Albert och Ulrika står på återvinningscentralen

Nytt passersystem för trygga besök på Återvinningscentralen Håjum

Under Coronaåret 2020 har återvinningscentralen Håjum varit mer besökt än någonsin. Med i snitt 700 besök/dag har centralen nått sin maxkapacitet och Trollhättan Energi har under året vidtagit olika åtgärder så som förlängda öppettider och begränsat antalet bilar inne på området. Allt för att kunna erbjuda en trygg och säker miljö både för besökare och personal. Nu tas nästa steg när ett passersystem införs och en helt ny infart planeras.

– I grunden är det ett angenämt bekymmer att återvinningscentralen är välbesökt. Vi är väldigt glada över att Trollhätteborna är så bra på att återvinna sitt avfall. Men vi behöver också kunna garantera säkerheten för våra kunder och personalen och få till ett bra flöde för att undvika köer på gatan utanför, säger Ulrika Edh Spranger chef för Avfall och återvinning på Trollhättan Energi.

Sedan Återvinningscentralen flyttade till Håjum 2006 har invånarantalet i Trollhättan ökat liksom kraven och viljan att sortera sitt avfall. Detta gör alltså att det uppstår trängsel inne på området, köer på vägen utanför och att besöken kan bli stressiga så att personalen inte hinner med att finnas där för alla som behöver hjälp.

Klart innan sommaren

Innan sommaren ska en ny infart vara klar och ett passersystem med bommar vara på plats för att registrera antal besök. På så sätt får Trollhättan Energi tillförlitlig statistik av sina besökare.

– Återvinningscentralen är en taxefinansierad verksamhet och betalas av alla Trollhättebor genom en del i renhållningsabonnemanget. Vi vet att ungefär 10 procent av besökarna idag inte är skrivna i Trollhättan och så ska det inte vara. Med hjälp av passersystemet får vi mer kontroll och större möjlighet att leverera ett tryggt besök för våra kunder, säger Ulrika.

Samtidigt flyttas infarten till Återvinningscentralen och en ny väg anläggs från Returen-huset till baksidan av centralen. Vissa dagar när Återvinningscentralen haft upp emot 1 000 besökare har kön ringlat sig lång och hindrat kunder till andra verksamheter i området att komma fram.

– Så vill vi inte att det ska vara. Vi hoppas och tror att detta är en bra lösning och att vi får bort eventuella köer från Verkmästarevägen, säger Albert Wulcan, Driftchef på Avfall och återvinning. En av personerna som jobbar hårt för att få till en bra logistik inne på Återvinningscentralen.

Samma skärpta åtgärder

Trots förändringarna är det fortfarande samma uppmaningar som tidigare som gäller: Undvik att åk med små lass många gånger utan samla istället på dig ett större lass eller gå samman med en granne och samordna återvinningen. Om du kan, gör ditt besök på en tisdag, onsdag eller en torsdag då det generellt är mindre tryck och kortare köer.

– Nu när våren kommer vet vi att besöksantalet går upp igen och eftersom pandemin håller oss i ett stadigt grepp är det extra viktigt att vi alla försöker göra vårt bästa och hålla avstånd, påminner Albert.

Fritt besök för dig som kommer i bil

Införandet av ett passersystem innebär i dagsläget inte några förändringar i prisbilden på Återvinningscentralen. Ett besök med bil är gratis och för dig som kommer med pickup eller kärra kostar det 80 kronor, precis som tidigare.

– I detta läge är det viktigast för oss att få in tillförlitligt underlag och minska antalet obehöriga besök. Eventuella framtida justeringar av taxan hanteras och beslutas av kommunfullmäktige, säger Ulrika.

Information om passersystemet

Än är det inte beslutat vilket typ av passersystem det blir och hur du som kund kommer att registrera dig. Mer information om detta kommer innan sommaren. Håll dig uppdaterad på Trollhättan Energis hemsida.

Kontakt

Ulrika Edh Spranger, chef Avfall och återvinning: telefon 0520-49 75 32

Uppdatering 2021-08-09

Några materialdelar till passersystemet är försenade i leveransen på grund av coronapandemin.

– Vi hade hoppats på att starta igång passersystemet innan sommaren men nu får vi helt enkelt vänta till efter sommaren då förhoppningsvis alla delar har kommit, säger Albert.

Nyheten publicerad: 2021-03-23

Senaste nyheterna

Sopbilar på rad

2022-01-19

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

Man vid Trollhättan Energi

2022-01-17

Höga elpriser: “Jag förstår kundernas oro”

Just nu får vi på Trollhättan Energi många samtal från oroliga kunder när elräkningen landar och elpriset fortsatt ligger på höga nivåer. - Jag förstår kundernas oro. Elpriset är högt just nu och har varit det en tid. Har du ett rörligt elavtal är vi inne i en period där elräkningen kommer vara högre. Men över tid brukar det jämna ut sig och det rörliga elavtalet ger dig ett bra pris över tid, säger Henrik Larsson Kundservicechef på Trollhättan Energi.

Tjej håller i en router och tittar in i kameran

2022-01-14

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät.

Glödlampor

2022-01-13

Regeringen 12/1: “Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen”

Just nu får vi många samtal från oroliga kunder som har frågor kring sin elfaktura. I går, onsdagen den 12/1, meddelade regeringen att de avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

2021-12-30

Hållbara appar från Trollhättan Energi

Vi har tagit fram flera smarta appar för stora och små Trollhättebor för att göra livet lite enklare, roligare och mer hållbart. Över 170.000 personer har hittills laddat ner dem och vi fortsätter att göra dem ännu bättre. Hör gärna av dig om du har något tips!

Albert sågar en julgran

2021-12-28

När julen är över: Så återvinner du din barrande gran

Vi hoppas att du haft en fin julhelg och att granen fortfarande står grön och grann i stugan. När den så småningom börjar barra och det är dags att återvinna den, så påminner vi om att du som är villaägare kan klippa ner granen och lägga i kärlet för restavfall eller trädgårdsavfall, medan du som bor i flerfamiljshus stämmer av med din hyresvärd om smidigaste sättet att återvinna granen.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-20

Återvinningscentralens öppettider under jul- och nyårshelgerna

Under jul- och nyårshelgerna har återvinningscentralen ändrade öppettider.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-15

Nu kan du återvinna förpackningar på återvinningscentralen Håjum

För att minska antalet obehöriga besök och skapa förutsättningar för att leverera ett tryggt besök för sina kunder på återvinningscentralen Håjum införde Trollhättan Energi, i oktober, ett passersystem med bommar. Bomsystemet och årstidens naturligt lägre besöksantal göra att Trollhättan Energi nu kan återinföra tjänster som Pantamera Express och förpackningsåtervinning.

Kille tittar på mobilen och med ljustråd över bilden

2021-12-02

Ny tjänsteportal för Trollhättans fiberkunder

Trollhättan Energi har tidigare berättat om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Redan nu finns en ny tjänsteportal för Trollhättan Energis fiberkunder där du som nyansluten till fibernätet kan se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig.

2021-11-24

Svar Direkt: Därför måste du göra en flyttanmälan

Är du på gång att flytta in eller flytta ut? Då är det viktigt att du kontaktar oss och gör en så kallad flyttanmälan, så att du inte står utan el när du flyttar in. Eller att ditt elavtal tickar på, trots att du flyttat ut.

Tjej står på cykelväg bakom ett byggstaket

2021-11-19

Vi förstärker elnätet till Trollhättans elbussar

Från och med 2022/2023 ska alla stadsbussar i Trollhättan drivas av el. Trollhättan Energi arbetar just nu med att förstärka elnätet för att möjliggöra bussladdning på resecentrum, Tingvalla. Ett projekt som pågår hösten 2021 till hösten 2022.

2021-11-19

Fira Världstoalettdagen med oss – du kan få vår nya “vattenmössa”

Idag är återigen dags att hylla din toalett lite extra. Det är väldigt enkelt: Spola bara ner kiss, bajs och toalettpapper och var med och sprid budskapet. Gör du det senast tisdag 23 november, så har du chansen att få en riktigt snygg #duärvattenvärd-mössa inför vintern.