Svar Direkt: Därför måste du göra en flyttanmälan

Är du på gång att flytta in eller flytta ut? Då är det viktigt att du kontaktar oss och gör en så kallad flyttanmälan, så att du inte står utan el när du flyttar in. Eller att ditt elavtal tickar på, trots att du flyttat ut.

Det är vi på Trollhättan Energi som ansvarar för elnätet i stora delar av Trollhättans kommun, men även i vissa delar av grannkommunerna. Och det är förstås viktigt att varje abonnemang står på rätt person. Särskilt när det gäller elnäts-abonnemanget.
– Om du flyttar ut och glömmer göra en flyttanmälan till oss så fortsätter både elnätsavtalet och elhandelsavtalet att kosta pengar och stå kvar på dig. Och den som då flyttar in tänker kanske inte på att meddela oss om inflytten, eftersom elen verkar fungera som den ska, säger Julia Blixt på Kundservice.

SvarDirekt: ”Därför måste du göra en flyttanmälan”
Om du flyttar utan att meddela oss, så fortsätter du att betala för elen - även om du inte bor kvar. Det är en av anledningarna till att du som flyttar in eller ut i Trollhättans kommun måste göra en så kallade flyttanmälan till Trollhättan Energi. Det är nämligen vi som ansvarar för elnätet. Julia Blixt och Annelie Lindskog på Kundservice har svaren på de vanligaste frågorna om just flyttanmälan.


 
När du anmäler din utflytt så avslutas ditt abonnemang på den aktuella adressen och elen stängs av på önskat datum. Den slås inte på igen förrän den som flyttar in hör av sig och gör sin anmälan om inflytt.
– Det är alltså lika viktigt att du som flyttar in i en bostad kontaktar oss. Annars har du ingen el, förklarar Julias kollega Anneli Lindskog.

Vi svarar på fler frågor runt flytten
 

När inflytten är registrerad kan du som flyttar in själv slå på strömmen på elmätaren, men det går inte om du inte hört av dig först.
– Det finns oftast många olika frågor i samband med en flytt och vi hjälper självklart till att svara på allt som rör alla våra produkter och tjänster. Du kan exempelvis få lite tips och svar på frågor om allt från solenergi, elbilsladdning, vatten och avlopp, sophämtning till fjärrvärme eller fiber, understryker Anneli.

Gör ett aktivt val av elavtal

Gör du endast en flyttanmälan utan att göra ett aktivt val av elleverantör, så får du tillsvidare automatiskt ett så kallat anvisningspris av Trollhättan energi.
– Det är ett slags snittpris som bygger på marknadsläget, men vi rekommenderar självklart att göra ett mer aktivt val av elavtal och vi har flera olika alternativ hos oss, påpekar Julia Blixt.

Helst ska du meddela en in- eller utflyttning senast två veckor innan det är dags. Du kan göra det här direkt på hemsidan eller ringa Kundservice, 020-89 90 00.

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...