Skog lysande tråd

“Våra fiberkunder får tillgång till alla som vill leverera tjänster”

Efter några intensiva år med fiberutbyggnad i hela kommunen tar Trollhättan Energi nästa steg för att skapa förutsättningar för framtidens digitala utveckling. Under nästa år axlar fibernätsägaren även rollen som kommunikationsoperatör (KO).

Från den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi ett utökat ansvar för leveransen av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Det innebär att Trollhättan Energi tar över teknisk utrustning i fibernätet och ansvaret för kontakten med de leverantörer som erbjuder tjänster i nätet.

– Med vår utrustning säkerställer vi att du som fiberkund får tillgång till alla tjänsteleverantörer som vill leverera sina tjänster i vårt öppna stadsnät. Om någon annan fiberleverantör sätter upp utrustning i din fastighet, finns det en risk att du inte får tillgång till samma utbud, säger Tom Nordal, stadsnätschef hos Trollhättan Energi.

Nätavgiften kommer inte att förändras, den utrustning som finns hos fiberkunderna kommer vara kvar.

– Det blir enklare för våra 10 000 fiberkunder då vi kan påverka leveranssäkerhet och utbud på ett positivt sätt. Vid exempelvis driftstörningar kan vi agera snabbare och via vår egen plattform för fibertjänster kan våra kunder välja sin tjänsteleverantör. I framtiden vill vi att du ska få ut det mesta och bästa av ditt uppkopplade liv – och kunna erbjuda nya spännande digitala tjänster. Där är vi inte ännu. Nu arbetar vi för fullt med att dina tjänster inte ska komma att beröras alls vid övergången och att du ska kunna, om du vill, behålla nuvarande tjänsteleverantör.

Det utökade ansvaret och övertagandet av teknisk utrustning kommer att ske successivt, mellan februari – maj 2022. Under den perioden kan det bli mindre störningar i fibernätet.

– Som fiberkund hos oss ska du förhoppningsvis inte märka något alls i samband med övergången. Vid eventuella störningar aviserar vi dig via sms och vår hemsida i så god tid vi kan, säger Tom Nordal. 

Läs mer om vår sms-tjänst här: https://www.trollhattanenergi.se/driftinformation.

Mer information kommer längre fram.

Tom Nordal

Tom Nordal, stadsnätschef Trollhättan Energi

Nyheten publicerad: 2021-10-06

Senaste nyheterna

2021-10-26

Johanna gick mot strömmen: “Att bryta normer ger ökad social hållbarhet”

Johanna Harling vågade gå mot strömmen. Och hittade jobbet hon verkligen stortrivs med. Vår första kvinnliga elmontör har blivit lite av en kändis och vi hoppas att det ska inspirera fler att vara med och bryta mot invanda mönster och normer. - Det bidrar till en ökad social hållbarhet, säger Sandra Magnusson, kvalitetsansvarig med hållbarhetsfokus hos oss på Trollhättan Energi.

Kvinna visar en mobiltelefon mot kameran

2021-10-25

Få koll på din elanvändning via Trollhättan Energis app och Mina sidor

Just nu får vi en del frågor om de höga elpriserna och vad du som kund kan göra. Ett tips för att få lite bättre koll på hur just du använder din el är att ladda ner Trollhättan Energis app eller logga in på Mina sidor för att se din personliga statistik under Min elanvändning.

2021-10-21

140 meter bassänghall utvecklar den biologiska reningen av avloppsvatten

Snart är den nya slamhanteringsanläggningen klar ovan jord vid Arvidstorps avloppsreningsverk i utkanten av Trollhättan. Och i början av 2022 börjar sprängningarna i berget för att göra plats för en 140 meter lång bassänghall med en utvecklad biologisk rening, som ska minimera utsläppen av kväve och fosfor. Investeringen ingår i Vattenpaketet 2026.

2021-10-18

Premiär idag för nya bomsystemet vid återvinningscentralen: Se hur det funkar!

Idag, måndag 18 oktober, är det officiell premiär för det nya inpasseringssystemet till återvinningscentralen Håjum. Det enda du som behöver tänka på är att ha med ditt körkort eller ett annat ID-kort med QR-kod.

Skog lysande tråd

2021-10-06

“Våra fiberkunder får tillgång till alla som vill leverera tjänster”

Efter några intensiva år med fiberutbyggnad i hela kommunen tar Trollhättan Energi nästa steg för att skapa förutsättningar för framtidens digitala utveckling. Under nästa år axlar fibernätsägaren även rollen som kommunikationsoperatör (KO).

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-10-05

Snart premiär för nytt passersystem på återvinningscentralen Håjum

Snart kommer du att få visa ditt körkort i den nyinstallerade kortterminalen för att komma in på återvinningscentralen Håjum. Den 18 oktober införs det nya passersystemet med bommar. - Målet är att göra besöket smidigare och minska trängsel och köer inne på anläggningen. Eftersom det nu enbart är boende i Trollhättans kommun som kan passera så kommer belastningen att sjunka automatiskt, säger Ulrika Edh-Spranger, chef för Avfall och återvinning på Trollhättan Energi.

2021-10-01

Tillsammans effektiviserade Nevs och Trollhättan Energi fjärrvärmen

Genom att jobba tillsammans kommer vi ännu längre. Det gäller inte minst i arbetet med att utifrån de globala målen skapa en hållbar industri, innovationer och infrastruktur. När företaget Nevs såg över sin energianvändning, blev Trollhättan Energi ett aktivt bollplank i vår roll som producent och leverantör av fjärrvärme. Resultatet blev en ännu mer kostnadseffektiv uppvärmning.

Pappa och bebis borstar tänderna och tittar sig i spegeln

2021-09-28

Framtidsinvesteringar och underhåll fortsätter: Så justeras avgifterna vid årsskiftet

Trollhättan Energi fortsätter den långsiktiga satsningen på omfattande investeringar för att vidareutveckla avfallshantering, återvinning och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. I enlighet med tidigare planering justeras avgifterna nästa år motsvarande totalt 82 kronor i månaden för en vanlig villakund. Samtidigt försvinner avgiften på 80 kronor för att lämna avfall och annat material till återvinning med släpkärra på Återvinningscentralen Håjum.

2021-09-27

Fler smidiga nyheter i Trollhättan Energis app

I dagarna uppdateras Trollhättan Energis app med fler smidiga funktioner. Förutom ett nytt och fräscht utseende ges du möjligheten att exempelvis styra när du vill ha påminnelsenotisen om din sophämtning. Plus att du får full överblick över dina fakturor och tjänster. - Nu kan kunderna se viss information från "Mina sidor" även i mobilappen och det vet jag att många har frågat efter, säger Kenneth Wilson, som ansvarar för utvecklingsprocessen.

2021-09-24

Idag firar vi Dagvattnets dag

Idag är det faktiskt Dagvattnets dag. Det är kanske inte den mest kända dagen, men vi på Trollhättan Energi hanterar dagvatten varje dag. Eller regnvatten, som det framför allt handlar om. Gatubrunnarna spelar en central roll.

Dalkjusan Karta Grävarbete

2021-09-23

Dalkjusans skola får fjärrvärme – så påverkas du

Arbetet med att ansluta Dalkjusans skola till fjärrvärmenätet startar upp i slutet av september. Senast innan jul ska arbetet i området vara klart. När förskolan är påkopplad så får även de värme tillverkat av skogsflis; värme som till stor del är märkt med en av världens tuffaste miljömärkningar, Bra Miljöval.

Sandra Magnusson är kvalitetsansvarig med fokus på hållbarhet

2021-09-21

Fler möjligheter till fossilfria val: Kör på biogas eller el

Trollhättan Energi har varit en pionjär inom biogasproduktion, distribution och etableringen av tankstationer. Nu skapas motsvarande förutsättningar för eldrift, då infrastrukturen av laddstolpar successivt byggs ut.