Elnät mot himmel

Så går det med driftsättning av markbundet elnät i Norra Björke och Åsaka: ”Vi har kommit halvvägs”

Trollhättan Energi har under många år successivt ersatt luftburna ledningar med markledningar, för att minimera risken för strömavbrott på grund av nedfallna träd som faller på ledningarna. Åsaka och Norra Björke har varit ett prioriterat område att driftsätta just på grund av återkommande avbrott som bland annat höststormarna varit orsak till.

Idag är i stort sett förläggningen av det markbundna elnätet klart och driftsättningen har påbörjats sedan några år tillbaka.
– Hittills har vi driftsatt hälften av alla nätstationer och hela centrala Norra Björke är klart vilket betyder att kunderna i det området är kopplade till det nya elnätet, förklarar David Andersson ansvarig projektledare på Trollhättan Energi.

Att driftsätta alla mil nya elledningar är dock ett omfattande arbete som beräknas pågå i ytterligare några år framöver. År 2024 ska hela området Åsaka och Norra Björke vara klart och taget i drift.
– Det är en process med många tillståndsansökningar, beställning och installationer av nya transformatorstationer, och slutligen inkoppling av alla nya ledningar, berättar David Andersson.

Vittene, Håsten och Östbjörke driftsätts i höst

Den senaste tiden har projektet kantats av en del utmaningar som brist på personalresurser och svårare markförhållanden i området än beräknat vilket påverkar både tidplan och budget.
– När personal slutar blir det alltid ett visst avbrott i sådana här projekt och det tar lite tid innan ny personal är på plats. Nu har vi däremot en bra bemanning och målet är att introducera den nya personalen i arbetet så att vi kan dra igång med full styrka i höst igen, säger Robin Ruth elnätschef på Trollhättan Energi.

Näst på tur att driftsätta är områdena i utkanten av Norra Björke som Vittene, Håsten och Östbjörke.
– Vi meddelar alltid fastighetsägare och markägare innan vi börjar arbeta i ett nytt område. För oss är det viktigt att vi har en bra dialog och om du som bor i området har frågor är du alltid välkommen att ringa, understryker David.

Översvämmad nätstation

Förra veckans kraftiga regnoväder orsakade dessvärre en översvämmad nätstation i Tomterna vilket innebär att den behöver flyttas. Ett projekt som inte var planerat men som är akut och måste prioriteras.
– Vi behöver vara flexibla och har flera projekt på gång samtidigt. Nätstationen ska flyttas i höst och parallellt arbetar vi med driftsättningen i utkanten av Norra Björke i så stor utsträckning vi kan, säger David.

Avbrottsinformation via SMS

Installation och arbete med elnätet kan innebära strömavbrott, även för kunderna som är kopplade till det nya elnätet. Strömavbrott aviseras alltid via SMS, Facebook och trollhattanenergi.se oavsett om det är ett planerat eller ett oplanerat avbrott.

Kontrollera dina kontaktuppgifter, se en driftkarta över elnätet och läs mer om vår avbrottsinformation här.

Har du frågor? Kontakta kundservice på: 020-89 90 00

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...