Omfattande framtidsinvesteringar i dricksvatten, avlopp och rening

För att möta ökade miljökrav och samtidigt säkra bra dricksvattenkvalitet i Trollhättan under flera decennier framöver, planerar Trollhättan Energi omfattande investeringar fram till år 2026. – Investeringarna är noggrant genomtänkta, men det kommer att innebära taxehöjningar för att vi ska vara rustade på ett hållbart sätt inför framtiden, säger tf VD:n Gunilla Samuelsson. Styrelsen i […]

För att möta ökade miljökrav och samtidigt säkra bra dricksvattenkvalitet i Trollhättan under flera decennier framöver, planerar Trollhättan Energi omfattande investeringar fram till år 2026.
– Investeringarna är noggrant genomtänkta, men det kommer att innebära taxehöjningar för att vi ska vara rustade på ett hållbart sätt inför framtiden, säger tf VD:n Gunilla Samuelsson.

Styrelsen i Trollhättan Energi AB och nu också kommunfullmäktige har beslutat om en investeringsplan som omfattar ett nytt vattenverk på Överby, utvecklad rening vid Arvidstorps avloppsreningsverk och löpande investeringar i vatten- och avloppsnätet under de kommande sex åren. Totalt handlar det om satsningar på 1,5 miljarder kronor, där det nya vattenverket inklusive en ny råvattenledning ut i Vänern är den dominerande delen.

– Vårt nuvarande vattenverk är gammalt och vi behöver bygga ett nytt. Samtidigt vill vi satsa på en råvattenledning som säkrar ett bra råvatten in till vattenverket under en lång tid, istället för att som idag hämta vattnet från Göta älv, förklarar Gunilla Samuelsson.

Ansvariga områdeschefer har tillsammans med styrelsen under lång tid analyserat och diskuterat den klokaste investeringsvägen framåt för att leva upp till miljökrav, samtidigt som man möter alla de behov som uppstår i takt med att Trollhättan växer. Bland annat i form av 400 nya bostäder per år under den aktuella perioden.
– Trollhättans Stad har flera detaljplaner antagna som förutsätter en klart ökad kapacitet inom vatten- och avlopp i form av utbyggda nät och utökad reningskapacitet, konstaterar Gunilla Samuelsson.

”Större kostnader om vi skjuter på investeringarna”

Trollhättan Energi är ett kommunägt bolag och det är våra ägare och därmed kommunfullmäktige som har sista ordet i investeringsfrågan, eftersom åtgärderna förutsätter taxehöjningar och kommunal borgen för lån.
– Det är klart att taxehöjningar inte bara påverkar enskilda hushåll. Det innebär också ökade driftkostnader för de kommunala verksamheterna, som redan har det tufft ekonomiskt. Det har vi full respekt för, men samtidigt riskerar vi på sikt betydligt större kostnader och problem om vi skjuter upp investeringar i kommunens grundläggande infrastruktur. En trygg vattenförsörjning och bra avloppssystem är en förutsättning för en fungerande och hållbar vardag, påpekar Gunilla Samuelsson.

Den 16 december fattade kommunfullmäktige beslut om att godkänna investeringsärendet.
– Vi har haft en löpande dialog med Trollhättans Stad under en längre tid. Investeringar på vatten- och avloppssidan är kostsamma och precis som alla andra kommuner runt om i landet innebär de ökade miljökraven att stora åtgärder krävs de kommande åren. Vi är långt ifrån ensamma om den situationen, påpekar Gunilla Samuelsson.

Styrelsen flaggar för behov av årliga taxehöjningar fram till 2026 motsvarande cirka 40 kronor/månad för en normalvilla.
– Exakt på vilken nivå det landar är svårt att säga eftersom mycket också beror på ränteläget i och med att vi kommer att lånefinansiera merparten av investeringarna. Det som känns bra är att vi i utgångsläget har relativt låga taxor i ett nationellt perspektiv och att vi nu har en tydlig plan för att möta framtiden, säger Gunilla Samuelsson.

Bildtext: Nuvarande vattenverk som renat dricksvatten sedan 1962.

Nyheten publicerad: 2019-12-17

Senaste nyheterna

2024-03-01

Trollhättan Energi vässar den digitala kundupplevelsen – med en ny app

Trollhättan Energi tar nu nästa steg mot en mer digitaliserad och hållbar framtid genom ett nytt samarbete med appleverantören Bright Energy via EG. Till hösten lanseras en ny app som ger Trollhätteborna en större insikt i deras energianvändning och klimatpåverkan på ett enkelt och tillgängligt sätt.

2024-02-20

Premiär för podden Trash Talk: Hör Ulrik, Johanna & Brodden snacka sopor

Det snackas sopor och återvinning i Trollhättan som aldrig förr. Initiativet Trash Talk har verkligen fått ett härligt gensvar från er Trollhättebor och nu tar vi nästa steg för att fylla på med ännu mer hållbart snack. Tisdagen den 20 februari är det premiär för podden Trash Talk där du får tips, inspiration och massor av pepp från Ulrik, Johanna & Brodden - med gäster. Premiärgäst är kommunikatören Sofi Kristiansson som berättar mer om initiativet Trash Talk.

Man på scen pekar

2024-02-16

Trollhättan Energi anordnar ”Trash Talk live” – ett öppet hus om Hemsortering för dig som äger ett flerfamiljshus

Under kommande år kommer Trollhättan Energi göra en rad insatser för att underlätta och öka återvinningen i Trollhättan (till exempel Hemsortering, ny återvinningscentral, mobil återvinningscentral med mera). Med konceptet Trash Talk vill Trollhättan Energi inspirera och engagera alla Trollhättebor till att ta snacket med varandra om återvinning och till en mer hållbar livsstil.

Hög med metallförpackningar

2024-02-14

Trolig orsak till brand i sopbil: trycksatt metallförpackning

Under onsdag morgon när renhållningsarbetare Anton skulle tömma en container med metallförpackningar på återvinningsstationen vid Kungsporten i Trollhättan fattade lasset eld. Trolig orsak: trycksatt behållare som till exempel hårsspray.

2024-01-23

Få en inblick i våra distributionselektrikers vardag

Den 23 januari firas Elens dag som är till för att uppmärksamma elens nytta i samhället.

Tjej står i trappa och håller upp telefon och en beachflagga och tittar in i kameran.

2024-01-15

”Trash Talk” – ett nytt sätt att ta snacket om sopor

En tredjedel av allt som slängs i restavfallet består av förpackningar som kan återvinnas, om det bara sorteras rätt. Det är en av utmaningarna när Trollhättan Energi nu tar initiativ till ”Trash Talk”, fyllt av vardagssnack om sopor. Bland annat i en helt ny podd.

En man står lutad mot en stor motor.

2024-01-10

Avloppsslam blir till el och värme

Genom att omvandla avloppsslam till el och värme tar Trollhättan Energi ytterligare ett steg mot ett cirkulärt samhälle.

Blå pratbubbla med ett

2024-01-06

Strömavbrott orsakat av kortslutning hos bussdepån

Vid 22-tiden igår kväll blev ungefär 650 hushåll i centrala Trollhättan strömlösa då ett elfel uppstod vid bussdepån i Trollhättan. Efter ungefär 3-4 timmar hade samtliga strömmen tillbaka. Men inte bussdepån.

Två killar håller en skylt framför en sopbil. Står vid en återvinningsstation.

2024-01-02

Trollhättan Energi tar över ansvaret för återvinningsstationerna

I Trollhättan finns 25 stycken återvinningsstationer där du som privatperson återvinner förpackningar av plast, papper, glas och metall. Där kan du också lämna tidningar och batterier. Från och med 1 januari 2024 är det Trollhättan Energi som tar över ansvaret för stationerna vilket framför allt innebär drift (tömning och städning) och kundservice.

Uppgrävt dike för att leda bort avloppsvatten.

2023-12-20

Snabbt väderomslag trolig orsak till avloppsläcka i Sjuntorp

- Äldre vatten- och avloppsledningar är känsliga för yttre påverkan i markmiljö och att ett ledningsbrott uppstår under vinterhalvårets kallaste månader är därför relativt vanligt, tyvärr. Men Trollhättan Energi har såväl handlingsplaner som personal i beredskap för att akut kunna reparera ledningar som spricker, säger Stefan Bohman, rörnätschef på Trollhättan Energi.

2023-12-18

Ändrad sophämtning under jul och nyår (vecka 52 och 1)

Du som har tömning under vecka 52 och vecka 1 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Mia Biselius, elhandelsansvarig

2023-11-20

Elhandel: Trollhättan Energis kunder återigen bland Sveriges mest nöjda

Under måndagsmorgon släppte SKI, Sveriges kvalitetsindex, sin senaste mätning som visar att Trollhättan Energi rankas högt bland sina elhandelskunder, både privat och företag: plats tre på företagssidan, respektive plats fyra bland privatkunderna.