Stabila kundomdömen trots utmanande år

Årets varumärkesundersökning visar fortsatt starkt förtroende för Trollhättan Energi – men också att det finns områden att förbättra.

Trollhättan Energis kunder ger bolaget fortsatt höga betyg i årets varumärkesundersökning, som genomfördes i april. Nöjd-kund-index (NKI) ligger över branschsnittet, även om resultatet visar på en liten nedgång jämfört med föregående år. Samtidigt pekar resultaten på vikten av att fortsätta vara tydliga, tillgängliga och transparenta – särskilt i frågor om prisvärdhet och hållbarhet.

– Vi har haft ett tufft år med stigande kostnader som påverkat oss och våra kunder. Men trots det ligger vi stabilt. Det visar att mycket av det arbete vi gör är rätt, även om vi har en del kvar att utveckla, säger Magnus Geverts, t f marknadschef hos Trollhättan Energi.

Stabil nivå och ett NKI högre än branschsnittet

Undersökningen, som genomförts tillsammans med Origo Group, ger en övergripande bild av hur kunderna uppfattar Trollhättan Energi som bolag, och hur de ser på exempelvis prisvärdhet, hållbarhet och service. NKI landar i år på 71 – en nivå som är högre än branschsnittet, men något lägre än bolagets uppsatta mål på 75.

– Vi är ödmjuka inför att kundnöjdheten påverkas av prisläget. Vi har dock en stark grund att bygga vidare på, inte minst tack vare engagerade medarbetare och kunder som tar sig tid att ge oss viktig återkoppling.

Högre kundnöjdhet bland de välinformerade

Undersökningen visar att kunder med hög kännedom om Trollhättan Energi är mest nöjda och har störst benägenhet att rekommendera bolaget. Samtidigt har andelen kritiker ökat något – vilket gör att det så kallade Net Promoter Score (NPS) nu ligger på -4, med ett mål på +10.

– Det vi ser är att välinformerade kunder är betydligt mer positiva än de med låg kännedom. Det stärker oss i att fortsätta prioritera öppenhet och kommunikation – både kring vad vi gör och varför, säger Magnus.

Tydlighet kring hållbarhet och prissättning efterfrågas

Sju av tio kunder uppger att de gör aktiva val för att minska sin miljöpåverkan, och drygt hälften anser att de bidrar till ett mer hållbart samhälle genom att vara kund hos Trollhättan Energi. Samtidigt visar svaren att många efterfrågar tydligare information om vad avgifter består av – och hur bolaget jobbar med hållbarhet i praktiken.

– Vi fortsätter arbeta med att öka förståelsen för hur våra tjänster prissätts och vad pengarna faktiskt går till. Vi arbetar vidare med digitala lösningar som över tid kommer göra det enklare för våra kunder i framtiden. Exempelvis mer riktad kommunikation, kommunikation via sms och mejl istället för per brev.

Fokus på transparens, digitalisering och kostnadseffektivitet

Under 2025 fortsätter Trollhättan Energi att utveckla sina digitala kanaler, stärka kunddialogen och skapa enklare kontaktvägar. Samtidigt görs prioriteringar i större projekt, som investeringar i batterilager, elpanna och vindkraft – satsningar som på sikt ska bidra till lägre kostnader och stabilare priser.

– Vår ambition är att göra det enkelt att förstå vad vi gör, varför vi gör det och hur det påverkar våra kunder. Vi har mycket på gång, avslutar Magnus Geverts.

 

Läs mer om resultaten i varumärkesundersökningen 2025 här.

 

 

 

Senaste nyheterna

2025-12-22

Nyhet

Ändrade öppettider för kundservice under jul och nyår

Inför jul- och nyårshelgerna har kundservice justerade öppettider.

2025-12-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under jul och nyår (vecka 52, 1 och 2)

Du som har tömning under vecka 52, 1 och 2 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det...

2025-12-11

Nyhet

Världsunikt pilotprojekt för digital textilinsamling

Trollhättan Energi tar ett steg i arbetet för en mer cirkulär framtid genom att ansluta sig till ett världsunikt pilotprojekt för digital textili...

2025-12-08

Nyhet

Kraftkombo Hem: Ett elavtal som ger både trygghet och flexibilitet

Att välja elavtal kan kännas svårt – fast eller rörligt? Med Kraftkombo Hem behöver du inte välja. Avtalet kombinerar nämligen fördelarna me...

2025-11-21

Nyhet

Nu hemsorterar villaägare i Trollhättan fullt ut

Trollhättan Energis stora satsning på Hemsortering för villahushåll är nu i mål. Den 8 september inleddes utrullningen av fyrfackskärl. Sex vec...

Grävarbete på Karlstorpsvägen

2025-11-13

Nyhet

Vi stärker skyddet mot framtida översvämningar

Under hösten genomför Trollhättan Energi flera åtgärder för att minska risken för källaröversvämningar vid kraftiga regn.

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...