnader, planerat underhåll och långsiktiga investeringar behövs också mindre avgiftsjusteringar, konstaterar Trollhättan Energis styrelse. I beslutet, som när det gäller vatten, avlopp och renhållning i slutänden ska godkännas av Trollhättans kommunfullmäktige, föreslås att brukningsavgiften för vatten- och avlopp höjs med 7 % vid årsskiftet. Förslaget för renhållningstaxan är en höjning med 4 %.
– Hela Trollhättan växer. Vi får glädjande nog fler invånare och både fler bostadsområden och företag. Men det innebär också att vi måste anpassa vår service och bygga ut kapaciteten i motsvarande takt för att klara den ökade belastningen, säger Gunilla Samuelsson.

Fortsatt låga avgifter i riksperspektiv     
Även efter de planerade prisjusteringarna kommer Trollhättan dock att fortsätta finnas bland den tredjedel av landets kommuner som sammanlagt har lägst taxor inom elnät, värme, vatten, avlopp och renhållning.
– Även mindre avgiftshöjningar påverkar självklart hushållen, men genom framförhållning så slipper vi mer dramatiska prisjusteringar och kan framför allt leverera alla de tjänster vi ansvarar för på ett tryggt sätt. Att exempelvis fortsätta investera i ett modernare avloppsnät gör att vi minimerar risken för kostsamma översvämningar som direkt drabbar fastighetsägarna, påpekar Gunilla Samuelsson.

På elnätssidan höjs avgifterna med 4 % den 1 januari 2020. Det möjliggör bland annat fortsatt satsning på nya nätstationer i tillkommande bostads- och handelsområden. Dessutom ersätts luftburna elledningar med nedgrävda kablar för att öka leveranstryggheten vid stormar och nedfallna träd. Höjningen av elnätsavgiften motsvarar omkring 60 kronor per år för en lägenhetskund (räknat på ett flerfamiljshus med 15 lägenheter) och omkring 135 kronor per år för den vanligaste villakunden med 16 amperes säkring.

Dyrare flis och bioolja bakom justering av fjärrvärmepriset
För ovanlighetens skull görs 2020 också en höjning av priset på fjärrvärmen, som främst består av värme från fliseldning, men också av spillvärme från Vargön Alloys.
– Fjärrvärmetaxan har legat stilla i fem år, men i dialog med fastighetsägare och kunder gör vi nu en mindre justering runt 2 % på effektavgiften. Anledningen är flera år med ökade inköpspriser på både flis och den klimatneutrala biooljan, som vi vid riktigt kallt väder har som komplement i våra förbränningsanläggningar, påpekar Gunilla Samuelsson.

I kronor räknat blir prisjusteringen inte så dramatisk för de omkring 1 300 villa-, företags- och lägenhetskunder som i dagsläget har fjärrvärme. En villakund med en värmeförbrukning på ca 20 000 kwh får exempelvis en ökad årskostnad på runt 360 kronor, eller 30 kronor per månad.
– Fjärrvärmens position som en hållbar uppvärmningsform, både sett till miljön och kundens plånbok, är fortsatt mycket stark. Och fjärrvärmen är förstavalet för det absolut flesta i samband med nybyggnation i närheten av vårt befintliga nät, konstaterar Gunilla Samuelsson.

För mer information, kontakta Gunilla Samuelsson, tf VD Trollhättan Energi, tel 0520-49 75 81

Bilden:
Fjärrvärmeverket på Lextorp är en av anläggningarna där flis från den lokala skogen förvandlas till värme.

 

Nyheten publicerad: 2019-09-25

Senaste nyheterna

Alexandra och Viktor vid Vänern

2022-01-27

Tre stråk utreds vidare för kommande råvattenledning från Vänern till Trollhättan

I somras kunde vi berätta om det fördjupade samarbetet mellan Trollhättan Energi och Vänersborgs kommun som tillsammans enats om att utreda tre nya stråk vidare för dragningen av råvattenledningen från Vänern till Trollhättans nya vattenverk, en del i satsningen Vattenpaketet 2026.

Sopbilar på rad

2022-01-19

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

Man vid Trollhättan Energi

2022-01-17

Höga elpriser: “Jag förstår kundernas oro”

Just nu får vi på Trollhättan Energi många samtal från oroliga kunder när elräkningen landar och elpriset fortsatt ligger på höga nivåer. - Jag förstår kundernas oro. Elpriset är högt just nu och har varit det en tid. Har du ett rörligt elavtal är vi inne i en period där elräkningen kommer vara högre. Men över tid brukar det jämna ut sig och det rörliga elavtalet ger dig ett bra pris över tid, säger Henrik Larsson Kundservicechef på Trollhättan Energi.

Tjej håller i en router och tittar in i kameran

2022-01-14

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät.

Glödlampor

2022-01-13

Regeringen 12/1: “Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen”

Just nu får vi många samtal från oroliga kunder som har frågor kring sin elfaktura. I går, onsdagen den 12/1, meddelade regeringen att de avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

2021-12-30

Hållbara appar från Trollhättan Energi

Vi har tagit fram flera smarta appar för stora och små Trollhättebor för att göra livet lite enklare, roligare och mer hållbart. Över 170.000 personer har hittills laddat ner dem och vi fortsätter att göra dem ännu bättre. Hör gärna av dig om du har något tips!

Albert sågar en julgran

2021-12-28

När julen är över: Så återvinner du din barrande gran

Vi hoppas att du haft en fin julhelg och att granen fortfarande står grön och grann i stugan. När den så småningom börjar barra och det är dags att återvinna den, så påminner vi om att du som är villaägare kan klippa ner granen och lägga i kärlet för restavfall eller trädgårdsavfall, medan du som bor i flerfamiljshus stämmer av med din hyresvärd om smidigaste sättet att återvinna granen.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-20

Återvinningscentralens öppettider under jul- och nyårshelgerna

Under jul- och nyårshelgerna har återvinningscentralen ändrade öppettider.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-15

Nu kan du återvinna förpackningar på återvinningscentralen Håjum

För att minska antalet obehöriga besök och skapa förutsättningar för att leverera ett tryggt besök för sina kunder på återvinningscentralen Håjum införde Trollhättan Energi, i oktober, ett passersystem med bommar. Bomsystemet och årstidens naturligt lägre besöksantal göra att Trollhättan Energi nu kan återinföra tjänster som Pantamera Express och förpackningsåtervinning.

Kille tittar på mobilen och med ljustråd över bilden

2021-12-02

Ny tjänsteportal för Trollhättans fiberkunder

Trollhättan Energi har tidigare berättat om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Redan nu finns en ny tjänsteportal för Trollhättan Energis fiberkunder där du som nyansluten till fibernätet kan se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig.

2021-11-24

Svar Direkt: Därför måste du göra en flyttanmälan

Är du på gång att flytta in eller flytta ut? Då är det viktigt att du kontaktar oss och gör en så kallad flyttanmälan, så att du inte står utan el när du flyttar in. Eller att ditt elavtal tickar på, trots att du flyttat ut.

Tjej står på cykelväg bakom ett byggstaket

2021-11-19

Vi förstärker elnätet till Trollhättans elbussar

Från och med 2022/2023 ska alla stadsbussar i Trollhättan drivas av el. Trollhättan Energi arbetar just nu med att förstärka elnätet för att möjliggöra bussladdning på resecentrum, Tingvalla. Ett projekt som pågår hösten 2021 till hösten 2022.