Fortsatt satsning på underhåll och framtidsinvesteringar

Trollhättan Energi jobbar vidare med sin långsiktiga satsning för att utveckla avfallshantering, återvinning och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. I enlighet med tidigare planering sker också en mindre justering av priser och avgifter från 1 januari 2021. Höjningarna motsvarar totalt knappt 70 kr/månad för en villakund.

– Vi undviker i möjligaste mån avgiftshöjningar genom att vara så kostnadseffektiva som möjligt. Men med tanke på de stora och grundläggande investeringsbehov som finns inom bland annat vatten och avlopp runt om i hela landet, så känner vi att vi har kommit en bra bit på väg. Vi vet också att kloka investeringar resulterar i bra service och trygga leveranser även i fortsättningen, understryker Trollhättan Energis VD Pia Brühl Hjort.

Fortsatt låga avgifter jämfört med andra

I praktiken stannar den sammanlagda höjningen nästa år på 1 till lite drygt 2 kronor per dag för en villakund i Trollhättans kommun, beroende på om hen är fjärrvärmekund eller inte. Och trots att investeringstakten höjts så har Trollhättan Energi fortsatt låga prisnivåer jämfört med övriga landet. Exempelvis ligger avfallsavgiften mellan 450 och 960 kronor lägre per år än i grannkommunerna.
– I senaste mätningen låg vi på plats 30 av Sveriges 290 kommuner och så vill vi att det ska fortsätta vara. Men det också viktigast att vi använder Trollhättebornas och företagens pengar på ett effektivt sätt, som bidrar till att utveckla vår stad och gör det möjligt för fler att leva och agera mer hållbart, understryker Pia Brühl Hjort.

”En förutsättning för att samhället ska fungera”

Vattenpaketet, som bland annat innehåller en ny råvattenledning från Vänern, ett nytt vattenverk på Överby och utvecklad reningsprocess i Arvidstorps avloppsreningsverk, är ett konkret exempel på en långsiktigt hållbar strategi. Hela Vattenpaketet beräknas totalt kosta cirka 1,5 miljarder kronor, men alternativet är ökade kostnader genom driftstörningar, leveransproblem och inte tillräckligt bra rening av avlopp och dricksvatten.
– Så i praktiken är det inget alternativ. En vardag utan vatten och avlopp funkar liksom inte. Det är, tillsammans med el, värme och återvinning och avfallshantering en förutsättning för att vårt samhälle ska fungera. Och det är vårt uppdrag att på ett ansvarsfullt sätt se till att möta kundernas behov, både idag och imorgon, säger Pia Brühl Hjort.

Avgiftsfakta 1 januari 2021:
Så här påverkar avgiftsjusteringarna den 1 januari 2021 en villakund räknat per månad. Bor du i en normalstor lägenhet är justeringen i kronor räknat lägre och där ingår också avgiften ofta i hyran.

  • Elnät: 2,90 kr/månad (1 % höjning)
  • Vatten och avlopp: 39,60 kr/månad (7 % höjning)
  • Avfall: 3,30 kr/månad (3 % höjning)
  • Fjärrvärme: 21,70 kr/månad (1,5 % höjning)

För mer information, kontakta:
Pia Brühl Hjort, VD Trollhättan Energi, tel 073-961 75 86

Senaste nyheterna

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...

Henrik Elfstedt Driftchef Elnät

2025-08-12

Nyhet

Sagolikt elskåp sprider glädje – och är viktigt för stadens infrastruktur

Ett elskåp i Halvorstorp har nyligen fått en kreativ make-over och blivit ett färgglatt blickfång i området. – Vi gläds åt engagemanget ?...

2025-07-14

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...

2025-07-01

Reportage

Så frigör Trollhättan plats för framtidens el – utan att bygga ut elnätet

I ett industriområde mitt i Trollhättan pågår ett banbrytande energiprojekt. Med smart styrning och samverkan visar Trollhättan Energi tillsamman...