Vår 10 000:e elkund:”Det känns bra att handla lokalt”

På knappt sex år har vi på Trollhättan Energi gått från noll till över 10 000 elkunder. – Trollhätteborna uppskattar förnybar el och lokal service, konstaterar elhandelsansvariga Lotta Flodman. Hon får medhåll av jubileumsfamiljen, som nu hittat hem även med sin el. – Det känns bra att handla lokalt, säger Svante Stommendal, villaägare på Egnahem. […]

På knappt sex år har vi på Trollhättan Energi gått från noll till över 10 000 elkunder.
– Trollhätteborna uppskattar förnybar el och lokal service, konstaterar elhandelsansvariga Lotta Flodman.
Hon får medhåll av jubileumsfamiljen, som nu hittat hem även med sin el.
– Det känns bra att handla lokalt, säger Svante Stommendal, villaägare på Egnahem.

Se hur det gick till när vi firade familjen Stommendal

Genom trygga leveranser av förnybar el till ett konkurrenskraftigt pris har Trollhättan Energi, i öppen konkurrens med alla andra elhandelsbolag, i dagsläget omkring 40 % av kunderna i kommunen med omnejd. Det är raskt marscherat sedan starten av elhandeln 2013.
– Det är fantastiskt bra, men rent krasst finns det ingen anledning för någon Trollhättebo att inte köpa sin el lokalt. Förutom att våra kunder alltid får helt förnybar el, så ligger vi bra rent prismässigt, säger Lotta Flodman.

Bra pris även på hemmaplan
Familjen Stommendal har tidigare köpt sin el från en annan elleverantör, men har nu ”flyttat hem” även sina elinköp.
– Prismässigt var det fullt konkurrenskraftigt med vår tidigare leverantör, men framför allt känns det bra att ha ett lokalt bolag som finns här i stan och investerar sitt överskott här. Dessutom tycker jag att Trollhättan Energi verkar vara ett trevligt företag med bra människor, konstaterar Maria Stommendal, som till vardags jobbar på en redovisningsbyrå.

”På ett sätt betalar man till sig själv”
Målaren och maken Svante håller med:
– På något sätt blir det ju som att man betalar till sig själv när man handlar av kommunens energibolag. Indirekt är det ju vi som kommuninvånare som äger det. Dessutom är det smidigt att vi nu får avgiften för elnätet och själva användningen på en och samma faktura, istället för att få en separat faktura på förbrukningen från en annan leverantör, konstaterar Svante.

Fjärrvärmen sparar el
Han och Maria bor med barnen Ludvig, 18, och Lovisa, 15, i ett mysigt och ombonat hus på Egnahem. Katten Mössan och hunden Lotus bidrar också till hemkänslan. Elanvändningen stannar på runt 6 000 kilowattimmar per år, eftersom varmvattnet och huset värms upp av klimatsmart fjärrvärme från Trollhättan Energis fliseldning.
– Vi slängde ut den gamla oljepannan när vi köpte huset för 17 år sedan. Att installera bergvärme kostar drygt fyra gånger så mycket som att ansluta sig till fjärrvärmenätet. Så nu när vi även har elen från Trollhättan Energi är vi helkunder, konstaterar Svante nöjt.

Tårta, biobiljetter och blommor
Lotta Flodman och elrådgivare Daniel Persson uppvaktade familjen Stommendal med både tårta, blommor och biobiljetter eftersom de hade turen att bli kund nummer 10 000.
– Det är alltid roligt att träffa kunder och höra hur de tycker och tänker kring sin elanvändning och hur det upplever oss som leverantör, säger Daniel Persson.

Han konstaterar att en del tror att det alltid är billigare att köpa elen av någon av landets större leverantörer. I regel är det oftast precis tvärtom.
– Många elbolag pratar bara om själva kilowattpriset och uppfinningsrikedomen kring prismodellerna är stora. Men när man ser till hela prisbilden och räknar in fasta elhandelsavgifter och olika tilläggsavgifterna så lönar det sig oftast att ha Trollhättan Energi, även för plånboken, påpekar Daniel.

Lokalproducerad el
Omkring 15 procent av elen som Trollhättan Energi säljer kommer från fliseldning vid Lextorps värmeverk och vattenkraftverken i Sjuntorp och Kalltorp. Resten är sol-, vind- och vattenbaserad el som köps in.
– Alla elbolag köper sin el på Nordiska elbörsen. Men till skillnad från många andra bolag köper vi till så kallade ursprungsgarantier. Det garanterar att den mängd el som våra kunder behöver kommer från förnybara energikällor. På det sättet bidrar vi tillsammans aktivt till omställningen mot en mer hållbar vardag. Och det ingår alltid i vårt elpris, utan några dolda extratillägg på elpriset, poängterar Lotta Flodman.

Elfakta
Trollhättan Energi har sålt el sedan 2013. Sedan tidigare har vi också ansvaret för själva elnätet i Trollhättan med omnejd. Vi investerar helt tiden i ett bättre och säkrare elnät och avbrottskostnaderna har sjunkit dramatiskt. De 10 000 kunderna som köper själva elen av oss får förstås nätavgift och elkostnad samlad på en och samma faktura, tillsammans med kostnaderna för alla våra tjänster inom vatten, avlopp, fiber och renhållning.

 

Nyheten publicerad: 2019-03-12

Senaste nyheterna

2024-03-01

Trollhättan Energi vässar den digitala kundupplevelsen – med en ny app

Trollhättan Energi tar nu nästa steg mot en mer digitaliserad och hållbar framtid genom ett nytt samarbete med appleverantören Bright Energy via EG. Till hösten lanseras en ny app som ger Trollhätteborna en större insikt i deras energianvändning och klimatpåverkan på ett enkelt och tillgängligt sätt.

2024-02-20

Premiär för podden Trash Talk: Hör Ulrik, Johanna & Brodden snacka sopor

Det snackas sopor och återvinning i Trollhättan som aldrig förr. Initiativet Trash Talk har verkligen fått ett härligt gensvar från er Trollhättebor och nu tar vi nästa steg för att fylla på med ännu mer hållbart snack. Tisdagen den 20 februari är det premiär för podden Trash Talk där du får tips, inspiration och massor av pepp från Ulrik, Johanna & Brodden - med gäster. Premiärgäst är kommunikatören Sofi Kristiansson som berättar mer om initiativet Trash Talk.

Man på scen pekar

2024-02-16

Trollhättan Energi anordnar ”Trash Talk live” – ett öppet hus om Hemsortering för dig som äger ett flerfamiljshus

Under kommande år kommer Trollhättan Energi göra en rad insatser för att underlätta och öka återvinningen i Trollhättan (till exempel Hemsortering, ny återvinningscentral, mobil återvinningscentral med mera). Med konceptet Trash Talk vill Trollhättan Energi inspirera och engagera alla Trollhättebor till att ta snacket med varandra om återvinning och till en mer hållbar livsstil.

Hög med metallförpackningar

2024-02-14

Trolig orsak till brand i sopbil: trycksatt metallförpackning

Under onsdag morgon när renhållningsarbetare Anton skulle tömma en container med metallförpackningar på återvinningsstationen vid Kungsporten i Trollhättan fattade lasset eld. Trolig orsak: trycksatt behållare som till exempel hårsspray.

2024-01-23

Få en inblick i våra distributionselektrikers vardag

Den 23 januari firas Elens dag som är till för att uppmärksamma elens nytta i samhället.

Tjej står i trappa och håller upp telefon och en beachflagga och tittar in i kameran.

2024-01-15

”Trash Talk” – ett nytt sätt att ta snacket om sopor

En tredjedel av allt som slängs i restavfallet består av förpackningar som kan återvinnas, om det bara sorteras rätt. Det är en av utmaningarna när Trollhättan Energi nu tar initiativ till ”Trash Talk”, fyllt av vardagssnack om sopor. Bland annat i en helt ny podd.

En man står lutad mot en stor motor.

2024-01-10

Avloppsslam blir till el och värme

Genom att omvandla avloppsslam till el och värme tar Trollhättan Energi ytterligare ett steg mot ett cirkulärt samhälle.

Blå pratbubbla med ett

2024-01-06

Strömavbrott orsakat av kortslutning hos bussdepån

Vid 22-tiden igår kväll blev ungefär 650 hushåll i centrala Trollhättan strömlösa då ett elfel uppstod vid bussdepån i Trollhättan. Efter ungefär 3-4 timmar hade samtliga strömmen tillbaka. Men inte bussdepån.

Två killar håller en skylt framför en sopbil. Står vid en återvinningsstation.

2024-01-02

Trollhättan Energi tar över ansvaret för återvinningsstationerna

I Trollhättan finns 25 stycken återvinningsstationer där du som privatperson återvinner förpackningar av plast, papper, glas och metall. Där kan du också lämna tidningar och batterier. Från och med 1 januari 2024 är det Trollhättan Energi som tar över ansvaret för stationerna vilket framför allt innebär drift (tömning och städning) och kundservice.

Uppgrävt dike för att leda bort avloppsvatten.

2023-12-20

Snabbt väderomslag trolig orsak till avloppsläcka i Sjuntorp

- Äldre vatten- och avloppsledningar är känsliga för yttre påverkan i markmiljö och att ett ledningsbrott uppstår under vinterhalvårets kallaste månader är därför relativt vanligt, tyvärr. Men Trollhättan Energi har såväl handlingsplaner som personal i beredskap för att akut kunna reparera ledningar som spricker, säger Stefan Bohman, rörnätschef på Trollhättan Energi.

2023-12-18

Ändrad sophämtning under jul och nyår (vecka 52 och 1)

Du som har tömning under vecka 52 och vecka 1 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Mia Biselius, elhandelsansvarig

2023-11-20

Elhandel: Trollhättan Energis kunder återigen bland Sveriges mest nöjda

Under måndagsmorgon släppte SKI, Sveriges kvalitetsindex, sin senaste mätning som visar att Trollhättan Energi rankas högt bland sina elhandelskunder, både privat och företag: plats tre på företagssidan, respektive plats fyra bland privatkunderna.