”Vi hanterar inkommande ärenden så fort vi kan”

Sedan skyfallen i Skoftebyn, Sylte, Torsered och centrala delar av stan för några veckor sedan har hittills över 120 hushåll varit i kontakt med Trollhättan Energi. Det kom mycket regn och dessutom hagel på kort tid, vilket orsakade översvämningar i fastigheter och på gator.

– I nuläget arbetar vi med att ha kontakt med alla drabbade. Vi prioriterar inkommande ärenden och jobbar på så fort vi kan. Men de här arbetena är tidskrävande. Utredningsarbetet med försäkringsärenden som pågår nu kommer även fortsätta under hösten. Återkoppling från oss kan komma att dröja då utredningsarbetet måste ha sin gång, säger Stefan Bohman, rörnätschef hos Trollhättan Energi.

Många fastighetsägare fick skador på sina hus på grund av vatten som trycktes upp ur golvbrunn, flera har fått vatten från gatan via källaringång, garage eller nedfart och en del fick in vatten via både mark och brunn.

– Haglet ställde till det ännu mer eftersom det täppte till ränndalsbrunnar vars uppgift är att avleda vatten från gatan. Vattnet hade inte en chans att rinna undan. Samtidigt finns det inga ledningar som kan hantera så extrema regn. Tyvärr. Det svämmar över när de är fulla helt enkelt.

Vatten känner inga gränser, men ansvaret för att göra plats för vattnet delas mellan oss

För några år sedan utfördes arbeten med ledningsnätet i Skoftebyn i flera etapper. Under kommande höst planeras så kallade anslutningskontroller för att säkerställa att hela systemet fungerar fullt ut.

– Vi måste hjälpas åt för att göra det vi kan för att hantera stora regnmängder. Fastighetsägare har ansvar för att skydda sin egen fastighet och tomt mot översvämningar. Ansvaret gäller också ledningar och egna vatten- och avloppsinstallationer inom den egna fastigheten. Vi, Trollhättan Energi, har ansvar för det allmänna ledningsnätet, det vill säga ledningarna utanför fastigheten. Trollhättans stad har ansvar för avvattning av kommunala vägar, gator samt gång- och cykelvägar vid normala regn. Deras ansvar omfattar också de brunnar som avvattnar vägarna, säger Stefan Bohman.

 

FAKTA. Här kan du läsa mer om:

Anslutningskontroller
Hur du undviker en källaröversvämning och om ansvarsfrågan

 

 

Stefan Bohman, rörnätschef hos Trollhättan Energi berättar om hur han och hans kolleger jobbar vidare med de som drabbades av översvämningar i samband med skyfallet i mitten av juni. 

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-06-11

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 25 (Midsommarafton)

Du som har tömning under vecka 25 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-06-04

Nyhet

I september är det dags för nya fyrfackskärl – så går bytet till

Just nu pågår förberedelserna för fullt inför att de nya fyrfackskärlen börjar rulla ut till villakunder i september. Totalt är det cirka 22 0...

2025-06-03

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

Sopbil i solsken.

2025-05-28

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 23 (Nationaldagen)

Du som har tömning under vecka 23 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

Elnät mot himmel

2025-05-26

Nyhet

”Vi strävar efter att hålla nere elnätsavgiften”

Trollhättans kommun, där Trollhättan Energi ansvarar för elnätet, rankas som nummer 27 av Sveriges 290 kommuner med avseende på lägst elnätsav...

2025-05-23

Nyhet

Succé för nya Energiappen. – över 2 500 användare

Trollhättan Energis nya Energiapp har fått en flygande start. Redan drygt 2 500 användare har laddat ner appen – långt fler än väntat. Genom a...

Sopbil i solsken.

2025-05-21

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 22 (Kristi himmelsfärd)

Du som har tömning under vecka 22 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-05-19

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...

2025-05-16

Nyhet

Trash Talk-podden är tillbaka: Om myt-listor, de tre ”L:en” och mostern i Småland.

Årets första avsnitt av Trash Talk är ute nu. Ulrik, Brodden och Johanna är tillbaka och pratar om Hemsortering. Om hur vi kan minska mängden avf...

Personer i en monter med kläder och väskor

2025-05-06

Reportage

Arbetskläder från Trollhättan Energi kan få nytt liv på sommarens musikfestivaler

När Trollhättan Energi bytte utseende och fick ny logotyp uppstod en viktig fråga: Vad händer med alla gamla arbetskläder? Projektet blev starten...

2025-04-28

Nyhet

Arbetena med renovering och byte av vattenledningar i Södra Centrum fortsätter

Det låter en del, ryker rök och doftar plast. Arbetet med att renovera dricksvatten- och avloppsledningar pågår för fullt i området kring Ström...

Sopbil i solsken.

2025-04-23

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 18 (Första maj)

Du som har tömning under vecka 18 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...