Mindre taxejusteringar säkrar underhåll och investeringar

Trollhättan Energi fortsätter att utveckla renhållningen och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. För att kunna hantera en fortsatt utbyggnad och löpande underhåll har bolagets styrelse beslutat om mindre avgiftshöjningar inför 2020. De sammanlagda taxejusteringarna för vatten, avlopp, renhållning och elnät stannar på omkring 55 kronor i månaden för en normalvilla och runt 30 kronor […]

Trollhättan Energi fortsätter att utveckla renhållningen och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. För att kunna hantera en fortsatt utbyggnad och löpande underhåll har bolagets styrelse beslutat om mindre avgiftshöjningar inför 2020. De sammanlagda taxejusteringarna för vatten, avlopp, renhållning och elnät stannar på omkring 55 kronor i månaden för en normalvilla och runt 30 kronor för en lägenhet. De omkring 1 300 kunderna med fjärrvärme får nu också, efter fem års oförändrat pris, en prisjustering motsvarande runt 30 kronor i månaden för en villaägare som förbrukar 20 000 kWh värme per år.
– Vi följer en långsiktig plan. Därför kan vi undvika dramatiska taxejusteringar, säger tf VD Gunilla Samuelsson.

Elnät, vatten, avlopp, renhållning och fjärrvärme är helt avgiftsfinansierade verksamheter. För att hantera ökade kostnader, planerat underhåll och långsiktiga investeringar behövs också mindre avgiftsjusteringar, konstaterar Trollhättan Energis styrelse. I beslutet, som när det gäller vatten, avlopp och renhållning i slutänden ska godkännas av Trollhättans kommunfullmäktige, föreslås att brukningsavgiften för vatten- och avlopp höjs med 7 % vid årsskiftet. Förslaget för renhållningstaxan är en höjning med 4 %.
– Hela Trollhättan växer. Vi får glädjande nog fler invånare och både fler bostadsområden och företag. Men det innebär också att vi måste anpassa vår service och bygga ut kapaciteten i motsvarande takt för att klara den ökade belastningen, säger Gunilla Samuelsson.

Fortsatt låga avgifter i riksperspektiv     
Även efter de planerade prisjusteringarna kommer Trollhättan dock att fortsätta finnas bland den tredjedel av landets kommuner som sammanlagt har lägst taxor inom elnät, värme, vatten, avlopp och renhållning.
– Även mindre avgiftshöjningar påverkar självklart hushållen, men genom framförhållning så slipper vi mer dramatiska prisjusteringar och kan framför allt leverera alla de tjänster vi ansvarar för på ett tryggt sätt. Att exempelvis fortsätta investera i ett modernare avloppsnät gör att vi minimerar risken för kostsamma översvämningar som direkt drabbar fastighetsägarna, påpekar Gunilla Samuelsson.

På elnätssidan höjs avgifterna med 4 % den 1 januari 2020. Det möjliggör bland annat fortsatt satsning på nya nätstationer i tillkommande bostads- och handelsområden. Dessutom ersätts luftburna elledningar med nedgrävda kablar för att öka leveranstryggheten vid stormar och nedfallna träd. Höjningen av elnätsavgiften motsvarar omkring 60 kronor per år för en lägenhetskund (räknat på ett flerfamiljshus med 15 lägenheter) och omkring 135 kronor per år för den vanligaste villakunden med 16 amperes säkring.

Dyrare flis och bioolja bakom justering av fjärrvärmepriset
För ovanlighetens skull görs 2020 också en höjning av priset på fjärrvärmen, som främst består av värme från fliseldning, men också av spillvärme från Vargön Alloys.
– Fjärrvärmetaxan har legat stilla i fem år, men i dialog med fastighetsägare och kunder gör vi nu en mindre justering runt 2 % på effektavgiften. Anledningen är flera år med ökade inköpspriser på både flis och den klimatneutrala biooljan, som vi vid riktigt kallt väder har som komplement i våra förbränningsanläggningar, påpekar Gunilla Samuelsson.

I kronor räknat blir prisjusteringen inte så dramatisk för de omkring 1 300 villa-, företags- och lägenhetskunder som i dagsläget har fjärrvärme. En villakund med en värmeförbrukning på ca 20 000 kwh får exempelvis en ökad årskostnad på runt 360 kronor, eller 30 kronor per månad.
– Fjärrvärmens position som en hållbar uppvärmningsform, både sett till miljön och kundens plånbok, är fortsatt mycket stark. Och fjärrvärmen är förstavalet för det absolut flesta i samband med nybyggnation i närheten av vårt befintliga nät, konstaterar Gunilla Samuelsson.

För mer information, kontakta Gunilla Samuelsson, tf VD Trollhättan Energi, tel 0520-49 75 81

Bilden:
Fjärrvärmeverket på Lextorp är en av anläggningarna där flis från den lokala skogen förvandlas till värme.

 

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...