Trollhättan Energi tar över bemanningen på Återvinningscentralen

Från och med den 1 januari 2020 tar Trollhättan Energi över bemanningen vid Återvinningscentralen från Trollhättans stad. – Nu får vi ett helhetsansvar och på grund av ändrade ekonomiska förutsättningar där exempelvis de subventionerade åtgärderna för personal försvinner, så kommer det ske förändringar. Det innebär bland annat justeringar av öppettiderna. Hur vet vi inte i […]

Från och med den 1 januari 2020 tar Trollhättan Energi över bemanningen vid Återvinningscentralen från Trollhättans stad.

– Nu får vi ett helhetsansvar och på grund av ändrade ekonomiska förutsättningar där exempelvis de subventionerade åtgärderna för personal försvinner, så kommer det ske förändringar. Det innebär bland annat justeringar av öppettiderna. Hur vet vi inte i dagsläget utan det kommer vi att återkomma till under hösten. Men det vi vet är att vi kommer kunna hålla minst lika bra öppettider som våra grannkommuner, säger Magnus Geverts, avfalls- och återvinningschef hos Trollhättan Energi.

Arbetsmarknadsenheten inom Trollhättan Stad har hittills ansvarat för bemanning av Återvinningscentralen åt Trollhättan Energi och gör det fram till årsskiftet. Kostnaderna för personal har hållits låga med hjälp av arbetsmarknadsåtgärder, vilket inte är en långsiktigt hållbar lösning för verksamheten då anslagen för arbetsmarknadsåtgärder är under förändring. Befintlig personal kommer att sluta eller placeras om under innevarande år.
– Vi måste anställa ny personal, utan möjlighet till stöd. Detta gör i sin tur att de 1,2 miljoner kronor som idag täcker personalkostnaderna inte räcker för att finansiera dagens öppettider och personaltäthet, säger Magnus Geverts.

Istället för en ökning av taxan med 11 procent, som hade varit nödvändig för att hantera nya personalkostnader, föreslås nu en höjning om max 4 procent för nästa år.
– Övertagandet ger oss möjligheter att effektivisera med hjälp av Trollhättan Energis personal, exempelvis maskinförare, samt framtida utvecklingsmöjligheter och synergieffekter. En elvaprocentig ökning är för stor och därför måste vi hitta andra sätt att bedriva en väl fungerande och fortsatt mycket omtyckt återvinningscentral i Trollhättan.

Mer information om öppettider och dylikt kommer under hösten på Trollhättan Energis hemsida och Facebook.

Kontakt:
Magnus Geverts, Trollhättan Energi, 020-899000 eller kundservice@trollhattanenergi.se.
Frågor specifikt om befintlig personal hos Återvinningscentralen besvaras av Annika Andersson, Trollhättans stad via 0520-495000.

Senaste nyheterna

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...

Henrik Elfstedt Driftchef Elnät

2025-08-12

Nyhet

Sagolikt elskåp sprider glädje – och är viktigt för stadens infrastruktur

Ett elskåp i Halvorstorp har nyligen fått en kreativ make-over och blivit ett färgglatt blickfång i området. – Vi gläds åt engagemanget ?...

2025-07-14

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...