Två kvinnor håller ett diplom i kontorsmiljö

Trollhättan Energi certifierad Schysst Elhandlare

Att bry sig om sina kunder och finnas nära tillhands som leverantör av trygga produkter och tjänster har alltid varit ambitionen för Trollhättan Energi. - Därför känns det såklart extra roligt att vi nu också ha fått certifieringen "Schysst elhandel" av branschorganisationen Energiföretagen Sverige. Vi uppfyller alla 18 kundlöften - och har dessutom lagt till ett nittonde, säger Mia Biselius, elhandelsansvarig hos Trollhättan Energi.

Det finns en uppsjö av elhandelsföretag som alla handlar el från samma nordiska elbörs: NordPool.
– Priserna på elbörsen går förstås upp och ner för alla och försäljningsargumenten och erbjudandena till dig som kund kan i slutänden se ganska olika ut. Och vara olika tydliga, säger Mia Biselius.

Det är där certifieringen Schysst elhandel kommer in. Certifieringen är nämligen framtagen med syfte att elkunder ska känna sig trygga i valet av elhandelsföretag. Som certifierat elhandelsföretag förbinder sig Trollhättan Energi att följa 18 kundlöften som sträcker sig längre än vad lagen kräver.

– Vi är många som arbetat aktivt med certifieringen och tagit det på största allvar. Bland annat har kundservice, försäljningsavdelningen och andra som arbetar med elhandel på Trollhättan Energi genomgått en utbildning och tillsammans har vi arbetat igenom löftena, säger Annelie Lindskog marknadsassistent på Trollhättan Energi.

Symbol Schysst Elhandel

Dessa kundlöften gäller allt från tydlig och riktig prisinformation till transparens om ångerrätt och att man tar särskild hänsyn till utsatta kunder i sina säljprocesser. Det är inte alltid så lätt att veta vad elen egentligen kostar, eftersom det är en mix av fasta och rörliga avgifter där alla elhandelsleverantörer presenterar priset på olika sätt.

– Vi vill vara så tydliga vi kan med vad du tecknar för avtal. Därför är vi noga med att exempelvis presentera ett jämförpris på vår hemsida, säger Mia.

Flera kontaktvägar in

Att Trollhättan Energi har tydliga rutiner och att de avtalsvillkor som branschen och Konsumentverket enats om används är några av många skäl till att de nu certifierats och fått “garantistämpeln” Schysst Elhandel. Trollhättan Energi åtar sig också att ha välutbildad personal nära tillhands när kunder behöver hjälp eller har frågor. Förutom chatt, mejl och sociala kanaler finns de alltid på plats i Trollhättan.

– I en orolig elmarknadstid är det viktigt att du som kund känner dig så trygg du kan. Jag har full förståelse för att många har frågor kring elpriset just nu och då känns det bra att vi finns lokalt i Trollhättan. Det är bara att komma in och prata med oss, menar Mia.

Utöver de 18 certifieringskriterierna som branschen slagit fast, har Trollhättan Energi lagt till ett 19:e:

– Det har just med kundbemötandet att göra. Vi vet från tidigare kundundersökningar att vi upplevs ha ett väldigt bra bemötande och för att understryka hur viktigt det är även för oss så har vi enats om det 19:e löftet: “Ett leende ska alltid höras eller synas genom telefonen”, berättar Mia.

Hon ser certifieringen som en bekräftelse som samtidigt inspirerar alla som jobbar med elhandeln i olika roller inom företaget.

– Idag har vi omkring 12 000 privat- och företagskunder och just dialogen och närvaron är så oerhört viktiga parametrar för oss. Tillsammans med våra kunder tar vi vara på den lokal kraften och det ska kännas även i relationen. Att vi dessutom enbart säljer el som kommer från sol, vind och vatten och att delar av den också är producerad på hemmaplan, gör bara känslan ännu bättre. Det är 100 procent förnybart och 100 procent schysst, avslutar Mia Biselius.

Trollhättan Energi anordnar öppet hus

Inom kort bjuder Trollhättan Energi in dig som vill veta mer om vad du kan göra för att använda din el på ett smart sätt till ett öppet hus. Håll koll på hemsidan för datum och tid.

Kontakt

Har du frågor eller vill veta mer om schysst elhandel? Kontakta Mia Biselius: 0520-49 75 05 eller mia.biselius@trollhattanenergi.se 

19 kundlöften – Trollhättan Energi lovar

Nyheten publicerad: 2022-08-29

Senaste nyheterna

En grupp distributionselektriker framför ett ställverk

2022-09-26

Avgiftsjusteringar 2023: För fortsatta investeringar och underhåll

Trollhättan Energi fortsätter med långsiktiga investeringar och löpande underhåll för att vidareutveckla avfallshantering, återvinning och infrastrukturen för el, vatten, avlopp, fiber och fjärrvärme. Vid årsskiftet innebär det en avgiftsjustering motsvarande 99 kronor i månaden för den vanligaste villakunden, utan fjärrvärme. Den ökade inflationen och världslägets stora inverkan på energisektorn påverkar de nya avgiftsnivåerna. Framför allt inom elnät och fjärrvärme.

2022-09-26

“Förbered dig – och undvik att hamstra”

Denna måndag är starten på den årliga Krisberedskapsveckan. De senaste åren med pandemi och Rysslands invasion av Ukraina har gjort att vi alla insett att vi måste vara beredda på att allting inte alltid fungerar som vanligt. - Vi behöver inte hamstra i panik, utan i stället lära oss att alltid ha en grundberedskap som gör att vi kan klara oss ungefär en vecka om viktiga samhällsfunktioner som el, värme och vattenförsörjningen sätts ur spel, säger Trollhättan Energis Informations- och säkerhetsansvarige Johan Bogfors.

Järnvägsbron i Trollhättan upplyst på kvällen

2022-09-21

Bli mer energismart i vinter – öppet hus den 10 oktober

Vi får många samtal och besök från oroliga kunder. Elpriserna slår rekord och vi har en vinter framför oss. Därför bjuder vi in till öppet hus där du får reda på hur el- och energimarknaden fungerar och vår roll. Vi ger också tips och trix på hur du kan bli mer energismart. Och - framför allt vill vi ge dig chansen att ställa frågor till oss. Välkommen!

Faktura elsladd

2022-09-08

“Vi planerar inte att säga upp bundna avtal”

Under gårdagen rapporterades det om att elbolag tittade möjligheten att säga upp avtal på grund av en oförutsedd händelse relaterad till Rysslands krig i Ukraina.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2022-09-02

Ändrad sophämtning vecka 36

Du som har tömning under vecka 36 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Två kvinnor håller ett diplom i kontorsmiljö

2022-08-29

Trollhättan Energi certifierad Schysst Elhandlare

Att bry sig om sina kunder och finnas nära tillhands som leverantör av trygga produkter och tjänster har alltid varit ambitionen för Trollhättan Energi. - Därför känns det såklart extra roligt att vi nu också ha fått certifieringen "Schysst elhandel" av branschorganisationen Energiföretagen Sverige. Vi uppfyller alla 18 kundlöften - och har dessutom lagt till ett nittonde, säger Mia Biselius, elhandelsansvarig hos Trollhättan Energi.

Mörka moln och blixtrar i regnet

2022-08-16

Mer regn väntas i veckan – så gör du om du har drabbats av en källaröversvämning

Måndagens åsk- och regnoväder orsakade översvämningar på flera håll i Trollhättan. Ovädret gjorde också att några kunder förlorade strömmen under en kort period.

2022-07-04

Streamad värme gav positivt klimatbokslut

Att så många företag och privatkunder streamar sin värme är en mycket starkt bidragande orsak till att Trollhättan Energis produkter och tjänster bidrar till att Trollhätteborna tillsammans undviker 42 000 ton koldioxidutsläpp under ett år. Det visar klimatbokslutet som gjorts för 2021.

Solen går upp över Trollhättan stad

2022-06-28

Just nu: fiber- och värmekunder fortfarande påverkade av gårdagens åskoväder

Just nu får vi in en hel del samtal från kunder som har problem med fiber, varmvatten och värme efter gårdagens åskoväder och strömavbrott. Vi jobbar så fort vi kan med att åtgärda felen.

Luftburet elnät

2022-06-28

Därför försvann strömmen i Trollhättan igår

Under måndagseftermiddagen drog ett kraftigt regn- och åskoväder in över Trollhättan vilket orsakade strömavbrott i stora delar av staden.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2022-06-20

Ändrad sophämtning midsommarveckan (vecka 25)

Du som har tömning under vecka 25 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2022-06-17

Nu är sprängningarna i avloppsreningsverket igång för utbyggd biologisk rening

I måndags 13 juni 2022 inleddes sprängningarna i berget vid Arvidstorps avloppsreningsverk. Lagom till julafton 2024 ska den utbyggda biologiska reningen vara färdig. - Nu börjar det på riktigt efter flera års projektering och planering, säger Synnöve Holm, Enhetschef Vatten hos Trollhättan Energi.