Mia Biselius, elhandelsansvarig

Schysst el från ditt lokala energibolag – med 100 % fossilfri el

Som elkund hos Trollhättan Energi får du inte bara schysst el från ditt lokala energibolag, du ser dessutom till att energin stannar i Trollhättan, eftersom Trollhättan Energi återinvesterar allt överskott från elförsäljningen på hemmaplan. Från och med den 1 maj erbjuder Trollhättan Energi 100 % fossilfri el till privatkunder och småföretag i Trollhättan.

Fossilfri el är el som produceras av fossilfria energikällor, det vill säga energikällor som inte släpper ut någon koldioxid i atmosfären. Till fossilfria energikällor hör till exempel vindkraft, vattenkraft, solkraft och kärnkraft. De senaste åren har omvärlden förändrats vilket också påverkat synen på el och behovet av en elproduktion som kan generera en mer stabil prissättning har ökat.

– Vi vet att många av våra kunder tycker att elpriset är en viktig faktor när de ska välja elleverantör och historiskt sett har den fossilfria elen haft ett något lägre pris än den förnybara. Detta är ett sätt att möta det behovet, säger Mia Biselius, Elhandelsansvarig på Trollhättan Energi.

Förutom pris är också hållbarhet och en lokal kundservice viktiga faktorer i valet av elleverantör. Något som Trollhättan Energi kan stoltsera med:

– Det är otroligt lyxigt att kunna erbjuda en lokal kundservice i Trollhättan. Vi finns på plats och kan svara på kundens frågor varje vardag. Vill du besöka oss, går det lika bra, säger Mia.

100 % valbart för större företag

Trollhättan Energis större företagskunder, som använder över 150 000 kWh/år, kan fortfarande välja om de vill köpa 100 % förnybar el eller gå över till 100 % fossilfri el.

– Vi kommer ha en dialog med alla våra större företagskunder eftersom vi vet att deras behov ser lite olika ut, meddelar Mia.

Behöver jag som befintlig kund göra någonting?

Den 1 maj går ditt elavtal automatiskt över till 100 % fossilfri el. Då justeras också den fasta månadsavgiften från 29 kr/månad till 45 kronor/månad. Förändringen gäller inte redan tecknade fastprisavtal. Skulle du önska, har du möjlighet att säga upp ditt avtal inom 30 dagar.

Detta ingår i ett elavtal från Trollhättan Energi från och med den 1 maj

  • 100 % fossilfri el
  • Gränslös kraft från ditt lokala energibolag som återinvesterar allt överskott från försäljningen på hemmaplan i Trollhättan.
  • En lokal kundservice. Kontakta oss via mejl, telefon eller besök oss på Förrådsgatan 2 i Trollhättan.
  • Personlig information om din elanvändning via Mina sidor.
  • El från ett elbolag som är certifierade schyssta elhandlare från Energiföretagen Sverige.
  • En ny app från och med hösten 2024.

Symbol Schysst Elhandel

Har du frågor är du välkommen att kontakta kundservice: kundservice@trollhattanenergi.se

Öppettider kundservice

Senaste nyheterna

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...

Henrik Elfstedt Driftchef Elnät

2025-08-12

Nyhet

Sagolikt elskåp sprider glädje – och är viktigt för stadens infrastruktur

Ett elskåp i Halvorstorp har nyligen fått en kreativ make-over och blivit ett färgglatt blickfång i området. – Vi gläds åt engagemanget ?...

2025-07-14

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...