Man på scen pekar

Trollhättan Energi anordnar ”Trash Talk live” – ett öppet hus om Hemsortering för dig som äger ett flerfamiljshus

Under kommande år kommer Trollhättan Energi göra en rad insatser för att underlätta och öka återvinningen i Trollhättan (till exempel Hemsortering, ny återvinningscentral, mobil återvinningscentral med mera). Med konceptet Trash Talk vill Trollhättan Energi inspirera och engagera alla Trollhättebor till att ta snacket med varandra om återvinning och till en mer hållbar livsstil.

Ett viktigt snack om Hemsortering – 5 mars klockan 18.00-20.00

Nu anordnar alltså Trollhättan Energi ”Trash Talk live”, ett öppet hus om Hemsortering riktat till dig som äger ett flerfamiljshus eller som sitter med i en styrelse för en bostadsrättsförening eller en samfällighet i Trollhättan. Målet med kvällen är att öka kunskapen om vad det nya kravet innebär för fastighetsägare till flerfamiljshus, samfälligheter och bostadsrättsföreningar och fylla på med inspiration inför kommande förändring.

– Jag ser fram emot att möta många fastighetsägare under kvällen och öppna upp dialogen, säger Ulrik Engdal, KAM hos Trollhättan Energi och också kvällens moderator. 

Vad är Hemsortering?

Regeringen har beslutat att alla i Sverige ska ha möjlighet att sortera ut förpackningar när sitt hem senast 2027, så kallad fastighetsnära insamling, eller Hemsortering som Trollhättan Energi valt att kalla det. Kravet gäller förpackningar av papper, plast, metall och färgat- och ofärgat glas. Trollhättan Energis mål är att alla som bor i villa eller fritidshus i Trollhättan ska få det nya insamlingssystemet, som består av två helt nya fyrfackskärl, redan under 2025. Som fastighetsägare till ett flerfamiljshus kan däremot insamlingslösningen se olika ut beroende på förutsättningarna i just din fastighet och det är ditt ansvar att se till att kravet uppfylls.

– Samtidigt är det Trollhättan Energis uppdrag att hämta förpackningarna från alla fastigheter i Trollhättan och därför är vi måna om att det blir en insamlingslösning som uppfyller de krav vi ställer. Vi behöver helt enkelt ha en dialog och jobba tillsammans med detta, fortsätter Ulrik.

Under kvällen berättar även representanter från Trollhättans stad mer om vad som är bra att tänka på vid eventuell om- eller nybyggnation av soprum och mer om den miljölagstiftning som finns. Även Eidar är på plats och visar på hur de har arbetat för att öka sorteringen och minska nedskräpningen i ett av deras områden.

Sortering och hållbarhet är en laginsats

Bakgrunden till regeringens beslut om Hemsortering är bland annat att en tredjedel av det som slängs i den vanliga soppåsen är förpackningar som med rätt sortering skulle kunna återvinnas och bli nya förpackningar om och om igen. I stället eldas förpackningarna upp i onödan och vi får använda mer resurser för att ta fram nya. Så kan vi inte ha det.

– Sverige och Trollhättan har höga ambitioner när det kommer till att förändra synen på avfall och öka materialåtervinningen och där vill vi såklart vara med och bidra, bland annat genom Trash Talk på olika sätt. Hållbarhet är en laginsats och vi tar gärna rollen som coach och bjuder in till information och samtal. Tillsammans kan vi vinna hållbarhetsmatchen, avslutar Ulrik.

Agenda för kvällen

17.00-18.00:

Minimässan är öppen. Möt utställare och se olika insamlingslösningar. Trollhättan Energi bjuder på kaffe och smörgås.

18.00–20.00:

  • Välkommen in i Hebeteatern. Vad innebär den nya förordningen för dig – Trollhättan Energi informerar.
  • Bra att tänka på kring bygglov och miljölagstiftning – Samhällsbyggnadsförvaltningen informerar.
  • Framgångsrecept – Eidar berättar om ett lyckat sop- och trivselprojekt.
  • Vad finns det för olika insamlingslösningar? Leverantörer visar och berättar.
  •  Avslut, frågor och möjlighet att boka ett personligt ”Trash Talk”.

Anmälan

Inbjudan har gått ut till dig som äger ett flerfamiljshus eller sitter med i en styrelse eller bostadsrättsförening i Trollhättan. Om du inte fått inbjudan och är intresserad av att komma är du välkommen att kontakta kundservice på mejl: kundservice@trollhattanenergi.se eller telefon: 020-89 90 00.

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...