Trollhättan Energi tar över bemanningen på Återvinningscentralen

Från och med den 1 januari 2020 tar Trollhättan Energi över bemanningen vid Återvinningscentralen från Trollhättans stad. – Nu får vi ett helhetsansvar och på grund av ändrade ekonomiska förutsättningar där exempelvis de subventionerade åtgärderna för personal försvinner, så kommer det ske förändringar. Det innebär bland annat justeringar av öppettiderna. Hur vet vi inte i […]

Från och med den 1 januari 2020 tar Trollhättan Energi över bemanningen vid Återvinningscentralen från Trollhättans stad.

– Nu får vi ett helhetsansvar och på grund av ändrade ekonomiska förutsättningar där exempelvis de subventionerade åtgärderna för personal försvinner, så kommer det ske förändringar. Det innebär bland annat justeringar av öppettiderna. Hur vet vi inte i dagsläget utan det kommer vi att återkomma till under hösten. Men det vi vet är att vi kommer kunna hålla minst lika bra öppettider som våra grannkommuner, säger Magnus Geverts, avfalls- och återvinningschef hos Trollhättan Energi.

Arbetsmarknadsenheten inom Trollhättan Stad har hittills ansvarat för bemanning av Återvinningscentralen åt Trollhättan Energi och gör det fram till årsskiftet. Kostnaderna för personal har hållits låga med hjälp av arbetsmarknadsåtgärder, vilket inte är en långsiktigt hållbar lösning för verksamheten då anslagen för arbetsmarknadsåtgärder är under förändring. Befintlig personal kommer att sluta eller placeras om under innevarande år.
– Vi måste anställa ny personal, utan möjlighet till stöd. Detta gör i sin tur att de 1,2 miljoner kronor som idag täcker personalkostnaderna inte räcker för att finansiera dagens öppettider och personaltäthet, säger Magnus Geverts.

Istället för en ökning av taxan med 11 procent, som hade varit nödvändig för att hantera nya personalkostnader, föreslås nu en höjning om max 4 procent för nästa år.
– Övertagandet ger oss möjligheter att effektivisera med hjälp av Trollhättan Energis personal, exempelvis maskinförare, samt framtida utvecklingsmöjligheter och synergieffekter. En elvaprocentig ökning är för stor och därför måste vi hitta andra sätt att bedriva en väl fungerande och fortsatt mycket omtyckt återvinningscentral i Trollhättan.

Mer information om öppettider och dylikt kommer under hösten på Trollhättan Energis hemsida och Facebook.

Kontakt:
Magnus Geverts, Trollhättan Energi, 020-899000 eller kundservice@trollhattanenergi.se.
Frågor specifikt om befintlig personal hos Återvinningscentralen besvaras av Annika Andersson, Trollhättans stad via 0520-495000.

Nyheten publicerad: 2019-09-25

Senaste nyheterna

Alexandra och Viktor vid Vänern

2022-01-27

Tre stråk utreds vidare för kommande råvattenledning från Vänern till Trollhättan

I somras kunde vi berätta om det fördjupade samarbetet mellan Trollhättan Energi och Vänersborgs kommun som tillsammans enats om att utreda tre nya stråk vidare för dragningen av råvattenledningen från Vänern till Trollhättans nya vattenverk, en del i satsningen Vattenpaketet 2026.

Sopbilar på rad

2022-01-19

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

Man vid Trollhättan Energi

2022-01-17

Höga elpriser: “Jag förstår kundernas oro”

Just nu får vi på Trollhättan Energi många samtal från oroliga kunder när elräkningen landar och elpriset fortsatt ligger på höga nivåer. - Jag förstår kundernas oro. Elpriset är högt just nu och har varit det en tid. Har du ett rörligt elavtal är vi inne i en period där elräkningen kommer vara högre. Men över tid brukar det jämna ut sig och det rörliga elavtalet ger dig ett bra pris över tid, säger Henrik Larsson Kundservicechef på Trollhättan Energi.

Tjej håller i en router och tittar in i kameran

2022-01-14

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät.

Glödlampor

2022-01-13

Regeringen 12/1: “Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen”

Just nu får vi många samtal från oroliga kunder som har frågor kring sin elfaktura. I går, onsdagen den 12/1, meddelade regeringen att de avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

2021-12-30

Hållbara appar från Trollhättan Energi

Vi har tagit fram flera smarta appar för stora och små Trollhättebor för att göra livet lite enklare, roligare och mer hållbart. Över 170.000 personer har hittills laddat ner dem och vi fortsätter att göra dem ännu bättre. Hör gärna av dig om du har något tips!

Albert sågar en julgran

2021-12-28

När julen är över: Så återvinner du din barrande gran

Vi hoppas att du haft en fin julhelg och att granen fortfarande står grön och grann i stugan. När den så småningom börjar barra och det är dags att återvinna den, så påminner vi om att du som är villaägare kan klippa ner granen och lägga i kärlet för restavfall eller trädgårdsavfall, medan du som bor i flerfamiljshus stämmer av med din hyresvärd om smidigaste sättet att återvinna granen.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-20

Återvinningscentralens öppettider under jul- och nyårshelgerna

Under jul- och nyårshelgerna har återvinningscentralen ändrade öppettider.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-15

Nu kan du återvinna förpackningar på återvinningscentralen Håjum

För att minska antalet obehöriga besök och skapa förutsättningar för att leverera ett tryggt besök för sina kunder på återvinningscentralen Håjum införde Trollhättan Energi, i oktober, ett passersystem med bommar. Bomsystemet och årstidens naturligt lägre besöksantal göra att Trollhättan Energi nu kan återinföra tjänster som Pantamera Express och förpackningsåtervinning.

Kille tittar på mobilen och med ljustråd över bilden

2021-12-02

Ny tjänsteportal för Trollhättans fiberkunder

Trollhättan Energi har tidigare berättat om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Redan nu finns en ny tjänsteportal för Trollhättan Energis fiberkunder där du som nyansluten till fibernätet kan se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig.

2021-11-24

Svar Direkt: Därför måste du göra en flyttanmälan

Är du på gång att flytta in eller flytta ut? Då är det viktigt att du kontaktar oss och gör en så kallad flyttanmälan, så att du inte står utan el när du flyttar in. Eller att ditt elavtal tickar på, trots att du flyttat ut.

Tjej står på cykelväg bakom ett byggstaket

2021-11-19

Vi förstärker elnätet till Trollhättans elbussar

Från och med 2022/2023 ska alla stadsbussar i Trollhättan drivas av el. Trollhättan Energi arbetar just nu med att förstärka elnätet för att möjliggöra bussladdning på resecentrum, Tingvalla. Ett projekt som pågår hösten 2021 till hösten 2022.