Nu hemsorterar villaägare i Trollhättan fullt ut

Trollhättan Energis stora satsning på Hemsortering för villahushåll är nu i mål. Den 8 september inleddes utrullningen av fyrfackskärl. Sex veckor senare hade samtliga villakunder fått sina nya kärl – totalt 20 488 stycken.

En av projektets största logistiska utmaningar var att leverera nya fyrfackskärl och samtidigt samla in de gamla. För att lyckas skickades sms, mejl och notiser via Återvinningsappen till samtliga villakunder om att ställa ut sina gamla mat- och restavfallskärl i samband med bytet. Resultatet blev att 98,5 procent av hushållen ställde ut sina kärl direkt. 

– Vi vill rikta ett stort tack till alla våra kunder som varit snabba och hjälpsamma. Det är otroligt hur smidigt införandet har löpt på och att vi haft så få avvikelser. Det är såklart också resultatet av lång tids förberedelser och duktiga kollegers arbete, säger Ulrika Edh Spranger, enhetschef för återvinning hos Trollhättan Energi. 

97,6 procent kan aviseras digitalt  

Digital kommunikation har varit en central del i projektet. Sedan januari 2025 har ett arbete med att samla in kontaktuppgifter till hushållen pågått. Insamlingen resulterade i att 97,6 procent av villakunderna kan nås digitalt genom sms eller mejl. För de som saknar digitala alternativ har information skickats via brev. 

– Genom att kommunicera digitalt kan informationen nå ut mer effektivt. Sen förstår vi att alla inte har den möjligheten, då kan vi skicka information via brev, säger Ulrika Edh Spranger.  

En framtid utan avfall 

Under projektet har det också satsats på att stärka kunskaperna kring återvinning och avfallsminimering genom utskick och kampanjer i sociala medier. Frågor som ”vad är egentligen en förpackning?” och ”vad hör hemma i restavfallet?” har varit i fokus.

– Vi har ett tydligt ansvar i att utbilda och informera i avfalls- och återvinningsfrågor. Det kommer vi behöva fortsätta med även efter projektets slut.  Vi ser att införandet av Hemsortering är en bit på vägen för en värld utan avfall. Ja, där det snarare blir en resurs och vi till och med kanske kan stryka det ordet ur ordlistan.

Minskat tryck på återvinningsstationerna 

Redan en månad efter att de sista hushållen fått sina fyrfackskärl märks effekterna. Volymerna på återvinningsstationerna har minskat. Stationerna kommer fortsatt finnas kvar som komplement för större mängder avfall och skrymmande emballage.  

– Förra året var cirka 30% av restavfallet i Trollhättan felsorterat, varav stor del var förpackningar. I fortsättningen hoppas vi dessutom på att mängden restavfall minskar i och med att det blir enklare att sortera ut förpackningar hemma. 

Arbetet med att optimera de nya sophämtningsrutterna fortsätter. Med nya sopbilar och förändrade körscheman väntar en inkörningsperiod för chaufförerna. 

– Det innebär att det kan bli justeringar för vissa av våra kunder. Men i vanlig ordning försöker vi avisera förändringar, säger Ulrika Edh Spranger. 

FAKTA 

Dekaler till kärlen – finns att hämta

Under projektets gång efterfrågades dekaler som tydligt visar vilken fraktion som hör till vilket kärl. Dessa togs fram, kan hämtas kostnadsfritt på Trollhättan Energis kontor och klistras på valfri plats på kärlet.  

Har du frågor kring Hemsortering?

Läs mer vår hemsida, ställ frågor via chatboten eller kontakta kundservice.  

Senaste nyheterna

2025-11-21

Nyhet

Nu hemsorterar villaägare i Trollhättan fullt ut

Trollhättan Energis stora satsning på Hemsortering för villahushåll är nu i mål. Den 8 september inleddes utrullningen av fyrfackskärl. Sex vec...

Grävarbete på Karlstorpsvägen

2025-11-13

Nyhet

Vi stärker skyddet mot framtida översvämningar

Under hösten genomför Trollhättan Energi flera åtgärder för att minska risken för källaröversvämningar vid kraftiga regn.

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.