Ett fjolår fyllt av utmaningar och möjligheter: ”Omställningen fortsätter”

Det är boksluts- och årsredovisningstider och när Trollhättan Energis VD Pia Brühl Hjort summerar 2022 kan hon blicka tillbaka mot ett fjolår fyllt av både utmaningar och möjligheter. - Rysslands invasion av Ukraina och inflationen har inneburit att vi på olika sätt ökat takten i vår hållbara omställning, men också jobbat ännu mer för att gå i takt med Trollhätteborna, säger hon.

Med att gå i takt syftar hon exempelvis på att vara ännu mer noggranna med prioriteringar kring investeringar och utvecklingen av nya tjänster och erbjudanden.
– På samma sätt som inflationen och prisökningar drabbar oss som bolag, så påverkar det såklart även hushållen och företagen som är våra kunder. Så förutom att fortsätta de planerade investeringarna i infrastrukturen, som vi måste göra, så ser vi hela tiden över möjligheterna att också utveckla tjänster som hjälper var och en att bli exempelvis ännu mer energismart, påpekar Pia.

Stärkt kunddialog i tuffa tider

Trollhättan Energi jobbar på uppdrag av Trollhätteborna, via sin ägare Trollhättans Stad. Parallellt med satsningar på exempelvis en ny solcellspark, ett smidigt och samlat utbud av fibertjänster genom nyheten streemi.se, planeringen av en ny återvinningscentral och fortsatt genomförande av Vattenpaketet för att säkra rent dricksvatten och bra avloppsrening även för framtidens Trollhättebor – så har extra mycket kraft lagts på att ytterligare förstärka dialogen med kunderna.
– Vi har ett år bakom oss med kraftigt ökade energipriser. I det läget är det viktigare än någonsin att kroka arm med kunderna och vara både transparent och lyhörd. Samtidigt skapar vi exempelvis genom vårt lyckade koncept Kraftkombo, möjligheter att jämna ut toppar och dalar när vi planerar och gör gemensamma elinköp med både företag och nu också med privatkunder. Här sitter vi alla i samma båt och då är tanken att gå samman lokalt och köpa el tillsammans extra betydelsefull och något som gynnar alla, säger Pia.
 
Minskad användning av energi och vatten

Rent ekonomiskt så lyckades Trollhättan Energi, enligt bokslutet 2022, inte leverera det överskott på 89 miljoner kronor som ägaren Trollhättans Stad önskat i avkastning. Resultatet stannade vid plus 71 miljoner. En anledning är att Trollhättan som samhälle lyckades med ambitionen att minska energi- och vattenanvändningen. Dels för att hålla nere kostnaderna, men också för att minimera risken för effektbrist i Sverige under den kallaste delen av vintern.
– Det är ju i grunden något positivt att vi använde mindre energi och vatten, men det påverkar i slutändan vårt ekonomiska resultat. En annan anledning till att vi inte nådde önskat resultat i förhållande till 2022 års budget, är att vi gjort nedskrivningar av värden inom biogasverksamheten där vi omstrukturerat och avvecklat anläggningar som inte gått med vinst de senaste åren. Bokföringsmässigt påverkar det resultatet negativt med 18 miljoner för 2022, förklarar Pia Brühl Hjort.

Läs årsredovisningen 2022 – klicka här

En stabil ekonomi möjliggör investeringar

Hon och understryker att bolaget har en stabil ekonomi och en tydlig plan för att hantera de investeringar och kostnadsökningar som branschen fortsatt står inför.
– Vi behöver samtidigt säkerställa ett bra kassaflöde för att ha råd med de investeringar vi måste göra, samtidigt som vi hela tiden jobbar med fortsatta effektiviseringar i hela bolaget.
 
Fokus i allt företaget gör är en hållbar utveckling för hela Trollhättan. På det området går insatserna fortsatt åt rätt håll, konstaterar Sandra Magnusson. Hon är kvalitetsansvarig med fokus på hållbarhetsfrågorna inom Trollhättan Energi.

Den schyssta utvecklingen fortsätter

– Vår Hållbarhetsrapport 2022; ”Vår schyssta väg mot ett hållbart Trollhättan”, som presenterats parallellt med bokslutet och årsredovisningen, är en väldigt inspirerande läsning. Vi har fortsatt göra insatser på alla plan och nivåer för att bli såväl mer hållbara i rollen som arbetsgivare, samtidigt som vi tar ett stort ansvar för Trollhättans klimatsmarta framtid, säger Sandra.

Läs Hållbarhetsrapporten 2022 – klicka här 

Hon berättar att det pågår en rad spännande utvecklingsprojekt med hållbarhetsriktning.
– Vårt mål är att vara ett helt fossilfritt bolag 2025 och att hela kedjan från råvara till slutleverans ska vara 100 procent fossilfri senast 2030. Då inkluderas underleverantörer inom såväl produkter som tjänster, säger Sandra Magnusson.

För mer information: 
Kontakta vd Pia Brühl Hjort
Tel 020-89 90 00 

Senaste nyheterna

2025-05-23

Nyhet

Succé för nya Energiappen. – över 2 500 användare

Trollhättan Energis nya Energiapp har fått en flygande start. Redan drygt 2 500 användare har laddat ner appen – långt fler än väntat. Genom a...

Sopbil i solsken.

2025-05-21

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 22 (Kristi himmelsfärd)

Du som har tömning under vecka 22 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-05-19

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...

2025-05-16

Nyhet

Trash Talk-podden är tillbaka: Om myt-listor, de tre ”L:en” och mostern i Småland.

Årets första avsnitt av Trash Talk är ute nu. Ulrik, Brodden och Johanna är tillbaka och pratar om Hemsortering. Om hur vi kan minska mängden avf...

Personer i en monter med kläder och väskor

2025-05-06

Reportage

Arbetskläder från Trollhättan Energi kan få nytt liv på sommarens musikfestivaler

När Trollhättan Energi bytte utseende och fick ny logotyp uppstod en viktig fråga: Vad händer med alla gamla arbetskläder? Projektet blev starten...

2025-04-28

Nyhet

Arbetena med renovering och byte av vattenledningar i Södra Centrum fortsätter

Det låter en del, ryker rök och doftar plast. Arbetet med att renovera dricksvatten- och avloppsledningar pågår för fullt i området kring Ström...

Sopbil i solsken.

2025-04-23

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 18 (Första maj)

Du som har tömning under vecka 18 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

Sopbil i solsken.

2025-04-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 17)

Du som har tömning under vecka 17 ställer ut dina sopkärl ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2025-04-10

Kundinformation

Information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 12 juni 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i ställe...

Sopbil i solsken.

2025-04-07

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 16)

Du som har tömning under vecka 16 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-04-02

Nyhet

Mobila återvinningscentralen besöker fyra nya stadsdelar under våren

Efter höstens pilotprojekt med Mobila återvinningscentralen på besök i centrala Trollhättan kommer Trollhättan Energi fortsätta testperioden un...

2025-03-31

Kundinformation

Hämtning av trädgårdsavfall startar vecka 14-15

Under vecka 14-15 börjar vi hämta trädgårdsavfall. Du som har kärl för trädgårdsavfall hittar mer detaljerad information i vår app. Om du vil...