Vår 10 000:e elkund:”Det känns bra att handla lokalt”

På knappt sex år har vi på Trollhättan Energi gått från noll till över 10 000 elkunder. – Trollhätteborna uppskattar förnybar el och lokal service, konstaterar elhandelsansvariga Lotta Flodman. Hon får medhåll av jubileumsfamiljen, som nu hittat hem även med sin el. – Det känns bra att handla lokalt, säger Svante Stommendal, villaägare på Egnahem. […]

På knappt sex år har vi på Trollhättan Energi gått från noll till över 10 000 elkunder.
– Trollhätteborna uppskattar förnybar el och lokal service, konstaterar elhandelsansvariga Lotta Flodman.
Hon får medhåll av jubileumsfamiljen, som nu hittat hem även med sin el.
– Det känns bra att handla lokalt, säger Svante Stommendal, villaägare på Egnahem.

Se hur det gick till när vi firade familjen Stommendal

Genom trygga leveranser av förnybar el till ett konkurrenskraftigt pris har Trollhättan Energi, i öppen konkurrens med alla andra elhandelsbolag, i dagsläget omkring 40 % av kunderna i kommunen med omnejd. Det är raskt marscherat sedan starten av elhandeln 2013.
– Det är fantastiskt bra, men rent krasst finns det ingen anledning för någon Trollhättebo att inte köpa sin el lokalt. Förutom att våra kunder alltid får helt förnybar el, så ligger vi bra rent prismässigt, säger Lotta Flodman.

Bra pris även på hemmaplan
Familjen Stommendal har tidigare köpt sin el från en annan elleverantör, men har nu ”flyttat hem” även sina elinköp.
– Prismässigt var det fullt konkurrenskraftigt med vår tidigare leverantör, men framför allt känns det bra att ha ett lokalt bolag som finns här i stan och investerar sitt överskott här. Dessutom tycker jag att Trollhättan Energi verkar vara ett trevligt företag med bra människor, konstaterar Maria Stommendal, som till vardags jobbar på en redovisningsbyrå.

”På ett sätt betalar man till sig själv”
Målaren och maken Svante håller med:
– På något sätt blir det ju som att man betalar till sig själv när man handlar av kommunens energibolag. Indirekt är det ju vi som kommuninvånare som äger det. Dessutom är det smidigt att vi nu får avgiften för elnätet och själva användningen på en och samma faktura, istället för att få en separat faktura på förbrukningen från en annan leverantör, konstaterar Svante.

Fjärrvärmen sparar el
Han och Maria bor med barnen Ludvig, 18, och Lovisa, 15, i ett mysigt och ombonat hus på Egnahem. Katten Mössan och hunden Lotus bidrar också till hemkänslan. Elanvändningen stannar på runt 6 000 kilowattimmar per år, eftersom varmvattnet och huset värms upp av klimatsmart fjärrvärme från Trollhättan Energis fliseldning.
– Vi slängde ut den gamla oljepannan när vi köpte huset för 17 år sedan. Att installera bergvärme kostar drygt fyra gånger så mycket som att ansluta sig till fjärrvärmenätet. Så nu när vi även har elen från Trollhättan Energi är vi helkunder, konstaterar Svante nöjt.

Tårta, biobiljetter och blommor
Lotta Flodman och elrådgivare Daniel Persson uppvaktade familjen Stommendal med både tårta, blommor och biobiljetter eftersom de hade turen att bli kund nummer 10 000.
– Det är alltid roligt att träffa kunder och höra hur de tycker och tänker kring sin elanvändning och hur det upplever oss som leverantör, säger Daniel Persson.

Han konstaterar att en del tror att det alltid är billigare att köpa elen av någon av landets större leverantörer. I regel är det oftast precis tvärtom.
– Många elbolag pratar bara om själva kilowattpriset och uppfinningsrikedomen kring prismodellerna är stora. Men när man ser till hela prisbilden och räknar in fasta elhandelsavgifter och olika tilläggsavgifterna så lönar det sig oftast att ha Trollhättan Energi, även för plånboken, påpekar Daniel.

Lokalproducerad el
Omkring 15 procent av elen som Trollhättan Energi säljer kommer från fliseldning vid Lextorps värmeverk och vattenkraftverken i Sjuntorp och Kalltorp. Resten är sol-, vind- och vattenbaserad el som köps in.
– Alla elbolag köper sin el på Nordiska elbörsen. Men till skillnad från många andra bolag köper vi till så kallade ursprungsgarantier. Det garanterar att den mängd el som våra kunder behöver kommer från förnybara energikällor. På det sättet bidrar vi tillsammans aktivt till omställningen mot en mer hållbar vardag. Och det ingår alltid i vårt elpris, utan några dolda extratillägg på elpriset, poängterar Lotta Flodman.

Elfakta
Trollhättan Energi har sålt el sedan 2013. Sedan tidigare har vi också ansvaret för själva elnätet i Trollhättan med omnejd. Vi investerar helt tiden i ett bättre och säkrare elnät och avbrottskostnaderna har sjunkit dramatiskt. De 10 000 kunderna som köper själva elen av oss får förstås nätavgift och elkostnad samlad på en och samma faktura, tillsammans med kostnaderna för alla våra tjänster inom vatten, avlopp, fiber och renhållning.

 

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...