Stabila kundomdömen trots utmanande år
Årets varumärkesundersökning visar fortsatt starkt förtroende för Trollhättan Energi – men också att det finns områden att förbättra.
Trollhättan Energis kunder ger bolaget fortsatt höga betyg i årets varumärkesundersökning, som genomfördes i april. Nöjd-kund-index (NKI) ligger över branschsnittet, även om resultatet visar på en liten nedgång jämfört med föregående år. Samtidigt pekar resultaten på vikten av att fortsätta vara tydliga, tillgängliga och transparenta – särskilt i frågor om prisvärdhet och hållbarhet.
– Vi har haft ett tufft år med stigande kostnader som påverkat oss och våra kunder. Men trots det ligger vi stabilt. Det visar att mycket av det arbete vi gör är rätt, även om vi har en del kvar att utveckla, säger Magnus Geverts, t f marknadschef hos Trollhättan Energi.
Stabil nivå och ett NKI högre än branschsnittet
Undersökningen, som genomförts tillsammans med Origo Group, ger en övergripande bild av hur kunderna uppfattar Trollhättan Energi som bolag, och hur de ser på exempelvis prisvärdhet, hållbarhet och service. NKI landar i år på 71 – en nivå som är högre än branschsnittet, men något lägre än bolagets uppsatta mål på 75.
– Vi är ödmjuka inför att kundnöjdheten påverkas av prisläget. Vi har dock en stark grund att bygga vidare på, inte minst tack vare engagerade medarbetare och kunder som tar sig tid att ge oss viktig återkoppling.
Högre kundnöjdhet bland de välinformerade
Undersökningen visar att kunder med hög kännedom om Trollhättan Energi är mest nöjda och har störst benägenhet att rekommendera bolaget. Samtidigt har andelen kritiker ökat något – vilket gör att det så kallade Net Promoter Score (NPS) nu ligger på -4, med ett mål på +10.
– Det vi ser är att välinformerade kunder är betydligt mer positiva än de med låg kännedom. Det stärker oss i att fortsätta prioritera öppenhet och kommunikation – både kring vad vi gör och varför, säger Magnus.
Tydlighet kring hållbarhet och prissättning efterfrågas
Sju av tio kunder uppger att de gör aktiva val för att minska sin miljöpåverkan, och drygt hälften anser att de bidrar till ett mer hållbart samhälle genom att vara kund hos Trollhättan Energi. Samtidigt visar svaren att många efterfrågar tydligare information om vad avgifter består av – och hur bolaget jobbar med hållbarhet i praktiken.
– Vi fortsätter arbeta med att öka förståelsen för hur våra tjänster prissätts och vad pengarna faktiskt går till. Vi arbetar vidare med digitala lösningar som över tid kommer göra det enklare för våra kunder i framtiden. Exempelvis mer riktad kommunikation, kommunikation via sms och mejl istället för per brev.
Fokus på transparens, digitalisering och kostnadseffektivitet
Under 2025 fortsätter Trollhättan Energi att utveckla sina digitala kanaler, stärka kunddialogen och skapa enklare kontaktvägar. Samtidigt görs prioriteringar i större projekt, som investeringar i batterilager, elpanna och vindkraft – satsningar som på sikt ska bidra till lägre kostnader och stabilare priser.
– Vår ambition är att göra det enkelt att förstå vad vi gör, varför vi gör det och hur det påverkar våra kunder. Vi har mycket på gång, avslutar Magnus Geverts.
Läs mer om resultaten i varumärkesundersökningen 2025 här.