Kille tittar på mobilen och med ljustråd över bilden

Ny tjänsteportal för Trollhättans fiberkunder

Trollhättan Energi har tidigare berättat om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Redan nu finns en ny tjänsteportal för Trollhättan Energis fiberkunder där du som nyansluten till fibernätet kan se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig.

– Varje månad ansluter vi ungefär 10-15 nya fiberkunder till Trollhättans öppna stadsnät som alltså redan nu kan använda den nya portalen. Alla andra som redan har en fiberanslutning och en leverantör idag ska vänta på att vi gör övergången, säger Tom Nordal stadsnätschef på Trollhättan Energi.

Successiv övergång för befintliga fiberkunder

För Trollhättan Energis 10 000 befintliga fiberkunder sker övergången successivt, mellan februari – maj 2022. Två veckor före övergången kan du som kund inte ändra dina nuvarande tjänster eller byta tjänsteleverantör.

– Vi meddelar dig via sms senast tre veckor innan vi gör övergången i ditt område och vid eventuella störningar i fibernätet. När övergången är klar kan du återigen byta tjänsteleverantör om du önskar. Vill du behålla din tjänsteleverantör behöver du inte göra någonting, understryker Tom.

”Få ut det bästa av ditt uppkopplade liv”

Att Trollhättan Energi tar över ansvaret som kommunikationsoperatör innebär att det blir enklare för de 10 000 kunderna i nätet då Trollhättan Energi kan påverka leveranssäkerhet och utbud på ett positivt sätt.

– I framtiden vill vi att du ska få ut det mesta och bästa av ditt uppkopplade liv och kunna erbjuda nya spännande digitala tjänster i nätet. Med vår nya tjänsteportal har vi alla förutsättningar att göra detta, säger Tom.

Här kan du som nyansluten fiberkund se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig

Här kan du som befintlig fiberkund se när du blir överflyttad till Trollhättan Energis plattform

Tidigare nyhet om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet: ”Våra fiberkunder får tillgång till alla som vill leverera tjänster”

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...