Sopbilar på rad

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

– Nu har vi, precis som många andra, sämre förutsättningar att utföra våra uppdrag än tidigare under pandemin. Men så här långt har läget varit stabilt och är fortfarande. Vi arbetar sedan flera veckor tillbaka med daglig uppföljning av läget i våra verksamheter. Det är framförallt en ökad sjukfrånvaro, karantänsregler och frånvaro på grund av vab som påverkar oss, säger Pia Brühl Hjort, vd för Trollhättan Energi.

Skala ner och flytta personal internt

Många av medarbetarna jobbar hemifrån för att minska risken för smittspridningen bland de som måste vara på plats, såsom exempelvis drifttekniker, distributionselektriker, renhållningsarbetare och andra nyckelkompetenser.

– Varje del i vår verksamhet har en plan för hur de skala ner men också flytta personal internt för att klara leverans av våra samhällsviktiga tjänster. Planerna innefattar även externa samarbeten. Självklart följer vi också diskussionerna om möjlighet till undantag i smittskyddsåtgärderna för personal i samhällsviktig verksamhet.

Ansträngt läge hos kundservice på grund av höga elpriser

Kundservice har ett ansträngt läge på grund av många samtal om de höga elpriserna från oroliga kunder. De har nu valt att stänga för besök för att hinna med att svara alla kunder via övriga kontaktvägar.

– Det går fortfarande jättebra att kontakta oss genom att ringa oss på telefon, skicka e-post, chatta via vår hemsida eller skicka ett meddelande via Facebook. Vi ber om lite extra tålamod om du får vänta en stund på din tur. Behöver du träffa oss så kan du boka ett besök, säger Pia Brühl Hjort.

Senaste nyheterna

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...

Henrik Elfstedt Driftchef Elnät

2025-08-12

Nyhet

Sagolikt elskåp sprider glädje – och är viktigt för stadens infrastruktur

Ett elskåp i Halvorstorp har nyligen fått en kreativ make-over och blivit ett färgglatt blickfång i området. – Vi gläds åt engagemanget ?...

2025-07-14

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...