Ökat tryck på fiberanslutningar: ”Vi kan agera snabbt”

I coronavirusets spår så är det just nu väldigt många Trollhättebor som jobbar eller pluggar hemma. Möjligheten till bra uppkoppling i hela kommunen har nog aldrig varit mer värdefull. – Det känns väldigt bra att vi har fiber på plats. Vi får just nu en hel del samtal om att ansluta sig och vi ska […]

I coronavirusets spår så är det just nu väldigt många Trollhättebor som jobbar eller pluggar hemma. Möjligheten till bra uppkoppling i hela kommunen har nog aldrig varit mer värdefull.
– Det känns väldigt bra att vi har fiber på plats. Vi får just nu en hel del samtal om att ansluta sig och vi ska försöka hantera det så snabbt det bara går, säger Tom Nordal, stadsnätschef hos Trollhättan Energi.

Trollhättan ligger långt framme med att erbjuda fiber såväl i tätorten som i kommunens ytterområden. Alla har redan möjligheten, förutom ett område i Sjölanda där arbetet är på gång och ska samordnas med grävning för vatten och avlopp.
– Annars har vi grävt ner fiberkabel överallt mellan 2014-2019 och vi har en anslutningsgrad på 83 procent. Det tillhör de högsta siffrorna i landet, påpekar Tom Nordal.

Videomöten löser mycket

Bortsett från några mindre områden så är det Trollhättan Energi som ansvarar för hela fibernätet och inkopplingen till varje enskild fastighet inom kommunen. Sedan är det upp till varje fastighetsägare att teckna avtal med önskad tjänsteleverantör kring vilka tjänster som önskas och med vilken hastighet.

Tom Nordal är glad över att Trollhättan Energi varit tidiga och snabba i starten med att erbjuda fiber både i tätort och på landet.
– I detta läget med coronakrisen så är ju behovet av bra uppkoppling hemifrån extra viktigt för väldigt många som exempelvis kör videomöten och som tack vare bra uppkoppling kan jobba på nästan som vanligt, fast på distans.

”Vi kan ansluta snabbt”

Bland de 17 procent som ännu inte anslutit sig kommer nu en hel del förfrågningar.
– För oss är det inga problem att agera snabbt och ansluta fibernätet hela vägen till fastigheten, men vi måste också se till att det finns lediga portar in i switcharna som omvandlar signalerna. Den bollen ligger hos Telia, som är kommunikationsoperatör för vårt fibernät. Så hur snabbt det kan gå att få igång uppkopplingen i fastigheten styrs i slutänden av deras handläggningstider, konstaterar Tom Nordal.

Här kan du läsa mer om Trollhättans öppna fibernät. Har du frågor, kontakta Kundservice tel 020-89 90 00

Fiberfakta från Trollhättan Energi

  • Trollhättan Energis fibernät i Trollhättans kommun erbjuder möjligheten att surfa upp till 1000Mbit/s. Det är ett öppet nät med ett brett utbud av tjänster inom TV, telefoni och bredband, där du själv väljer mellan ett tiotal tjänsteleverantörer.
  • Priset för en fiberanslutning i tätort: 25 000 kronor + fibernätsavgift 25 kr/mån 
  • Priset för fiberanslutning på landsbygd: 40 000 kr + fibernätsavgift 90 kr/mån 

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...