Albert och Ulrika står på återvinningscentralen

Nytt passersystem för trygga besök på Återvinningscentralen Håjum

Under Coronaåret 2020 har återvinningscentralen Håjum varit mer besökt än någonsin. Med i snitt 700 besök/dag har centralen nått sin maxkapacitet och Trollhättan Energi har under året vidtagit olika åtgärder så som förlängda öppettider och begränsat antalet bilar inne på området. Allt för att kunna erbjuda en trygg och säker miljö både för besökare och personal. Nu tas nästa steg när ett passersystem införs och en helt ny infart planeras.

– I grunden är det ett angenämt bekymmer att återvinningscentralen är välbesökt. Vi är väldigt glada över att Trollhätteborna är så bra på att återvinna sitt avfall. Men vi behöver också kunna garantera säkerheten för våra kunder och personalen och få till ett bra flöde för att undvika köer på gatan utanför, säger Ulrika Edh Spranger chef för Avfall och återvinning på Trollhättan Energi.

Sedan Återvinningscentralen flyttade till Håjum 2006 har invånarantalet i Trollhättan ökat liksom kraven och viljan att sortera sitt avfall. Detta gör alltså att det uppstår trängsel inne på området, köer på vägen utanför och att besöken kan bli stressiga så att personalen inte hinner med att finnas där för alla som behöver hjälp.

Klart innan sommaren

Innan sommaren ska en ny infart vara klar och ett passersystem med bommar vara på plats för att registrera antal besök. På så sätt får Trollhättan Energi tillförlitlig statistik av sina besökare.

– Återvinningscentralen är en taxefinansierad verksamhet och betalas av alla Trollhättebor genom en del i renhållningsabonnemanget. Vi vet att ungefär 10 procent av besökarna idag inte är skrivna i Trollhättan och så ska det inte vara. Med hjälp av passersystemet får vi mer kontroll och större möjlighet att leverera ett tryggt besök för våra kunder, säger Ulrika.

Samtidigt flyttas infarten till Återvinningscentralen och en ny väg anläggs från Returen-huset till baksidan av centralen. Vissa dagar när Återvinningscentralen haft upp emot 1 000 besökare har kön ringlat sig lång och hindrat kunder till andra verksamheter i området att komma fram.

– Så vill vi inte att det ska vara. Vi hoppas och tror att detta är en bra lösning och att vi får bort eventuella köer från Verkmästarevägen, säger Albert Wulcan, Driftchef på Avfall och återvinning. En av personerna som jobbar hårt för att få till en bra logistik inne på Återvinningscentralen.

Samma skärpta åtgärder

Trots förändringarna är det fortfarande samma uppmaningar som tidigare som gäller: Undvik att åk med små lass många gånger utan samla istället på dig ett större lass eller gå samman med en granne och samordna återvinningen. Om du kan, gör ditt besök på en tisdag, onsdag eller en torsdag då det generellt är mindre tryck och kortare köer.

– Nu när våren kommer vet vi att besöksantalet går upp igen och eftersom pandemin håller oss i ett stadigt grepp är det extra viktigt att vi alla försöker göra vårt bästa och hålla avstånd, påminner Albert.

Fritt besök för dig som kommer i bil

Införandet av ett passersystem innebär i dagsläget inte några förändringar i prisbilden på Återvinningscentralen. Ett besök med bil är gratis och för dig som kommer med pickup eller kärra kostar det 80 kronor, precis som tidigare.

– I detta läge är det viktigast för oss att få in tillförlitligt underlag och minska antalet obehöriga besök. Eventuella framtida justeringar av taxan hanteras och beslutas av kommunfullmäktige, säger Ulrika.

Information om passersystemet

Än är det inte beslutat vilket typ av passersystem det blir och hur du som kund kommer att registrera dig. Mer information om detta kommer innan sommaren. Håll dig uppdaterad på Trollhättan Energis hemsida.

Kontakt

Ulrika Edh Spranger, chef Avfall och återvinning: telefon 0520-49 75 32

Uppdatering 2021-08-09

Några materialdelar till passersystemet är försenade i leveransen på grund av Coronapandemin.

– Vi hade hoppats på att starta igång passersystemet innan sommaren men nu får vi helt enkelt vänta till efter sommaren då förhoppningsvis alla delar har kommit, säger Albert.

Nyheten publicerad: 2021-03-23

Senaste nyheterna

Pappa och bebis borstar tänderna och tittar sig i spegeln

2021-09-28

Framtidsinvesteringar och underhåll fortsätter: Så justeras avgifterna vid årsskiftet

Trollhättan Energi fortsätter den långsiktiga satsningen på omfattande investeringar för att vidareutveckla avfallshantering, återvinning och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. I enlighet med tidigare planering justeras avgifterna nästa år motsvarande totalt 82 kronor i månaden för en vanlig villakund. Samtidigt försvinner avgiften på 80 kronor för att lämna avfall och annat material till återvinning med släpkärra på Återvinningscentralen Håjum.

2021-09-27

Fler smidiga nyheter i Trollhättan Energis app

I dagarna uppdateras Trollhättan Energis app med fler smidiga funktioner. Förutom ett nytt och fräscht utseende ges du möjligheten att exempelvis styra när du vill ha påminnelsenotisen om din sophämtning. Plus att du får full överblick över dina fakturor och tjänster. - Nu kan kunderna se viss information från "Mina sidor" även i mobilappen och det vet jag att många har frågat efter, säger Kenneth Wilson, som ansvarar för utvecklingsprocessen.

2021-09-24

Idag firar vi Dagvattnets dag

Idag är det faktiskt Dagvattnets dag. Det är kanske inte den mest kända dagen, men vi på Trollhättan Energi hanterar dagvatten varje dag. Eller regnvatten, som det framför allt handlar om. Gatubrunnarna spelar en central roll.

Dalkjusan Karta Grävarbete

2021-09-23

Dalkjusans skola får fjärrvärme – så påverkas du

Arbetet med att ansluta Dalkjusans skola till fjärrvärmenätet startar upp i slutet av september. Senast innan jul ska arbetet i området vara klart. När förskolan är påkopplad så får även de värme tillverkat av skogsflis; värme som till stor del är märkt med en av världens tuffaste miljömärkningar, Bra Miljöval.

Sandra Magnusson är kvalitetsansvarig med fokus på hållbarhet

2021-09-21

Fler möjligheter till fossilfria val: Kör på biogas eller el

Trollhättan Energi har varit en pionjär inom biogasproduktion, distribution och etableringen av tankstationer. Nu skapas motsvarande förutsättningar för eldrift, då infrastrukturen av laddstolpar successivt byggs ut.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2021-09-16

Ändrad sophämtning vecka 38

Du som har tömning under vecka 38 (utbildningsdag) ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Tre tjejer står bakom en sopbil

2021-09-15

Sommarhämtning slutar vecka 38-39

Sommarhämtning av hushållsavfall slutar vecka 38 eller 39.

Benny Hermansson och Gert Olofsson, MIM Construction och Peter Engström och Mia Biselius, Trollhättan Energi

2021-09-08

Succé för Kraftkombo Företag: “Det ger jämnare elkostnader över tid”

Satsningen på Kraftkombo har blivit en succé. På ett knappt halvår har närmare 20 lokala företag beslutat sig för att köpa sin el tillsammans med Trollhättan Energi. - Det är just det som är grejen. De lokala företagen köper elen tillsammans med oss. Inte av oss, understryker energirådgivaren Peter Engström.

Sandra Magnusson är kvalitetsansvarig med fokus på hållbarhet

2021-09-06

Hundra procent fossilfritt 2030

Senast 2030 ska Trollhättan Energi se till att alla bolagets produkter och tjänster är helt fossilfria. Det omfattar hela värdekedjan; från råvara till tillverkning, leverans och användning av företagets produkter och tjänster ute hos alla privat- och företagskunder. - Det innebär att vi ställer ökade krav även på våra leverantörer och samarbetspartners. Och när det gäller vår egen verksamhet inom bolaget ska vi vara helt fossilfria redan 2025, deklarerar vd:n Pia Brühl Hjort.

Två killar i byggkläder står vid ett stort schakt

2021-09-02

Borrning avslutar dagvattenseparering på Österlånggatan: ”Vi passar på när kanalen är tömd”.

Arbetet med att förebygga källaröversvämningar på Österlånggatan, Nygatan, Riddaregatan och Lilla Håjumsgatan är nu inne på slutspurten. Denna vecka pågår arbetet med att borra den sista biten från Österlånggatan, igenom berget, för att kunna leda regnvattnet rakt ut i Göta Älv.

Mia Biselius

2021-09-01

Därför är elpriserna höga just nu

- Just nu är det många som hör av sig till oss och undrar över hur de ska göra, säger Mia Biselius, elhandelsansvarig hos Trollhättan Energi.

Elnät mot himmel

2021-08-27

Så går det med driftsättning av markbundet elnät i Norra Björke och Åsaka: ”Vi har kommit halvvägs”

Trollhättan Energi har under många år successivt ersatt luftburna ledningar med markledningar, för att minimera risken för strömavbrott på grund av nedfallna träd som faller på ledningarna. Åsaka och Norra Björke har varit ett prioriterat område att driftsätta just på grund av återkommande avbrott som bland annat höststormarna varit orsak till.