Vd Pia Brühl Hjort: ”Vanan vid riskminimering har hjälpt oss”

När man som Trollhättan Energi ansvarar för samhällsviktig verksamhet, så finns det en vana vid riskminimering. - Det har hjälp företaget att hantera den pågående pandemin, konstaterar vd Pia Brühl Hjort, när hon i dessa bokslutstider summerar 2020.

Förra verksamhetsåret blev verkligen ett år där förutsättningar helt förändrades.
– På ett sätt vill jag påstå att det också gjort oss starkare inför framtiden, säger Pia.

Under en pandemi är det förstås mer avgörande än någonsin att vatten, värme, el, fiber och avfallshantering fungerar. Det är bokstavligt talat en livsavgörande infrastruktur, inte minst för den hårt belastade sjukvården.
– Ansvarstagandet och engagemanget som jag sett i hela vår organisation under 2020 är inget som överraskar, men det gör mig inte desto mindre stolt och glad, säger Pia.

Läs årsredovisningen 2020 och Pia Brühl Hjorts VD-ord

Under 2020 initierade också ett omfattande internt arbete i bolaget för att utveckla framtidens strategier. Allt i syfte för att bli en ännu starkare kraft i arbetet med ett utveckla ett hållbart Trollhättan.
– Vår nya vision “Den goda kraften för generationer” fångar den där känslan och det där drivet som jag upplevt varit extra starkt under 2020. Visionen både kittlar och inspirerar. Och den stämmer också så bra överens med flera av de framtidsprojekt som vi just nu jobbar med, konstaterar Pia Brühl Hjort.

Så här tar vi ansvar för vår stad
Att tänka nytt och ställa om har varit extra starka ledstjärnor för oss på Trollhättan Energi sedan pandemin var ett faktum. Det gör att vi faktiskt känner oss mer rustade än någonsin att möta framtidens utmaningar och fortsätta ta ansvar för vår stad. Och vi gör det tillsammans med er alla som lever, jobbar eller driver företag här i Trollhättan. Här får ni några exempel på av allt det vi faktiskt jobbar med för att skapa mervärden genom våra produkter och tjänster.

Senaste nyheterna

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...

Henrik Elfstedt Driftchef Elnät

2025-08-12

Nyhet

Sagolikt elskåp sprider glädje – och är viktigt för stadens infrastruktur

Ett elskåp i Halvorstorp har nyligen fått en kreativ make-over och blivit ett färgglatt blickfång i området. – Vi gläds åt engagemanget ?...

2025-07-14

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...