”Vi hanterar inkommande ärenden så fort vi kan”

Sedan skyfallen i Skoftebyn, Sylte, Torsered och centrala delar av stan för några veckor sedan har hittills över 120 hushåll varit i kontakt med Trollhättan Energi. Det kom mycket regn och dessutom hagel på kort tid, vilket orsakade översvämningar i fastigheter och på gator.

– I nuläget arbetar vi med att ha kontakt med alla drabbade. Vi prioriterar inkommande ärenden och jobbar på så fort vi kan. Men de här arbetena är tidskrävande. Utredningsarbetet med försäkringsärenden som pågår nu kommer även fortsätta under hösten. Återkoppling från oss kan komma att dröja då utredningsarbetet måste ha sin gång, säger Stefan Bohman, rörnätschef hos Trollhättan Energi.

Många fastighetsägare fick skador på sina hus på grund av vatten som trycktes upp ur golvbrunn, flera har fått vatten från gatan via källaringång, garage eller nedfart och en del fick in vatten via både mark och brunn.

– Haglet ställde till det ännu mer eftersom det täppte till ränndalsbrunnar vars uppgift är att avleda vatten från gatan. Vattnet hade inte en chans att rinna undan. Samtidigt finns det inga ledningar som kan hantera så extrema regn. Tyvärr. Det svämmar över när de är fulla helt enkelt.

Vatten känner inga gränser, men ansvaret för att göra plats för vattnet delas mellan oss

För några år sedan utfördes arbeten med ledningsnätet i Skoftebyn i flera etapper. Under kommande höst planeras så kallade anslutningskontroller för att säkerställa att hela systemet fungerar fullt ut.

– Vi måste hjälpas åt för att göra det vi kan för att hantera stora regnmängder. Fastighetsägare har ansvar för att skydda sin egen fastighet och tomt mot översvämningar. Ansvaret gäller också ledningar och egna vatten- och avloppsinstallationer inom den egna fastigheten. Vi, Trollhättan Energi, har ansvar för det allmänna ledningsnätet, det vill säga ledningarna utanför fastigheten. Trollhättans stad har ansvar för avvattning av kommunala vägar, gator samt gång- och cykelvägar vid normala regn. Deras ansvar omfattar också de brunnar som avvattnar vägarna, säger Stefan Bohman.

 

FAKTA. Här kan du läsa mer om:

Anslutningskontroller
Hur du undviker en källaröversvämning och om ansvarsfrågan

 

 

Stefan Bohman, rörnätschef hos Trollhättan Energi berättar om hur han och hans kolleger jobbar vidare med de som drabbades av översvämningar i samband med skyfallet i mitten av juni. 

Senaste nyheterna

2025-12-11

Nyhet

Världsunikt pilotprojekt för digital textilinsamling

Trollhättan Energi tar ett steg i arbetet för en mer cirkulär framtid genom att ansluta sig till ett världsunikt pilotprojekt för digital textili...

2025-12-08

Nyhet

Kraftkombo Hem: Ett elavtal som ger både trygghet och flexibilitet

Att välja elavtal kan kännas svårt – fast eller rörligt? Med Kraftkombo Hem behöver du inte välja. Avtalet kombinerar nämligen fördelarna me...

2025-11-21

Nyhet

Nu hemsorterar villaägare i Trollhättan fullt ut

Trollhättan Energis stora satsning på Hemsortering för villahushåll är nu i mål. Den 8 september inleddes utrullningen av fyrfackskärl. Sex vec...

Grävarbete på Karlstorpsvägen

2025-11-13

Nyhet

Vi stärker skyddet mot framtida översvämningar

Under hösten genomför Trollhättan Energi flera åtgärder för att minska risken för källaröversvämningar vid kraftiga regn.

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...