Albert och Ulrika står på återvinningscentralen

Nytt passersystem för trygga besök på Återvinningscentralen Håjum

Under Coronaåret 2020 har återvinningscentralen Håjum varit mer besökt än någonsin. Med i snitt 700 besök/dag har centralen nått sin maxkapacitet och Trollhättan Energi har under året vidtagit olika åtgärder så som förlängda öppettider och begränsat antalet bilar inne på området. Allt för att kunna erbjuda en trygg och säker miljö både för besökare och personal. Nu tas nästa steg när ett passersystem införs och en helt ny infart planeras.

– I grunden är det ett angenämt bekymmer att återvinningscentralen är välbesökt. Vi är väldigt glada över att Trollhätteborna är så bra på att återvinna sitt avfall. Men vi behöver också kunna garantera säkerheten för våra kunder och personalen och få till ett bra flöde för att undvika köer på gatan utanför, säger Ulrika Edh Spranger chef för Avfall och återvinning på Trollhättan Energi.

Sedan Återvinningscentralen flyttade till Håjum 2006 har invånarantalet i Trollhättan ökat liksom kraven och viljan att sortera sitt avfall. Detta gör alltså att det uppstår trängsel inne på området, köer på vägen utanför och att besöken kan bli stressiga så att personalen inte hinner med att finnas där för alla som behöver hjälp.

Klart innan sommaren

Innan sommaren ska en ny infart vara klar och ett passersystem med bommar vara på plats för att registrera antal besök. På så sätt får Trollhättan Energi tillförlitlig statistik av sina besökare.

– Återvinningscentralen är en taxefinansierad verksamhet och betalas av alla Trollhättebor genom en del i renhållningsabonnemanget. Vi vet att ungefär 10 procent av besökarna idag inte är skrivna i Trollhättan och så ska det inte vara. Med hjälp av passersystemet får vi mer kontroll och större möjlighet att leverera ett tryggt besök för våra kunder, säger Ulrika.

Samtidigt flyttas infarten till Återvinningscentralen och en ny väg anläggs från Returen-huset till baksidan av centralen. Vissa dagar när Återvinningscentralen haft upp emot 1 000 besökare har kön ringlat sig lång och hindrat kunder till andra verksamheter i området att komma fram.

– Så vill vi inte att det ska vara. Vi hoppas och tror att detta är en bra lösning och att vi får bort eventuella köer från Verkmästarevägen, säger Albert Wulcan, Driftchef på Avfall och återvinning. En av personerna som jobbar hårt för att få till en bra logistik inne på Återvinningscentralen.

Samma skärpta åtgärder

Trots förändringarna är det fortfarande samma uppmaningar som tidigare som gäller: Undvik att åk med små lass många gånger utan samla istället på dig ett större lass eller gå samman med en granne och samordna återvinningen. Om du kan, gör ditt besök på en tisdag, onsdag eller en torsdag då det generellt är mindre tryck och kortare köer.

– Nu när våren kommer vet vi att besöksantalet går upp igen och eftersom pandemin håller oss i ett stadigt grepp är det extra viktigt att vi alla försöker göra vårt bästa och hålla avstånd, påminner Albert.

Fritt besök för dig som kommer i bil

Införandet av ett passersystem innebär i dagsläget inte några förändringar i prisbilden på Återvinningscentralen. Ett besök med bil är gratis och för dig som kommer med pickup eller kärra kostar det 80 kronor, precis som tidigare.

– I detta läge är det viktigast för oss att få in tillförlitligt underlag och minska antalet obehöriga besök. Eventuella framtida justeringar av taxan hanteras och beslutas av kommunfullmäktige, säger Ulrika.

Information om passersystemet

Än är det inte beslutat vilket typ av passersystem det blir och hur du som kund kommer att registrera dig. Mer information om detta kommer innan sommaren. Håll dig uppdaterad på Trollhättan Energis hemsida.

Kontakt

Ulrika Edh Spranger, chef Avfall och återvinning: telefon 0520-49 75 32

Nyheten publicerad: 2021-03-23

Senaste nyheterna

Tre tjejer står bakom en sopbil

2021-06-17

Ändrad sophämtning vecka 25

Du som har tömning under vecka 25 (midsommarafton) ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Informationsskylt på återvinningscentralen

2021-06-15

Slipp köer – återvinn på “gröna dagar”

Så har tiden på året kommit då förrådsrensningar, trädgårdsröj och altanbyggen pågår för fullt runt om i Trollhättan. En tid som också innebär en hel del avfall som ska återvinnas på bästa sätt. Redan sommaren 2020 utökades öppettiderna på Återvinningscentralen Håjum och i maj öppnade en helt ny infart för att undvika köer på Verkmästarevägen.

skylt Arvidstorp avloppsreningsverk

2021-06-14

Rötgas på Arvidstorps avloppsreningsverk blir el och värme

Nu ska biogasproduktionen på Arvidstorps avloppsreningsverk ställas om och rötgasen från avloppsslammet, som tidigare blev biogas, ska istället bli el och värme. Avloppsreningsverket kommer därmed bli självförsörjande på värme och elen kommer täcka en del av elförsörjningsbehovet.

Tjej framför står lutad mot en stenvägg med skylt

2021-06-07

”Jag tror att branschen skulle må bra av fler tjejer.”

När Johanna Harling skulle välja utbildning stod det mellan hennes intresse, grisarna, och att lära sig någonting nytt, el och energi. Nyfiken­heten var den starkaste drivkraften. Nu är det bara tre veckor kvar till examen och det är en förvän­tansfull tjej som lämnar skolan och hoppar rakt in i den nya yrkesrollen som elmontör på Trollhättan Energi.

Kille och tjej framför datorn som tittar in i kameran

2021-05-20

Lättare att hitta rätt på trollhattanenergi.se

Ännu lättare att använda och lättare att hitta det som är viktigast för dig om kund. Det har varit utgångspunkten när vi på Trollhättan Energi nu uppdaterat hemsidan, som fått ett lite annat utseende.

2021-04-27

Vd Pia Brühl Hjort: “Vanan vid riskminimering har hjälpt oss”

När man som Trollhättan Energi ansvarar för samhällsviktig verksamhet, så finns det en vana vid riskminimering. - Det har hjälp företaget att hantera den pågående pandemin, konstaterar vd Pia Brühl Hjort, när hon i dessa bokslutstider summerar 2020.

Kenneth står vid sitt skrivbord med Trollhättan Energi-backdropp bakom

2021-04-22

Digitala möten med Trollhättans elever: Vardagshjälte-konceptet har ställt om

Under normala omständigheter möter Trollhättan Energis skolkommunikatör Kenneth Wilson tusentals trollhätteelever varje år. Men trots att skolbesöken och elevernas studiebesök vid Trollhättan Energis anläggningar inte går att genomföra just nu, så lever utbildningskonceptet "Bli en vardagshjälte" vidare. Kenneth har ställt om och genomför digitala möten istället.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2021-04-21

Sommarhämtning börjar vecka 20-21

Sommarhämtning av hushållsavfall börjar vecka 20 eller 21.

Man står vid laddstolpe med Trollhättan Energilogga på

2021-04-14

Hjälp oss att utveckla Trollhättan Energi

Vi på Trollhättan Energi vill vara med och bygga en stad där det är gott att leva. Därför ser vi till att du har rent vatten i kranen, vi tar hand om avlopp och sopor och samtidigt levererar vi klimatsmart energi till både hushåll, företag och fordon.

Peab-personal gjuter ett tak. Två projektledare blickar över bygget.

2021-04-07

Efter elva månader av gjutning: “Nu är vi inne på slutspurten”

Våren 2019 påbörjades bygget med den nya slamhanteringen på Arvidstorps avloppsreningsverk och har sedan dess fortlöpt helt enligt plan. Den helt nya byggnaden börjar nu tar form - efter ungefär elva månader av gjutning.

Enkät Trollhättan Energi

2021-04-01

Kundenkät: Hjälp oss att utveckla kommunikationen kring avfall och återvinning

Avfall och återvinning är ett stort och viktigt verksamhetsområde för oss på Trollhättan Energi. Och för hela Trollhättan. Tillsammans hjälps vi åt att skapa en hållbar utveckling. Genom att svara på vår enkla och anonyma kundenkät hjälper du oss att även förbättra kommunikationen runt allt från källsortering till restavfall.

Luftburet elnät

2021-03-30

Strömavbrott i Norra Björke/Åsaka berodde på en trasig kopplingsstation

Klockan 11.00 idag fick vi larm om ett strömavbrott i områdena Norra Björke och Åsaka med omnejd. Cirka 1 000 kunder var då berörda. Efter felsökning kunde vi konstatera att en kopplingsstation var trasig. Norra Björke och Åsaka med omnejd har tidigare varit extra hårt drabbade av avbrott.