Två tjejer ligger i gräset och en glödande tråd formar ett hjärta över dem

Information till dig som är fiberkund – övergången är klar

Under våren har Trollhättan Energi arbetat löpande med att ta över ansvaret för den tekniska utrustningen i Trollhättans öppna fibernät och kontakten med alla leverantörer som levererar tjänster i nätet. Övergången för alla 10 000 fiberkunder är nu klar.

Flytten av den tekniska utrustningen har skett successivt från januari – maj 2022. Nu är alltså alla 10 000 fiberkunder överflyttade till Trollhättan Energis utrustning i de 40 fibernoder som finns runt om i Trollhättan. För de alla flesta kunderna har överflytten inte märkts av alls förutom eventuellt kortare avbrott i fiberleveransen, medan andra har upplevt längre avbrott och problem med att exempelvis WiFi inte fungerar som det ska.

–  Vi kunde tidigt konstatera att problemet då verkade ligga i den tekniska utrustningen som tjänsteleverantörerna levererat (routrar, TV-boxar, telefoniboxar) och har löpande felsökt tillsammans med tjänsteleverantörerna för att lösa problemet, meddelar Tom Nordal Stadsnätschef på Trollhättan Energi.

Trollhättan Energi fortsätter arbetet med att felsöka tillsammans med tjänsteleverantörerna i de fall där det inte fungerar fullt ut, vilket i sin tur kan orsaka störningar i leveransen, något man försöker minimera så gott det går. Detta berör ett fåtal kunder i dagsläget.

– Om du upplever problem med dina tjänster i fibernätet ska du i första hand kontakta din tjänsteleverantör. Du kan också göra en fabriksåterställning av din router, om du inte redan gjort det, säger Tom.

Se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, TV och telefoni hem till dig

Frågor och svar om Trollhättan Energi som kommunikationsoperatör i fibernätet

Senaste nyheterna

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...

Henrik Elfstedt Driftchef Elnät

2025-08-12

Nyhet

Sagolikt elskåp sprider glädje – och är viktigt för stadens infrastruktur

Ett elskåp i Halvorstorp har nyligen fått en kreativ make-over och blivit ett färgglatt blickfång i området. – Vi gläds åt engagemanget ?...

2025-07-14

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...