Albert och Ulrika står på återvinningscentralen

Nytt passersystem för trygga besök på Återvinningscentralen Håjum

Under Coronaåret 2020 har återvinningscentralen Håjum varit mer besökt än någonsin. Med i snitt 700 besök/dag har centralen nått sin maxkapacitet och Trollhättan Energi har under året vidtagit olika åtgärder så som förlängda öppettider och begränsat antalet bilar inne på området. Allt för att kunna erbjuda en trygg och säker miljö både för besökare och personal. Nu tas nästa steg när ett passersystem införs och en helt ny infart planeras.

– I grunden är det ett angenämt bekymmer att återvinningscentralen är välbesökt. Vi är väldigt glada över att Trollhätteborna är så bra på att återvinna sitt avfall. Men vi behöver också kunna garantera säkerheten för våra kunder och personalen och få till ett bra flöde för att undvika köer på gatan utanför, säger Ulrika Edh Spranger chef för Avfall och återvinning på Trollhättan Energi.

Sedan Återvinningscentralen flyttade till Håjum 2006 har invånarantalet i Trollhättan ökat liksom kraven och viljan att sortera sitt avfall. Detta gör alltså att det uppstår trängsel inne på området, köer på vägen utanför och att besöken kan bli stressiga så att personalen inte hinner med att finnas där för alla som behöver hjälp.

Klart innan sommaren

Innan sommaren ska en ny infart vara klar och ett passersystem med bommar vara på plats för att registrera antal besök. På så sätt får Trollhättan Energi tillförlitlig statistik av sina besökare.

– Återvinningscentralen är en taxefinansierad verksamhet och betalas av alla Trollhättebor genom en del i renhållningsabonnemanget. Vi vet att ungefär 10 procent av besökarna idag inte är skrivna i Trollhättan och så ska det inte vara. Med hjälp av passersystemet får vi mer kontroll och större möjlighet att leverera ett tryggt besök för våra kunder, säger Ulrika.

Samtidigt flyttas infarten till Återvinningscentralen och en ny väg anläggs från Returen-huset till baksidan av centralen. Vissa dagar när Återvinningscentralen haft upp emot 1 000 besökare har kön ringlat sig lång och hindrat kunder till andra verksamheter i området att komma fram.

– Så vill vi inte att det ska vara. Vi hoppas och tror att detta är en bra lösning och att vi får bort eventuella köer från Verkmästarevägen, säger Albert Wulcan, Driftchef på Avfall och återvinning. En av personerna som jobbar hårt för att få till en bra logistik inne på Återvinningscentralen.

Samma skärpta åtgärder

Trots förändringarna är det fortfarande samma uppmaningar som tidigare som gäller: Undvik att åk med små lass många gånger utan samla istället på dig ett större lass eller gå samman med en granne och samordna återvinningen. Om du kan, gör ditt besök på en tisdag, onsdag eller en torsdag då det generellt är mindre tryck och kortare köer.

– Nu när våren kommer vet vi att besöksantalet går upp igen och eftersom pandemin håller oss i ett stadigt grepp är det extra viktigt att vi alla försöker göra vårt bästa och hålla avstånd, påminner Albert.

Fritt besök för dig som kommer i bil

Införandet av ett passersystem innebär i dagsläget inte några förändringar i prisbilden på Återvinningscentralen. Ett besök med bil är gratis och för dig som kommer med pickup eller kärra kostar det 80 kronor, precis som tidigare.

– I detta läge är det viktigast för oss att få in tillförlitligt underlag och minska antalet obehöriga besök. Eventuella framtida justeringar av taxan hanteras och beslutas av kommunfullmäktige, säger Ulrika.

Information om passersystemet

Än är det inte beslutat vilket typ av passersystem det blir och hur du som kund kommer att registrera dig. Mer information om detta kommer innan sommaren. Håll dig uppdaterad på Trollhättan Energis hemsida.

Kontakt

Ulrika Edh Spranger, chef Avfall och återvinning: telefon 0520-49 75 32

Uppdatering 2021-08-09

Några materialdelar till passersystemet är försenade i leveransen på grund av coronapandemin.

– Vi hade hoppats på att starta igång passersystemet innan sommaren men nu får vi helt enkelt vänta till efter sommaren då förhoppningsvis alla delar har kommit, säger Albert.

Senaste nyheterna

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...

Henrik Elfstedt Driftchef Elnät

2025-08-12

Nyhet

Sagolikt elskåp sprider glädje – och är viktigt för stadens infrastruktur

Ett elskåp i Halvorstorp har nyligen fått en kreativ make-over och blivit ett färgglatt blickfång i området. – Vi gläds åt engagemanget ?...

2025-07-14

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...

2025-07-01

Reportage

Så frigör Trollhättan plats för framtidens el – utan att bygga ut elnätet

I ett industriområde mitt i Trollhättan pågår ett banbrytande energiprojekt. Med smart styrning och samverkan visar Trollhättan Energi tillsamman...

Representanter från Trollhättan Energi och Enercon skriver under avtal om nytt vindkraftverk utanför Lysekil.

2025-06-30

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi tecknar avtal för första vindkraftsprojektet

Trollhättan Energi tar nu nästa steg i sin satsning på förnybar energi. Bolagets första vindkraftsprojekt går in i etableringsfas efter att ett ...

2025-06-25

Nyhet

Stabila kundomdömen trots utmanande år

Årets varumärkesundersökning visar fortsatt starkt förtroende för Trollhättan Energi – men också att det finns områden att förbättra.

2025-06-17

Nyhet

Vi är stolta sponsorer till Trollhättan Pride

Lördagen den 28 juni går årets Pridefestival av stapeln i Trollhättan, ett evenemang som fokuserar på alla människors lika värde och rättighet...

Sopbil i solsken.

2025-06-11

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 25 (Midsommarafton)

Du som har tömning under vecka 25 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-06-04

Nyhet

I september är det dags för nya fyrfackskärl – så går bytet till

Just nu pågår förberedelserna för fullt inför att de nya fyrfackskärlen börjar rulla ut till villakunder i september. Totalt är det cirka 22 0...