Mia Biselius, elhandelsansvarig

Elhandel: Trollhättan Energis kunder återigen bland Sveriges mest nöjda

Under måndagsmorgon släppte SKI, Sveriges kvalitetsindex, sin senaste mätning som visar att Trollhättan Energi rankas högt bland sina elhandelskunder, både privat och företag: plats tre på företagssidan, respektive plats fyra bland privatkunderna.

– Är ödmjuk och tacksam över att vi fortsätter ligga på topp, att våra kunder uppfattar att vi är en schysst elhandlare, en lokal aktör i Trollhättan, som vill utveckla och utvecklas med våra kunder, säger Mia Biselius, elhandelsansvarig hos Trollhättan Energi.

”Vi köper elen tillsammans med kunderna”

Succéprodukten Kraftkombo finns för företagskunder sedan några år tillbaka och innebär i praktiken en mix av fast och rörligt elpris, där inköpen planeras och köps in långsiktigt i nära samspel med kunderna.
– Det gör att du minimerar toppar och dalar och får en helt annan jämnhet i prisbilden, vilket underlättar för alla. I stället för att kunderna köper el av oss, så köper vi den tillsammans. Plus att vi på företagssidan träffas och utbyter erfarenheter och resonerar kring energifrågorna. Det är oerhört betydelsefullt både för de lokala företagen och för oss, säger Mia Biselius.
 
Under förra året lanserades även Kraftkombo för privatkunder och småföretag.
– Ett bra val när man inte vet om man ska välja rörligt eller fast, säger Mia Biselius.

Hon lyfter också certifieringen schysst elhandel, som branschorganisationen Energiföretagen Sverige formellt tilldelade Trollhättan Energi tidigare i år och som bygger på att man ska leva upp till 18 särskilt framtagna kundlöften.
 

Rådgivning och dialog skapar förtroende

– För oss har det alltid varit schysst att bry sig och vi vill att det alltid ska kännas tryggt att välja oss som elhandelsleverantör, även om elpriserna på marknaden såklart alltid kommer att gå upp och ner. I grunden handlar schysst elhandel inte bara om en relevant och rimlig prissättning, utan också om transparens och förtroende. Det är just därför som vi satsar extra mycket på exempelvis rådgivning och en ständig dialog med kunderna. Den otroliga responsen på våra öppet hus är ett av flera bevis för att det verkligen uppskattas, understryker Mia Biselius. 

I den senaste mätningen från Svenskt Kvalitetsindex sticker Trollhättan Energi ut särskilt mycket i företagens och hushållens ögon när det gäller förtroende, pålitlighet, enkelhet och att företaget tar ett stort samhällsansvar.
 – Det känns oerhört roligt eftersom det är precis det vi strävar efter i vår roll som Trollhättebornas kundägda energibolag. Förutom att vi såklart vill fortsätta ge en bra service.

Här hittar du resultatet av SKI-mätningen.

Klart över branschsnittet

Trollhättan Energis sammanlagda index över kundnöjdhet bland företagskunderna är 69,9, medan branschens snitt är 66,3. Bland privatkunderna är Trollhättan Energis index 72,3, jämfört med branschsnittet 64,2 Det ger alltså en tredjeplats respektive fjärdeplats i mätningen.
– Vi tänker fortsätta att utveckla vårt erbjudande och anpassa vår elhandel utifrån kundernas behov och önskemål. Våra kunder efterfrågar exempelvis digitala lösningar, där du kan läsa av och styra din elanvändning i realtid. Det har vi på gång. Vi sitter ju alla i samma båt och måste använda energin ännu smartare i framtiden, säger Mia Biselius.

Hon återkommer till betydelsen av att alltid ta vara på den lokala kraften. På alla sätt.
– Vi vill ta ansvar för vår stad och driva på en hållbar utveckling. Det gör vi tillsammans med Trollhätteborna, samarbetspartners och alla kunder. Och intäkterna från elhandeln återinvesterar vi alltid på hemmaplan, så att det kommer till nytta för Trollhättan. 

Förra höstens turbulens har satt sina spår

Svenskt Kvalitetsindex mäter sedan 2005 kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme. Förra årets mätperiod var präglad av politisk debatt, hot om elbrist, kostnadskris och nedringda kundtjänster. Även om det har varit betydligt lugnare den här hösten så har den senaste årens turbulens satt sina spår i både kundbeteenden och behov.

– Vi kan även i år konstatera att energibranschen är långt ifrån att vara en lågintressebransch, säger Johan Parmler. Det är klart att prisfrågorna finns på kundernas agenda även i år men även trenden att man själv vill kunna påverka sin förbrukning och själv kunna stå för sin energiförsörjning håller i sig. Vi menar att det fortsatt finns en stor möjlighet för branschen att fånga det ökade intresset och det engagemang som kunderna visar. Det framgår också i de många kommenterarna som kunderna angett studien, säger Johan Parmler vd Svenskt Kvalitetsindex.

”Trygg och schysst leverantör över tid”

Trollhättan Energis elhandelsansvariga Mia Biselius tycker att just den delen av undersökningen bekräftar är en viktig insikt.
– Att vara en trygg och schysst leverantör över tid, och alltid vara tydlig med vad hela elavtalet kostar, lönar sig alltid i längden. Både för oss som bolag och för kunden.

För mer information, kontakta:

Mia Biselius
Elhandelsansvarig, Trollhättan Energi
0520-49 75 05

Mia Biselius Pratar 231120

Mia Biselius, elhandelsansvarig Trollhättan Energi

Nyheten publicerad: 2023-11-20

Senaste nyheterna

2024-10-17

Premiär på Drottningtorget för Mobil Återvinningscentral

Nu ska det bli ännu lättare att sortera i Trollhättan. Den nya satsningen på Mobil Återvinningscentral blir ett viktigt komplement till Återvinningscentralen Håjum. – Förhoppningen är att vår mobila återvinningscentral ska turnera runt i Trollhättans stadsdelar, säger Renhållningsteknikern Anders Brodd. Den rullande centralen lanseras nu under tre premiärlördagar på Drottningtorget den 26 oktober, 16 november och 14 december klockan 11-14.

2024-10-09

”Vi behöver en stark ekonomi för att finansiera framtidens vatten- och energiförsörjning”

Trollhättan Energis styrelse har nu beslutat om avgiftsjusteringarna för vatten, avlopp, avfallshantering och elnät för 2025. Avgiften för fjärrvärme ska också justeras, men nivån är ännu inte beslutad. Fiberavgiften justeras så att alla kunder betalar samma månadsavgift, oavsett var i kommunen du bor. De nya avgiftsnivåerna gäller från 1 januari 2025.

2024-10-03

Nyheten Kraftkombo: Ger hushåll och småföretag ett elavtal som har det bästa av två världar

Nu kan du få både rörligt och fast elpris. Efter de senaste årens oro på elmarknaden har Trollhättan Energi nämligen tagit fram ett helt nytt elavtal för att öka pristryggheten för kunderna. Det gör att du kan ta vara på det bästa med både rörligt och fast elpris. – Kraftkombo Hem och Kraftkombo Småföretag kombinerar det bästa av två världar och ger ett jämnare pris över tid, säger Mia Biselius, elhandelsansvarig på Trollhättan Energi.

2024-09-24

Höstpremiär för podden Trash Talk: Om vattkoppor, fast fashion och hur vi återvinner våra kläder

Om vi slutade tillverka kläder här och nu, så skulle världen ändå ha kläder för sex generationer framåt. Överproduktionen och överkonsumtionen innebär en stor belastning på klimatet. Dessutom hamnar merparten av kläderna i soporna, när vi inte använder dem längre.

Gruppbild med personalen på Arvidstorp

2024-09-20

Biologisk mångfald på Arvidstorp

Det började med en idé om att göra arbetsplatsen finare, ett litet frö som visade sig växa till ett helt projekt för biologisk mångfald.

Luftburet elnät

2024-09-13

Samråd: Nu vill vi veta vad du har att säga om vår nätutvecklingsplan

Vi har tagit fram en nätuvecklingsplan på uppdrag av Energimarknadsinspektionen. Planen är framtagen för att öka förutsättningarna för omställningen till ett mer hållbart energisystem. Ett energisystem som är flexibelt och har förmågan att anpassa sig efter de förutsättningar som råder i varje ny situation och där det finns plats för ännu mer fossilfri el. Nu finns det chans att komma med synpunkter på planen, skriftligen via ett formulär på vår hemsida, senast den 27 oktober.

Rinnande kran

2024-09-06

Dags att läsa av vattenmätaren?

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall kommer du att få ett sms eller mejl från oss i dagarna om att det är dags att läsa av vattenmätaren. Senast 31 oktober behöver vi få in din mätarställning.

Kartbild över vilket område som berörs av arbetet.

2024-09-03

Nu startar arbetet med att framtidssäkra södra centrum

Vatten- och avloppsledningsnätet under södra centrum är i dåligt skick och hårt drabbat av såväl källaröversvämningar som rörbrott och vattenläckor. Under hösten 2024 kommer Trollhättan Energi därför att påbörja ett omfattande arbete för att separera spill- och dagvattenledningarna i området.

Medarbetare återvinning på Trollhättan Energi

2024-09-02

Ändrad sophämtning vecka 37 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 37 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2024-08-16

Så mycket av ”evighetskemikalien” PFAS finns i Trollhättebornas dricksvatten

Under de senaste åren har PFAS-kemikalier varit på tapeten av olika anledningar. Nya reningskrav, uppmärksammade rättsfall och ett ökat medialt intresse har satt fokus på denna grupp kemikalier som inte kan brytas ner i naturen. Det är ett växande problem över tid. Från och med 1 januari 2026 sänks det tillåtna gränsvärdet för PFAS-halter i dricksvatten i hela EU. Trollhättebornas dricksvatten håller sig under gränsvärdena.

2024-08-09

Avbrott i fjärrvärmenätet under vecka 33 och 34 på grund av underhållsarbete

Arbetet innebär kortare avbrott i fjärrvärmenätet under kvällstid 12/8 samt 19/8.

Blå pratbubbla med ett

2024-07-18

Utsättning av el och fiber pågår i Trollhättan

Just nu får vi samtal från kunder som frågar om personer som gör så kallad utsättning på deras tomt. Alltså markerar var el, fiber och telefonkablar går.