Sten Kristensson

Trollhättan Energis kundbetyg ligger över branschsnittet: “Vi slår oss inte till ro”

Hög prisvärdhet, bra information och och att respondenterna tycker att Trollhättan Energi bidrar till ett mer hållbart samhälle är några upplevelser som gör att Trollhättan Energi får höga betyg av kunderna i senaste kundundersökningen. Trollhättan Energis sammanlagda index hamnade på 74 vilket är genomgående över branschsnittet (60). - De fina siffrorna visar att vi är på rätt väg och att vi gör mycket bra, men vi slår oss inte till ro. Än finns det mycket kvar att göra för att få fler ambassadörer och skapa kundupplevelser i särklass, säger Sten Kristensson marknadschef på Trollhättan Energi.

Under maj månad gjorde insikts- och undersökningsföretaget Origo Group, på uppdrag av Trollhättan Energi, en ny kundundersökning med syftet att mäta inställningen till Trollhättan Energi som varumärke, kundnöjdhet samt ambassadörskap. Förutom ett toppbetyg när det kommer till nöjd-kund-index visade undersökningen att Trollhättan Energi har ungefär lika många ambassadörer som kritiker vilket är relativt vanligt bland företag med både konkurrensutsatta affärer och monopolverksamhet.

– Vi vill gå från att bara fokusera på hur stor andel nöjda kunder vi har till att också jobba med lösningar för att få ett högre ambassadörskap. Målet är att ännu fler kunder ska känna att de vill rekommendera oss till andra, säger Sten.

Högt miljöengagemang

De allra flesta svarar att man gör aktiva val i sin vardag för att minska sin miljöpåverkan och två av tre kunder upplever att de, genom att vara kund hos Trollhättan Energi, är med och bidrar till ett mer hållbart samhälle.

– Myndigheterna ställer idag höga miljökrav på oss när det kommer till exempelvis vatten, avlopp och återvinning. Men även vi har höga krav på oss själva när det kommer till att ta ansvar för vår stad. Hållbarhetsfrågan är viktig och något vi alla måste jobba med. Det värmer att det budskapet nått fram till våra kunder, säger Sten.

Större fokus på företagskunder

Trollhättan Energi har både privat- och företagskunder som alla köper olika produkter och tjänster. Tidigare har undersökningen främst fokuserat på privatkundernas upplevelse men med Trollhättan Energis nya bolagsstrategi, som antogs 2020, ligger ett större fokus på företagskunderna.

– Som det lokala kundägda energibolag vi är behöver vi lyssna på våra kunder. Där är både privatkunder och företagskunder viktiga för oss och genom svaren i undersökningen får vi värdefull feedback på hur vi kan utveckla våra erbjudanden och relationen till kunderna, understryker Sten.

Redan idag görs en hel del för att förenkla för företagskunderna så som “En-väg-in-möten” där man som kund får en kontaktperson mot alla Trollhättan Energis affärer. Utmaningen framöver ligger i den löpande kunddialogen digitalt.

– Vi har en resa att göra när det kommer till att förbättra kommunikationen digitalt med våra befintliga kunder. Vi vill bland annat bli bättre på att systematiskt arbeta med mejl i vår kundkommunikation och vi jobbar just nu med att utveckla bra funktioner i vår app, säger Sten.

Uppfattas som kunniga, trevliga och trygga

Trollhättan Energis starkaste emotionella aspekter, om man frågar kunderna, är att vara kunniga, trevliga och trygga. Lite längre ner på listan kommer ord som nytänkande, innovativa, handlingskraftiga och lyhörda.

– Just nu pågår ett arbete med en ny varumärkesstrategi för att se vilken väg vi ska gå utifrån bolagets övergripande strategi. Där kan jag se att vi behöver bli ännu tydligare med vad vi står för och kanske trycka på andra känslomässiga värden. Självklart ska vi fortfarande vara kunniga och trevliga men vi kan ju också vara så mycket mer än så, avslutar Sten.

Ta del av hela undersökningen från Origo Group (pdf – öppnas i ny flik)

Kontakt:

Sten Kristensson, marknadschef Trollhättan Energi: 0520-49 75 82

Nyheten publicerad: 2021-06-21

Senaste nyheterna

2021-10-26

Johanna gick mot strömmen: “Att bryta normer ger ökad social hållbarhet”

Johanna Harling vågade gå mot strömmen. Och hittade jobbet hon verkligen stortrivs med. Vår första kvinnliga elmontör har blivit lite av en kändis och vi hoppas att det ska inspirera fler att vara med och bryta mot invanda mönster och normer. - Det bidrar till en ökad social hållbarhet, säger Sandra Magnusson, kvalitetsansvarig med hållbarhetsfokus hos oss på Trollhättan Energi.

Kvinna visar en mobiltelefon mot kameran

2021-10-25

Få koll på din elanvändning via Trollhättan Energis app och Mina sidor

Just nu får vi en del frågor om de höga elpriserna och vad du som kund kan göra. Ett tips för att få lite bättre koll på hur just du använder din el är att ladda ner Trollhättan Energis app eller logga in på Mina sidor för att se din personliga statistik under Min elanvändning.

2021-10-21

140 meter bassänghall utvecklar den biologiska reningen av avloppsvatten

Snart är den nya slamhanteringsanläggningen klar ovan jord vid Arvidstorps avloppsreningsverk i utkanten av Trollhättan. Och i början av 2022 börjar sprängningarna i berget för att göra plats för en 140 meter lång bassänghall med en utvecklad biologisk rening, som ska minimera utsläppen av kväve och fosfor. Investeringen ingår i Vattenpaketet 2026.

2021-10-18

Premiär idag för nya bomsystemet vid återvinningscentralen: Se hur det funkar!

Idag, måndag 18 oktober, är det officiell premiär för det nya inpasseringssystemet till återvinningscentralen Håjum. Det enda du som behöver tänka på är att ha med ditt körkort eller ett annat ID-kort med QR-kod.

Skog lysande tråd

2021-10-06

“Våra fiberkunder får tillgång till alla som vill leverera tjänster”

Efter några intensiva år med fiberutbyggnad i hela kommunen tar Trollhättan Energi nästa steg för att skapa förutsättningar för framtidens digitala utveckling. Under nästa år axlar fibernätsägaren även rollen som kommunikationsoperatör (KO).

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-10-05

Snart premiär för nytt passersystem på återvinningscentralen Håjum

Snart kommer du att få visa ditt körkort i den nyinstallerade kortterminalen för att komma in på återvinningscentralen Håjum. Den 18 oktober införs det nya passersystemet med bommar. - Målet är att göra besöket smidigare och minska trängsel och köer inne på anläggningen. Eftersom det nu enbart är boende i Trollhättans kommun som kan passera så kommer belastningen att sjunka automatiskt, säger Ulrika Edh-Spranger, chef för Avfall och återvinning på Trollhättan Energi.

2021-10-01

Tillsammans effektiviserade Nevs och Trollhättan Energi fjärrvärmen

Genom att jobba tillsammans kommer vi ännu längre. Det gäller inte minst i arbetet med att utifrån de globala målen skapa en hållbar industri, innovationer och infrastruktur. När företaget Nevs såg över sin energianvändning, blev Trollhättan Energi ett aktivt bollplank i vår roll som producent och leverantör av fjärrvärme. Resultatet blev en ännu mer kostnadseffektiv uppvärmning.

Pappa och bebis borstar tänderna och tittar sig i spegeln

2021-09-28

Framtidsinvesteringar och underhåll fortsätter: Så justeras avgifterna vid årsskiftet

Trollhättan Energi fortsätter den långsiktiga satsningen på omfattande investeringar för att vidareutveckla avfallshantering, återvinning och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. I enlighet med tidigare planering justeras avgifterna nästa år motsvarande totalt 82 kronor i månaden för en vanlig villakund. Samtidigt försvinner avgiften på 80 kronor för att lämna avfall och annat material till återvinning med släpkärra på Återvinningscentralen Håjum.

2021-09-27

Fler smidiga nyheter i Trollhättan Energis app

I dagarna uppdateras Trollhättan Energis app med fler smidiga funktioner. Förutom ett nytt och fräscht utseende ges du möjligheten att exempelvis styra när du vill ha påminnelsenotisen om din sophämtning. Plus att du får full överblick över dina fakturor och tjänster. - Nu kan kunderna se viss information från "Mina sidor" även i mobilappen och det vet jag att många har frågat efter, säger Kenneth Wilson, som ansvarar för utvecklingsprocessen.

2021-09-24

Idag firar vi Dagvattnets dag

Idag är det faktiskt Dagvattnets dag. Det är kanske inte den mest kända dagen, men vi på Trollhättan Energi hanterar dagvatten varje dag. Eller regnvatten, som det framför allt handlar om. Gatubrunnarna spelar en central roll.

Dalkjusan Karta Grävarbete

2021-09-23

Dalkjusans skola får fjärrvärme – så påverkas du

Arbetet med att ansluta Dalkjusans skola till fjärrvärmenätet startar upp i slutet av september. Senast innan jul ska arbetet i området vara klart. När förskolan är påkopplad så får även de värme tillverkat av skogsflis; värme som till stor del är märkt med en av världens tuffaste miljömärkningar, Bra Miljöval.

Sandra Magnusson är kvalitetsansvarig med fokus på hållbarhet

2021-09-21

Fler möjligheter till fossilfria val: Kör på biogas eller el

Trollhättan Energi har varit en pionjär inom biogasproduktion, distribution och etableringen av tankstationer. Nu skapas motsvarande förutsättningar för eldrift, då infrastrukturen av laddstolpar successivt byggs ut.