Elnät mot himmel

Så går det med driftsättning av markbundet elnät i Norra Björke och Åsaka: ”Vi har kommit halvvägs”

Trollhättan Energi har under många år successivt ersatt luftburna ledningar med markledningar, för att minimera risken för strömavbrott på grund av nedfallna träd som faller på ledningarna. Åsaka och Norra Björke har varit ett prioriterat område att driftsätta just på grund av återkommande avbrott som bland annat höststormarna varit orsak till.

Idag är i stort sett förläggningen av det markbundna elnätet klart och driftsättningen har påbörjats sedan några år tillbaka.
– Hittills har vi driftsatt hälften av alla nätstationer och hela centrala Norra Björke är klart vilket betyder att kunderna i det området är kopplade till det nya elnätet, förklarar David Andersson ansvarig projektledare på Trollhättan Energi.

Att driftsätta alla mil nya elledningar är dock ett omfattande arbete som beräknas pågå i ytterligare några år framöver. År 2024 ska hela området Åsaka och Norra Björke vara klart och taget i drift.
– Det är en process med många tillståndsansökningar, beställning och installationer av nya transformatorstationer, och slutligen inkoppling av alla nya ledningar, berättar David Andersson.

Vittene, Håsten och Östbjörke driftsätts i höst

Den senaste tiden har projektet kantats av en del utmaningar som brist på personalresurser och svårare markförhållanden i området än beräknat vilket påverkar både tidplan och budget.
– När personal slutar blir det alltid ett visst avbrott i sådana här projekt och det tar lite tid innan ny personal är på plats. Nu har vi däremot en bra bemanning och målet är att introducera den nya personalen i arbetet så att vi kan dra igång med full styrka i höst igen, säger Robin Ruth elnätschef på Trollhättan Energi.

Näst på tur att driftsätta är områdena i utkanten av Norra Björke som Vittene, Håsten och Östbjörke.
– Vi meddelar alltid fastighetsägare och markägare innan vi börjar arbeta i ett nytt område. För oss är det viktigt att vi har en bra dialog och om du som bor i området har frågor är du alltid välkommen att ringa, understryker David.

Översvämmad nätstation

Förra veckans kraftiga regnoväder orsakade dessvärre en översvämmad nätstation i Tomterna vilket innebär att den behöver flyttas. Ett projekt som inte var planerat men som är akut och måste prioriteras.
– Vi behöver vara flexibla och har flera projekt på gång samtidigt. Nätstationen ska flyttas i höst och parallellt arbetar vi med driftsättningen i utkanten av Norra Björke i så stor utsträckning vi kan, säger David.

Avbrottsinformation via SMS

Installation och arbete med elnätet kan innebära strömavbrott, även för kunderna som är kopplade till det nya elnätet. Strömavbrott aviseras alltid via SMS, Facebook och trollhattanenergi.se oavsett om det är ett planerat eller ett oplanerat avbrott.

Kontrollera dina kontaktuppgifter, se en driftkarta över elnätet och läs mer om vår avbrottsinformation här.

Har du frågor? Kontakta kundservice på: 020-89 90 00

Nyheten publicerad: 2021-08-27

Senaste nyheterna

Alexandra och Viktor vid Vänern

2022-01-27

Tre stråk utreds vidare för kommande råvattenledning från Vänern till Trollhättan

I somras kunde vi berätta om det fördjupade samarbetet mellan Trollhättan Energi och Vänersborgs kommun som tillsammans enats om att utreda tre nya stråk vidare för dragningen av råvattenledningen från Vänern till Trollhättans nya vattenverk, en del i satsningen Vattenpaketet 2026.

Sopbilar på rad

2022-01-19

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

Man vid Trollhättan Energi

2022-01-17

Höga elpriser: “Jag förstår kundernas oro”

Just nu får vi på Trollhättan Energi många samtal från oroliga kunder när elräkningen landar och elpriset fortsatt ligger på höga nivåer. - Jag förstår kundernas oro. Elpriset är högt just nu och har varit det en tid. Har du ett rörligt elavtal är vi inne i en period där elräkningen kommer vara högre. Men över tid brukar det jämna ut sig och det rörliga elavtalet ger dig ett bra pris över tid, säger Henrik Larsson Kundservicechef på Trollhättan Energi.

Tjej håller i en router och tittar in i kameran

2022-01-14

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät.

Glödlampor

2022-01-13

Regeringen 12/1: “Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen”

Just nu får vi många samtal från oroliga kunder som har frågor kring sin elfaktura. I går, onsdagen den 12/1, meddelade regeringen att de avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

2021-12-30

Hållbara appar från Trollhättan Energi

Vi har tagit fram flera smarta appar för stora och små Trollhättebor för att göra livet lite enklare, roligare och mer hållbart. Över 170.000 personer har hittills laddat ner dem och vi fortsätter att göra dem ännu bättre. Hör gärna av dig om du har något tips!

Albert sågar en julgran

2021-12-28

När julen är över: Så återvinner du din barrande gran

Vi hoppas att du haft en fin julhelg och att granen fortfarande står grön och grann i stugan. När den så småningom börjar barra och det är dags att återvinna den, så påminner vi om att du som är villaägare kan klippa ner granen och lägga i kärlet för restavfall eller trädgårdsavfall, medan du som bor i flerfamiljshus stämmer av med din hyresvärd om smidigaste sättet att återvinna granen.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-20

Återvinningscentralens öppettider under jul- och nyårshelgerna

Under jul- och nyårshelgerna har återvinningscentralen ändrade öppettider.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-15

Nu kan du återvinna förpackningar på återvinningscentralen Håjum

För att minska antalet obehöriga besök och skapa förutsättningar för att leverera ett tryggt besök för sina kunder på återvinningscentralen Håjum införde Trollhättan Energi, i oktober, ett passersystem med bommar. Bomsystemet och årstidens naturligt lägre besöksantal göra att Trollhättan Energi nu kan återinföra tjänster som Pantamera Express och förpackningsåtervinning.

Kille tittar på mobilen och med ljustråd över bilden

2021-12-02

Ny tjänsteportal för Trollhättans fiberkunder

Trollhättan Energi har tidigare berättat om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Redan nu finns en ny tjänsteportal för Trollhättan Energis fiberkunder där du som nyansluten till fibernätet kan se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig.

2021-11-24

Svar Direkt: Därför måste du göra en flyttanmälan

Är du på gång att flytta in eller flytta ut? Då är det viktigt att du kontaktar oss och gör en så kallad flyttanmälan, så att du inte står utan el när du flyttar in. Eller att ditt elavtal tickar på, trots att du flyttat ut.

Tjej står på cykelväg bakom ett byggstaket

2021-11-19

Vi förstärker elnätet till Trollhättans elbussar

Från och med 2022/2023 ska alla stadsbussar i Trollhättan drivas av el. Trollhättan Energi arbetar just nu med att förstärka elnätet för att möjliggöra bussladdning på resecentrum, Tingvalla. Ett projekt som pågår hösten 2021 till hösten 2022.