Sten Kristensson

Trollhättan Energis kundbetyg ligger över branschsnittet: “Vi slår oss inte till ro”

Hög prisvärdhet, bra information och och att respondenterna tycker att Trollhättan Energi bidrar till ett mer hållbart samhälle är några upplevelser som gör att Trollhättan Energi får höga betyg av kunderna i senaste kundundersökningen. Trollhättan Energis sammanlagda index hamnade på 74 vilket är genomgående över branschsnittet (60). - De fina siffrorna visar att vi är på rätt väg och att vi gör mycket bra, men vi slår oss inte till ro. Än finns det mycket kvar att göra för att få fler ambassadörer och skapa kundupplevelser i särklass, säger Sten Kristensson marknadschef på Trollhättan Energi.

Under maj månad gjorde insikts- och undersökningsföretaget Origo Group, på uppdrag av Trollhättan Energi, en ny kundundersökning med syftet att mäta inställningen till Trollhättan Energi som varumärke, kundnöjdhet samt ambassadörskap. Förutom ett toppbetyg när det kommer till nöjd-kund-index visade undersökningen att Trollhättan Energi har ungefär lika många ambassadörer som kritiker vilket är relativt vanligt bland företag med både konkurrensutsatta affärer och monopolverksamhet.

– Vi vill gå från att bara fokusera på hur stor andel nöjda kunder vi har till att också jobba med lösningar för att få ett högre ambassadörskap. Målet är att ännu fler kunder ska känna att de vill rekommendera oss till andra, säger Sten.

Högt miljöengagemang

De allra flesta svarar att man gör aktiva val i sin vardag för att minska sin miljöpåverkan och två av tre kunder upplever att de, genom att vara kund hos Trollhättan Energi, är med och bidrar till ett mer hållbart samhälle.

– Myndigheterna ställer idag höga miljökrav på oss när det kommer till exempelvis vatten, avlopp och återvinning. Men även vi har höga krav på oss själva när det kommer till att ta ansvar för vår stad. Hållbarhetsfrågan är viktig och något vi alla måste jobba med. Det värmer att det budskapet nått fram till våra kunder, säger Sten.

Större fokus på företagskunder

Trollhättan Energi har både privat- och företagskunder som alla köper olika produkter och tjänster. Tidigare har undersökningen främst fokuserat på privatkundernas upplevelse men med Trollhättan Energis nya bolagsstrategi, som antogs 2020, ligger ett större fokus på företagskunderna.

– Som det lokala kundägda energibolag vi är behöver vi lyssna på våra kunder. Där är både privatkunder och företagskunder viktiga för oss och genom svaren i undersökningen får vi värdefull feedback på hur vi kan utveckla våra erbjudanden och relationen till kunderna, understryker Sten.

Redan idag görs en hel del för att förenkla för företagskunderna så som “En-väg-in-möten” där man som kund får en kontaktperson mot alla Trollhättan Energis affärer. Utmaningen framöver ligger i den löpande kunddialogen digitalt.

– Vi har en resa att göra när det kommer till att förbättra kommunikationen digitalt med våra befintliga kunder. Vi vill bland annat bli bättre på att systematiskt arbeta med mejl i vår kundkommunikation och vi jobbar just nu med att utveckla bra funktioner i vår app, säger Sten.

Uppfattas som kunniga, trevliga och trygga

Trollhättan Energis starkaste emotionella aspekter, om man frågar kunderna, är att vara kunniga, trevliga och trygga. Lite längre ner på listan kommer ord som nytänkande, innovativa, handlingskraftiga och lyhörda.

– Just nu pågår ett arbete med en ny varumärkesstrategi för att se vilken väg vi ska gå utifrån bolagets övergripande strategi. Där kan jag se att vi behöver bli ännu tydligare med vad vi står för och kanske trycka på andra känslomässiga värden. Självklart ska vi fortfarande vara kunniga och trevliga men vi kan ju också vara så mycket mer än så, avslutar Sten.

Ta del av hela undersökningen från Origo Group (pdf – öppnas i ny flik)

Kontakt:

Sten Kristensson, marknadschef Trollhättan Energi: 0520-49 75 82

Nyheten publicerad: 2021-06-21

Senaste nyheterna

Två drifttekniker står framför en reservcentral som ska skänkas till Ukraina.

2023-05-26

Trollhättan Energi skänker värmepanna till Ukraina

När Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) gick ut med en förfrågan om att skänka materiel och utrustning till Ukraina tänkte Lars-Erik Nyman, drifttekniker på Trollhättan Energi, genast på en reservcentral för fjärrvärme som inte längre var i bruk. 

2023-05-24

Flera biogasstationer har fått nya ägare

I slutet av förra året beslutade Trollhättan Energis styrelse att bolagets biogas-engagemang skulle fokuseras helt till Trollhättan. Nu står det klart att flera av tankstationerna som inte längre skulle drivas vidare i Trollhättan Energis regi fått nya ägare.

Solnedgång över Trollhättan

2023-05-15

Trollhättan Energi är navet i energiomställningen i Trollhättan

Hur kan den energi som används – användas klokt och den energi som i dagsläget inte används alls tas tillvara? Hur kan användningen av energi visualiseras så att Trollhätteborna får en större förståelse och medvetenhet om hur och när de använder sin energi? Hur kan vi jobba mer cirkulärt, tillsammans? Det är några av de frågor Trollhättan Energi ställer sig just nu.

2023-05-12

”Nu ser vi äntligen ut som det energibolag vi är och vill vara”

Måndagen den 15 maj växlar Trollhättan Energi om till ett helt nytt utseende med en ny logotyp och ett annat uttryck i färg och form. Det gamla utseendet har många år på nacken och är inte anpassat efter vad bolaget vill förmedla eller den omvärld vi lever i nu.

2023-04-27

Ett fjolår fyllt av utmaningar och möjligheter: ”Omställningen fortsätter”

Det är boksluts- och årsredovisningstider och när Trollhättan Energis VD Pia Brühl Hjort summerar 2022 kan hon blicka tillbaka mot ett fjolår fyllt av både utmaningar och möjligheter. - Rysslands invasion av Ukraina och inflationen har inneburit att vi på olika sätt ökat takten i vår hållbara omställning, men också jobbat ännu mer för att gå i takt med Trollhätteborna, säger hon.

Pia Brühl Hjort, vd Trollhättan Energi

2023-03-31

Trollhättan Energi storsatsar: fler nya jobb i heta energibranschen

Under senaste året har Trollhättan Energi sett hur förväntningarna från kunderna snabbt förändrats och att det blivit ett helt annat fokus på energifrågor i hela samhället. Förutsättningarna är radikalt annorlunda och utvecklingen sker i en rasande fart. Nu satsar Trollhättan Energi på en rad nya tjänster inom både värme, elproduktion och på elnätssidan för att möta behovet av förnybar energi.

2023-03-29

Rätt och fel om plaståtervinning: ”En pulka är ingen förpackning”

Varför ska vi sortera plastförpackningarna när de ändå bara eldas upp? Frågan dyker upp då och då, men bygger i grunden på ett missförstånd. – Självklart lönar det sig både ekonomiskt och miljömässigt att sortera sina plastförpackningar. Vår gemensamma utmaning är att vi lämnar alldeles för många andra plastprodukter i förpackningsåtervinningen som inte ska vara där, säger Ulrika Edh-Spranger, enhetschef för återvinning hos Trollhättan Energi.

2023-03-23

Svar Direkt: Så funkar vår nya tjänsteguide Streemi för dig som är fiberkund

Just nu får vi många nyfikna frågor om vad Streemi är och hur det funkar. Därför bad vi projektledaren Camilla Olausson och vår Stadsnätschef Tom Nordal ge Svar direkt och förklara lite mer om hur du som är fiberkund hos Trollhättan Energi enkelt hittar alla smarta tjänster och teckna avtal direkt med leverantörerna. På ett och samma ställe.

Blå pratbubbla med ett

2023-03-17

Laddbox får försäljningsförbud – Trollhättan Energi följer utvecklingen

Onsdagen den 15 mars gick Elsäkerhetsverket ut med ett pressmeddelande om att laddboxen av märket Easee Home och Easee Charge belagts med försäljningsförbud efter en granskning av laddboxar till elbilar. Trollhättan Energi har pausat försäljningen och följer utvecklingen.

Barn sitter i ett tält framför huset och tittar på en surfplatta.

2023-03-09

Jämför och beställ fibertjänster direkt på streemi.se

Streemi är en guide som hjälper dig att välja din bästa lösning för bredband, telefoni, tv, trygghetslarm eller andra smarta tjänster i Trollhättan Energis öppna fibernät. Nu blir det dessutom ännu enklare att jämföra och beställa digitala tjänster direkt på streemi.se.

Kille håller i en papperspåse och tittar in i kameran. Tjej håller en påshållare med en papperspåse i.

2023-02-13

Den gyllene trippeln: Ge din avfallspåse chansen att briljera

Matavfallet är en viktig energiresurs som förädlas och blir till biogas. Nyckeln i kretsloppstänket är att papperspåsen gjord av återvunnen träflis, som till skillnad från plastpåsar kan följa med matavfallet i biogasprocessen. För att få den bästa återvinningseffekten och utnyttja påsen maximalt, finns det dessutom tre enkla gyllene regler, tipsar Charlotta Kopsch på Återvinning. 

2023-02-06

Sprängningarna snart klara: Så byggs den biologiska reningen ut i avloppsreningsverket

För att uppfylla det nya miljötillståndet måste Arvidstorps avloppsreningsverk eliminera ännu mer kväve och fosfor. Samtidigt ökas inflödeskapaciteten från 1000 liter i sekunden till 1400 liter. Nu går det omfattande arbetet med att utveckla den biologiska reningen snart in i nästa fas. Under våren ska det pågående sprängningsarbetet i bergrummet vara helt klart och då påbörjas gjutningen av de utsprängda bassängerna för det tredje biologiska reningssteget. - Det är mycket logistik och en oerhört snäv tidsram, men vi följer tidsplanen, säger Peter Albertson, avdelningschef för avloppsreningsverket.