Mia Biselius, elhandelsansvarig

Elhandel: Trollhättan Energis kunder återigen bland Sveriges mest nöjda

Under måndagsmorgon släppte SKI, Sveriges kvalitetsindex, sin senaste mätning som visar att Trollhättan Energi rankas högt bland sina elhandelskunder, både privat och företag: plats tre på företagssidan, respektive plats fyra bland privatkunderna.

– Är ödmjuk och tacksam över att vi fortsätter ligga på topp, att våra kunder uppfattar att vi är en schysst elhandlare, en lokal aktör i Trollhättan, som vill utveckla och utvecklas med våra kunder, säger Mia Biselius, elhandelsansvarig hos Trollhättan Energi.

”Vi köper elen tillsammans med kunderna”

Succéprodukten Kraftkombo finns för företagskunder sedan några år tillbaka och innebär i praktiken en mix av fast och rörligt elpris, där inköpen planeras och köps in långsiktigt i nära samspel med kunderna.
– Det gör att du minimerar toppar och dalar och får en helt annan jämnhet i prisbilden, vilket underlättar för alla. I stället för att kunderna köper el av oss, så köper vi den tillsammans. Plus att vi på företagssidan träffas och utbyter erfarenheter och resonerar kring energifrågorna. Det är oerhört betydelsefullt både för de lokala företagen och för oss, säger Mia Biselius.
 
Under förra året lanserades även Kraftkombo för privatkunder och småföretag.
– Ett bra val när man inte vet om man ska välja rörligt eller fast, säger Mia Biselius.

Hon lyfter också certifieringen schysst elhandel, som branschorganisationen Energiföretagen Sverige formellt tilldelade Trollhättan Energi tidigare i år och som bygger på att man ska leva upp till 18 särskilt framtagna kundlöften.
 

Rådgivning och dialog skapar förtroende

– För oss har det alltid varit schysst att bry sig och vi vill att det alltid ska kännas tryggt att välja oss som elhandelsleverantör, även om elpriserna på marknaden såklart alltid kommer att gå upp och ner. I grunden handlar schysst elhandel inte bara om en relevant och rimlig prissättning, utan också om transparens och förtroende. Det är just därför som vi satsar extra mycket på exempelvis rådgivning och en ständig dialog med kunderna. Den otroliga responsen på våra öppet hus är ett av flera bevis för att det verkligen uppskattas, understryker Mia Biselius. 

I den senaste mätningen från Svenskt Kvalitetsindex sticker Trollhättan Energi ut särskilt mycket i företagens och hushållens ögon när det gäller förtroende, pålitlighet, enkelhet och att företaget tar ett stort samhällsansvar.
 – Det känns oerhört roligt eftersom det är precis det vi strävar efter i vår roll som Trollhättebornas kundägda energibolag. Förutom att vi såklart vill fortsätta ge en bra service.

Här hittar du resultatet av SKI-mätningen.

Klart över branschsnittet

Trollhättan Energis sammanlagda index över kundnöjdhet bland företagskunderna är 69,9, medan branschens snitt är 66,3. Bland privatkunderna är Trollhättan Energis index 72,3, jämfört med branschsnittet 64,2 Det ger alltså en tredjeplats respektive fjärdeplats i mätningen.
– Vi tänker fortsätta att utveckla vårt erbjudande och anpassa vår elhandel utifrån kundernas behov och önskemål. Våra kunder efterfrågar exempelvis digitala lösningar, där du kan läsa av och styra din elanvändning i realtid. Det har vi på gång. Vi sitter ju alla i samma båt och måste använda energin ännu smartare i framtiden, säger Mia Biselius.

Hon återkommer till betydelsen av att alltid ta vara på den lokala kraften. På alla sätt.
– Vi vill ta ansvar för vår stad och driva på en hållbar utveckling. Det gör vi tillsammans med Trollhätteborna, samarbetspartners och alla kunder. Och intäkterna från elhandeln återinvesterar vi alltid på hemmaplan, så att det kommer till nytta för Trollhättan. 

Förra höstens turbulens har satt sina spår

Svenskt Kvalitetsindex mäter sedan 2005 kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme. Förra årets mätperiod var präglad av politisk debatt, hot om elbrist, kostnadskris och nedringda kundtjänster. Även om det har varit betydligt lugnare den här hösten så har den senaste årens turbulens satt sina spår i både kundbeteenden och behov.

– Vi kan även i år konstatera att energibranschen är långt ifrån att vara en lågintressebransch, säger Johan Parmler. Det är klart att prisfrågorna finns på kundernas agenda även i år men även trenden att man själv vill kunna påverka sin förbrukning och själv kunna stå för sin energiförsörjning håller i sig. Vi menar att det fortsatt finns en stor möjlighet för branschen att fånga det ökade intresset och det engagemang som kunderna visar. Det framgår också i de många kommenterarna som kunderna angett studien, säger Johan Parmler vd Svenskt Kvalitetsindex.

”Trygg och schysst leverantör över tid”

Trollhättan Energis elhandelsansvariga Mia Biselius tycker att just den delen av undersökningen bekräftar är en viktig insikt.
– Att vara en trygg och schysst leverantör över tid, och alltid vara tydlig med vad hela elavtalet kostar, lönar sig alltid i längden. Både för oss som bolag och för kunden.

För mer information, kontakta:

Mia Biselius
Elhandelsansvarig, Trollhättan Energi
0520-49 75 05

Mia Biselius Pratar 231120

Mia Biselius, elhandelsansvarig Trollhättan Energi

Nyheten publicerad: 2023-11-20

Senaste nyheterna

Mia Biselius, elhandelsansvarig

2023-11-20

Elhandel: Trollhättan Energis kunder återigen bland Sveriges mest nöjda

Under måndagsmorgon släppte SKI, Sveriges kvalitetsindex, sin senaste mätning som visar att Trollhättan Energi rankas högt bland sina elhandelskunder, både privat och företag: plats tre på företagssidan, respektive plats fyra bland privatkunderna.

Man står ute och visar en mediakonverter.

2023-11-16

Stadsnätet firar 25: ”Alla Trollhättebor har rätt till en bra fiberuppkoppling”

Att vi alltid kan streama film, musik och kommunicera med nära och kära i hela världen tar vi för givet idag. På samma sätt som att det alltid ska komma vatten ur kranen. Trollhättan Energi har satsat hårt även på den lokala fiberutbyggnaden. – I år är det 25 år sedan vi drog våra första fiberledningar. Vi har alltid legat i framkant och vill skapa samma möjligheter för alla Trollhättebor att koppla upp sig, säger stadsnätschefen Tom Nordal.

Man håller förpackningar i kök.

2023-11-15

2024: Trollhättan Energi tar över insamlingen av förpackningar i Trollhättan

Under 2022 beslutade regeringen i Sverige om en ny förpackningsförordning. Den största förändringen i förordningen är att ansvaret för insamlingen av hushållsförpackningar flyttas från den tidigare organisationen FTI (förpackningsinsamlingen) till alla kommuner i Sverige. I Trollhättan innebär detta att Trollhättan Energi, från och med den 1 januari 2024, tar ett större ansvar för Trollhättebornas hushållsavfall.

Vy över Vänern en stilla vinterdag.

2023-11-15

Förlängd projekteringstid för nytt vattenverk och råvattenledning

Trollhättan Energi har beslutat att förlänga projekteringstiden samt utöka projekteringsbudgeten för det nya vattenverket på Överby och råvattenledningen från Vänern.

Karta där Vänersborgsvägen är utmarkerad från klaffbron i riktning från centrum.

2023-10-17

Vänersborgsvägen avstängd

Den 23–30 oktober kommer vi att utföra arbete på Vänersborgsvägen, sträckan efter klaffbron i riktning mot och omkring Fagerstrand. Under arbetets gång går det endast att använda klaffbron för att köra ut ur centrum. All trafik in mot centrum kommer att ledas över Stridsbergsbron.

Sandra och Anna står framför säckar med arbetskläder.

2023-10-17

Ett nytt utseende blev startskottet för arbete med cirkulära arbetskläder

När Trollhättan Energi bytte utseende under våren 2023 var ett av målen att göra förvandlingen på ett så ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt som möjligt. Att slänga alla befintliga arbetskläder och köpa nytt kändes inte rätt. Projektet ledde till nya frågeställningar och sparkade i gång arbetet med cirkulära arbetskläder.

2023-09-27

Nu gjuts de nya reningsbassängerna i Arvidstorps avloppsreningsverk

Drygt 60 meter under marken börjar nu den nya biologiska reningsanläggningen ta form med 140 meter långa reningsbassänger i Arvidstorps avloppsreningsverk. Om 18 månader ska allt vara klart. – Det är få förunnat att få vara med om det här och skapa en mer hållbar utveckling, säger Peter Albertson, Avdelningschef Avloppsvatten hos Trollhättan Energi.

Stadsnätschefen står framför grön vägg och en roll up, tittar in i kameran.

2023-09-26

Streemi blir ett eget bolag

Streemi är din guide i Trollhättan Energis öppna fibernät och finns för att hjälpa dig att välja din bästa lösning för bredband, telefoni, tv, trygghetslarm och andra smarta ”hemmatjänster”. Nu växer Streemi då Trollhättan Energi, Uddevalla Energi och StrömstaNet går ihop i ett gemensamt bolag, under namnet Streemi.

2023-09-25

Höjda energi- och materialkostnader styr avgiften för vatten och avlopp 2024

Trollhättan Energis styrelse har nu landat i hur avgiftsjusteringarna för vatten, avlopp, avfallshantering och elnät kommer att se ut 2024. Även avgiften för fjärrvärme är klar. Samtliga justeringar gäller från 1 januari nästa år. Avgiften för fiber ligger kvar på samma nivå som föregående år.

Bilden visar området Knorren.

2023-09-20

Nu startar Trollhättan Energis arbete med Knorren

Inom de närmsta veckorna kommer arbetet med området Knorren, Vårviks sista etapp, att inledas. Trollhättan Energis utbyggnad av infrastruktur inom fjärrvärme, fiber, vatten och avlopp skapar förutsättningar för att bostäder, förskola, kontor, vård och centrumservice ska kunna byggas i det nya området.

Kvinna och man står vid en Trollhättan Energibil i arbetskläder

2023-09-19

Hemsortering 2025: inventering pågår

Just nu pågår förberedelserna för införande av fastighetsnära insamling, det som vi nu kallar Hemsortering. Det första du kan märka av är att Trollhättan Energi inventerar alla hämtplatser i Trollhättan under hösten/vintern 2023. Det är nämligen framkomligheten till din adress som avgör viken typ av hemsortering du får.

Kvinna vid skrivbord

2023-09-11

”Just nu jobbar vi med rekordmånga rekryteringar”

- På kort tid har mycket i vår omvärld förändrats. Klimatutmaningar, digitalisering, energi- och säkerhetsfrågor ställer höga krav på oss som är Trollhättebornas egna energibolag, säger Pia Brühl Hjort, vd hos Trollhättan Energi.