Sten Kristensson

Trollhättan Energis kundbetyg ligger över branschsnittet: “Vi slår oss inte till ro”

Hög prisvärdhet, bra information och och att respondenterna tycker att Trollhättan Energi bidrar till ett mer hållbart samhälle är några upplevelser som gör att Trollhättan Energi får höga betyg av kunderna i senaste kundundersökningen. Trollhättan Energis sammanlagda index hamnade på 74 vilket är genomgående över branschsnittet (60). - De fina siffrorna visar att vi är på rätt väg och att vi gör mycket bra, men vi slår oss inte till ro. Än finns det mycket kvar att göra för att få fler ambassadörer och skapa kundupplevelser i särklass, säger Sten Kristensson marknadschef på Trollhättan Energi.

Under maj månad gjorde insikts- och undersökningsföretaget Origo Group, på uppdrag av Trollhättan Energi, en ny kundundersökning med syftet att mäta inställningen till Trollhättan Energi som varumärke, kundnöjdhet samt ambassadörskap. Förutom ett toppbetyg när det kommer till nöjd-kund-index visade undersökningen att Trollhättan Energi har ungefär lika många ambassadörer som kritiker vilket är relativt vanligt bland företag med både konkurrensutsatta affärer och monopolverksamhet.

– Vi vill gå från att bara fokusera på hur stor andel nöjda kunder vi har till att också jobba med lösningar för att få ett högre ambassadörskap. Målet är att ännu fler kunder ska känna att de vill rekommendera oss till andra, säger Sten.

Högt miljöengagemang

De allra flesta svarar att man gör aktiva val i sin vardag för att minska sin miljöpåverkan och två av tre kunder upplever att de, genom att vara kund hos Trollhättan Energi, är med och bidrar till ett mer hållbart samhälle.

– Myndigheterna ställer idag höga miljökrav på oss när det kommer till exempelvis vatten, avlopp och återvinning. Men även vi har höga krav på oss själva när det kommer till att ta ansvar för vår stad. Hållbarhetsfrågan är viktig och något vi alla måste jobba med. Det värmer att det budskapet nått fram till våra kunder, säger Sten.

Större fokus på företagskunder

Trollhättan Energi har både privat- och företagskunder som alla köper olika produkter och tjänster. Tidigare har undersökningen främst fokuserat på privatkundernas upplevelse men med Trollhättan Energis nya bolagsstrategi, som antogs 2020, ligger ett större fokus på företagskunderna.

– Som det lokala kundägda energibolag vi är behöver vi lyssna på våra kunder. Där är både privatkunder och företagskunder viktiga för oss och genom svaren i undersökningen får vi värdefull feedback på hur vi kan utveckla våra erbjudanden och relationen till kunderna, understryker Sten.

Redan idag görs en hel del för att förenkla för företagskunderna så som “En-väg-in-möten” där man som kund får en kontaktperson mot alla Trollhättan Energis affärer. Utmaningen framöver ligger i den löpande kunddialogen digitalt.

– Vi har en resa att göra när det kommer till att förbättra kommunikationen digitalt med våra befintliga kunder. Vi vill bland annat bli bättre på att systematiskt arbeta med mejl i vår kundkommunikation och vi jobbar just nu med att utveckla bra funktioner i vår app, säger Sten.

Uppfattas som kunniga, trevliga och trygga

Trollhättan Energis starkaste emotionella aspekter, om man frågar kunderna, är att vara kunniga, trevliga och trygga. Lite längre ner på listan kommer ord som nytänkande, innovativa, handlingskraftiga och lyhörda.

– Just nu pågår ett arbete med en ny varumärkesstrategi för att se vilken väg vi ska gå utifrån bolagets övergripande strategi. Där kan jag se att vi behöver bli ännu tydligare med vad vi står för och kanske trycka på andra känslomässiga värden. Självklart ska vi fortfarande vara kunniga och trevliga men vi kan ju också vara så mycket mer än så, avslutar Sten.

Ta del av hela undersökningen från Origo Group (pdf – öppnas i ny flik)

Kontakt:

Sten Kristensson, marknadschef Trollhättan Energi: 0520-49 75 82

Senaste nyheterna

2025-01-23

Nyhet

Elens dag – en hyllning till våra distributionselektriker

Den 23 januari är det Elens dag,för att uppmärksamma elens roll i samhället. På Trollhättan Energi lyfts i år distributionselektrikerna fram. V...

2025-01-14

Nyhet

Bli mer energismart med Trollhättan Energis nya app

Vad drar egentligen mest el i ditt hem? Vad är din uppskattade månadskostnad från Trollhättan Energi? Och använder du mer eller mindre el än lik...

2025-01-01

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 2

Du som har tömning under vecka 2 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt...

2024-12-16

Kundinformation

Ändrad sophämtning under jul och nyår (vecka 52 och 1)

Du som har tömning under vecka 52 och vecka 1 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills ...

Jörgen Johansson står framför transformatorer.

2024-12-13

Nyhet

Transformatorer från Trollhättan Energi får nytt liv i Ukraina

När Trollhättan Energi gräver ned elledningar på landsbygden uppstår ett överskott av transformatorer som inte längre behövs lokalt. Nu har fy...

2024-11-29

Nyhet

Julbelysning invigd på NÄL – ett lysande ögonblick för patienter och personal

Igår spreds julstämning och värme utanför NÄL när Trollhättan Energi, i samarbete med Trollhättans Stad och BUS-fonden, invigde årets julbely...

Trollhättan Energi-anställt på åkermark vid köpcentrum.

2024-11-25

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi bygger energilager – för en fortsatt utveckling av Trollhättan

Trollhättan Energi gör nu en viktig investering och bygger energilager på tre strategiska platser i det lokala elnätet i Trollhättan. Investering...

2024-11-21

Nyhet

Ny Trash Talk-podd: Om hemsortering, en cirkulär handel och samhällsbyggnadschefens liv som sopgubbe

Nu kan du lyssna på det sjätte avsnittet av vår uppmärksamma podd Trash Talk, som vi spelade in inför publik på Drottningtorget lördagen den 16...

Vindkraft Jenny Andersson

2024-11-18

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi investerar i ny elproduktion

Nu har Trollhättan Energis styrelse beslutat att investera i ny vindkraftsproduktion i syfte att säkra egen elanvändning. Ett nytt vindkraftverk sk...

Personal på återvinningscentralen hjälper kund som lastar av sin kärra

2024-11-15

Nyhet

Trollhättan Energi bjuder på 12 besök på återvinningscentralen Håjum

På Verkmästarevägen 20 hittar du Trollhättans återvinningscentral. Det är hit du ska åka om du som privatperson vill återvinna exempelvis grov...

2024-11-08

Nyhet

Trollhättan Energis app byter namn till Återvinningsappen.

Inom kort lanserar Trollhättan Energi en ny Energiapp. Med anledning av detta byter nuvarande app namn till Återvinningsappen. och information och f...

2024-11-07

Nyhet

Mobil Återvinningscentral återvänder till Drottningtorget

Efter succépremiären i oktober är det nu dags igen. Den 16 november klockan 11.00-14.00 återvänder Trollhättan Energis initiativ för ökad åte...