Därför försvann strömmen vid Öresjö: Anslutning trasig i elstolpe

Helgens strömavbrott i området kring Öresjö orsakades av en trasig anslutning i en ledningsstolpe. – Det var vid anslutningen från en jordkabel till en luftledning som felet fanns. Att det tog längre tid än vanligt att åtgärda berodde på att vi tvingades söka efter felet manuellt, förklarar Trollhättan Energis elnätschef Robin Ruth. Pågående investeringar i […]

Helgens strömavbrott i området kring Öresjö orsakades av en trasig anslutning i en ledningsstolpe.
– Det var vid anslutningen från en jordkabel till en luftledning som felet fanns. Att det tog längre tid än vanligt att åtgärda berodde på att vi tvingades söka efter felet manuellt, förklarar Trollhättan Energis elnätschef Robin Ruth.
Pågående investeringar i ny markkabel kommer att minimera att liknande störningar uppstår igen.

Klockan var strax efter åtta i söndags kväll när strömmen försvann i området kring Öresjö, Hälltorp, Edsäter och Hjärtum. Inledningsvis berördes omkring 1 000 hushåll. Systemet indikerade för jordfel som gjorde att en brytare slog ifrån i en av mottagningsstationerna. Redan efter en timme hade drygt hälften av de drabbade kunderna fått tillbaka sin el efter att omkopplingar gjorts i nätet. Grundfelet som gjorde att brytaren slagit ifrån, var svårare att hitta.
– Vi lokaliserade det ganska snart till området Öresjö där drygt 400 kunder tyvärr blev utan ström under relativt lång tid. Driftpersonalen lokaliserade felet till en sträcka av två kilometer jordkabel och två kilometer luftledning. Just i det området finns inga indikeringssystem så här fick vi göra visuell och manuell besiktning. Vi skruvade loss kabelanslutningar och kontrollmätte anläggningsdelarna och det tar lite tid, berättar Robin Ruth.

Strömmen tillbaka vid lunchtid
Runt halv fem på måndagsmorgonen var felet identifierat till en anslutning i toppen av en ledningsstolpe. Vid lunchtid var det åtgärdat.
– Den här typen av längre avbrott är förstås väldigt beklagliga, men samtidigt är jag jättenöjd över hur snabbt vi ändå lyckades hitta felet. Våra montörer och arbetsledare jobbade stenhårt för att minimera bekymren för våra kunder, säger Robin Ruth.

Trollhättan Energi har i flera år investerat löpande för att ersätta luftburna ledningar med kablar i marken. Även i det nu drabbade området är arbetet redan igång.
– Så den är typen av driftstörningar kommer att fortsätta minska. Markkablar minskar risken för mekaniska fel och ger oss också bättre möjligheter att skapa alternativa matarlösningar för strömmen vid eventuella störningar, påpekar Robin Ruth.

Trollhättan Energi la löpande ut information i alla sociala kanaler och på hemsidan och ett sms gick också ut till alla berörda när strömavbrottet var ett faktum.
– Fick man inget SMS så är det bra att kontrollera angivet mobilnummer. Om man inte anmält att man vill ha information om driftstörningar så är det också väldigt enkelt att göra direkt via vår hemsida, påpekar Robin.

Flera som ringde Trollhättan Energis Jourtelefon hade svårt att komma fram under söndagskvällen och måndagsmorgonen.
– Det är väldigt ovanligt med så här långa avbrott och under en period blev det hög belastning på jourtelefonen. Det ska vi se över, säger Robin Ruth.

430 kunder får avbrottsersättning
De omkring 430 kunder som var utan ström i över 12 timmar kommer att kompenseras, i enlighet med gällande avtalsvillkor. Ersättningen är minst 1 000 kronor och betalas ut automatiskt till alla som har rätt till den. Det kommer, i enlighet med regelverket, att ske inom ett halvår genom ett avdrag på någon av de kommande elnätsfakturorna.
– Som kund behöver du inte göra någonting, utan vi ser vilken ersättning var och en har rätt till och ska hantera det så snart som möjligt, lovar Robin Ruth.

Har du andra frågor kring strömavbrottet, är du välkommen att kontakta Kundservice, tel 020- 89 90 00.

Nyheten publicerad: 2019-05-28

Senaste nyheterna

Tre tjejer står bakom en sopbil

2022-06-20

Ändrad sophämtning midsommarveckan (vecka 25)

Du som har tömning under vecka 25 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Personal återvinningscentralen

2022-06-20

Återvinningscentralens öppettider under midsommarhelgen

Under midsommarhelgen har återvinningscentralen ändrade öppettider.

2022-06-17

Nu är sprängningarna i avloppsreningsverket igång för utbyggd biologisk rening

I måndags 13 juni 2022 inleddes sprängningarna i berget vid Arvidstorps avloppsreningsverk. Lagom till julafton 2024 ska den utbyggda biologiska reningen vara färdig. - Nu börjar det på riktigt efter flera års projektering och planering, säger Synnöve Holm, Enhetschef Vatten hos Trollhättan Energi.

Två tjejer ligger i gräset och en glödande tråd formar ett hjärta över dem

2022-06-13

Information till dig som är fiberkund – övergången är klar

Under våren har Trollhättan Energi arbetat löpande med att ta över ansvaret för den tekniska utrustningen i Trollhättans öppna fibernät och kontakten med alla leverantörer som levererar tjänster i nätet. Övergången för alla 10 000 fiberkunder är nu klar.

Två tjejer och en kille hoppar och leker i poolen

2022-06-10

Svar direkt: Tänk på detta när du ska fylla och tömma din pool

Just nu får vi flera frågor om vad du ska tänka på när du fyller och tömmer din pool hemma i trädgården. Rörnätschef Stefan Bohman ger svar direkt.

Personal återvinningscentralen

2022-06-02

Återvinningscentralen stängd på Sveriges nationaldag

Återvinningscentralen är stängd på Sveriges nationaldag.

Fjärrvärme Vardagsmys mamma med två barn

2022-05-16

Streama din värme med olika energikällor

Att streama värme håller även i framtiden. Systemet med cirkulerande varmvatten öppnar för en rad olika energikällor, utan att du måste byta värmecentral. Den är snarare som en mobiltelefon där tjänsterna uppdateras och blir mer hållbara och energieffektiva, utan du behöver gör något själv.  

Glödlampor

2022-05-12

Så får du som är berättigad ta del av regeringens elpriskompensation

Med anledning av vinterns höga elpriser införde regeringen i början av året en elpriskompensation för hushåll i hela Sverige för månaderna december 2021 samt januari och februari 2022. Ersättningsmodellen är utformad som en trappa och börjar vid en elanvändning på 700 kWh per månad upp till en användning på över 2 000 kWh per månad, där taket för ersättningen ligger.

Elbilsladdning med ett blått filter

2022-05-10

Välkommen till öppet hus om elbilsladdning – delta fysiskt eller digitalt

Elbilsutvecklingen har gått med rasande fart. Vid årsskiftet 2021/2022 fanns det 300 000 laddbara bilar i Sverige, vilket motsvara 6 % av bilflottan. Beräkningar säger att om 8 år, 2030, kommer hälften av alla personbilar vara laddbara. Vi vill vara med och hjälpa till med omställningen och göra ”hemmaladdning” möjlig för så många som möjligt.

En grupp distributionselektriker framför ett ställverk

2022-05-09

Vi elektrifierar Trollhättan – bli en av oss

Som distributionselektriker hos Trollhättan Energi är du med och ser till ser till att 60 000 människor i Trollhättan med omnejd får sin el tryggt levererad via vårt 208 mil långa ledningsnät. Dygnet runt. Det är din kunskap som gör att vardagen fungerar ute hos företagen, hemma hos Trollhätteborna, i skolorna och inom vård och omsorg. Det är därför vi alltid söker drivna distributionselektriker som vill vara med och ta ett stort ansvar, tillsammans med engagerade kollegor.

Robin Ruth

2022-05-05

“Vi fortsätter storsatsa på en trygg och hållbar elförsörjning”

Elanvändningen kommer att öka när samhället, framför allt industrin och transportsektorn, byter ut fossila bränslen och istället använder el. Det kräver att elnätet anpassas, förnyas och byggs ut.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2022-04-27

Ändrad sophämtning vecka 18

Du som har tömning under vecka 18 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.