”Vi hanterar inkommande ärenden så fort vi kan”

Sedan skyfallen i Skoftebyn, Sylte, Torsered och centrala delar av stan för några veckor sedan har hittills över 120 hushåll varit i kontakt med Trollhättan Energi. Det kom mycket regn och dessutom hagel på kort tid, vilket orsakade översvämningar i fastigheter och på gator.

– I nuläget arbetar vi med att ha kontakt med alla drabbade. Vi prioriterar inkommande ärenden och jobbar på så fort vi kan. Men de här arbetena är tidskrävande. Utredningsarbetet med försäkringsärenden som pågår nu kommer även fortsätta under hösten. Återkoppling från oss kan komma att dröja då utredningsarbetet måste ha sin gång, säger Stefan Bohman, rörnätschef hos Trollhättan Energi.

Många fastighetsägare fick skador på sina hus på grund av vatten som trycktes upp ur golvbrunn, flera har fått vatten från gatan via källaringång, garage eller nedfart och en del fick in vatten via både mark och brunn.

– Haglet ställde till det ännu mer eftersom det täppte till ränndalsbrunnar vars uppgift är att avleda vatten från gatan. Vattnet hade inte en chans att rinna undan. Samtidigt finns det inga ledningar som kan hantera så extrema regn. Tyvärr. Det svämmar över när de är fulla helt enkelt.

Vatten känner inga gränser, men ansvaret för att göra plats för vattnet delas mellan oss

För några år sedan utfördes arbeten med ledningsnätet i Skoftebyn i flera etapper. Under kommande höst planeras så kallade anslutningskontroller för att säkerställa att hela systemet fungerar fullt ut.

– Vi måste hjälpas åt för att göra det vi kan för att hantera stora regnmängder. Fastighetsägare har ansvar för att skydda sin egen fastighet och tomt mot översvämningar. Ansvaret gäller också ledningar och egna vatten- och avloppsinstallationer inom den egna fastigheten. Vi, Trollhättan Energi, har ansvar för det allmänna ledningsnätet, det vill säga ledningarna utanför fastigheten. Trollhättans stad har ansvar för avvattning av kommunala vägar, gator samt gång- och cykelvägar vid normala regn. Deras ansvar omfattar också de brunnar som avvattnar vägarna, säger Stefan Bohman.

 

FAKTA. Här kan du läsa mer om:

Anslutningskontroller
Hur du undviker en källaröversvämning och om ansvarsfrågan

 

 

Stefan Bohman, rörnätschef hos Trollhättan Energi berättar om hur han och hans kolleger jobbar vidare med de som drabbades av översvämningar i samband med skyfallet i mitten av juni. 

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...