Vår 10 000:e elkund:”Det känns bra att handla lokalt”

På knappt sex år har vi på Trollhättan Energi gått från noll till över 10 000 elkunder. – Trollhätteborna uppskattar förnybar el och lokal service, konstaterar elhandelsansvariga Lotta Flodman. Hon får medhåll av jubileumsfamiljen, som nu hittat hem även med sin el. – Det känns bra att handla lokalt, säger Svante Stommendal, villaägare på Egnahem. […]

På knappt sex år har vi på Trollhättan Energi gått från noll till över 10 000 elkunder.
– Trollhätteborna uppskattar förnybar el och lokal service, konstaterar elhandelsansvariga Lotta Flodman.
Hon får medhåll av jubileumsfamiljen, som nu hittat hem även med sin el.
– Det känns bra att handla lokalt, säger Svante Stommendal, villaägare på Egnahem.

Se hur det gick till när vi firade familjen Stommendal

Genom trygga leveranser av förnybar el till ett konkurrenskraftigt pris har Trollhättan Energi, i öppen konkurrens med alla andra elhandelsbolag, i dagsläget omkring 40 % av kunderna i kommunen med omnejd. Det är raskt marscherat sedan starten av elhandeln 2013.
– Det är fantastiskt bra, men rent krasst finns det ingen anledning för någon Trollhättebo att inte köpa sin el lokalt. Förutom att våra kunder alltid får helt förnybar el, så ligger vi bra rent prismässigt, säger Lotta Flodman.

Bra pris även på hemmaplan
Familjen Stommendal har tidigare köpt sin el från en annan elleverantör, men har nu “flyttat hem” även sina elinköp.
– Prismässigt var det fullt konkurrenskraftigt med vår tidigare leverantör, men framför allt känns det bra att ha ett lokalt bolag som finns här i stan och investerar sitt överskott här. Dessutom tycker jag att Trollhättan Energi verkar vara ett trevligt företag med bra människor, konstaterar Maria Stommendal, som till vardags jobbar på en redovisningsbyrå.

“På ett sätt betalar man till sig själv”
Målaren och maken Svante håller med:
– På något sätt blir det ju som att man betalar till sig själv när man handlar av kommunens energibolag. Indirekt är det ju vi som kommuninvånare som äger det. Dessutom är det smidigt att vi nu får avgiften för elnätet och själva användningen på en och samma faktura, istället för att få en separat faktura på förbrukningen från en annan leverantör, konstaterar Svante.

Fjärrvärmen sparar el
Han och Maria bor med barnen Ludvig, 18, och Lovisa, 15, i ett mysigt och ombonat hus på Egnahem. Katten Mössan och hunden Lotus bidrar också till hemkänslan. Elanvändningen stannar på runt 6 000 kilowattimmar per år, eftersom varmvattnet och huset värms upp av klimatsmart fjärrvärme från Trollhättan Energis fliseldning.
– Vi slängde ut den gamla oljepannan när vi köpte huset för 17 år sedan. Att installera bergvärme kostar drygt fyra gånger så mycket som att ansluta sig till fjärrvärmenätet. Så nu när vi även har elen från Trollhättan Energi är vi helkunder, konstaterar Svante nöjt.

Tårta, biobiljetter och blommor
Lotta Flodman och elrådgivare Daniel Persson uppvaktade familjen Stommendal med både tårta, blommor och biobiljetter eftersom de hade turen att bli kund nummer 10 000.
– Det är alltid roligt att träffa kunder och höra hur de tycker och tänker kring sin elanvändning och hur det upplever oss som leverantör, säger Daniel Persson.

Han konstaterar att en del tror att det alltid är billigare att köpa elen av någon av landets större leverantörer. I regel är det oftast precis tvärtom.
– Många elbolag pratar bara om själva kilowattpriset och uppfinningsrikedomen kring prismodellerna är stora. Men när man ser till hela prisbilden och räknar in fasta elhandelsavgifter och olika tilläggsavgifterna så lönar det sig oftast att ha Trollhättan Energi, även för plånboken, påpekar Daniel.

Lokalproducerad el
Omkring 15 procent av elen som Trollhättan Energi säljer kommer från fliseldning vid Lextorps värmeverk och vattenkraftverken i Sjuntorp och Kalltorp. Resten är sol-, vind- och vattenbaserad el som köps in.
– Alla elbolag köper sin el på Nordiska elbörsen. Men till skillnad från många andra bolag köper vi till så kallade ursprungsgarantier. Det garanterar att den mängd el som våra kunder behöver kommer från förnybara energikällor. På det sättet bidrar vi tillsammans aktivt till omställningen mot en mer hållbar vardag. Och det ingår alltid i vårt elpris, utan några dolda extratillägg på elpriset, poängterar Lotta Flodman.

Elfakta
Trollhättan Energi har sålt el sedan 2013. Sedan tidigare har vi också ansvaret för själva elnätet i Trollhättan med omnejd. Vi investerar helt tiden i ett bättre och säkrare elnät och avbrottskostnaderna har sjunkit dramatiskt. De 10 000 kunderna som köper själva elen av oss får förstås nätavgift och elkostnad samlad på en och samma faktura, tillsammans med kostnaderna för alla våra tjänster inom vatten, avlopp, fiber och renhållning.

 

Nyheten publicerad: 2019-03-12

Senaste nyheterna

Sopbilar på rad

2022-01-19

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

Man vid Trollhättan Energi

2022-01-17

Höga elpriser: “Jag förstår kundernas oro”

Just nu får vi på Trollhättan Energi många samtal från oroliga kunder när elräkningen landar och elpriset fortsatt ligger på höga nivåer. - Jag förstår kundernas oro. Elpriset är högt just nu och har varit det en tid. Har du ett rörligt elavtal är vi inne i en period där elräkningen kommer vara högre. Men över tid brukar det jämna ut sig och det rörliga elavtalet ger dig ett bra pris över tid, säger Henrik Larsson Kundservicechef på Trollhättan Energi.

Tjej håller i en router och tittar in i kameran

2022-01-14

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät.

Glödlampor

2022-01-13

Regeringen 12/1: “Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen”

Just nu får vi många samtal från oroliga kunder som har frågor kring sin elfaktura. I går, onsdagen den 12/1, meddelade regeringen att de avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

2021-12-30

Hållbara appar från Trollhättan Energi

Vi har tagit fram flera smarta appar för stora och små Trollhättebor för att göra livet lite enklare, roligare och mer hållbart. Över 170.000 personer har hittills laddat ner dem och vi fortsätter att göra dem ännu bättre. Hör gärna av dig om du har något tips!

Albert sågar en julgran

2021-12-28

När julen är över: Så återvinner du din barrande gran

Vi hoppas att du haft en fin julhelg och att granen fortfarande står grön och grann i stugan. När den så småningom börjar barra och det är dags att återvinna den, så påminner vi om att du som är villaägare kan klippa ner granen och lägga i kärlet för restavfall eller trädgårdsavfall, medan du som bor i flerfamiljshus stämmer av med din hyresvärd om smidigaste sättet att återvinna granen.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-20

Återvinningscentralens öppettider under jul- och nyårshelgerna

Under jul- och nyårshelgerna har återvinningscentralen ändrade öppettider.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-15

Nu kan du återvinna förpackningar på återvinningscentralen Håjum

För att minska antalet obehöriga besök och skapa förutsättningar för att leverera ett tryggt besök för sina kunder på återvinningscentralen Håjum införde Trollhättan Energi, i oktober, ett passersystem med bommar. Bomsystemet och årstidens naturligt lägre besöksantal göra att Trollhättan Energi nu kan återinföra tjänster som Pantamera Express och förpackningsåtervinning.

Kille tittar på mobilen och med ljustråd över bilden

2021-12-02

Ny tjänsteportal för Trollhättans fiberkunder

Trollhättan Energi har tidigare berättat om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Redan nu finns en ny tjänsteportal för Trollhättan Energis fiberkunder där du som nyansluten till fibernätet kan se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig.

2021-11-24

Svar Direkt: Därför måste du göra en flyttanmälan

Är du på gång att flytta in eller flytta ut? Då är det viktigt att du kontaktar oss och gör en så kallad flyttanmälan, så att du inte står utan el när du flyttar in. Eller att ditt elavtal tickar på, trots att du flyttat ut.

Tjej står på cykelväg bakom ett byggstaket

2021-11-19

Vi förstärker elnätet till Trollhättans elbussar

Från och med 2022/2023 ska alla stadsbussar i Trollhättan drivas av el. Trollhättan Energi arbetar just nu med att förstärka elnätet för att möjliggöra bussladdning på resecentrum, Tingvalla. Ett projekt som pågår hösten 2021 till hösten 2022.

2021-11-19

Fira Världstoalettdagen med oss – du kan få vår nya “vattenmössa”

Idag är återigen dags att hylla din toalett lite extra. Det är väldigt enkelt: Spola bara ner kiss, bajs och toalettpapper och var med och sprid budskapet. Gör du det senast tisdag 23 november, så har du chansen att få en riktigt snygg #duärvattenvärd-mössa inför vintern.