Två personer monterar upp en skylt

Nya skyltar ska göra det lätt att göra rätt

Den 1 juli 2020 lanserade Avfall Sverige ett nytt gemensamt skyltsystem för avfallssortering. De nya skyltarna ska göra det enkelt för alla att sortera rätt. Målet är ökad återvinning och ökade möjligheter att nå en cirkulär ekonomi. Nu ansluter sig Trollhättan Energi och byter till det nya symbolspråket på återvinningscentralen Håjum, på sopkärlen och i sorteringsguiden på hemsida och i app.

– De befintliga skyltarna på återvinningscentralen Håjum började få några år på nacken och i samband med att vi har sett över logistiken inne på anläggningen började vi också se över skyltningen, säger Albert Wulcan Driftchef Avfall och återvinning på Trollhättan Energi.

Återvinningscentralen i Trollhättan har genomgått en hel del förändringar de senaste åren för att förbättra upplevelsen för alla Trollhättebor när de ska återvinna sitt avfall. Bland annat har en ny infart byggts för att förbättra trafiksituationen på Verkmästarevägen, nya bommar har satts upp för att förhindra obehöriga besök och logistiken inne på återvinningscentralen har setts över.

– Vi har testat oss fram och nu tycker vi att vi har hittat ett flöde som fungerar bra. Då känns det kul att snygga till det ytterligare med nya fräscha skyltar, menar Albert.

Det har tidigare inte funnits något gemensamt skyltspråk för avfall i Sverige och olika system och symboler på olika platser gör det svårare att sortera rätt. Nu går alltså fler och fler kommuner över och börjar använda det nya skyltsystemet. Likaså FTI (Förpacknings- och tidningsinsamlingen), TMR och flera producenter och exportörer som använder samma märkning på förpackningarna, något som underlättar för konsumenterna.

Brännbart blir energiåtervinning som blir el eller värme

En nyhet i det nya skyltsystemet är benämningen av fraktionen “brännbart” som nu är ersatt med “energiåtervinning”. Energiåtervinning beskriver helt enkelt metoden att återvinna det avfall som inte materialåtervinns. Denna fraktion återvinns istället som energi i ett kraftvärmeverk som sen värmer våra hus och ger oss el.

– Vårt mål är att så mycket avfall som möjligt ska återvinnas. Eftersom vi inte har någon separat plaståtervinning på återvinningscentralen i dagsläget är det ofta exempelvis den uttjänta pulkan, det trasiga cykeldäcket eller den överblivna frigoliten som hamnar här, säger Albert.

Mer digital information

En del i arbetet med de nya skyltarna har också varit att “städa” bland informationen. Ett sätt att enkelt kunna hålla informationen uppdaterad är att vara mer digital. Detta har Trollhättan Energi tagit fasta på och placerat upp QR-koder vid utvalda skyltar där du som besökare, genom att scanna koden, får mer information om vad du ska slänga i just den containern.

Även avfallsguiden på trollhattanenergi.se och i Trollhättan Energis app har fått sig ett ansiktslyft. Här kan du enkelt söka fram vad du vill återvinna och få information om hur du gör det.

– Nästa steg blir att uppdatera en karta över återvinningscentralen med siffror och fraktioner så att det blir ännu enklare för våra kunder att planera besöket, säger Albert.

Arbetet med att införa det nya symbolspråket i Trollhättan fortsätter löpande. 

Kontakt: Ulrika Edh-Spranger enhetschef Avfall och återvinning Trollhättan Energi: 0520-49 75 32

Kille skruvar upp skylt

Arbetet med att montera de nya skyltarna pågår för fullt.

Kille och tjej skruvar upp skylt

Katarina som arbetar på återvinningscentralen och Albert, driftchef Trollhättan Energi monterar de nya skyltarna.

Bild på en skylt

Den nya benämningen “energiåtervinning” ersätter tidigare “brännbart”. Här hamnar mycket plast som inte är förpackningar.

Skyltar på återvinningscentralen

Alla fraktioner på rampen har fått nya skyltar.

Nyheten publicerad: 2022-02-16

Senaste nyheterna

En grupp distributionselektriker framför ett ställverk

2022-09-26

Avgiftsjusteringar 2023: För fortsatta investeringar och underhåll

Trollhättan Energi fortsätter med långsiktiga investeringar och löpande underhåll för att vidareutveckla avfallshantering, återvinning och infrastrukturen för el, vatten, avlopp, fiber och fjärrvärme. Vid årsskiftet innebär det en avgiftsjustering motsvarande 99 kronor i månaden för den vanligaste villakunden, utan fjärrvärme. Den ökade inflationen och världslägets stora inverkan på energisektorn påverkar de nya avgiftsnivåerna. Framför allt inom elnät och fjärrvärme.

2022-09-26

“Förbered dig – och undvik att hamstra”

Denna måndag är starten på den årliga Krisberedskapsveckan. De senaste åren med pandemi och Rysslands invasion av Ukraina har gjort att vi alla insett att vi måste vara beredda på att allting inte alltid fungerar som vanligt. - Vi behöver inte hamstra i panik, utan i stället lära oss att alltid ha en grundberedskap som gör att vi kan klara oss ungefär en vecka om viktiga samhällsfunktioner som el, värme och vattenförsörjningen sätts ur spel, säger Trollhättan Energis Informations- och säkerhetsansvarige Johan Bogfors.

Järnvägsbron i Trollhättan upplyst på kvällen

2022-09-21

Bli mer energismart i vinter – öppet hus den 10 oktober

Vi får många samtal och besök från oroliga kunder. Elpriserna slår rekord och vi har en vinter framför oss. Därför bjuder vi in till öppet hus där du får reda på hur el- och energimarknaden fungerar och vår roll. Vi ger också tips och trix på hur du kan bli mer energismart. Och - framför allt vill vi ge dig chansen att ställa frågor till oss. Välkommen!

Faktura elsladd

2022-09-08

“Vi planerar inte att säga upp bundna avtal”

Under gårdagen rapporterades det om att elbolag tittade möjligheten att säga upp avtal på grund av en oförutsedd händelse relaterad till Rysslands krig i Ukraina.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2022-09-02

Ändrad sophämtning vecka 36

Du som har tömning under vecka 36 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Två kvinnor håller ett diplom i kontorsmiljö

2022-08-29

Trollhättan Energi certifierad Schysst Elhandlare

Att bry sig om sina kunder och finnas nära tillhands som leverantör av trygga produkter och tjänster har alltid varit ambitionen för Trollhättan Energi. - Därför känns det såklart extra roligt att vi nu också ha fått certifieringen "Schysst elhandel" av branschorganisationen Energiföretagen Sverige. Vi uppfyller alla 18 kundlöften - och har dessutom lagt till ett nittonde, säger Mia Biselius, elhandelsansvarig hos Trollhättan Energi.

Mörka moln och blixtrar i regnet

2022-08-16

Mer regn väntas i veckan – så gör du om du har drabbats av en källaröversvämning

Måndagens åsk- och regnoväder orsakade översvämningar på flera håll i Trollhättan. Ovädret gjorde också att några kunder förlorade strömmen under en kort period.

2022-07-04

Streamad värme gav positivt klimatbokslut

Att så många företag och privatkunder streamar sin värme är en mycket starkt bidragande orsak till att Trollhättan Energis produkter och tjänster bidrar till att Trollhätteborna tillsammans undviker 42 000 ton koldioxidutsläpp under ett år. Det visar klimatbokslutet som gjorts för 2021.

Solen går upp över Trollhättan stad

2022-06-28

Just nu: fiber- och värmekunder fortfarande påverkade av gårdagens åskoväder

Just nu får vi in en hel del samtal från kunder som har problem med fiber, varmvatten och värme efter gårdagens åskoväder och strömavbrott. Vi jobbar så fort vi kan med att åtgärda felen.

Luftburet elnät

2022-06-28

Därför försvann strömmen i Trollhättan igår

Under måndagseftermiddagen drog ett kraftigt regn- och åskoväder in över Trollhättan vilket orsakade strömavbrott i stora delar av staden.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2022-06-20

Ändrad sophämtning midsommarveckan (vecka 25)

Du som har tömning under vecka 25 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2022-06-17

Nu är sprängningarna i avloppsreningsverket igång för utbyggd biologisk rening

I måndags 13 juni 2022 inleddes sprängningarna i berget vid Arvidstorps avloppsreningsverk. Lagom till julafton 2024 ska den utbyggda biologiska reningen vara färdig. - Nu börjar det på riktigt efter flera års projektering och planering, säger Synnöve Holm, Enhetschef Vatten hos Trollhättan Energi.