Ökat tryck på fiberanslutningar: “Vi kan agera snabbt”

I coronavirusets spår så är det just nu väldigt många Trollhättebor som jobbar eller pluggar hemma. Möjligheten till bra uppkoppling i hela kommunen har nog aldrig varit mer värdefull. – Det känns väldigt bra att vi har fiber på plats. Vi får just nu en hel del samtal om att ansluta sig och vi ska […]

I coronavirusets spår så är det just nu väldigt många Trollhättebor som jobbar eller pluggar hemma. Möjligheten till bra uppkoppling i hela kommunen har nog aldrig varit mer värdefull.
– Det känns väldigt bra att vi har fiber på plats. Vi får just nu en hel del samtal om att ansluta sig och vi ska försöka hantera det så snabbt det bara går, säger Tom Nordal, stadsnätschef hos Trollhättan Energi.

Trollhättan ligger långt framme med att erbjuda fiber såväl i tätorten som i kommunens ytterområden. Alla har redan möjligheten, förutom ett område i Sjölanda där arbetet är på gång och ska samordnas med grävning för vatten och avlopp.
– Annars har vi grävt ner fiberkabel överallt mellan 2014-2019 och vi har en anslutningsgrad på 83 procent. Det tillhör de högsta siffrorna i landet, påpekar Tom Nordal.

Videomöten löser mycket

Bortsett från några mindre områden så är det Trollhättan Energi som ansvarar för hela fibernätet och inkopplingen till varje enskild fastighet inom kommunen. Sedan är det upp till varje fastighetsägare att teckna avtal med önskad tjänsteleverantör kring vilka tjänster som önskas och med vilken hastighet.

Tom Nordal är glad över att Trollhättan Energi varit tidiga och snabba i starten med att erbjuda fiber både i tätort och på landet.
– I detta läget med coronakrisen så är ju behovet av bra uppkoppling hemifrån extra viktigt för väldigt många som exempelvis kör videomöten och som tack vare bra uppkoppling kan jobba på nästan som vanligt, fast på distans.

“Vi kan ansluta snabbt”

Bland de 17 procent som ännu inte anslutit sig kommer nu en hel del förfrågningar.
– För oss är det inga problem att agera snabbt och ansluta fibernätet hela vägen till fastigheten, men vi måste också se till att det finns lediga portar in i switcharna som omvandlar signalerna. Den bollen ligger hos Telia, som är kommunikationsoperatör för vårt fibernät. Så hur snabbt det kan gå att få igång uppkopplingen i fastigheten styrs i slutänden av deras handläggningstider, konstaterar Tom Nordal.

Här kan du läsa mer om Trollhättans öppna fibernät. Har du frågor, kontakta Kundservice tel 020-89 90 00

Fiberfakta från Trollhättan Energi

  • Trollhättan Energis fibernät i Trollhättans kommun erbjuder möjligheten att surfa upp till 1000Mbit/s. Det är ett öppet nät med ett brett utbud av tjänster inom TV, telefoni och bredband, där du själv väljer mellan ett tiotal tjänsteleverantörer.
  • Priset för en fiberanslutning i tätort: 25 000 kronor + fibernätsavgift 25 kr/mån 
  • Priset för fiberanslutning på landsbygd: 40 000 kr + fibernätsavgift 90 kr/mån 

Nyheten publicerad: 2020-04-06

Senaste nyheterna

Alexandra och Viktor vid Vänern

2022-01-27

Tre stråk utreds vidare för kommande råvattenledning från Vänern till Trollhättan

I somras kunde vi berätta om det fördjupade samarbetet mellan Trollhättan Energi och Vänersborgs kommun som tillsammans enats om att utreda tre nya stråk vidare för dragningen av råvattenledningen från Vänern till Trollhättans nya vattenverk, en del i satsningen Vattenpaketet 2026.

Sopbilar på rad

2022-01-19

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

Man vid Trollhättan Energi

2022-01-17

Höga elpriser: “Jag förstår kundernas oro”

Just nu får vi på Trollhättan Energi många samtal från oroliga kunder när elräkningen landar och elpriset fortsatt ligger på höga nivåer. - Jag förstår kundernas oro. Elpriset är högt just nu och har varit det en tid. Har du ett rörligt elavtal är vi inne i en period där elräkningen kommer vara högre. Men över tid brukar det jämna ut sig och det rörliga elavtalet ger dig ett bra pris över tid, säger Henrik Larsson Kundservicechef på Trollhättan Energi.

Tjej håller i en router och tittar in i kameran

2022-01-14

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät.

Glödlampor

2022-01-13

Regeringen 12/1: “Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen”

Just nu får vi många samtal från oroliga kunder som har frågor kring sin elfaktura. I går, onsdagen den 12/1, meddelade regeringen att de avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

2021-12-30

Hållbara appar från Trollhättan Energi

Vi har tagit fram flera smarta appar för stora och små Trollhättebor för att göra livet lite enklare, roligare och mer hållbart. Över 170.000 personer har hittills laddat ner dem och vi fortsätter att göra dem ännu bättre. Hör gärna av dig om du har något tips!

Albert sågar en julgran

2021-12-28

När julen är över: Så återvinner du din barrande gran

Vi hoppas att du haft en fin julhelg och att granen fortfarande står grön och grann i stugan. När den så småningom börjar barra och det är dags att återvinna den, så påminner vi om att du som är villaägare kan klippa ner granen och lägga i kärlet för restavfall eller trädgårdsavfall, medan du som bor i flerfamiljshus stämmer av med din hyresvärd om smidigaste sättet att återvinna granen.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-20

Återvinningscentralens öppettider under jul- och nyårshelgerna

Under jul- och nyårshelgerna har återvinningscentralen ändrade öppettider.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-15

Nu kan du återvinna förpackningar på återvinningscentralen Håjum

För att minska antalet obehöriga besök och skapa förutsättningar för att leverera ett tryggt besök för sina kunder på återvinningscentralen Håjum införde Trollhättan Energi, i oktober, ett passersystem med bommar. Bomsystemet och årstidens naturligt lägre besöksantal göra att Trollhättan Energi nu kan återinföra tjänster som Pantamera Express och förpackningsåtervinning.

Kille tittar på mobilen och med ljustråd över bilden

2021-12-02

Ny tjänsteportal för Trollhättans fiberkunder

Trollhättan Energi har tidigare berättat om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Redan nu finns en ny tjänsteportal för Trollhättan Energis fiberkunder där du som nyansluten till fibernätet kan se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig.

2021-11-24

Svar Direkt: Därför måste du göra en flyttanmälan

Är du på gång att flytta in eller flytta ut? Då är det viktigt att du kontaktar oss och gör en så kallad flyttanmälan, så att du inte står utan el när du flyttar in. Eller att ditt elavtal tickar på, trots att du flyttat ut.

Tjej står på cykelväg bakom ett byggstaket

2021-11-19

Vi förstärker elnätet till Trollhättans elbussar

Från och med 2022/2023 ska alla stadsbussar i Trollhättan drivas av el. Trollhättan Energi arbetar just nu med att förstärka elnätet för att möjliggöra bussladdning på resecentrum, Tingvalla. Ett projekt som pågår hösten 2021 till hösten 2022.