
Nu hemsorterar villaägare i Trollhättan fullt ut
Trollhättan Energis stora satsning på Hemsortering för villahushåll är nu i mål. Den 8 september inleddes utrullningen av fyrfackskärl. Sex veckor senare hade samtliga villakunder fått sina nya kärl – totalt 20 488 stycken.
En av projektets största logistiska utmaningar var att leverera nya fyrfackskärl och samtidigt samla in de gamla. För att lyckas skickades sms, mejl och notiser via Återvinningsappen till samtliga villakunder om att ställa ut sina gamla mat- och restavfallskärl i samband med bytet. Resultatet blev att 98,5 procent av hushållen ställde ut sina kärl direkt.
– Vi vill rikta ett stort tack till alla våra kunder som varit snabba och hjälpsamma. Det är otroligt hur smidigt införandet har löpt på och att vi haft så få avvikelser. Det är såklart också resultatet av lång tids förberedelser och duktiga kollegers arbete, säger Ulrika Edh Spranger, enhetschef för återvinning hos Trollhättan Energi.
97,6 procent kan aviseras digitalt
Digital kommunikation har varit en central del i projektet. Sedan januari 2025 har ett arbete med att samla in kontaktuppgifter till hushållen pågått. Insamlingen resulterade i att 97,6 procent av villakunderna kan nås digitalt genom sms eller mejl. För de som saknar digitala alternativ har information skickats via brev.
– Genom att kommunicera digitalt kan informationen nå ut mer effektivt. Sen förstår vi att alla inte har den möjligheten, då kan vi skicka information via brev, säger Ulrika Edh Spranger.
En framtid utan avfall
Under projektet har det också satsats på att stärka kunskaperna kring återvinning och avfallsminimering genom utskick och kampanjer i sociala medier. Frågor som ”vad är egentligen en förpackning?” och ”vad hör hemma i restavfallet?” har varit i fokus.
– Vi har ett tydligt ansvar i att utbilda och informera i avfalls- och återvinningsfrågor. Det kommer vi behöva fortsätta med även efter projektets slut. Vi ser att införandet av Hemsortering är en bit på vägen för en värld utan avfall. Ja, där det snarare blir en resurs och vi till och med kanske kan stryka det ordet ur ordlistan.
Minskat tryck på återvinningsstationerna
Redan en månad efter att de sista hushållen fått sina fyrfackskärl märks effekterna. Volymerna på återvinningsstationerna har minskat. Stationerna kommer fortsatt finnas kvar som komplement för större mängder avfall och skrymmande emballage.
– Förra året var cirka 30% av restavfallet i Trollhättan felsorterat, varav stor del var förpackningar. I fortsättningen hoppas vi dessutom på att mängden restavfall minskar i och med att det blir enklare att sortera ut förpackningar hemma.
Arbetet med att optimera de nya sophämtningsrutterna fortsätter. Med nya sopbilar och förändrade körscheman väntar en inkörningsperiod för chaufförerna.
– Det innebär att det kan bli justeringar för vissa av våra kunder. Men i vanlig ordning försöker vi avisera förändringar, säger Ulrika Edh Spranger.
FAKTA
Dekaler till kärlen – finns att hämta
Under projektets gång efterfrågades dekaler som tydligt visar vilken fraktion som hör till vilket kärl. Dessa togs fram, kan hämtas kostnadsfritt på Trollhättan Energis kontor och klistras på valfri plats på kärlet.

Har du frågor kring Hemsortering?
Läs mer vår hemsida, ställ frågor via chatboten eller kontakta kundservice.











