”Nu ser vi äntligen ut som det energibolag vi är och vill vara”

Måndagen den 15 maj växlar Trollhättan Energi om till ett helt nytt utseende med en ny logotyp och ett annat uttryck i färg och form. Det gamla utseendet har många år på nacken och är inte anpassat efter vad bolaget vill förmedla eller den omvärld vi lever i nu.

– Trollhättan Energi vill vara navet som gör det möjligt att leva hållbart i Trollhättan. I dag har vi ett starkt förtroende hos våra kunder och jag har många stolta kolleger, vilket är ett gyllene utgångsläge. Vårt utseende hänger dock inte med utan upplevs omodernt och är svårjobbat. Därför förändrar vi vårt utseende och ser äntligen ut som det energibolag vi vill vara, säger Pia Brühl Hjort, vd hos Trollhättan Energi.

Tack för lång och trogen tjänst

Trollhättan Energis gamla logotyp har gjort sitt jobb och har gjort det väl sedan 1991 då den skapades, långt före hemsidor och sociala medier fanns, och då huvudfokus låg på elnät och värme. Mycket har hänt sedan dess, både i samhället som helhet och för Trollhättan Energi som energibolag.
– Tyvärr fungerar den gamla logotypen dåligt rent tekniskt i tryck och digitala kanaler. Vi behöver helt enkelt uppdatera oss efter dagens och framtidens förutsättningar. Ett nytt utseende är också mer kostnadseffektivt på sikt eftersom vi kommer kunna spara in tid och pengar på att göra mer av vår kommunikation och design själva, säger Jennie Cronblad, kommunikationschef hos Trollhättan Energi.

Den nya formen utstrålar öppenhet och acceptans samtidigt som den för tankarna till cirkularitet.
– Trollhättan Energi kan inte ensamma lösa framtidens energiförsörjning. Vi behöver jobba tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och även ta vara på den kraft som finns inom Trollhättan Energi. Och med vår vision, Den goda kraften för generationer, som riktmärke kan vi bli ännu mer noggranna och göra de prioriteringar som krävs för att verkligen göra bäst nytta för staden och alla som lever, jobbar och driver företag och verksamheter här, säger Pia.

Hållbarhet i fokus

Ett viktigt fokus har självklart varit att göra förändringen på ett hållbart sätt, både ur ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt perspektiv.
– Vi har verkligen vridit och vänt på flera frågeställningar tillsammans. Framför allt har vi vetat om att detta ska komma och avstått från att göra inköp som kunnat vänta. Vi har också valt att exempelvis trycka över vissa arbetskläder som vi ser kan leva några år till och foliera om skyltar som inte behöver bytas ut helt, säger Jennie.

Så påverkas du som kund

Under perioden maj – juni byter Trollhättan Energi utseende på det som syns mycket för många så som digitala kanaler, utseende på arbetsfordon, skyltar och sociala medier. En tid framåt kommer du uppleva både det gamla och det nya utseendet parallellt. Om du blir osäker kring avsändaren kan du först söka information på trollhattanenergi.se. Där finns många frågor och svar. Du kan också kontakta Kundservice via telefon: 020-89 90 00 eller besöka oss på Förrådsgatan 2, precis som vanligt. Annars behöver du som kund inte göra någonting för att uppleva förändringen.

Logotyp

Trollhättan Energis nya logotyp.

Senaste nyheterna

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...

Henrik Elfstedt Driftchef Elnät

2025-08-12

Nyhet

Sagolikt elskåp sprider glädje – och är viktigt för stadens infrastruktur

Ett elskåp i Halvorstorp har nyligen fått en kreativ make-over och blivit ett färgglatt blickfång i området. – Vi gläds åt engagemanget ?...

2025-07-14

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...

2025-07-01

Reportage

Så frigör Trollhättan plats för framtidens el – utan att bygga ut elnätet

I ett industriområde mitt i Trollhättan pågår ett banbrytande energiprojekt. Med smart styrning och samverkan visar Trollhättan Energi tillsamman...