Därför försvann strömmen vid Öresjö: Anslutning trasig i elstolpe

Helgens strömavbrott i området kring Öresjö orsakades av en trasig anslutning i en ledningsstolpe. – Det var vid anslutningen från en jordkabel till en luftledning som felet fanns. Att det tog längre tid än vanligt att åtgärda berodde på att vi tvingades söka efter felet manuellt, förklarar Trollhättan Energis elnätschef Robin Ruth. Pågående investeringar i […]

Helgens strömavbrott i området kring Öresjö orsakades av en trasig anslutning i en ledningsstolpe.
– Det var vid anslutningen från en jordkabel till en luftledning som felet fanns. Att det tog längre tid än vanligt att åtgärda berodde på att vi tvingades söka efter felet manuellt, förklarar Trollhättan Energis elnätschef Robin Ruth.
Pågående investeringar i ny markkabel kommer att minimera att liknande störningar uppstår igen.

Klockan var strax efter åtta i söndags kväll när strömmen försvann i området kring Öresjö, Hälltorp, Edsäter och Hjärtum. Inledningsvis berördes omkring 1 000 hushåll. Systemet indikerade för jordfel som gjorde att en brytare slog ifrån i en av mottagningsstationerna. Redan efter en timme hade drygt hälften av de drabbade kunderna fått tillbaka sin el efter att omkopplingar gjorts i nätet. Grundfelet som gjorde att brytaren slagit ifrån, var svårare att hitta.
– Vi lokaliserade det ganska snart till området Öresjö där drygt 400 kunder tyvärr blev utan ström under relativt lång tid. Driftpersonalen lokaliserade felet till en sträcka av två kilometer jordkabel och två kilometer luftledning. Just i det området finns inga indikeringssystem så här fick vi göra visuell och manuell besiktning. Vi skruvade loss kabelanslutningar och kontrollmätte anläggningsdelarna och det tar lite tid, berättar Robin Ruth.

Strömmen tillbaka vid lunchtid
Runt halv fem på måndagsmorgonen var felet identifierat till en anslutning i toppen av en ledningsstolpe. Vid lunchtid var det åtgärdat.
– Den här typen av längre avbrott är förstås väldigt beklagliga, men samtidigt är jag jättenöjd över hur snabbt vi ändå lyckades hitta felet. Våra montörer och arbetsledare jobbade stenhårt för att minimera bekymren för våra kunder, säger Robin Ruth.

Trollhättan Energi har i flera år investerat löpande för att ersätta luftburna ledningar med kablar i marken. Även i det nu drabbade området är arbetet redan igång.
– Så den är typen av driftstörningar kommer att fortsätta minska. Markkablar minskar risken för mekaniska fel och ger oss också bättre möjligheter att skapa alternativa matarlösningar för strömmen vid eventuella störningar, påpekar Robin Ruth.

Trollhättan Energi la löpande ut information i alla sociala kanaler och på hemsidan och ett sms gick också ut till alla berörda när strömavbrottet var ett faktum.
– Fick man inget SMS så är det bra att kontrollera angivet mobilnummer. Om man inte anmält att man vill ha information om driftstörningar så är det också väldigt enkelt att göra direkt via vår hemsida, påpekar Robin.

Flera som ringde Trollhättan Energis Jourtelefon hade svårt att komma fram under söndagskvällen och måndagsmorgonen.
– Det är väldigt ovanligt med så här långa avbrott och under en period blev det hög belastning på jourtelefonen. Det ska vi se över, säger Robin Ruth.

430 kunder får avbrottsersättning
De omkring 430 kunder som var utan ström i över 12 timmar kommer att kompenseras, i enlighet med gällande avtalsvillkor. Ersättningen är minst 1 000 kronor och betalas ut automatiskt till alla som har rätt till den. Det kommer, i enlighet med regelverket, att ske inom ett halvår genom ett avdrag på någon av de kommande elnätsfakturorna.
– Som kund behöver du inte göra någonting, utan vi ser vilken ersättning var och en har rätt till och ska hantera det så snart som möjligt, lovar Robin Ruth.

Har du andra frågor kring strömavbrottet, är du välkommen att kontakta Kundservice, tel 020- 89 90 00.

Nyheten publicerad: 2019-05-28

Senaste nyheterna

Två killar står framför två olika Trollhättan Energifordon

2022-12-09

Trollhättan Energi följer Sveriges energiläge

Just nu är elförsörjningen i Sverige ansträngd, men stabil. Enligt Energimyndigheten finns det en risk för effektbrist under vinterns höglasttimmar (klockan 08.00-11.00 och 16.00-19.00) och den osäkerheten ökar markant när Oskarshamn 3 tas ur drift 9–18 december.

Tjej håller upp en LED-lampa mot kameran och ser glad ut

2022-12-05

Bli en smart elanvädare

Den senaste tiden har elpriserna varit högre än vad vi är vana vid och många kontaktar oss för tips och råd. Genom att se över hur du använder din energi hemma kan du inte bara spara pengar i plånboken, du gör samtidigt en insats för miljön och bidrar till ett mer hållbart samhälle. 

Man i duschen med ordbild över Kraftkombo Hem

2022-11-30

Trollhättan Energi bjuder in – ”köp el tillsammans med oss”

Just nu är situationen på elmarknaden skakig vilket gör att elpriset snabbt kan gå upp och ner. Nu vidareutvecklar Trollhättan Energi konceptet Kraftkombo och bjuder in både privatpersoner och småföretag att köpa el tillsammans med det egna energibolaget.

Tjej och kille står i kontorsmiljö och tittar in i kameran

2022-11-24

Energiläget – så agerar Trollhättan Energi

Det ansträngda läget på energimarknaden och den ökade risken för effektbrist i vinter gör att du behöver se över hur du kan använda din el på ett smart sätt och samtidigt effektivisera din användning av energi. Energimyndighetens budskap är tydligt – varje kilowattimme räknas.

Tjej ler och tittar in i kameran. SKI-logga i bild.

2022-11-21

Elhandel: Trollhättan Energi har Sveriges nöjdaste företagskunder – och tar bronset på privatsidan

Trollhättan Energi har elhandelsbranschens mest nöjda företagskunder i hela Sverige 2022. Det visar en klar förstaplats i den senaste mätningen gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI). - Resultatet känns helt fantastiskt. I de här extrema tiderna på energimarknaden är det viktigare än någonsin för oss att kroka arm och måna om såväl företags- som privatkunder. Exempelvis handlar vårt succékoncept Kraftkombo precis om det, säger Trollhättan Energis elhandelsansvariga Mia Biselius, som också kan glädjas åt att bolaget tar en bronsplats i SKI-mätningen bland hushållskunderna.  - Det är den bästa placeringen på privatsidan någonsin för oss och visar verkligen att satsningen på schysst elhandel bygger ett långsiktigt förtroende.

Två killar fotograferade bakifrån i ett avloppsreningsverk

2022-11-18

Hylla din toalett: Fira Världstoalettdagen på lördag!

Har du tänkt på att hylla din toalett? Faktum är att den verkligen är värd att både applådera och vara rädd om. Genom att enbart spola ner kiss, bajs och toalettpapper ser du dessutom till att vårt avloppsreningsverk i Trollhättan funkar så mycket bättre. - Var och en kan verkligen på ett enkelt sätt bidra till en bättre miljö, säger Trollhättan Energis Avdelningschef för Avloppsvatten & Biogasproduktion, Peter Albertson, med anledningen av den internationella Världstoalettdagen 19 november.

Biogas Tanka Bil

2022-11-04

Trollhättan Energi fokuserar sitt biogas-engagemang till Trollhättan

Nästa år vill Trollhättan Energi fokusera sitt biogas-engagemang helt och hållet till Trollhättan och få en ekonomi i balans för affären. Det innebär att biogasstationerna i bland annat Dalsland, Strömstad och i Lilla Edet inte ska drivas vidare i Trollhättan Energis regi från våren 2023.

2022-10-31

Trollhättan Energi bygger solcellspark

Nu är det klart att Trollhättan Energi bygger en solcellspark på en yta motsvarande nästan sex fotbollsplaner. - Det här är ett viktigt steg som gör att vi i Trollhättan blir mer självförsörjande på förnybar el. Det kommer inte minst att gynna de lokala företagen och vara en fördel vid näringslivsetableringar, säger affärsutvecklaren Jenny Andersson.

Person håller en papplåda med kläder.

2022-10-06

Textiljakten drar igång vecka 42

Nu är det dags för nästa upplaga av Textiljakten. I år med ett nytt koncept helt inriktat på uppsamling av kläder och textilier i bostadsområden. Textiljakten syftar till att få fler att förstå att kläder och andra textilier inte ska slängas i soporna, utan i stället samlas in för återanvändning via second hand eller annan användning.

kran hus dricksvatten

2022-10-04

Hjälp oss bli bättre på att berätta om våra satsningar på vatten och avlopp

Just nu, och i flera år framöver, pågår stora satsningar på framtidens dricksvattenförsörjning och avloppshantering i Trollhättan. Vi vill att du ska känna dig informerad och trygg med de investeringar vi gör. Därför genomför vi en undersökning bland våra kunder, med start denna vecka. I undersökningen passar vi också på att ställa några frågor om vad du tycker om vårt kranvatten. 

Kvinna i trappa som håller i ledstången och har en larmklocka på armen

2022-10-03

Välkommen till Streemi – Trollhättan Energis guide för ditt nya uppkopplade liv

Nu lanserar Trollhättan Energi Streemi. En helt ny guide där vi samlat allt som hjälper dig att välja din bästa lösning för bredband, telefoni, tv, trygghetslarm eller andra smarta "hemmatjänster" som erbjuds via vårt öppna fibernät.

Hand på ett element

2022-10-03

”Vargön Alloys minskade produktion påverkar inte Trollhättebornas fjärrvärme i vinter”

Vargön Alloys har aviserat en minskad produktion på grund av de höga elpriserna. Men det är under sommarhalvåret som Trollhättan använder restvärme från Vargön Alloys. Vintertid producerar Trollhättan Energi sin fjärrvärme med hjälp av rester från skogen och när det blir riktigt kallt, bioolja.