Stabila kundomdömen trots utmanande år

Årets varumärkesundersökning visar fortsatt starkt förtroende för Trollhättan Energi – men också att det finns områden att förbättra.

Trollhättan Energis kunder ger bolaget fortsatt höga betyg i årets varumärkesundersökning, som genomfördes i april. Nöjd-kund-index (NKI) ligger över branschsnittet, även om resultatet visar på en liten nedgång jämfört med föregående år. Samtidigt pekar resultaten på vikten av att fortsätta vara tydliga, tillgängliga och transparenta – särskilt i frågor om prisvärdhet och hållbarhet.

– Vi har haft ett tufft år med stigande kostnader som påverkat oss och våra kunder. Men trots det ligger vi stabilt. Det visar att mycket av det arbete vi gör är rätt, även om vi har en del kvar att utveckla, säger Magnus Geverts, t f marknadschef hos Trollhättan Energi.

Stabil nivå och ett NKI högre än branschsnittet

Undersökningen, som genomförts tillsammans med Origo Group, ger en övergripande bild av hur kunderna uppfattar Trollhättan Energi som bolag, och hur de ser på exempelvis prisvärdhet, hållbarhet och service. NKI landar i år på 71 – en nivå som är högre än branschsnittet, men något lägre än bolagets uppsatta mål på 75.

– Vi är ödmjuka inför att kundnöjdheten påverkas av prisläget. Vi har dock en stark grund att bygga vidare på, inte minst tack vare engagerade medarbetare och kunder som tar sig tid att ge oss viktig återkoppling.

Högre kundnöjdhet bland de välinformerade

Undersökningen visar att kunder med hög kännedom om Trollhättan Energi är mest nöjda och har störst benägenhet att rekommendera bolaget. Samtidigt har andelen kritiker ökat något – vilket gör att det så kallade Net Promoter Score (NPS) nu ligger på -4, med ett mål på +10.

– Det vi ser är att välinformerade kunder är betydligt mer positiva än de med låg kännedom. Det stärker oss i att fortsätta prioritera öppenhet och kommunikation – både kring vad vi gör och varför, säger Magnus.

Tydlighet kring hållbarhet och prissättning efterfrågas

Sju av tio kunder uppger att de gör aktiva val för att minska sin miljöpåverkan, och drygt hälften anser att de bidrar till ett mer hållbart samhälle genom att vara kund hos Trollhättan Energi. Samtidigt visar svaren att många efterfrågar tydligare information om vad avgifter består av – och hur bolaget jobbar med hållbarhet i praktiken.

– Vi fortsätter arbeta med att öka förståelsen för hur våra tjänster prissätts och vad pengarna faktiskt går till. Vi arbetar vidare med digitala lösningar som över tid kommer göra det enklare för våra kunder i framtiden. Exempelvis mer riktad kommunikation, kommunikation via sms och mejl istället för per brev.

Fokus på transparens, digitalisering och kostnadseffektivitet

Under 2025 fortsätter Trollhättan Energi att utveckla sina digitala kanaler, stärka kunddialogen och skapa enklare kontaktvägar. Samtidigt görs prioriteringar i större projekt, som investeringar i batterilager, elpanna och vindkraft – satsningar som på sikt ska bidra till lägre kostnader och stabilare priser.

– Vår ambition är att göra det enkelt att förstå vad vi gör, varför vi gör det och hur det påverkar våra kunder. Vi har mycket på gång, avslutar Magnus Geverts.

 

Läs mer om resultaten i varumärkesundersökningen 2025 här.

 

 

 

Senaste nyheterna

2025-06-25

Nyhet

Stabila kundomdömen trots utmanande år

Årets varumärkesundersökning visar fortsatt starkt förtroende för Trollhättan Energi – men också att det finns områden att förbättra.

2025-06-17

Nyhet

Vi är stolta sponsorer till Trollhättan Pride

Lördagen den 28 juni går årets Pridefestival av stapeln i Trollhättan, ett evenemang som fokuserar på alla människors lika värde och rättighet...

Sopbil i solsken.

2025-06-11

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 25 (Midsommarafton)

Du som har tömning under vecka 25 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-06-04

Nyhet

I september är det dags för nya fyrfackskärl – så går bytet till

Just nu pågår förberedelserna för fullt inför att de nya fyrfackskärlen börjar rulla ut till villakunder i september. Totalt är det cirka 22 0...

2025-06-03

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

Sopbil i solsken.

2025-05-28

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 23 (Nationaldagen)

Du som har tömning under vecka 23 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

Elnät mot himmel

2025-05-26

Nyhet

”Vi strävar efter att hålla nere elnätsavgiften”

Trollhättans kommun, där Trollhättan Energi ansvarar för elnätet, rankas som nummer 27 av Sveriges 290 kommuner med avseende på lägst elnätsav...

2025-05-23

Nyhet

Succé för nya Energiappen. – över 2 500 användare

Trollhättan Energis nya Energiapp har fått en flygande start. Redan drygt 2 500 användare har laddat ner appen – långt fler än väntat. Genom a...

Sopbil i solsken.

2025-05-21

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 22 (Kristi himmelsfärd)

Du som har tömning under vecka 22 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-05-19

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...

2025-05-16

Nyhet

Trash Talk-podden är tillbaka: Om myt-listor, de tre ”L:en” och mostern i Småland.

Årets första avsnitt av Trash Talk är ute nu. Ulrik, Brodden och Johanna är tillbaka och pratar om Hemsortering. Om hur vi kan minska mängden avf...

Personer i en monter med kläder och väskor

2025-05-06

Reportage

Arbetskläder från Trollhättan Energi kan få nytt liv på sommarens musikfestivaler

När Trollhättan Energi bytte utseende och fick ny logotyp uppstod en viktig fråga: Vad händer med alla gamla arbetskläder? Projektet blev starten...