Skog lysande tråd

”Våra fiberkunder får tillgång till alla som vill leverera tjänster”

Efter några intensiva år med fiberutbyggnad i hela kommunen tar Trollhättan Energi nästa steg för att skapa förutsättningar för framtidens digitala utveckling. Under nästa år axlar fibernätsägaren även rollen som kommunikationsoperatör (KO).

Från den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi ett utökat ansvar för leveransen av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Det innebär att Trollhättan Energi tar över teknisk utrustning i fibernätet och ansvaret för kontakten med de leverantörer som erbjuder tjänster i nätet.

– Med vår utrustning säkerställer vi att du som fiberkund får tillgång till alla tjänsteleverantörer som vill leverera sina tjänster i vårt öppna stadsnät. Om någon annan fiberleverantör sätter upp utrustning i din fastighet, finns det en risk att du inte får tillgång till samma utbud, säger Tom Nordal, stadsnätschef hos Trollhättan Energi.

Nätavgiften kommer inte att förändras, den utrustning som finns hos fiberkunderna kommer vara kvar.

– Det blir enklare för våra 10 000 fiberkunder då vi kan påverka leveranssäkerhet och utbud på ett positivt sätt. Vid exempelvis driftstörningar kan vi agera snabbare och via vår egen plattform för fibertjänster kan våra kunder välja sin tjänsteleverantör. I framtiden vill vi att du ska få ut det mesta och bästa av ditt uppkopplade liv – och kunna erbjuda nya spännande digitala tjänster. Där är vi inte ännu. Nu arbetar vi för fullt med att dina tjänster inte ska komma att beröras alls vid övergången och att du ska kunna, om du vill, behålla nuvarande tjänsteleverantör.

Det utökade ansvaret och övertagandet av teknisk utrustning kommer att ske successivt, mellan februari – maj 2022. Under den perioden kan det bli mindre störningar i fibernätet.

– Som fiberkund hos oss ska du förhoppningsvis inte märka något alls i samband med övergången. Vid eventuella störningar aviserar vi dig via sms och vår hemsida i så god tid vi kan, säger Tom Nordal. 

Läs mer om vår sms-tjänst här: https://www.trollhattanenergi.se/driftinformation.

Mer information kommer längre fram.

Tom Nordal

Tom Nordal, stadsnätschef Trollhättan Energi

Senaste nyheterna

2025-05-23

Nyhet

Succé för nya Energiappen. – över 2 500 användare

Trollhättan Energis nya Energiapp har fått en flygande start. Redan drygt 2 500 användare har laddat ner appen – långt fler än väntat. Genom a...

Sopbil i solsken.

2025-05-21

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 22 (Kristi himmelsfärd)

Du som har tömning under vecka 22 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-05-19

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...

2025-05-16

Nyhet

Trash Talk-podden är tillbaka: Om myt-listor, de tre ”L:en” och mostern i Småland.

Årets första avsnitt av Trash Talk är ute nu. Ulrik, Brodden och Johanna är tillbaka och pratar om Hemsortering. Om hur vi kan minska mängden avf...

Personer i en monter med kläder och väskor

2025-05-06

Reportage

Arbetskläder från Trollhättan Energi kan få nytt liv på sommarens musikfestivaler

När Trollhättan Energi bytte utseende och fick ny logotyp uppstod en viktig fråga: Vad händer med alla gamla arbetskläder? Projektet blev starten...

2025-04-28

Nyhet

Arbetena med renovering och byte av vattenledningar i Södra Centrum fortsätter

Det låter en del, ryker rök och doftar plast. Arbetet med att renovera dricksvatten- och avloppsledningar pågår för fullt i området kring Ström...

Sopbil i solsken.

2025-04-23

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 18 (Första maj)

Du som har tömning under vecka 18 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

Sopbil i solsken.

2025-04-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 17)

Du som har tömning under vecka 17 ställer ut dina sopkärl ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2025-04-10

Kundinformation

Information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 12 juni 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i ställe...

Sopbil i solsken.

2025-04-07

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 16)

Du som har tömning under vecka 16 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-04-02

Nyhet

Mobila återvinningscentralen besöker fyra nya stadsdelar under våren

Efter höstens pilotprojekt med Mobila återvinningscentralen på besök i centrala Trollhättan kommer Trollhättan Energi fortsätta testperioden un...

2025-03-31

Kundinformation

Hämtning av trädgårdsavfall startar vecka 14-15

Under vecka 14-15 börjar vi hämta trädgårdsavfall. Du som har kärl för trädgårdsavfall hittar mer detaljerad information i vår app. Om du vil...