Världsvattendagen 22 mars: Trollhättan Energi kranmärker ännu ett lokalt företag

På söndag den 22 mars är det FN:s internationella världsvattendag. Då lyfts dricksvattenfrågan varje år över hela världen. I år hyllar Trollhättan Energi vårt vatten lite extra genom att kranmärka den lokala contentbyrån Yo Adrian, som valt att helt avstå från att köpa vatten på burk eller flaska. – Att välja Trollhättans fina vatten direkt […]

På söndag den 22 mars är det FN:s internationella världsvattendag. Då lyfts dricksvattenfrågan varje år över hela världen. I år hyllar Trollhättan Energi vårt vatten lite extra genom att kranmärka den lokala contentbyrån Yo Adrian, som valt att helt avstå från att köpa vatten på burk eller flaska.
– Att välja Trollhättans fina vatten direkt från kranen är ett väldigt enkelt och gott sätt att agera hållbart, både som företag och privatperson, säger Yo Adrians VD Jan Holmqvist.

För att lyfta vattnets centrala roll i vår vardag och få fler företag att bidra till en hållbar utveckling, har Trollhättan Energi de senaste åren kranmärkt lokala företag. Att vara Kranmärkt innebär att du alltid väljer vatten från kranen framför att köpa flaskvatten. Det är en lönsam affär, både ur ett hållbarhetsperspektiv och för plånboken. Kranvatten är nämligen hela 300 gånger bättre för miljön och 250 gånger billigare per liter än buteljerat vatten.
– Flaskvatten kräver mycket mer energi att producera, plus att vattnet sedan ska transporteras. Nu har vi kranmärkt sex lokala företag. Målet är att vi ska ha nått tio kranmärkningar innan 1 juli i år och vi vet att flera är intresserade, säger Peter Engström, energirådgivare och kranmärkare hos Trollhättan Energi.

“Det känns som ett självklart val”

För Yo Adrian, som tidigare hette Profil Kommunikation, är hållbarhet inte bara en fråga för den egna verksamheten. Det är också en naturlig del av vardagen i såväl nationella som internationella kommunikationsuppdrag med syfte att stärka uppdragsgivarnas varumärken.
– Oavsett om du jobbar med produkter eller tjänster så måste hållbarhet vara en del av ditt varumärke idag. Och vi har gjort flera uppmärksammade kampanjer inom det området. Ska vi vara trovärdiga i sådana uppdrag måste vi också själva vara med och visa vägen. Kranmärkningen är ett väldigt bra initiativ och för oss känns det som ett självklart val, säger Jan.

I Sverige är vi privilegierade och tar tillgången på rent dricksvatten för givet. Runt om i världen ser det på många håll helt annorlunda ut, vilket också medför stora hälsoproblem. Här i Trollhättan tar vi vattnet från Göta Älv. Det renas sedan i vårt vattenverk innan det släpps ut på ledningsnätet. Genom regelbundna provtagningar ser vi också till att vattnet håller rätt kvalitet.

“Vatten är vårt viktigaste livsmedel”

– I tider som denna, med ett nytt virus som breder ut sig över världen, blir man extra ödmjuk inför hur bra vi faktiskt har det i Sverige. Vatten är vårt viktigaste livsmedel och det behövs dessutom både till matlagning och sjukvård. Och bara en sådan sak som att kunna tvätta händerna ordentligt är ju extra viktigt just nu, konstaterar processingenjör Johanna Hilding vid vattenverket.

För att säkra trygga leveranser och hög vattenkvalitet även i framtiden planeras nu ett helt nytt vattenverk, som ska stå klart 2026. Samtidigt görs ytterligare investeringar i avloppsreningsverket på Arvidstorp och i ledningsnätet.

Kranmärkta företag i Trollhättan hittills:
Folkets Hus Kulturhuset, Hedin Bil, Kalaskoket, Peab och Swania. Är du också intresserad av att göra ett hållbart och ekonomiskt val? Kontakta kundservice på kundservice@trollhattanenergi.se eller ring 020-89 90 00.

Detta innebär Kranmärkt
Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten istället för buteljerat vatten. Genom kranmärkningen visar man att man tar ställning för en bättre miljö och inspirerar andra att också välja kranvatten. En Kranmärkt verksamhet innebär att arbetsplatsen, möten och externa konferenser eller utbildningar är fria från flaskvatten. Kranmärkningen är kostnadsfri. Trollhättan Energi gör det på uppdrag av branschorganisationen Svenskt Vatten.

Bilden: Contentbyrån Yo Adrian blev det sjätte lokala företaget att ta aktiv ställning för kranvatten. Trollhättan Energis processingenjör Johanna Hilding och energirådgivare Peter Engström överlämnade blommor och diplom till vd:n Jan Holmqvist.

Nyheten publicerad: 2020-03-20

Senaste nyheterna

Alexandra och Viktor vid Vänern

2022-01-27

Tre stråk utreds vidare för kommande råvattenledning från Vänern till Trollhättan

I somras kunde vi berätta om det fördjupade samarbetet mellan Trollhättan Energi och Vänersborgs kommun som tillsammans enats om att utreda tre nya stråk vidare för dragningen av råvattenledningen från Vänern till Trollhättans nya vattenverk, en del i satsningen Vattenpaketet 2026.

Sopbilar på rad

2022-01-19

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

Man vid Trollhättan Energi

2022-01-17

Höga elpriser: “Jag förstår kundernas oro”

Just nu får vi på Trollhättan Energi många samtal från oroliga kunder när elräkningen landar och elpriset fortsatt ligger på höga nivåer. - Jag förstår kundernas oro. Elpriset är högt just nu och har varit det en tid. Har du ett rörligt elavtal är vi inne i en period där elräkningen kommer vara högre. Men över tid brukar det jämna ut sig och det rörliga elavtalet ger dig ett bra pris över tid, säger Henrik Larsson Kundservicechef på Trollhättan Energi.

Tjej håller i en router och tittar in i kameran

2022-01-14

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät.

Glödlampor

2022-01-13

Regeringen 12/1: “Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen”

Just nu får vi många samtal från oroliga kunder som har frågor kring sin elfaktura. I går, onsdagen den 12/1, meddelade regeringen att de avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

2021-12-30

Hållbara appar från Trollhättan Energi

Vi har tagit fram flera smarta appar för stora och små Trollhättebor för att göra livet lite enklare, roligare och mer hållbart. Över 170.000 personer har hittills laddat ner dem och vi fortsätter att göra dem ännu bättre. Hör gärna av dig om du har något tips!

Albert sågar en julgran

2021-12-28

När julen är över: Så återvinner du din barrande gran

Vi hoppas att du haft en fin julhelg och att granen fortfarande står grön och grann i stugan. När den så småningom börjar barra och det är dags att återvinna den, så påminner vi om att du som är villaägare kan klippa ner granen och lägga i kärlet för restavfall eller trädgårdsavfall, medan du som bor i flerfamiljshus stämmer av med din hyresvärd om smidigaste sättet att återvinna granen.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-20

Återvinningscentralens öppettider under jul- och nyårshelgerna

Under jul- och nyårshelgerna har återvinningscentralen ändrade öppettider.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-15

Nu kan du återvinna förpackningar på återvinningscentralen Håjum

För att minska antalet obehöriga besök och skapa förutsättningar för att leverera ett tryggt besök för sina kunder på återvinningscentralen Håjum införde Trollhättan Energi, i oktober, ett passersystem med bommar. Bomsystemet och årstidens naturligt lägre besöksantal göra att Trollhättan Energi nu kan återinföra tjänster som Pantamera Express och förpackningsåtervinning.

Kille tittar på mobilen och med ljustråd över bilden

2021-12-02

Ny tjänsteportal för Trollhättans fiberkunder

Trollhättan Energi har tidigare berättat om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Redan nu finns en ny tjänsteportal för Trollhättan Energis fiberkunder där du som nyansluten till fibernätet kan se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig.

2021-11-24

Svar Direkt: Därför måste du göra en flyttanmälan

Är du på gång att flytta in eller flytta ut? Då är det viktigt att du kontaktar oss och gör en så kallad flyttanmälan, så att du inte står utan el när du flyttar in. Eller att ditt elavtal tickar på, trots att du flyttat ut.

Tjej står på cykelväg bakom ett byggstaket

2021-11-19

Vi förstärker elnätet till Trollhättans elbussar

Från och med 2022/2023 ska alla stadsbussar i Trollhättan drivas av el. Trollhättan Energi arbetar just nu med att förstärka elnätet för att möjliggöra bussladdning på resecentrum, Tingvalla. Ett projekt som pågår hösten 2021 till hösten 2022.