Därför försvann strömmen vid Öresjö: Anslutning trasig i elstolpe

Helgens strömavbrott i området kring Öresjö orsakades av en trasig anslutning i en ledningsstolpe. – Det var vid anslutningen från en jordkabel till en luftledning som felet fanns. Att det tog längre tid än vanligt att åtgärda berodde på att vi tvingades söka efter felet manuellt, förklarar Trollhättan Energis elnätschef Robin Ruth. Pågående investeringar i […]

Helgens strömavbrott i området kring Öresjö orsakades av en trasig anslutning i en ledningsstolpe.
– Det var vid anslutningen från en jordkabel till en luftledning som felet fanns. Att det tog längre tid än vanligt att åtgärda berodde på att vi tvingades söka efter felet manuellt, förklarar Trollhättan Energis elnätschef Robin Ruth.
Pågående investeringar i ny markkabel kommer att minimera att liknande störningar uppstår igen.

Klockan var strax efter åtta i söndags kväll när strömmen försvann i området kring Öresjö, Hälltorp, Edsäter och Hjärtum. Inledningsvis berördes omkring 1 000 hushåll. Systemet indikerade för jordfel som gjorde att en brytare slog ifrån i en av mottagningsstationerna. Redan efter en timme hade drygt hälften av de drabbade kunderna fått tillbaka sin el efter att omkopplingar gjorts i nätet. Grundfelet som gjorde att brytaren slagit ifrån, var svårare att hitta.
– Vi lokaliserade det ganska snart till området Öresjö där drygt 400 kunder tyvärr blev utan ström under relativt lång tid. Driftpersonalen lokaliserade felet till en sträcka av två kilometer jordkabel och två kilometer luftledning. Just i det området finns inga indikeringssystem så här fick vi göra visuell och manuell besiktning. Vi skruvade loss kabelanslutningar och kontrollmätte anläggningsdelarna och det tar lite tid, berättar Robin Ruth.

Strömmen tillbaka vid lunchtid
Runt halv fem på måndagsmorgonen var felet identifierat till en anslutning i toppen av en ledningsstolpe. Vid lunchtid var det åtgärdat.
– Den här typen av längre avbrott är förstås väldigt beklagliga, men samtidigt är jag jättenöjd över hur snabbt vi ändå lyckades hitta felet. Våra montörer och arbetsledare jobbade stenhårt för att minimera bekymren för våra kunder, säger Robin Ruth.

Trollhättan Energi har i flera år investerat löpande för att ersätta luftburna ledningar med kablar i marken. Även i det nu drabbade området är arbetet redan igång.
– Så den är typen av driftstörningar kommer att fortsätta minska. Markkablar minskar risken för mekaniska fel och ger oss också bättre möjligheter att skapa alternativa matarlösningar för strömmen vid eventuella störningar, påpekar Robin Ruth.

Trollhättan Energi la löpande ut information i alla sociala kanaler och på hemsidan och ett sms gick också ut till alla berörda när strömavbrottet var ett faktum.
– Fick man inget SMS så är det bra att kontrollera angivet mobilnummer. Om man inte anmält att man vill ha information om driftstörningar så är det också väldigt enkelt att göra direkt via vår hemsida, påpekar Robin.

Flera som ringde Trollhättan Energis Jourtelefon hade svårt att komma fram under söndagskvällen och måndagsmorgonen.
– Det är väldigt ovanligt med så här långa avbrott och under en period blev det hög belastning på jourtelefonen. Det ska vi se över, säger Robin Ruth.

430 kunder får avbrottsersättning
De omkring 430 kunder som var utan ström i över 12 timmar kommer att kompenseras, i enlighet med gällande avtalsvillkor. Ersättningen är minst 1 000 kronor och betalas ut automatiskt till alla som har rätt till den. Det kommer, i enlighet med regelverket, att ske inom ett halvår genom ett avdrag på någon av de kommande elnätsfakturorna.
– Som kund behöver du inte göra någonting, utan vi ser vilken ersättning var och en har rätt till och ska hantera det så snart som möjligt, lovar Robin Ruth.

Har du andra frågor kring strömavbrottet, är du välkommen att kontakta Kundservice, tel 020- 89 90 00.

Nyheten publicerad: 2019-05-28

Senaste nyheterna

2024-03-26

Appen och Mina Sidor uppdateras med säkrare inloggning

Nu får du som kund hos Trollhättan Energi ännu säkrare inloggning med BankID Säker start. Med uppdateringen förbättras säkerheten och telefonbedrägerier försvåras. Det betyder att du inte längre blir uppmanad att lämna personnummer. På så sätt verifieras det att det är samma person som använder tjänsten hos oss som identifierar sig med BankID. 

Johanna Eriksson, Alexander Forsström, Anders Brodd och Ulrik Engdahl i Trash Talk-podden.

2024-03-19

Succé för podden Trash Talk: Möt sopgubben Alex i nya avsnittet

Premiäravsnittet av Trollhättan Energis nya podd Trash Talk har fått ett väldigt positivt mottagande. - Och även jag har redan lärt mig nya saker, säger sopgubben Alexander Forsström, som gästar det andra avsnittet som nu ligger ute.

Sopbil i solsken.

2024-03-18

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 13 och 14)

Du som har tömning under vecka 13 och vecka 14 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

En AI-skapad bild av

2024-03-08

Kardanvägen i Trollhättan – ett living lab för framtidens energisystem

Hur kan vi utöka laddinfrastrukturen på Kardanvägen i Trollhättan utan att höja det totala effektuttaget i elnätet? Denna fråga ställer sig Trollhättan Energi, Innovatum Science Park och Kraftstaden fastigheter tillsammans med företagare på Kardanvägen i det nya samarbetsprojektet ”iTEK”, delfinansierat av Energimyndigheten. Under hösten genomförs ett så kallat ”living lab”, ett verkligt test, där Trollhättan Energi styr ner effekten på företagens elbilsladdare på tider då effektuttaget är som högst. Målet: minska toppeffekten med 10 % trots en ökad elektrifiering.

Marknadschef Sten Kristensson

2024-03-05

”Vad tycker du vi kan göra bättre?”

Den frågan ställer Trollhättan Energi kommande veckor till ungefär 1 500 slumpmässigt utvalda kunder i en årlig kundundersökning.

Fyra personer på en återvinningscentral

2024-03-04

Töm säcken på återvinningscentralen och öka återvinningen

Visste du att mycket av det som slängs i containern för Energiåtervinning på återvinningscentralen är material som egentligen skulle kunna återvinnas och bli nya prylar om det sorterades rätt? I stället eldas resurserna upp i onödan. Så vill vi inte ha det. För att öka sorteringen ytterligare är det nu inte längre tillåtet att slänga säckar eller förslutna kartonger med material i containrarna på återvinningscentralen.

Solcellspaneler på en äng med får

2024-03-04

Johan Jonsson, enhetschef för Affärsstyrning, Trollhättan Energi: ”Arbetet med solcellsparken fortsätter”

Nu i veckan gick anbudsförfrågan ut för den solcellspark som Trollhättan Energi planerar bygga på Hedeäng, granne med den nya framtida Återvinningscentralen. Flera tusen solcellspaneler ska ge Trollhättebor, verksamheter och företag ungefär 2,5 gigawattimmar per år.

2024-03-01

Trollhättan Energi vässar den digitala kundupplevelsen – med en ny app

Trollhättan Energi tar nu nästa steg mot en mer digitaliserad och hållbar framtid genom ett nytt samarbete med appleverantören Bright Energy via EG. Till hösten lanseras en ny app som ger Trollhätteborna en större insikt i deras energianvändning och klimatpåverkan på ett enkelt och tillgängligt sätt.

2024-02-20

Premiär för podden Trash Talk: Hör Ulrik, Johanna & Brodden snacka sopor

Det snackas sopor och återvinning i Trollhättan som aldrig förr. Initiativet Trash Talk har verkligen fått ett härligt gensvar från er Trollhättebor och nu tar vi nästa steg för att fylla på med ännu mer hållbart snack. Tisdagen den 20 februari är det premiär för podden Trash Talk där du får tips, inspiration och massor av pepp från Ulrik, Johanna & Brodden - med gäster. Premiärgäst är kommunikatören Sofi Kristiansson som berättar mer om initiativet Trash Talk.

Man på scen pekar

2024-02-16

Trollhättan Energi anordnar ”Trash Talk live” – ett öppet hus om Hemsortering för dig som äger ett flerfamiljshus

Under kommande år kommer Trollhättan Energi göra en rad insatser för att underlätta och öka återvinningen i Trollhättan (till exempel Hemsortering, ny återvinningscentral, mobil återvinningscentral med mera). Med konceptet Trash Talk vill Trollhättan Energi inspirera och engagera alla Trollhättebor till att ta snacket med varandra om återvinning och till en mer hållbar livsstil.

Hög med metallförpackningar

2024-02-14

Trolig orsak till brand i sopbil: trycksatt metallförpackning

Under onsdag morgon när renhållningsarbetare Anton skulle tömma en container med metallförpackningar på återvinningsstationen vid Kungsporten i Trollhättan fattade lasset eld. Trolig orsak: trycksatt behållare som till exempel hårsspray.

2024-01-23

Få en inblick i våra distributionselektrikers vardag

Den 23 januari firas Elens dag som är till för att uppmärksamma elens nytta i samhället.