Vattenkiosken säkrar tillgången på vatten vid torka och leveransavbrott

Om det skulle bli problem med den egna brunnen eller bli avbrott på ordinarie vattenleveranser, så finns nu möjligheten att hämta dricksvatten i egna dunkar vid Trollhättan Energis Vattenkiosk på Larmvägen 3. Här kan även exempelvis lantbrukare och räddningstjänst köpa större volymer vatten. – Det här är en extratjänst som vi haft ett par år för att […]

Om det skulle bli problem med den egna brunnen eller bli avbrott på ordinarie vattenleveranser, så finns nu möjligheten att hämta dricksvatten i egna dunkar vid Trollhättan Energis Vattenkiosk på Larmvägen 3. Här kan även exempelvis lantbrukare och räddningstjänst köpa större volymer vatten.

– Det här är en extratjänst som vi haft ett par år för att verkligen säkra vattentillgången för olika verksamheter och samhällstjänster. Det nya nu är att vi installerat en separat kran där även privatpersoner vid akut behov kostnadsfritt kan fylla på dricksvatten, berättar VA-ingenjören Camilla Björklund.

Kubikmeteravgift för tekniskt vatten
Dricksvattnet till hushållet således inget, medan en avgift (19.62 kr/kubikmeter exklusive moms) nu införs den 1 juli på så kallat tekniskt vatten som används i större mängder.
– Det kan vara lantbrukare som behöver ha tillgång till vatten vid torka, eller vatten till kommunens arbetsmaskiner för att sopa gator. Även räddningstjänsten fyller ibland sina vattentankar här. I andra kommuner där liknande vattenkiosker finns tar man redan ut avgift för det, men vi har inte gjort det tidigare, påpekar Camilla Björklund.

Ansök om nyckel
För att kunna fylla på så kallat tekniskt vatten behövs från och med 1 juli en speciell nyckel, men det behövs alltså inte för privatpersoner som behöver dricksvatten till hushållet.
– Det står tydligt skyltat på kiosken hur det fungerar. Nyckeln får man av oss genom att fylla i en blankett och vi har informerat alla befintliga kunder om detta, berättar Camilla Björklund.

Fakturering av tekniskt vatten sker till registrerad faktureringsadress. För att kunna hämta tekniskt vatten behöver du, av hygieniska skäl, en egen slang med brandkoppling 63.

Vill du ansöka om nyckel till Vattenkiosken? Blanketten hittar du här och skicka tillbaka den till Trollhättan Energi AB, Box 933, 461 29 Trollhättan eller mejla den tilkundservice@trollhattanenergi.se

Nyheten publicerad: 2019-07-01

Senaste nyheterna

Tre tjejer står bakom en sopbil

2021-06-17

Ändrad sophämtning vecka 25

Du som har tömning under vecka 25 (midsommarafton) ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Informationsskylt på återvinningscentralen

2021-06-15

Slipp köer – återvinn på “gröna dagar”

Så har tiden på året kommit då förrådsrensningar, trädgårdsröj och altanbyggen pågår för fullt runt om i Trollhättan. En tid som också innebär en hel del avfall som ska återvinnas på bästa sätt. Redan sommaren 2020 utökades öppettiderna på Återvinningscentralen Håjum och i maj öppnade en helt ny infart för att undvika köer på Verkmästarevägen.

skylt Arvidstorp avloppsreningsverk

2021-06-14

Rötgas på Arvidstorps avloppsreningsverk blir el och värme

Nu ska biogasproduktionen på Arvidstorps avloppsreningsverk ställas om och rötgasen från avloppsslammet, som tidigare blev biogas, ska istället bli el och värme. Avloppsreningsverket kommer därmed bli självförsörjande på värme och elen kommer täcka en del av elförsörjningsbehovet.

Tjej framför står lutad mot en stenvägg med skylt

2021-06-07

”Jag tror att branschen skulle må bra av fler tjejer.”

När Johanna Harling skulle välja utbildning stod det mellan hennes intresse, grisarna, och att lära sig någonting nytt, el och energi. Nyfiken­heten var den starkaste drivkraften. Nu är det bara tre veckor kvar till examen och det är en förvän­tansfull tjej som lämnar skolan och hoppar rakt in i den nya yrkesrollen som elmontör på Trollhättan Energi.

Kille och tjej framför datorn som tittar in i kameran

2021-05-20

Lättare att hitta rätt på trollhattanenergi.se

Ännu lättare att använda och lättare att hitta det som är viktigast för dig om kund. Det har varit utgångspunkten när vi på Trollhättan Energi nu uppdaterat hemsidan, som fått ett lite annat utseende.

2021-04-27

Vd Pia Brühl Hjort: “Vanan vid riskminimering har hjälpt oss”

När man som Trollhättan Energi ansvarar för samhällsviktig verksamhet, så finns det en vana vid riskminimering. - Det har hjälp företaget att hantera den pågående pandemin, konstaterar vd Pia Brühl Hjort, när hon i dessa bokslutstider summerar 2020.

Kenneth står vid sitt skrivbord med Trollhättan Energi-backdropp bakom

2021-04-22

Digitala möten med Trollhättans elever: Vardagshjälte-konceptet har ställt om

Under normala omständigheter möter Trollhättan Energis skolkommunikatör Kenneth Wilson tusentals trollhätteelever varje år. Men trots att skolbesöken och elevernas studiebesök vid Trollhättan Energis anläggningar inte går att genomföra just nu, så lever utbildningskonceptet "Bli en vardagshjälte" vidare. Kenneth har ställt om och genomför digitala möten istället.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2021-04-21

Sommarhämtning börjar vecka 20-21

Sommarhämtning av hushållsavfall börjar vecka 20 eller 21.

Man står vid laddstolpe med Trollhättan Energilogga på

2021-04-14

Hjälp oss att utveckla Trollhättan Energi

Vi på Trollhättan Energi vill vara med och bygga en stad där det är gott att leva. Därför ser vi till att du har rent vatten i kranen, vi tar hand om avlopp och sopor och samtidigt levererar vi klimatsmart energi till både hushåll, företag och fordon.

Peab-personal gjuter ett tak. Två projektledare blickar över bygget.

2021-04-07

Efter elva månader av gjutning: “Nu är vi inne på slutspurten”

Våren 2019 påbörjades bygget med den nya slamhanteringen på Arvidstorps avloppsreningsverk och har sedan dess fortlöpt helt enligt plan. Den helt nya byggnaden börjar nu tar form - efter ungefär elva månader av gjutning.

Enkät Trollhättan Energi

2021-04-01

Kundenkät: Hjälp oss att utveckla kommunikationen kring avfall och återvinning

Avfall och återvinning är ett stort och viktigt verksamhetsområde för oss på Trollhättan Energi. Och för hela Trollhättan. Tillsammans hjälps vi åt att skapa en hållbar utveckling. Genom att svara på vår enkla och anonyma kundenkät hjälper du oss att även förbättra kommunikationen runt allt från källsortering till restavfall.

Luftburet elnät

2021-03-30

Strömavbrott i Norra Björke/Åsaka berodde på en trasig kopplingsstation

Klockan 11.00 idag fick vi larm om ett strömavbrott i områdena Norra Björke och Åsaka med omnejd. Cirka 1 000 kunder var då berörda. Efter felsökning kunde vi konstatera att en kopplingsstation var trasig. Norra Björke och Åsaka med omnejd har tidigare varit extra hårt drabbade av avbrott.