Sten Kristensson

Trollhättan Energis kundbetyg ligger över branschsnittet: “Vi slår oss inte till ro”

Hög prisvärdhet, bra information och och att respondenterna tycker att Trollhättan Energi bidrar till ett mer hållbart samhälle är några upplevelser som gör att Trollhättan Energi får höga betyg av kunderna i senaste kundundersökningen. Trollhättan Energis sammanlagda index hamnade på 74 vilket är genomgående över branschsnittet (60). - De fina siffrorna visar att vi är på rätt väg och att vi gör mycket bra, men vi slår oss inte till ro. Än finns det mycket kvar att göra för att få fler ambassadörer och skapa kundupplevelser i särklass, säger Sten Kristensson marknadschef på Trollhättan Energi.

Under maj månad gjorde insikts- och undersökningsföretaget Origo Group, på uppdrag av Trollhättan Energi, en ny kundundersökning med syftet att mäta inställningen till Trollhättan Energi som varumärke, kundnöjdhet samt ambassadörskap. Förutom ett toppbetyg när det kommer till nöjd-kund-index visade undersökningen att Trollhättan Energi har ungefär lika många ambassadörer som kritiker vilket är relativt vanligt bland företag med både konkurrensutsatta affärer och monopolverksamhet.

– Vi vill gå från att bara fokusera på hur stor andel nöjda kunder vi har till att också jobba med lösningar för att få ett högre ambassadörskap. Målet är att ännu fler kunder ska känna att de vill rekommendera oss till andra, säger Sten.

Högt miljöengagemang

De allra flesta svarar att man gör aktiva val i sin vardag för att minska sin miljöpåverkan och två av tre kunder upplever att de, genom att vara kund hos Trollhättan Energi, är med och bidrar till ett mer hållbart samhälle.

– Myndigheterna ställer idag höga miljökrav på oss när det kommer till exempelvis vatten, avlopp och återvinning. Men även vi har höga krav på oss själva när det kommer till att ta ansvar för vår stad. Hållbarhetsfrågan är viktig och något vi alla måste jobba med. Det värmer att det budskapet nått fram till våra kunder, säger Sten.

Större fokus på företagskunder

Trollhättan Energi har både privat- och företagskunder som alla köper olika produkter och tjänster. Tidigare har undersökningen främst fokuserat på privatkundernas upplevelse men med Trollhättan Energis nya bolagsstrategi, som antogs 2020, ligger ett större fokus på företagskunderna.

– Som det lokala kundägda energibolag vi är behöver vi lyssna på våra kunder. Där är både privatkunder och företagskunder viktiga för oss och genom svaren i undersökningen får vi värdefull feedback på hur vi kan utveckla våra erbjudanden och relationen till kunderna, understryker Sten.

Redan idag görs en hel del för att förenkla för företagskunderna så som “En-väg-in-möten” där man som kund får en kontaktperson mot alla Trollhättan Energis affärer. Utmaningen framöver ligger i den löpande kunddialogen digitalt.

– Vi har en resa att göra när det kommer till att förbättra kommunikationen digitalt med våra befintliga kunder. Vi vill bland annat bli bättre på att systematiskt arbeta med mejl i vår kundkommunikation och vi jobbar just nu med att utveckla bra funktioner i vår app, säger Sten.

Uppfattas som kunniga, trevliga och trygga

Trollhättan Energis starkaste emotionella aspekter, om man frågar kunderna, är att vara kunniga, trevliga och trygga. Lite längre ner på listan kommer ord som nytänkande, innovativa, handlingskraftiga och lyhörda.

– Just nu pågår ett arbete med en ny varumärkesstrategi för att se vilken väg vi ska gå utifrån bolagets övergripande strategi. Där kan jag se att vi behöver bli ännu tydligare med vad vi står för och kanske trycka på andra känslomässiga värden. Självklart ska vi fortfarande vara kunniga och trevliga men vi kan ju också vara så mycket mer än så, avslutar Sten.

Ta del av hela undersökningen från Origo Group (pdf – öppnas i ny flik)

Kontakt:

Sten Kristensson, marknadschef Trollhättan Energi: 0520-49 75 82

Nyheten publicerad: 2021-06-21

Senaste nyheterna

Personal återvinningscentralen

2022-05-23

Återvinningscentralens öppettider i samband med Kristi himmelsfärds dag

I samband med Kristi himmelsfärdsdag har återvinningscentralen ändrade öppettider.

Fjärrvärme Vardagsmys mamma med två barn

2022-05-16

Streama din värme med olika energikällor

Att streama värme håller även i framtiden. Systemet med cirkulerande varmvatten öppnar för en rad olika energikällor, utan att du måste byta värmecentral. Den är snarare som en mobiltelefon där tjänsterna uppdateras och blir mer hållbara och energieffektiva, utan du behöver gör något själv.  

Glödlampor

2022-05-12

Så får du som är berättigad ta del av regeringens elpriskompensation

Med anledning av vinterns höga elpriser införde regeringen i början av året en elpriskompensation för hushåll i hela Sverige för månaderna december 2021 samt januari och februari 2022. Ersättningsmodellen är utformad som en trappa och börjar vid en elanvändning på 700 kWh per månad upp till en användning på över 2 000 kWh per månad, där taket för ersättningen ligger.

Elbilsladdning med ett blått filter

2022-05-10

Välkommen till öppet hus om elbilsladdning – delta fysiskt eller digitalt

Elbilsutvecklingen har gått med rasande fart. Vid årsskiftet 2021/2022 fanns det 300 000 laddbara bilar i Sverige, vilket motsvara 6 % av bilflottan. Beräkningar säger att om 8 år, 2030, kommer hälften av alla personbilar vara laddbara. Vi vill vara med och hjälpa till med omställningen och göra ”hemmaladdning” möjlig för så många som möjligt.

En grupp distributionselektriker framför ett ställverk

2022-05-09

Vi elektrifierar Trollhättan – bli en av oss

Som distributionselektriker hos Trollhättan Energi är du med och ser till ser till att 60 000 människor i Trollhättan med omnejd får sin el tryggt levererad via vårt 208 mil långa ledningsnät. Dygnet runt. Det är din kunskap som gör att vardagen fungerar ute hos företagen, hemma hos Trollhätteborna, i skolorna och inom vård och omsorg. Det är därför vi alltid söker drivna distributionselektriker som vill vara med och ta ett stort ansvar, tillsammans med engagerade kollegor.

Robin Ruth

2022-05-05

“Vi fortsätter storsatsa på en trygg och hållbar elförsörjning”

Elanvändningen kommer att öka när samhället, framför allt industrin och transportsektorn, byter ut fossila bränslen och istället använder el. Det kräver att elnätet anpassas, förnyas och byggs ut.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2022-04-27

Ändrad sophämtning vecka 18

Du som har tömning under vecka 18 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Synnöve och Sandra

2022-04-26

Året som gått – 2021

Så fortsätter vi ta ansvar för vår stad och bidra till många av de globala målen.

Man står vid laddstolpe med Trollhättan Energilogga på

2022-04-19

Hjälp oss att utveckla Trollhättan Energi

Vi på Trollhättan Energi vill vara med och bygga en stad där det är gott att leva. Därför ser vi till att du har rent vatten i kranen, vi tar hand om avlopp och återvinning och samtidigt levererar vi klimatsmart energi till både hushåll, företag och fordon.

Biogas Tanka Bil

2022-04-12

Lantbrukare i Dalsland köper biogasbolaget Biogas Brålanda

Biogas Brålanda (BBAB) blir hundra procent Dalslandsägt. Trollhättan Energi säljer sin andel och det gör även den ekonomiska förening som varit den andra delägaren i bolaget. Tre lantbrukare som varit involverade i bolaget på olika sätt sedan start för snart tio år sedan tar nu över.

2022-04-07

Klart med vägval för råvattenledning från Vänern till nya vattenverket på Överby

Efter fördjupade analyser och ett nära samspel mellan Trollhättan Energi, Vänersborgs kommun och Västvatten är det nu klart vilket som bedöms vara det bästa alternativet för dragningen av en ny råvattenledning från Vänern till Trollhättans nya vattenverk på Överby. Sjöledningen kommer att möta land på Vänersnäs öster om Gaddesanna.

Handritad skiss över ny återvinningscentral

2022-03-30

Trollhättan Energi bygger ny återvinningscentral

I Trollhättan är vi generellt sett duktiga på att sortera och återvinna vårt avfall. Detta visas bland annat i den undersökning som görs av Avfall Sverige där Trollhättan ligger på plats nummer 5 i Sverige*. Nu vill Trollhättan Energi skapa ännu bättre förutsättningar för återbruk och återvinning genom att bygga en ny återvinningscentral som ska stå klar vid årsskiftet 2023/2024.