Vattenkiosken säkrar tillgången på vatten vid torka och leveransavbrott

Om det skulle bli problem med den egna brunnen eller bli avbrott på ordinarie vattenleveranser, så finns nu möjligheten att hämta dricksvatten i egna dunkar vid Trollhättan Energis Vattenkiosk på Larmvägen 3. Här kan även exempelvis lantbrukare och räddningstjänst köpa större volymer vatten. – Det här är en extratjänst som vi haft ett par år för att […]

Om det skulle bli problem med den egna brunnen eller bli avbrott på ordinarie vattenleveranser, så finns nu möjligheten att hämta dricksvatten i egna dunkar vid Trollhättan Energis Vattenkiosk på Larmvägen 3. Här kan även exempelvis lantbrukare och räddningstjänst köpa större volymer vatten.

– Det här är en extratjänst som vi haft ett par år för att verkligen säkra vattentillgången för olika verksamheter och samhällstjänster. Det nya nu är att vi installerat en separat kran där även privatpersoner vid akut behov kostnadsfritt kan fylla på dricksvatten, berättar VA-ingenjören Camilla Björklund.

Kubikmeteravgift för tekniskt vatten
Dricksvattnet till hushållet således inget, medan en avgift (22,28 kr/kubikmeter exklusive moms) nu införs den 1 juli på så kallat tekniskt vatten som används i större mängder.
– Det kan vara lantbrukare som behöver ha tillgång till vatten vid torka, eller vatten till kommunens arbetsmaskiner för att sopa gator. Även räddningstjänsten fyller ibland sina vattentankar här. I andra kommuner där liknande vattenkiosker finns tar man redan ut avgift för det, men vi har inte gjort det tidigare, påpekar Camilla Björklund.

Ansök om nyckel
För att kunna fylla på så kallat tekniskt vatten behövs från och med 1 juli en speciell nyckel, men det behövs alltså inte för privatpersoner som behöver dricksvatten till hushållet.
– Det står tydligt skyltat på kiosken hur det fungerar. Nyckeln får man av oss genom att fylla i en blankett och vi har informerat alla befintliga kunder om detta, berättar Camilla Björklund.

Fakturering av tekniskt vatten sker till registrerad faktureringsadress. För att kunna hämta tekniskt vatten behöver du, av hygieniska skäl, en egen slang med brandkoppling 63.

Vill du ansöka om nyckel till Vattenkiosken? Blanketten hittar du här och skicka tillbaka den till Trollhättan Energi AB, Box 933, 461 29 Trollhättan eller mejla den tilkundservice@trollhattanenergi.se

Senaste nyheterna

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...

Henrik Elfstedt Driftchef Elnät

2025-08-12

Nyhet

Sagolikt elskåp sprider glädje – och är viktigt för stadens infrastruktur

Ett elskåp i Halvorstorp har nyligen fått en kreativ make-over och blivit ett färgglatt blickfång i området. – Vi gläds åt engagemanget ?...

2025-07-14

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...