Dela fyrfackskärl med din granne
Du som inte har så mycket avfall kan dela kärl med din granne.
Tänk på detta om du ska dela sopkärl:
- Fastighetsägaren där kärlen är placerade är ansvarig för att föreskrifterna efterlevs (se länk i formuläret nedan).
- Du och din granne delar på två fyrfackskärl.
- Du och din granne behöver ha samma abonnemangsform
- Det går inte att dela på ett trädgårdsavfallskärl (som är ett tillvalsabonnemang).
- Det kan bara finnas en adress för tömning.
- Grundavgift betalas av varje fastighetsägare medan den rörliga avgiften delas på antalet fastighetsägare (högst tre fastigheter kan dela kärl).
För att dela kärl med din granne – fyll i formuläret nedan.
Vanliga frågor och svar
Taxorna justeras årligen, men den nya insamlingsmodellen är inget som i sig, utifrån vad som sagts ännu, ska medföra extra justeringar. Regeringen har givit Naturvårdsverket i uppdrag att ta fram ett ersättningssystem som täcker de ökade kostnaderna för oss på Trollhättan Energi och alla andra kommuner och deras miljöbolag
De nya renhållningspriserna beslutas av kommunfullmäktige till hösten. Därför inför vi en tillfällig avgift på helårsabonnemang som motsvarar nuvarande pris för 140-liters kärl restavfall och matavfall till en kostnad av 802 kr per år för helårshämtning och 751 kr per år för sommarabonnemang plus grundavgiften. För de allra flesta innebär det att avgiften kommer att vara densamma eller lägre året ut. Den tillfälliga avgiften gäller från det att du får dina nya fyrfackskärl tills 1 januari 2026 då de nya avgifterna börjar gälla.
Den nya sopbilen för fyrfackskärl har fyra separata fack – precis som ditt kärl – vilket gör att allt avfall hålls noggrant åtskilt.
När kärlet töms hamnar varje fraktion i sitt eget fack i bilen, utan att blandas.
Hemsorteringsbilen ska ha fri bredd, utan buskage, på minst 3,5 meter och fri höjd på 4,7 meter.
Vägen ska vara "farbar", det vill säga att vägen fram till fastigheten ska ha rätt bärighet, utrymme och plan, hårdgjord mark. Gällande bärigheten på mindre vägar som inte är skyltad med vikt- eller farbarhetsbegränsning görs bedömningen av sophämtaren. Vägen bör vara minst 3,5 meter, om vägen är i väldigt bra skick kan smalare godtas (minst 3 meter). Sopbilen behöver ha fritt utrymme uppåt på 4,7 meter. För vändning av Hemsorteringsbilen och för att undvika backning krävs 9 meters radie för fordonet och med säkerhetsradie krävs en yta på 21 x 21 meter. Det kan godtas att backa en sopbils längd i en T-vändning, men då krävs helt fri sikt. För mer information om krav på vändplatser och anvisningar gällande hämtning vid fastigheter, se bilaga 2 i Lokala föreskrifter om avfallshantering i Trollhättan.
Det finns tillfällen då det inte funkar så bra med backkamera, till exempel när det är dimmigt eller i starkt motljus. Dessutom är kameran är riktad ner på marken bakom sopbilen, den har inte så vid vinkel. Chauffören kan alltså inte helt lita på sin backkamera i alla situationer.
Orsaken är människors säkerhet och chaufförens arbetsmiljö men även för att inte skada material på din fastighet och Hemsorteringsbilen. Att backa med ett så pass stort fordon som Hemsorteringsbilen på trånga gator och gårdar kan vara en fara för människor som befinner sig omkring. Sopbilar är också ofta spännande för barn som vill se sopbilen på nära håll och då springer fram för att titta. Att backa tunga fordon på smalare vägar med dålig sikt innebär också en stor psykisk påfrestning för chauffören och kan utlösa oro och stress. Vi vill helt enkelt värna om våra chaufförer och människor runt omkring oss.
Det kan finnas flera orsaker. Vi har inventerat alla hämtplatser för att se vilka vägar/områden som behöver göra åtgärder så att vi kan komma fram när Hemsortering är infört 2025. Den nya Hemsorteringsbilen, som även den innehåller fyra fack, är både tyngre och större än de sopbilar vi använder idag. Om bilen kör på en väg som inte håller måttet riskerar den att köra sönder både vägen, material på din fastighet och bilen. Det beror också på chaufförens arbetsmiljö. Om vägen inte håller för Hemsorteringsbilen kan den lättare köra i diket eller i värsta fall välta över kanterna. Konsekvenserna blir trafikfara för chauffören och reparationsskador på bilen. Att köra tunga fordon i områden med smala vägar eller dålig sikt innebär också en stor psykisk påfrestning för chauffören.
Att dela kärl med grannen kommer att vara möjligt även vid Hemsortering (fyrfackskärl) under förutsättning att:
- Fastighetsinnehavarna delar samtliga gemensamma kärl.
- Fastighetsägaren där kärlet/kärlen är placerade svarar för att föreskrifterna efterlevs.
- De olika kärlen kan ha olika hämtadresser om detta tydligt framgått i ansökan.
- Avstånd mellan ordinarie uppställningsplats för behållare, vid egna abonnemang, för berörda fastigheter får vara högst 200 meter inom detaljplanelagt område och högst 400 meter utanför detaljplanelagt område.
- Grundavgift betalas av var fastighetsägare medan den rörliga avgiften för den mest omfattande abonnemangstypen, om man har olika grundabonnemang, fördelas på antalet fastighetsägare.
Det finns olika lagkrav, riktlinjer och rekommendationer för framkomlighet av sopbilen på väg. Framför allt på grund av arbetsmiljöskäl (personalen som kör bilen ska känna sig trygga i att inga olyckor händer) men också för boendemiljön, tryggheten och säkerheten på plats. Vi vill inte att någon ska skada sig för att sopbilen behöver backa inne på en trång gård med skymd sikt. I Avfall Sveriges "Handbok för avfallsutrymmen" kan du läsa mer om vilka krav som ställs på framkomligheten och vägen.
Ett standardskärl för fastighetsnära insamling (fyrfack) är lika stort som dagens trädgårdsavfallskärl.
Volym: 370 liter
Bredd vid hjul: 770 mm
Bredd vid sarg: 750 mm
Djup: 850 mm
Total höjd: 1 070 mm
Tänk på att varje hus får två kärl i ovanstående mått. Om du vill beräkna platsen för kärlen bör du tänka 2 x 1 meter i bredd.
För att vi ska göra det enklare att göra rätt så att vi ökar återvinningen av förpackningar, som i sin tur kan bli nya förpackningar. Det finns bland annat krav på EU-nivå som gör att förpackningsåtervinningen måste öka i Sverige senast 2030. Fortfarande är en tredjedel av det som slängs i restavfallet återvinningsbara förpackningar, och det är inte hållbart i längden.
Vi kommer att investera cirka 85 miljoner kronor i nya kärl och fordon och utveckla ett så effektivt och hållbart återvinningssystem som möjligt. Vi kommer att gå igenom en rad detaljer för att göra allt så bra som möjligt och efterhand kan vi ge mer exakta svar om hur allt kommer att gå till rent praktiskt ute hos våra kunder.
Egentligen inget alls. Där kan du redan idag sortera ditt avfall, men återvinningscentralen är i först hand tänkt för större mängder. Just nu håller vi på att planera för en ny återvinningscentral som kommer att stå klar inom ett par år utmed riksväg 44 vid Stallbackarondellen.
Sannolikt inte, men de kan bli färre i framtiden när alla får möjligheten att sortera hemma vid fastigheten. De behövs ändå för att det ska vara enkelt att återvinna större förpackningar som inte ryms i de nya hushållskärlen, men detta ska vi titta närmare på.
Det kan se lite olika ut beroende på hur återvinningen är organiserad i fastigheten idag, men grundregeln är att alla ska ges möjlighet att sortera förpackningar i anslutning till fastigheten och slippa lämna till en separat återvinningsstation. Skrymmande avfall kommer dock, precis som idag, att behövas sorteras på återvinningsstationer eller på återvinningscentralen.
Det är framkomligheten till din adress som avgör viken typ av hemsortering du får. På vägar där hemsorteringsbilen kommer fram får du hemsorteringskärl (fyrfackskärl) med möjlighet att sortera ut både matavfall, restavfall och förpackningar. Dagens bruna och gröna kärl ersätts av de nya och större kärlen med fyra sorteringsfack i varje. Detta gäller de allra flesta villaägare i Trollhättan.
Om det är trångt eller på annat sätt svårt för hemsorteringsbilen att komma fram kommer vi kontakta dig. Detta kan innebära att du behöver göra vissa åtgärder för framkomligheten på vägen eller att du blir erbjuden en annan lösning som till exempel gemensamt kärlskåp eller en ny placering av dina kärl. Inventering av alla hämtplatser pågår under hösten/vintern 2023 och våren 2024.
Det är förpackningsindustrins gemensamma bolag Svenska Förpacknings - och tidningsinsamlingen (FTI), som hanterar de utplacerade återvinningsstationerna. Nu flyttas det formella ansvaret till kommunerna eller kommunernas miljöbolag som får i uppdrag att införa det nya systemet. Trollhättan Energi tar över insamlingsansvaret och kommer från 2024 samla in förpackningarna i egen regi och hantera återvinningsstationerna som redan finns.
Senast 2027 enligt regeringens beslut, men vi på Trollhättan Energi siktar på att vara i gång under 2025 för alla villor och fritidshus.
Ja, det är regeringen som fattat beslutet och de nya reglerna omfattare alla landets 290 kommuner från och med 1 januari 2027.