Tjej och kille står vid vägen

Nu får Göteborgsvägen, Hjortmossen och södra centrum nya vattenledningar

Nu startar Trollhättan Energi i gång arbetet med att säkerställa leveransen av rent dricksvatten för alla boende på Göteborgsvägen i Trollhättan. Göteborgsvägen är den första etappen i ett större projekt som också berör Hjortmossen och del av Drottninggatan från Hörngatan och söderut.

– Idag har hela detta område ett äldre, kombinerat spill- och dagvattensystem med ledningar och tunnlar som byggdes på 1960-talet. De börjar helt enkelt bli gamla och behöver bytas ut, säger Elin Govik som driver projektet från Trollhättan Energi.

Området har varit drabbat av vattenläckor, den senaste i februari 2021 då delar av Drottninggatan låg under vatten och några fastigheter drabbades av källaröversvämningar. En risk man alltså vill minimera genom att separera spillvattenledningarna från dagvattenledningarna och samtidigt lägga ner nya dricksvattenledningar. Förutom den minskade risken för ledningar som brister och källaröversvämningar vid skyfall minskar man också belastningen på avloppsreningsverket Arvidstorp i onödan.

– När hela projektet är klart räknar vi med att vi har minskat tillskottsvattnet till Arvidstorp med hela 300 000 kubikmeter per år och därmed gjort en rejäl miljövinst, säger Elin.

Start vid Nohabgatan och Eric Karlssons rondell

I april 2022 påbörjas grävarbetet för etapp ett från konsthallen på Nohabgatan till slutet av Drottninggatan och fortsätter sen fram till korsningen Starkoddersvägen/Göteborgsvägen.

Projektet genomförs tillsamman i partnering med NCC.

– Från och med i april finns jag och mina kolleger på plats i Skogsbackens förskola på Lasarettsvägen som blir vårt kontor under hela byggperioden. Hit får du gärna komma och ställa frågor om projektet, uppmanar Robert Karlsson, platschef på NCC.

Förstärker samtidigt el- och fibernätet

Även elnätet är i vissa delar av området föråldrat och i behov av omläggning och fibernätet som anlades i samband med Trollhättan Energis villasatsning passar man på att förstärka. Trollhättans stad, som bland annat ansvarar för belysning och underhåll av gator, är också de en del i projektet.

– Det är viktigt att vi tänker ”hela vägen” och är samspelta i ett så här stort projekt när vi ändå gräver upp gatorna i området. Ett av våra projektmål är att inte ha några planerade arbeten på dessa gator inom en tioårsperiod, menar Elin.

Förberedande anslutningskontroller av dagvattnet

Redan under hösten 2021 började Trollhättan Energi göra så kallade anslutningskontroller av dagvattnet på fastigheterna på Göteborgsvägen. Syftet med denna kontroll är att alla fastighetsägare ska få ett bra underlag och veta hur dagvattnet tas om hand inom deras fastighet.

– Efter att vi har separerat dagvattnet från spillvattnet i gatan får man som fastighetsägare inte längre koppla sitt dagvatten till kommunens spillvattenledning. Om du behöver göra förändringar inom din fastighet är det viktigt att du kan planera för det jobbet, förklarar Elin.

Detta är en process som följer alla etapper i projektet. Anslutningskontrollerna i Hjortmossen påbörjas i maj. Ett år efter att projektet är klart görs en ny anslutningskontroll för att följa upp att alla fastighetsägare kopplat sina ledningar rätt.

– Vi finns såklart här som bollplank och rådger så gott vi kan men det är fastighetsägaren som behöver göra jobbet på sin tomt, säger Elin.

Få löpande information

På projektsidan kan du som är intresserad av projektet läsa mer och få löpande information. Fyll i din mejladress för att få en notis direkt till din inkorg när en uppdatering har gjorts.

Vid driftstörningar använder Trollhättan Energi en driftinformationstjänst för att informera om planerade eller akuta avstängningar. Systemet skickar ett sms och/eller ett e-postmeddelande (om du registrerat en e-postadress till din adress) till din mobiltelefon. SMS-tjänsten använder uppgifter från telefonoperatörerna vilket betyder att det inte är synkroniserat med Trollhättan Energis kundsystem. De flesta telefonnummer är registrerade automatiskt. Om du däremot har ett företagsabonnemang eller ett kontantkort behöver du lägga in ditt nummer manuellt. Här kan du kontrollera och uppdatera dina uppgifter.

Vattenpaketet 2026

Detta projekt är en del av Trollhättan Energis största investeringar i vatten- och avlopp någonsin fram till 2026. För utan rent vatten har vi inget liv. Det är därför vi fortsätter gräva och stöka till det lite här och var i stan – och det är därför vi behöver höja avgifterna lite mer. Helt enkelt för att du är vatten värd.

Läs mer om Vattenpaketet 2026

#duärvattenvärd

Nyheten publicerad: 2022-03-15

Senaste nyheterna

2023-02-06

Sprängningarna snart klara: Så byggs den biologiska reningen ut i avloppsreningsverket

För att uppfylla det nya miljötillståndet måste Arvidstorps avloppsreningsverk eliminera ännu mer kväve och fosfor. Samtidigt ökas inflödeskapaciteten från 1000 liter i sekunden till 1400 liter. Nu går det omfattande arbetet med att utveckla den biologiska reningen snart in i nästa fas. Under våren ska det pågående sprängningsarbetet i bergrummet vara helt klart och då påbörjas gjutningen av de utsprängda bassängerna för det tredje biologiska reningssteget. - Det är mycket logistik och en oerhört snäv tidsram, men vi följer tidsplanen, säger Peter Albertson, avdelningschef för avloppsreningsverket.

Chatbot

2023-02-02

Trollhättan Energi fortsätter utveckla kundservicen: Premiär för egna chatboten Thea

Trollhättan Energi fortsätter att utveckla sin kundservice. Den digitala chatboten Thea finns nu tillgänglig dygnet runt för att svara på alla de vanligaste frågorna.

2023-01-26

Nytt insamlingssystem 2025: Förpackningarna hämtas hemma hos dig

Det kommer att bli ännu enklare för hushållen i Trollhättan att återvinna metall, plast, papper och glas. Trollhättan Energi har nu påbörjat omställningen till så kallad fastighetsnära insamling. - Under 2025 är vårt mål att alla villor och fritidshus ska få nya kärl med totalt åtta olika fack för allt hushållsavfall som vi sedan hämtar vid fastigheten, precis som vi gör med restavfall och matavfall idag, säger Ulrika Edh-Spranger, enhetschef avfall och återvinning.

Röd pratbubbla

2023-01-16

Varning för bedrägeri

- Se upp för personer som ringer och säger att de är från Trollhättan Energi och ber dig logga in via ditt Bank-ID. Den uppmaningen ger Trollhättan Energis kundservicechef Henrik Larsson.

Man vid Trollhättan Energi

2023-01-12

Höga elpriser: ”Vi finns här för att svara på frågor”

Det rörliga elpriset är fortsatt högt för stora delar av Sverige. Energimyndigheten och Regeringen rapporterar om att elförsörjningen i Sverige nu är ansträngd men stabil. Henrik Larsson, kundservicechef på Trollhättan Energi: - Vi finns här för att svara på våra kunders frågor.

Albert sågar isär en julgran med restavfallskärl bredvid sig.

2022-12-27

Så återvinner du din barrande julgran

Vi på Trollhättan Energi önskar en riktigt god fortsättning och hoppas att du haft en fin julhelg. Du som har en naturlig gran hemma vill vi redan nu påminna om hur den ska återvinnas när barren börjar ramla av. Bor du i villa är det smidigaste att du klipper ner den och lägger i kärlen för trädgårdsavfall eller restavfall. Bor du i lägenhet stämmer du av min din hyresvärd om återvinningen. Granarna kan självklart också lämnas vid återvinningscentralen Håjum.

Tjej står ute i snön med varseljacka och mössa, vid en väg, tittar in i kameran.

2022-12-19

Stor förbättring planeras av vatten- och avloppsnätet på Hjortmossen

I februari 2023 påbörjar Trollhättan Energi ett omfattande anläggningsarbete på Hjortmossen, där ledningsnätet för både dricksvatten, avloppsvatten och regnvatten ska uppdateras. - Det kommer att bli ganska stora störningar i området under en period, men vi gör detta för att minska risken för översvämningar, avlasta avloppsreningsverket och öka kvaliteten på dricksvattnet ytterligare, säger projektledaren Elin Govik.

Två killar står framför två olika Trollhättan Energifordon

2022-12-09

Trollhättan Energi följer Sveriges energiläge

Just nu är elförsörjningen i Sverige ansträngd, men stabil. Enligt Energimyndigheten finns det en risk för effektbrist under vinterns höglasttimmar (klockan 08.00-11.00 och 16.00-19.00) och den osäkerheten ökar markant när Oskarshamn 3 tas ur drift 9–18 december.

Tjej håller upp en LED-lampa mot kameran och ser glad ut

2022-12-05

Bli en smart elanvädare

Den senaste tiden har elpriserna varit högre än vad vi är vana vid och många kontaktar oss för tips och råd. Genom att se över hur du använder din energi hemma kan du inte bara spara pengar i plånboken, du gör samtidigt en insats för miljön och bidrar till ett mer hållbart samhälle. 

Man i duschen med ordbild över Kraftkombo Hem

2022-11-30

Trollhättan Energi bjuder in – ”köp el tillsammans med oss”

Just nu är situationen på elmarknaden skakig vilket gör att elpriset snabbt kan gå upp och ner. Nu vidareutvecklar Trollhättan Energi konceptet Kraftkombo och bjuder in både privatpersoner och småföretag att köpa el tillsammans med det egna energibolaget.

Tjej och kille står i kontorsmiljö och tittar in i kameran

2022-11-24

Energiläget – så agerar Trollhättan Energi

Det ansträngda läget på energimarknaden och den ökade risken för effektbrist i vinter gör att du behöver se över hur du kan använda din el på ett smart sätt och samtidigt effektivisera din användning av energi. Energimyndighetens budskap är tydligt – varje kilowattimme räknas.

Tjej ler och tittar in i kameran. SKI-logga i bild.

2022-11-21

Elhandel: Trollhättan Energi har Sveriges nöjdaste företagskunder – och tar bronset på privatsidan

Trollhättan Energi har elhandelsbranschens mest nöjda företagskunder i hela Sverige 2022. Det visar en klar förstaplats i den senaste mätningen gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI). - Resultatet känns helt fantastiskt. I de här extrema tiderna på energimarknaden är det viktigare än någonsin för oss att kroka arm och måna om såväl företags- som privatkunder. Exempelvis handlar vårt succékoncept Kraftkombo precis om det, säger Trollhättan Energis elhandelsansvariga Mia Biselius, som också kan glädjas åt att bolaget tar en bronsplats i SKI-mätningen bland hushållskunderna.  - Det är den bästa placeringen på privatsidan någonsin för oss och visar verkligen att satsningen på schysst elhandel bygger ett långsiktigt förtroende.