Tjej håller i en router och tittar in i kameran

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät.

Ambitionen är att kunna ge ännu snabbare teknisk service och öppna upp för fler tjänsteleverantörer. Du som är fiberkund hos oss ska dock fortsätta att vända dig till din leverantör av TV, telefoni och internet för att beställa önskade tjänster och anmäla driftstörningar.

Själva omkopplingen sker successivt under januari-maj 2022 och just när vi gjort omkopplingen i den av våra 40 fiberstationer som du är anknuten till, så kan du behöva göra en omstart och dra ur kontakten till din router, dator, tv och fiberkonverter. Här ger vår projektledare Annika Karlsson Svar Direkt på hur du gör.

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv
Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät. Ambitionen är att kunna ge ännu snabbare teknisk service och öppna upp för fler tjänsteleverantörer. Du som är fiberkunder hos oss ska dock fortsätta att vända dig till din leverantör av TV, telefoni och internet för att beställa önskade tjänster och anmäla driftstörningar. Själva omkopplingen sker successivt under januari-maj 2022 och just när vi gjort omkopplingen i den av våra 40 fiberstationer som du är anknuten till, så kan du behöva göra en omstart och dra ur kontakten till din router, dator, tv och fiberkonverter. Här ger vår projektledare Annika Karlsson Svar Direkt på hur du gör.

Vi meddelar dig via sms

Två veckor före övergången kan du inte ändra dina nuvarande tjänster (internet, tv och telefoni beroende på vad du har) eller byta tjänsteleverantör. Så snart övergången är klar kan du återigen byta tjänsteleverantör (om du önskar) till någon av tjänsteleverantörerna i Trollhättan Energis öppna fibernät. Vill du behålla nuvarande tjänsteleverantör behöver du inte göra någonting. Vi aviserar dig via sms tre veckor innan vi gör övergången i ditt område och vid eventuella störningar i fibernätet. SMS-tjänsten vi använder hämtar uppgifter från telefonoperatörerna och de flesta telefonnummer är registrerade automatiskt. Om du däremot har ett företagsabonnemang eller ett kontantkort behöver du lägga in ditt nummer manuellt. Därför kan det vara bra att kontrollera så att dina uppgifter stämmer.  

Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice: 020-89 90 00, kundservice@trollhattanenergi.se

Här kan du läsa mer om övergången till Trollhättan Energis öppna fibernät

 

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...