Stabila kundomdömen trots utmanande år

Årets varumärkesundersökning visar fortsatt starkt förtroende för Trollhättan Energi – men också att det finns områden att förbättra.

Trollhättan Energis kunder ger bolaget fortsatt höga betyg i årets varumärkesundersökning, som genomfördes i april. Nöjd-kund-index (NKI) ligger över branschsnittet, även om resultatet visar på en liten nedgång jämfört med föregående år. Samtidigt pekar resultaten på vikten av att fortsätta vara tydliga, tillgängliga och transparenta – särskilt i frågor om prisvärdhet och hållbarhet.

– Vi har haft ett tufft år med stigande kostnader som påverkat oss och våra kunder. Men trots det ligger vi stabilt. Det visar att mycket av det arbete vi gör är rätt, även om vi har en del kvar att utveckla, säger Magnus Geverts, t f marknadschef hos Trollhättan Energi.

Stabil nivå och ett NKI högre än branschsnittet

Undersökningen, som genomförts tillsammans med Origo Group, ger en övergripande bild av hur kunderna uppfattar Trollhättan Energi som bolag, och hur de ser på exempelvis prisvärdhet, hållbarhet och service. NKI landar i år på 71 – en nivå som är högre än branschsnittet, men något lägre än bolagets uppsatta mål på 75.

– Vi är ödmjuka inför att kundnöjdheten påverkas av prisläget. Vi har dock en stark grund att bygga vidare på, inte minst tack vare engagerade medarbetare och kunder som tar sig tid att ge oss viktig återkoppling.

Högre kundnöjdhet bland de välinformerade

Undersökningen visar att kunder med hög kännedom om Trollhättan Energi är mest nöjda och har störst benägenhet att rekommendera bolaget. Samtidigt har andelen kritiker ökat något – vilket gör att det så kallade Net Promoter Score (NPS) nu ligger på -4, med ett mål på +10.

– Det vi ser är att välinformerade kunder är betydligt mer positiva än de med låg kännedom. Det stärker oss i att fortsätta prioritera öppenhet och kommunikation – både kring vad vi gör och varför, säger Magnus.

Tydlighet kring hållbarhet och prissättning efterfrågas

Sju av tio kunder uppger att de gör aktiva val för att minska sin miljöpåverkan, och drygt hälften anser att de bidrar till ett mer hållbart samhälle genom att vara kund hos Trollhättan Energi. Samtidigt visar svaren att många efterfrågar tydligare information om vad avgifter består av – och hur bolaget jobbar med hållbarhet i praktiken.

– Vi fortsätter arbeta med att öka förståelsen för hur våra tjänster prissätts och vad pengarna faktiskt går till. Vi arbetar vidare med digitala lösningar som över tid kommer göra det enklare för våra kunder i framtiden. Exempelvis mer riktad kommunikation, kommunikation via sms och mejl istället för per brev.

Fokus på transparens, digitalisering och kostnadseffektivitet

Under 2025 fortsätter Trollhättan Energi att utveckla sina digitala kanaler, stärka kunddialogen och skapa enklare kontaktvägar. Samtidigt görs prioriteringar i större projekt, som investeringar i batterilager, elpanna och vindkraft – satsningar som på sikt ska bidra till lägre kostnader och stabilare priser.

– Vår ambition är att göra det enkelt att förstå vad vi gör, varför vi gör det och hur det påverkar våra kunder. Vi har mycket på gång, avslutar Magnus Geverts.

 

Läs mer om resultaten i varumärkesundersökningen 2025 här.

 

 

 

Senaste nyheterna

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...

Henrik Elfstedt Driftchef Elnät

2025-08-12

Nyhet

Sagolikt elskåp sprider glädje – och är viktigt för stadens infrastruktur

Ett elskåp i Halvorstorp har nyligen fått en kreativ make-over och blivit ett färgglatt blickfång i området. – Vi gläds åt engagemanget ?...

2025-07-14

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...

2025-07-01

Reportage

Så frigör Trollhättan plats för framtidens el – utan att bygga ut elnätet

I ett industriområde mitt i Trollhättan pågår ett banbrytande energiprojekt. Med smart styrning och samverkan visar Trollhättan Energi tillsamman...

Representanter från Trollhättan Energi och Enercon skriver under avtal om nytt vindkraftverk utanför Lysekil.

2025-06-30

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi tecknar avtal för första vindkraftsprojektet

Trollhättan Energi tar nu nästa steg i sin satsning på förnybar energi. Bolagets första vindkraftsprojekt går in i etableringsfas efter att ett ...

2025-06-25

Nyhet

Stabila kundomdömen trots utmanande år

Årets varumärkesundersökning visar fortsatt starkt förtroende för Trollhättan Energi – men också att det finns områden att förbättra.