Skog lysande tråd

”Våra fiberkunder får tillgång till alla som vill leverera tjänster”

Efter några intensiva år med fiberutbyggnad i hela kommunen tar Trollhättan Energi nästa steg för att skapa förutsättningar för framtidens digitala utveckling. Under nästa år axlar fibernätsägaren även rollen som kommunikationsoperatör (KO).

Från den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi ett utökat ansvar för leveransen av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Det innebär att Trollhättan Energi tar över teknisk utrustning i fibernätet och ansvaret för kontakten med de leverantörer som erbjuder tjänster i nätet.

– Med vår utrustning säkerställer vi att du som fiberkund får tillgång till alla tjänsteleverantörer som vill leverera sina tjänster i vårt öppna stadsnät. Om någon annan fiberleverantör sätter upp utrustning i din fastighet, finns det en risk att du inte får tillgång till samma utbud, säger Tom Nordal, stadsnätschef hos Trollhättan Energi.

Nätavgiften kommer inte att förändras, den utrustning som finns hos fiberkunderna kommer vara kvar.

– Det blir enklare för våra 10 000 fiberkunder då vi kan påverka leveranssäkerhet och utbud på ett positivt sätt. Vid exempelvis driftstörningar kan vi agera snabbare och via vår egen plattform för fibertjänster kan våra kunder välja sin tjänsteleverantör. I framtiden vill vi att du ska få ut det mesta och bästa av ditt uppkopplade liv – och kunna erbjuda nya spännande digitala tjänster. Där är vi inte ännu. Nu arbetar vi för fullt med att dina tjänster inte ska komma att beröras alls vid övergången och att du ska kunna, om du vill, behålla nuvarande tjänsteleverantör.

Det utökade ansvaret och övertagandet av teknisk utrustning kommer att ske successivt, mellan februari – maj 2022. Under den perioden kan det bli mindre störningar i fibernätet.

– Som fiberkund hos oss ska du förhoppningsvis inte märka något alls i samband med övergången. Vid eventuella störningar aviserar vi dig via sms och vår hemsida i så god tid vi kan, säger Tom Nordal. 

Läs mer om vår sms-tjänst här: https://www.trollhattanenergi.se/driftinformation.

Mer information kommer längre fram.

Tom Nordal

Tom Nordal, stadsnätschef Trollhättan Energi

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...