”Nu ser vi äntligen ut som det energibolag vi är och vill vara”

Måndagen den 15 maj växlar Trollhättan Energi om till ett helt nytt utseende med en ny logotyp och ett annat uttryck i färg och form. Det gamla utseendet har många år på nacken och är inte anpassat efter vad bolaget vill förmedla eller den omvärld vi lever i nu.

– Trollhättan Energi vill vara navet som gör det möjligt att leva hållbart i Trollhättan. I dag har vi ett starkt förtroende hos våra kunder och jag har många stolta kolleger, vilket är ett gyllene utgångsläge. Vårt utseende hänger dock inte med utan upplevs omodernt och är svårjobbat. Därför förändrar vi vårt utseende och ser äntligen ut som det energibolag vi vill vara, säger Pia Brühl Hjort, vd hos Trollhättan Energi.

Tack för lång och trogen tjänst

Trollhättan Energis gamla logotyp har gjort sitt jobb och har gjort det väl sedan 1991 då den skapades, långt före hemsidor och sociala medier fanns, och då huvudfokus låg på elnät och värme. Mycket har hänt sedan dess, både i samhället som helhet och för Trollhättan Energi som energibolag.
– Tyvärr fungerar den gamla logotypen dåligt rent tekniskt i tryck och digitala kanaler. Vi behöver helt enkelt uppdatera oss efter dagens och framtidens förutsättningar. Ett nytt utseende är också mer kostnadseffektivt på sikt eftersom vi kommer kunna spara in tid och pengar på att göra mer av vår kommunikation och design själva, säger Jennie Cronblad, kommunikationschef hos Trollhättan Energi.

Den nya formen utstrålar öppenhet och acceptans samtidigt som den för tankarna till cirkularitet.
– Trollhättan Energi kan inte ensamma lösa framtidens energiförsörjning. Vi behöver jobba tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och även ta vara på den kraft som finns inom Trollhättan Energi. Och med vår vision, Den goda kraften för generationer, som riktmärke kan vi bli ännu mer noggranna och göra de prioriteringar som krävs för att verkligen göra bäst nytta för staden och alla som lever, jobbar och driver företag och verksamheter här, säger Pia.

Hållbarhet i fokus

Ett viktigt fokus har självklart varit att göra förändringen på ett hållbart sätt, både ur ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt perspektiv.
– Vi har verkligen vridit och vänt på flera frågeställningar tillsammans. Framför allt har vi vetat om att detta ska komma och avstått från att göra inköp som kunnat vänta. Vi har också valt att exempelvis trycka över vissa arbetskläder som vi ser kan leva några år till och foliera om skyltar som inte behöver bytas ut helt, säger Jennie.

Så påverkas du som kund

Under perioden maj – juni byter Trollhättan Energi utseende på det som syns mycket för många så som digitala kanaler, utseende på arbetsfordon, skyltar och sociala medier. En tid framåt kommer du uppleva både det gamla och det nya utseendet parallellt. Om du blir osäker kring avsändaren kan du först söka information på trollhattanenergi.se. Där finns många frågor och svar. Du kan också kontakta Kundservice via telefon: 020-89 90 00 eller besöka oss på Förrådsgatan 2, precis som vanligt. Annars behöver du som kund inte göra någonting för att uppleva förändringen.

Logotyp

Trollhättan Energis nya logotyp.

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-06-11

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 25 (Midsommarafton)

Du som har tömning under vecka 25 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-06-04

Nyhet

I september är det dags för nya fyrfackskärl – så går bytet till

Just nu pågår förberedelserna för fullt inför att de nya fyrfackskärlen börjar rulla ut till villakunder i september. Totalt är det cirka 22 0...

2025-06-03

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

Sopbil i solsken.

2025-05-28

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 23 (Nationaldagen)

Du som har tömning under vecka 23 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

Elnät mot himmel

2025-05-26

Nyhet

”Vi strävar efter att hålla nere elnätsavgiften”

Trollhättans kommun, där Trollhättan Energi ansvarar för elnätet, rankas som nummer 27 av Sveriges 290 kommuner med avseende på lägst elnätsav...

2025-05-23

Nyhet

Succé för nya Energiappen. – över 2 500 användare

Trollhättan Energis nya Energiapp har fått en flygande start. Redan drygt 2 500 användare har laddat ner appen – långt fler än väntat. Genom a...

Sopbil i solsken.

2025-05-21

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 22 (Kristi himmelsfärd)

Du som har tömning under vecka 22 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-05-19

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...

2025-05-16

Nyhet

Trash Talk-podden är tillbaka: Om myt-listor, de tre ”L:en” och mostern i Småland.

Årets första avsnitt av Trash Talk är ute nu. Ulrik, Brodden och Johanna är tillbaka och pratar om Hemsortering. Om hur vi kan minska mängden avf...

Personer i en monter med kläder och väskor

2025-05-06

Reportage

Arbetskläder från Trollhättan Energi kan få nytt liv på sommarens musikfestivaler

När Trollhättan Energi bytte utseende och fick ny logotyp uppstod en viktig fråga: Vad händer med alla gamla arbetskläder? Projektet blev starten...

2025-04-28

Nyhet

Arbetena med renovering och byte av vattenledningar i Södra Centrum fortsätter

Det låter en del, ryker rök och doftar plast. Arbetet med att renovera dricksvatten- och avloppsledningar pågår för fullt i området kring Ström...

Sopbil i solsken.

2025-04-23

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 18 (Första maj)

Du som har tömning under vecka 18 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...