Vattenkiosken säkrar tillgången på vatten vid torka och leveransavbrott

Om det skulle bli problem med den egna brunnen eller bli avbrott på ordinarie vattenleveranser, så finns nu möjligheten att hämta dricksvatten i egna dunkar vid Trollhättan Energis Vattenkiosk på Larmvägen 3. Här kan även exempelvis lantbrukare och räddningstjänst köpa större volymer vatten. – Det här är en extratjänst som vi haft ett par år för att […]

Om det skulle bli problem med den egna brunnen eller bli avbrott på ordinarie vattenleveranser, så finns nu möjligheten att hämta dricksvatten i egna dunkar vid Trollhättan Energis Vattenkiosk på Larmvägen 3. Här kan även exempelvis lantbrukare och räddningstjänst köpa större volymer vatten.

– Det här är en extratjänst som vi haft ett par år för att verkligen säkra vattentillgången för olika verksamheter och samhällstjänster. Det nya nu är att vi installerat en separat kran där även privatpersoner vid akut behov kostnadsfritt kan fylla på dricksvatten, berättar VA-ingenjören Camilla Björklund.

Kubikmeteravgift för tekniskt vatten
Dricksvattnet till hushållet således inget, medan en avgift (19.62 kr/kubikmeter exklusive moms) nu införs den 1 juli på så kallat tekniskt vatten som används i större mängder.
– Det kan vara lantbrukare som behöver ha tillgång till vatten vid torka, eller vatten till kommunens arbetsmaskiner för att sopa gator. Även räddningstjänsten fyller ibland sina vattentankar här. I andra kommuner där liknande vattenkiosker finns tar man redan ut avgift för det, men vi har inte gjort det tidigare, påpekar Camilla Björklund.

Ansök om nyckel
För att kunna fylla på så kallat tekniskt vatten behövs från och med 1 juli en speciell nyckel, men det behövs alltså inte för privatpersoner som behöver dricksvatten till hushållet.
– Det står tydligt skyltat på kiosken hur det fungerar. Nyckeln får man av oss genom att fylla i en blankett och vi har informerat alla befintliga kunder om detta, berättar Camilla Björklund.

Fakturering av tekniskt vatten sker till registrerad faktureringsadress. För att kunna hämta tekniskt vatten behöver du, av hygieniska skäl, en egen slang med brandkoppling 63.

Vill du ansöka om nyckel till Vattenkiosken? Blanketten hittar du här och skicka tillbaka den till Trollhättan Energi AB, Box 933, 461 29 Trollhättan eller mejla den tilkundservice@trollhattanenergi.se

Nyheten publicerad: 2019-07-01

Senaste nyheterna

Sopbilar på rad

2022-01-19

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

Man vid Trollhättan Energi

2022-01-17

Höga elpriser: “Jag förstår kundernas oro”

Just nu får vi på Trollhättan Energi många samtal från oroliga kunder när elräkningen landar och elpriset fortsatt ligger på höga nivåer. - Jag förstår kundernas oro. Elpriset är högt just nu och har varit det en tid. Har du ett rörligt elavtal är vi inne i en period där elräkningen kommer vara högre. Men över tid brukar det jämna ut sig och det rörliga elavtalet ger dig ett bra pris över tid, säger Henrik Larsson Kundservicechef på Trollhättan Energi.

Tjej håller i en router och tittar in i kameran

2022-01-14

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät.

Glödlampor

2022-01-13

Regeringen 12/1: “Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen”

Just nu får vi många samtal från oroliga kunder som har frågor kring sin elfaktura. I går, onsdagen den 12/1, meddelade regeringen att de avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

2021-12-30

Hållbara appar från Trollhättan Energi

Vi har tagit fram flera smarta appar för stora och små Trollhättebor för att göra livet lite enklare, roligare och mer hållbart. Över 170.000 personer har hittills laddat ner dem och vi fortsätter att göra dem ännu bättre. Hör gärna av dig om du har något tips!

Albert sågar en julgran

2021-12-28

När julen är över: Så återvinner du din barrande gran

Vi hoppas att du haft en fin julhelg och att granen fortfarande står grön och grann i stugan. När den så småningom börjar barra och det är dags att återvinna den, så påminner vi om att du som är villaägare kan klippa ner granen och lägga i kärlet för restavfall eller trädgårdsavfall, medan du som bor i flerfamiljshus stämmer av med din hyresvärd om smidigaste sättet att återvinna granen.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-20

Återvinningscentralens öppettider under jul- och nyårshelgerna

Under jul- och nyårshelgerna har återvinningscentralen ändrade öppettider.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-15

Nu kan du återvinna förpackningar på återvinningscentralen Håjum

För att minska antalet obehöriga besök och skapa förutsättningar för att leverera ett tryggt besök för sina kunder på återvinningscentralen Håjum införde Trollhättan Energi, i oktober, ett passersystem med bommar. Bomsystemet och årstidens naturligt lägre besöksantal göra att Trollhättan Energi nu kan återinföra tjänster som Pantamera Express och förpackningsåtervinning.

Kille tittar på mobilen och med ljustråd över bilden

2021-12-02

Ny tjänsteportal för Trollhättans fiberkunder

Trollhättan Energi har tidigare berättat om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Redan nu finns en ny tjänsteportal för Trollhättan Energis fiberkunder där du som nyansluten till fibernätet kan se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig.

2021-11-24

Svar Direkt: Därför måste du göra en flyttanmälan

Är du på gång att flytta in eller flytta ut? Då är det viktigt att du kontaktar oss och gör en så kallad flyttanmälan, så att du inte står utan el när du flyttar in. Eller att ditt elavtal tickar på, trots att du flyttat ut.

Tjej står på cykelväg bakom ett byggstaket

2021-11-19

Vi förstärker elnätet till Trollhättans elbussar

Från och med 2022/2023 ska alla stadsbussar i Trollhättan drivas av el. Trollhättan Energi arbetar just nu med att förstärka elnätet för att möjliggöra bussladdning på resecentrum, Tingvalla. Ett projekt som pågår hösten 2021 till hösten 2022.

2021-11-19

Fira Världstoalettdagen med oss – du kan få vår nya “vattenmössa”

Idag är återigen dags att hylla din toalett lite extra. Det är väldigt enkelt: Spola bara ner kiss, bajs och toalettpapper och var med och sprid budskapet. Gör du det senast tisdag 23 november, så har du chansen att få en riktigt snygg #duärvattenvärd-mössa inför vintern.