Svar Direkt: Så funkar vår nya tjänsteguide Streemi för dig som är fiberkund

Just nu får vi många nyfikna frågor om vad Streemi är och hur det funkar. Därför bad vi projektledaren Camilla Olausson och vår Stadsnätschef Tom Nordal ge Svar direkt och förklara lite mer om hur du som är fiberkund hos Trollhättan Energi enkelt hittar alla smarta tjänster och teckna avtal direkt med leverantörerna. På ett och samma ställe.

– Streemi är en smidig tjänsteguide som vi på Trollhättan Energi tagit fram. På streemi.se hittar du helt enkelt alla de tjänster som du har tillgång till, om du är ansluten till vårt fibernät, förklarar Camilla.

streemi.se hittar våra fiberkunder en rad etablerade leverantörer av exempelvis bredband, telefoni, tv och olika trygghetstjänster. Allting finns samlat på ett och samma ställe.

Rollen som kommunikationsoperatör

– Det är vi på Trollhättan Energi som är våra fiberkunders så kallade kommunikationsoperatör. Det innebär att vi ansvarar för fiberkablarna till fastigheten och konvertern som vi monterar in, innan kunden sedan ansluter routern från den tjänsteleverantör man väljer, säger Tom Nordal. 

Det är också vi på Trollhättan Energi som avgör vi vilka tjänsteleverantörer som ska ha tillgång till vårt nät och finnas med på streemi.se.
 – Vår ambition är förstås att erbjuda så många tjänster som möjligt, från trygga och pålitliga leverantörer, säger Tom Nordal.

Avtal om tjänster tecknas direkt med leverantören

Streemi är alltså själva guiden på webben där du som fiberkund hittar alla leverantörer.
– Vi har utvecklat streemi.se för att det ska vara lätt för alla fiberkunder att teckna avtal som passar var och ens uppkopplade liv. Avtalen tecknas direkt med önskade leverantörer och är det något man undrar om själva tjänsten eller om man behöver hjälp med något som rör själva tjänsten, så kontaktar man respektive tjänsteleverantör direkt, påpekar Camilla.

Du som däremot är intresserad av att ansluta dig till Trollhättan Energis fibernät och få tillgång till Streemi, eller om det är något med konvertern eller själva fibernätet som strular, då kontaktar du oss på Trollhättan Energi.

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...