Därför försvann strömmen vid Öresjö: Anslutning trasig i elstolpe

Helgens strömavbrott i området kring Öresjö orsakades av en trasig anslutning i en ledningsstolpe. – Det var vid anslutningen från en jordkabel till en luftledning som felet fanns. Att det tog längre tid än vanligt att åtgärda berodde på att vi tvingades söka efter felet manuellt, förklarar Trollhättan Energis elnätschef Robin Ruth. Pågående investeringar i […]

Helgens strömavbrott i området kring Öresjö orsakades av en trasig anslutning i en ledningsstolpe.
– Det var vid anslutningen från en jordkabel till en luftledning som felet fanns. Att det tog längre tid än vanligt att åtgärda berodde på att vi tvingades söka efter felet manuellt, förklarar Trollhättan Energis elnätschef Robin Ruth.
Pågående investeringar i ny markkabel kommer att minimera att liknande störningar uppstår igen.

Klockan var strax efter åtta i söndags kväll när strömmen försvann i området kring Öresjö, Hälltorp, Edsäter och Hjärtum. Inledningsvis berördes omkring 1 000 hushåll. Systemet indikerade för jordfel som gjorde att en brytare slog ifrån i en av mottagningsstationerna. Redan efter en timme hade drygt hälften av de drabbade kunderna fått tillbaka sin el efter att omkopplingar gjorts i nätet. Grundfelet som gjorde att brytaren slagit ifrån, var svårare att hitta.
– Vi lokaliserade det ganska snart till området Öresjö där drygt 400 kunder tyvärr blev utan ström under relativt lång tid. Driftpersonalen lokaliserade felet till en sträcka av två kilometer jordkabel och två kilometer luftledning. Just i det området finns inga indikeringssystem så här fick vi göra visuell och manuell besiktning. Vi skruvade loss kabelanslutningar och kontrollmätte anläggningsdelarna och det tar lite tid, berättar Robin Ruth.

Strömmen tillbaka vid lunchtid
Runt halv fem på måndagsmorgonen var felet identifierat till en anslutning i toppen av en ledningsstolpe. Vid lunchtid var det åtgärdat.
– Den här typen av längre avbrott är förstås väldigt beklagliga, men samtidigt är jag jättenöjd över hur snabbt vi ändå lyckades hitta felet. Våra montörer och arbetsledare jobbade stenhårt för att minimera bekymren för våra kunder, säger Robin Ruth.

Trollhättan Energi har i flera år investerat löpande för att ersätta luftburna ledningar med kablar i marken. Även i det nu drabbade området är arbetet redan igång.
– Så den är typen av driftstörningar kommer att fortsätta minska. Markkablar minskar risken för mekaniska fel och ger oss också bättre möjligheter att skapa alternativa matarlösningar för strömmen vid eventuella störningar, påpekar Robin Ruth.

Trollhättan Energi la löpande ut information i alla sociala kanaler och på hemsidan och ett sms gick också ut till alla berörda när strömavbrottet var ett faktum.
– Fick man inget SMS så är det bra att kontrollera angivet mobilnummer. Om man inte anmält att man vill ha information om driftstörningar så är det också väldigt enkelt att göra direkt via vår hemsida, påpekar Robin.

Flera som ringde Trollhättan Energis Jourtelefon hade svårt att komma fram under söndagskvällen och måndagsmorgonen.
– Det är väldigt ovanligt med så här långa avbrott och under en period blev det hög belastning på jourtelefonen. Det ska vi se över, säger Robin Ruth.

430 kunder får avbrottsersättning
De omkring 430 kunder som var utan ström i över 12 timmar kommer att kompenseras, i enlighet med gällande avtalsvillkor. Ersättningen är minst 1 000 kronor och betalas ut automatiskt till alla som har rätt till den. Det kommer, i enlighet med regelverket, att ske inom ett halvår genom ett avdrag på någon av de kommande elnätsfakturorna.
– Som kund behöver du inte göra någonting, utan vi ser vilken ersättning var och en har rätt till och ska hantera det så snart som möjligt, lovar Robin Ruth.

Har du andra frågor kring strömavbrottet, är du välkommen att kontakta Kundservice, tel 020- 89 90 00.

Nyheten publicerad: 2019-05-28

Senaste nyheterna

Två drifttekniker står framför en reservcentral som ska skänkas till Ukraina.

2023-05-26

Trollhättan Energi skänker värmepanna till Ukraina

När Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) gick ut med en förfrågan om att skänka materiel och utrustning till Ukraina tänkte Lars-Erik Nyman, drifttekniker på Trollhättan Energi, genast på en reservcentral för fjärrvärme som inte längre var i bruk. 

2023-05-24

Flera biogasstationer har fått nya ägare

I slutet av förra året beslutade Trollhättan Energis styrelse att bolagets biogas-engagemang skulle fokuseras helt till Trollhättan. Nu står det klart att flera av tankstationerna som inte längre skulle drivas vidare i Trollhättan Energis regi fått nya ägare.

Solnedgång över Trollhättan

2023-05-15

Trollhättan Energi är navet i energiomställningen i Trollhättan

Hur kan den energi som används – användas klokt och den energi som i dagsläget inte används alls tas tillvara? Hur kan användningen av energi visualiseras så att Trollhätteborna får en större förståelse och medvetenhet om hur och när de använder sin energi? Hur kan vi jobba mer cirkulärt, tillsammans? Det är några av de frågor Trollhättan Energi ställer sig just nu.

2023-05-12

”Nu ser vi äntligen ut som det energibolag vi är och vill vara”

Måndagen den 15 maj växlar Trollhättan Energi om till ett helt nytt utseende med en ny logotyp och ett annat uttryck i färg och form. Det gamla utseendet har många år på nacken och är inte anpassat efter vad bolaget vill förmedla eller den omvärld vi lever i nu.

2023-04-27

Ett fjolår fyllt av utmaningar och möjligheter: ”Omställningen fortsätter”

Det är boksluts- och årsredovisningstider och när Trollhättan Energis VD Pia Brühl Hjort summerar 2022 kan hon blicka tillbaka mot ett fjolår fyllt av både utmaningar och möjligheter. - Rysslands invasion av Ukraina och inflationen har inneburit att vi på olika sätt ökat takten i vår hållbara omställning, men också jobbat ännu mer för att gå i takt med Trollhätteborna, säger hon.

Pia Brühl Hjort, vd Trollhättan Energi

2023-03-31

Trollhättan Energi storsatsar: fler nya jobb i heta energibranschen

Under senaste året har Trollhättan Energi sett hur förväntningarna från kunderna snabbt förändrats och att det blivit ett helt annat fokus på energifrågor i hela samhället. Förutsättningarna är radikalt annorlunda och utvecklingen sker i en rasande fart. Nu satsar Trollhättan Energi på en rad nya tjänster inom både värme, elproduktion och på elnätssidan för att möta behovet av förnybar energi.

2023-03-29

Rätt och fel om plaståtervinning: ”En pulka är ingen förpackning”

Varför ska vi sortera plastförpackningarna när de ändå bara eldas upp? Frågan dyker upp då och då, men bygger i grunden på ett missförstånd. – Självklart lönar det sig både ekonomiskt och miljömässigt att sortera sina plastförpackningar. Vår gemensamma utmaning är att vi lämnar alldeles för många andra plastprodukter i förpackningsåtervinningen som inte ska vara där, säger Ulrika Edh-Spranger, enhetschef för återvinning hos Trollhättan Energi.

2023-03-23

Svar Direkt: Så funkar vår nya tjänsteguide Streemi för dig som är fiberkund

Just nu får vi många nyfikna frågor om vad Streemi är och hur det funkar. Därför bad vi projektledaren Camilla Olausson och vår Stadsnätschef Tom Nordal ge Svar direkt och förklara lite mer om hur du som är fiberkund hos Trollhättan Energi enkelt hittar alla smarta tjänster och teckna avtal direkt med leverantörerna. På ett och samma ställe.

Blå pratbubbla med ett

2023-03-17

Laddbox får försäljningsförbud – Trollhättan Energi följer utvecklingen

Onsdagen den 15 mars gick Elsäkerhetsverket ut med ett pressmeddelande om att laddboxen av märket Easee Home och Easee Charge belagts med försäljningsförbud efter en granskning av laddboxar till elbilar. Trollhättan Energi har pausat försäljningen och följer utvecklingen.

Barn sitter i ett tält framför huset och tittar på en surfplatta.

2023-03-09

Jämför och beställ fibertjänster direkt på streemi.se

Streemi är en guide som hjälper dig att välja din bästa lösning för bredband, telefoni, tv, trygghetslarm eller andra smarta tjänster i Trollhättan Energis öppna fibernät. Nu blir det dessutom ännu enklare att jämföra och beställa digitala tjänster direkt på streemi.se.

Kille håller i en papperspåse och tittar in i kameran. Tjej håller en påshållare med en papperspåse i.

2023-02-13

Den gyllene trippeln: Ge din avfallspåse chansen att briljera

Matavfallet är en viktig energiresurs som förädlas och blir till biogas. Nyckeln i kretsloppstänket är att papperspåsen gjord av återvunnen träflis, som till skillnad från plastpåsar kan följa med matavfallet i biogasprocessen. För att få den bästa återvinningseffekten och utnyttja påsen maximalt, finns det dessutom tre enkla gyllene regler, tipsar Charlotta Kopsch på Återvinning. 

2023-02-06

Sprängningarna snart klara: Så byggs den biologiska reningen ut i avloppsreningsverket

För att uppfylla det nya miljötillståndet måste Arvidstorps avloppsreningsverk eliminera ännu mer kväve och fosfor. Samtidigt ökas inflödeskapaciteten från 1000 liter i sekunden till 1400 liter. Nu går det omfattande arbetet med att utveckla den biologiska reningen snart in i nästa fas. Under våren ska det pågående sprängningsarbetet i bergrummet vara helt klart och då påbörjas gjutningen av de utsprängda bassängerna för det tredje biologiska reningssteget. - Det är mycket logistik och en oerhört snäv tidsram, men vi följer tidsplanen, säger Peter Albertson, avdelningschef för avloppsreningsverket.