Världsvattendagen 22 mars: Trollhättan Energi kranmärker ännu ett lokalt företag

På söndag den 22 mars är det FN:s internationella världsvattendag. Då lyfts dricksvattenfrågan varje år över hela världen. I år hyllar Trollhättan Energi vårt vatten lite extra genom att kranmärka den lokala contentbyrån Yo Adrian, som valt att helt avstå från att köpa vatten på burk eller flaska. – Att välja Trollhättans fina vatten direkt […]

På söndag den 22 mars är det FN:s internationella världsvattendag. Då lyfts dricksvattenfrågan varje år över hela världen. I år hyllar Trollhättan Energi vårt vatten lite extra genom att kranmärka den lokala contentbyrån Yo Adrian, som valt att helt avstå från att köpa vatten på burk eller flaska.
– Att välja Trollhättans fina vatten direkt från kranen är ett väldigt enkelt och gott sätt att agera hållbart, både som företag och privatperson, säger Yo Adrians VD Jan Holmqvist.

För att lyfta vattnets centrala roll i vår vardag och få fler företag att bidra till en hållbar utveckling, har Trollhättan Energi de senaste åren kranmärkt lokala företag. Att vara Kranmärkt innebär att du alltid väljer vatten från kranen framför att köpa flaskvatten. Det är en lönsam affär, både ur ett hållbarhetsperspektiv och för plånboken. Kranvatten är nämligen hela 300 gånger bättre för miljön och 250 gånger billigare per liter än buteljerat vatten.
– Flaskvatten kräver mycket mer energi att producera, plus att vattnet sedan ska transporteras. Nu har vi kranmärkt sex lokala företag. Målet är att vi ska ha nått tio kranmärkningar innan 1 juli i år och vi vet att flera är intresserade, säger Peter Engström, energirådgivare och kranmärkare hos Trollhättan Energi.

“Det känns som ett självklart val”

För Yo Adrian, som tidigare hette Profil Kommunikation, är hållbarhet inte bara en fråga för den egna verksamheten. Det är också en naturlig del av vardagen i såväl nationella som internationella kommunikationsuppdrag med syfte att stärka uppdragsgivarnas varumärken.
– Oavsett om du jobbar med produkter eller tjänster så måste hållbarhet vara en del av ditt varumärke idag. Och vi har gjort flera uppmärksammade kampanjer inom det området. Ska vi vara trovärdiga i sådana uppdrag måste vi också själva vara med och visa vägen. Kranmärkningen är ett väldigt bra initiativ och för oss känns det som ett självklart val, säger Jan.

I Sverige är vi privilegierade och tar tillgången på rent dricksvatten för givet. Runt om i världen ser det på många håll helt annorlunda ut, vilket också medför stora hälsoproblem. Här i Trollhättan tar vi vattnet från Göta Älv. Det renas sedan i vårt vattenverk innan det släpps ut på ledningsnätet. Genom regelbundna provtagningar ser vi också till att vattnet håller rätt kvalitet.

“Vatten är vårt viktigaste livsmedel”

– I tider som denna, med ett nytt virus som breder ut sig över världen, blir man extra ödmjuk inför hur bra vi faktiskt har det i Sverige. Vatten är vårt viktigaste livsmedel och det behövs dessutom både till matlagning och sjukvård. Och bara en sådan sak som att kunna tvätta händerna ordentligt är ju extra viktigt just nu, konstaterar processingenjör Johanna Hilding vid vattenverket.

För att säkra trygga leveranser och hög vattenkvalitet även i framtiden planeras nu ett helt nytt vattenverk, som ska stå klart 2026. Samtidigt görs ytterligare investeringar i avloppsreningsverket på Arvidstorp och i ledningsnätet.

Kranmärkta företag i Trollhättan hittills:
Folkets Hus Kulturhuset, Hedin Bil, Kalaskoket, Peab och Swania. Är du också intresserad av att göra ett hållbart och ekonomiskt val? Kontakta kundservice på kundservice@trollhattanenergi.se eller ring 020-89 90 00.

Detta innebär Kranmärkt
Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten istället för buteljerat vatten. Genom kranmärkningen visar man att man tar ställning för en bättre miljö och inspirerar andra att också välja kranvatten. En Kranmärkt verksamhet innebär att arbetsplatsen, möten och externa konferenser eller utbildningar är fria från flaskvatten. Kranmärkningen är kostnadsfri. Trollhättan Energi gör det på uppdrag av branschorganisationen Svenskt Vatten.

Bilden: Contentbyrån Yo Adrian blev det sjätte lokala företaget att ta aktiv ställning för kranvatten. Trollhättan Energis processingenjör Johanna Hilding och energirådgivare Peter Engström överlämnade blommor och diplom till vd:n Jan Holmqvist.

Nyheten publicerad: 2020-03-20

Senaste nyheterna

Tre tjejer står bakom en sopbil

2021-06-17

Ändrad sophämtning vecka 25

Du som har tömning under vecka 25 (midsommarafton) ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Informationsskylt på återvinningscentralen

2021-06-15

Slipp köer – återvinn på “gröna dagar”

Så har tiden på året kommit då förrådsrensningar, trädgårdsröj och altanbyggen pågår för fullt runt om i Trollhättan. En tid som också innebär en hel del avfall som ska återvinnas på bästa sätt. Redan sommaren 2020 utökades öppettiderna på Återvinningscentralen Håjum och i maj öppnade en helt ny infart för att undvika köer på Verkmästarevägen.

skylt Arvidstorp avloppsreningsverk

2021-06-14

Rötgas på Arvidstorps avloppsreningsverk blir el och värme

Nu ska biogasproduktionen på Arvidstorps avloppsreningsverk ställas om och rötgasen från avloppsslammet, som tidigare blev biogas, ska istället bli el och värme. Avloppsreningsverket kommer därmed bli självförsörjande på värme och elen kommer täcka en del av elförsörjningsbehovet.

Tjej framför står lutad mot en stenvägg med skylt

2021-06-07

”Jag tror att branschen skulle må bra av fler tjejer.”

När Johanna Harling skulle välja utbildning stod det mellan hennes intresse, grisarna, och att lära sig någonting nytt, el och energi. Nyfiken­heten var den starkaste drivkraften. Nu är det bara tre veckor kvar till examen och det är en förvän­tansfull tjej som lämnar skolan och hoppar rakt in i den nya yrkesrollen som elmontör på Trollhättan Energi.

Kille och tjej framför datorn som tittar in i kameran

2021-05-20

Lättare att hitta rätt på trollhattanenergi.se

Ännu lättare att använda och lättare att hitta det som är viktigast för dig om kund. Det har varit utgångspunkten när vi på Trollhättan Energi nu uppdaterat hemsidan, som fått ett lite annat utseende.

2021-04-27

Vd Pia Brühl Hjort: “Vanan vid riskminimering har hjälpt oss”

När man som Trollhättan Energi ansvarar för samhällsviktig verksamhet, så finns det en vana vid riskminimering. - Det har hjälp företaget att hantera den pågående pandemin, konstaterar vd Pia Brühl Hjort, när hon i dessa bokslutstider summerar 2020.

Kenneth står vid sitt skrivbord med Trollhättan Energi-backdropp bakom

2021-04-22

Digitala möten med Trollhättans elever: Vardagshjälte-konceptet har ställt om

Under normala omständigheter möter Trollhättan Energis skolkommunikatör Kenneth Wilson tusentals trollhätteelever varje år. Men trots att skolbesöken och elevernas studiebesök vid Trollhättan Energis anläggningar inte går att genomföra just nu, så lever utbildningskonceptet "Bli en vardagshjälte" vidare. Kenneth har ställt om och genomför digitala möten istället.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2021-04-21

Sommarhämtning börjar vecka 20-21

Sommarhämtning av hushållsavfall börjar vecka 20 eller 21.

Man står vid laddstolpe med Trollhättan Energilogga på

2021-04-14

Hjälp oss att utveckla Trollhättan Energi

Vi på Trollhättan Energi vill vara med och bygga en stad där det är gott att leva. Därför ser vi till att du har rent vatten i kranen, vi tar hand om avlopp och sopor och samtidigt levererar vi klimatsmart energi till både hushåll, företag och fordon.

Peab-personal gjuter ett tak. Två projektledare blickar över bygget.

2021-04-07

Efter elva månader av gjutning: “Nu är vi inne på slutspurten”

Våren 2019 påbörjades bygget med den nya slamhanteringen på Arvidstorps avloppsreningsverk och har sedan dess fortlöpt helt enligt plan. Den helt nya byggnaden börjar nu tar form - efter ungefär elva månader av gjutning.

Enkät Trollhättan Energi

2021-04-01

Kundenkät: Hjälp oss att utveckla kommunikationen kring avfall och återvinning

Avfall och återvinning är ett stort och viktigt verksamhetsområde för oss på Trollhättan Energi. Och för hela Trollhättan. Tillsammans hjälps vi åt att skapa en hållbar utveckling. Genom att svara på vår enkla och anonyma kundenkät hjälper du oss att även förbättra kommunikationen runt allt från källsortering till restavfall.

Luftburet elnät

2021-03-30

Strömavbrott i Norra Björke/Åsaka berodde på en trasig kopplingsstation

Klockan 11.00 idag fick vi larm om ett strömavbrott i områdena Norra Björke och Åsaka med omnejd. Cirka 1 000 kunder var då berörda. Efter felsökning kunde vi konstatera att en kopplingsstation var trasig. Norra Björke och Åsaka med omnejd har tidigare varit extra hårt drabbade av avbrott.