Tjej ler och tittar in i kameran. SKI-logga i bild.

Elhandel: Trollhättan Energi har Sveriges nöjdaste företagskunder – och tar bronset på privatsidan

Trollhättan Energi har elhandelsbranschens mest nöjda företagskunder i hela Sverige 2022. Det visar en klar förstaplats i den senaste mätningen gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI). - Resultatet känns helt fantastiskt. I de här extrema tiderna på energimarknaden är det viktigare än någonsin för oss att kroka arm och måna om såväl företags- som privatkunder. Exempelvis handlar vårt succékoncept Kraftkombo precis om det, säger Trollhättan Energis elhandelsansvariga Mia Biselius, som också kan glädjas åt att bolaget tar en bronsplats i SKI-mätningen bland hushållskunderna.  - Det är den bästa placeringen på privatsidan någonsin för oss och visar verkligen att satsningen på schysst elhandel bygger ett långsiktigt förtroende.

Med omkring 10 700 hushåll och 1300 företag som kunder på elhandelssidan är förstås det lokala trycket hårt på Trollhättan Energi i tider av energikris och stegrande priser.
– Det är en ny och extrem situation för alla, men resultatet av mätningen visar att kunderna i Trollhättan vet att vi verkligen vill göra det så bra som det bara går. Det är också därför vi nu går vidare med vårt egenutvecklade koncept Kraftkombo Företag, där vi köper el tillsammans med de större lokala företagen. Nu har vi lanserat samma möjlighet även för hushåll och de mindre företagen, säger Mia Biselius.

”Vi köper elen tillsammans med kunderna”

Kraftkombo innebär i praktiken en mix av fast och rörligt elpris, där inköpen planeras och köps in långsiktigt i nära samspel med kunderna.
– Det gör att du minimerar toppar och dalar och får en helt annan jämnhet i prisbilden, vilket underlättar för alla. I stället för att kunderna köper el av oss, så köper vi den tillsammans. Plus att vi på företagssidan träffas och utbyter erfarenheter och resonerar kring energifrågorna. Det är oerhört betydelsefullt både för de lokala företagen och oss, säger Mia.
 
Hon lyfter också certifieringen schysst elhandel, som branschorganisationen Energiföretagen Sverige formellt tilldelade Trollhättan Energi tidigare i år och som bygger på att man ska leva upp till 18 särskilt framtagna kundlöften.
 

Rådgivning och dialog skapar förtroende

– För oss har det alltid varit schysst att bry sig och vi vill att det alltid ska kännas tryggt att välja oss som elhandelsleverantör, även om elpriserna på marknaden såklart alltid kommer att gå upp och ner. I grunden handlar schysst elhandel inte bara om en relevant och rimlig prissättning, utan också om transparens och förtroende. Det är just därför som vi satsar extra mycket på exempelvis energirådgivning och en ständig dialog med kunderna. Den otroliga responsen på vårt öppet hus nyligen är ett av flera bevis för att det verkligen uppskattas, understryker Mia Biselius. 

I den senaste mätningen från Svenskt Kvalitetsindex sticker Trollhättan Energi ut särskilt mycket i företagens och hushållens ögon när det gäller förtroende, pålitlighet, enkelhet och att företaget tar ett stort samhällsansvar.
 – Det känns oerhört roligt eftersom det är precis det vi strävar efter i vår roll som Trollhättebornas kundägda energibolag. Förutom att vi såklart vill fortsätta ge en bra service.

Här hittar du resultatet av SKI-mätningen

Klart över branschsnittet

Trollhättan Energis sammanlagda index över kundnöjdhet bland företagskunderna är 75,2, medan branschens snitt är 65.4. Bland privatkunderna är Trollhättan Energis index 73, jämfört med branschsnittet 63,4. Det ger alltså en förstaplats respektive tredjeplats i mätningen.
– Vi tänker fortsätta att utveckla vårt erbjudande och anpassa vår elhandel utifrån kundernas behov och önskemål. Att utveckla digitala lösningar, där du kan läsa av och styra din elanvändning i realtid, är ett område där vi har saker på gång. Vi sitter ju alla i samma båt och måste använda energin ännu smartare, påpekar Mia Biselius.

Hon återkommer till betydelsen av att alltid ta vara på den lokala kraften. På alla sätt.
– Vi vill ta ansvar för vår stad och driva på en hållbar utveckling. Det gör vi tillsammans med Trollhätteborna, samarbetspartners och alla kunder. Och intäkterna från elhandeln återinvesterar vi  alltid på hemmaplan, så att det kommer till nytta för Trollhättan. 

Höga betyg i tuffa energitider

Svenskt Kvalitetsindex mäter sedan 2005 kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme. De senaste årens utmaningar med kraftiga prisökningar har förstås inte gynnat branschen och totalt sett minskar kundnöjdheten i den senaste nationella mätningen med 1,8 enheter jämfört med föregående  

– Det gör det extra skönt att vi klättrar uppåt och får så positiva siffror. På företagssidan har vi inte gjort motsvarande mätningar tidigare så det känns ju fantastiskt att hamna i topp direkt och att den medvetna satsningen på de lokala företagen fått ett väldigt fint gensvar. Och att vi blir trea och tar den bästa placeringen någonsin på privatsidan, där vi nosar på toppduon Tibber och Godel, är oerhört inspirerande, säger Mia Biselius.
   
De oroliga energitiderna har gjort att vi som elanvändare generellt i större utsträckning sökt nya avtalslösningar än tidigare.
– Var fjärde elhandelskund har gjort förändringar i sitt nuvarande elavtal. Var femte har bytt elhandelsleverantör, konstaterar Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex som står bakom den återkommande mätningen av kundnöjdhet.
 
Han konstaterar samtidigt att de elhandelsaktörer som attraherat en mängd nya kunder, har fått lägre kundbetyg.
– Man har uppenbarligen inte lyckats ta hand om de nya på ett bra sätt. Och kanske var gräset inte grönare på den andra sidan, säger han.
 
”Trygg och schysst leverantör över tid”
Trollhättan Energis elhandelsansvariga Mia Biselius tycker att just den delen av undersökningen bekräftar är en viktig insikt.
– Att vara en trygg och schysst leverantör över tid, och alltid vara tydlig med vad hela elavtalet kostar, lönar sig alltid i längden. Både för oss som bolag och för kunden.

För mer information, kontakta:
Mia Biselius
Elhandelsansvarig, Trollhättan Energi
0520-49 75 05

Nyheten publicerad: 2022-11-21

Senaste nyheterna

2024-10-09

”Vi behöver en stark ekonomi för att finansiera framtidens vatten- och energiförsörjning”

Trollhättan Energis styrelse har nu beslutat om avgiftsjusteringarna för vatten, avlopp, avfallshantering och elnät för 2025. Avgiften för fjärrvärme ska också justeras, men nivån är ännu inte beslutad. Fiberavgiften justeras så att alla kunder betalar samma månadsavgift, oavsett var i kommunen du bor. De nya avgiftsnivåerna gäller från 1 januari 2025.

2024-10-03

Nyheten Kraftkombo: Ger hushåll och småföretag ett elavtal som har det bästa av två världar

Nu kan du få både rörligt och fast elpris. Efter de senaste årens oro på elmarknaden har Trollhättan Energi nämligen tagit fram ett helt nytt elavtal för att öka pristryggheten för kunderna. Det gör att du kan ta vara på det bästa med både rörligt och fast elpris. – Kraftkombo Hem och Kraftkombo Småföretag kombinerar det bästa av två världar och ger ett jämnare pris över tid, säger Mia Biselius, elhandelsansvarig på Trollhättan Energi.

2024-09-24

Höstpremiär för podden Trash Talk: Om vattkoppor, fast fashion och hur vi återvinner våra kläder

Om vi slutade tillverka kläder här och nu, så skulle världen ändå ha kläder för sex generationer framåt. Överproduktionen och överkonsumtionen innebär en stor belastning på klimatet. Dessutom hamnar merparten av kläderna i soporna, när vi inte använder dem längre.

Gruppbild med personalen på Arvidstorp

2024-09-20

Biologisk mångfald på Arvidstorp

Det började med en idé om att göra arbetsplatsen finare, ett litet frö som visade sig växa till ett helt projekt för biologisk mångfald.

Luftburet elnät

2024-09-13

Samråd: Nu vill vi veta vad du har att säga om vår nätutvecklingsplan

Vi har tagit fram en nätuvecklingsplan på uppdrag av Energimarknadsinspektionen. Planen är framtagen för att öka förutsättningarna för omställningen till ett mer hållbart energisystem. Ett energisystem som är flexibelt och har förmågan att anpassa sig efter de förutsättningar som råder i varje ny situation och där det finns plats för ännu mer fossilfri el. Nu finns det chans att komma med synpunkter på planen, skriftligen via ett formulär på vår hemsida, senast den 27 oktober.

Rinnande kran

2024-09-06

Dags att läsa av vattenmätaren?

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall kommer du att få ett sms eller mejl från oss i dagarna om att det är dags att läsa av vattenmätaren. Senast 31 oktober behöver vi få in din mätarställning.

Kartbild över vilket område som berörs av arbetet.

2024-09-03

Nu startar arbetet med att framtidssäkra södra centrum

Vatten- och avloppsledningsnätet under södra centrum är i dåligt skick och hårt drabbat av såväl källaröversvämningar som rörbrott och vattenläckor. Under hösten 2024 kommer Trollhättan Energi därför att påbörja ett omfattande arbete för att separera spill- och dagvattenledningarna i området.

Medarbetare återvinning på Trollhättan Energi

2024-09-02

Ändrad sophämtning vecka 37 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 37 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2024-08-16

Så mycket av ”evighetskemikalien” PFAS finns i Trollhättebornas dricksvatten

Under de senaste åren har PFAS-kemikalier varit på tapeten av olika anledningar. Nya reningskrav, uppmärksammade rättsfall och ett ökat medialt intresse har satt fokus på denna grupp kemikalier som inte kan brytas ner i naturen. Det är ett växande problem över tid. Från och med 1 januari 2026 sänks det tillåtna gränsvärdet för PFAS-halter i dricksvatten i hela EU. Trollhättebornas dricksvatten håller sig under gränsvärdena.

2024-08-09

Avbrott i fjärrvärmenätet under vecka 33 och 34 på grund av underhållsarbete

Arbetet innebär kortare avbrott i fjärrvärmenätet under kvällstid 12/8 samt 19/8.

Blå pratbubbla med ett

2024-07-18

Utsättning av el och fiber pågår i Trollhättan

Just nu får vi samtal från kunder som frågar om personer som gör så kallad utsättning på deras tomt. Alltså markerar var el, fiber och telefonkablar går.

Man med varseljacka, hjälm och jeans som lutar sig mot ett stort rör i ett bergrum. Ler och tittar in i kameran.

2024-07-10

Avloppsreningsverket växer: Följ med ner i berget och se bassängerna för den utbyggda biologiska reningen

Trollhättan Energis omfattande infrastrukturprojekt med utbyggd biologisk rening nere i Arvidstorps avloppsreningsverk, går stabilt framåt. Betongarbetena pågår nu för fullt och närmare 95 procent av det planerade arbetet med bassängväggar, bassängbottnar och manöverplan har kommit på plats.