Albert och Ulrika står på återvinningscentralen

Nytt passersystem för trygga besök på Återvinningscentralen Håjum

Under Coronaåret 2020 har återvinningscentralen Håjum varit mer besökt än någonsin. Med i snitt 700 besök/dag har centralen nått sin maxkapacitet och Trollhättan Energi har under året vidtagit olika åtgärder så som förlängda öppettider och begränsat antalet bilar inne på området. Allt för att kunna erbjuda en trygg och säker miljö både för besökare och personal. Nu tas nästa steg när ett passersystem införs och en helt ny infart planeras.

– I grunden är det ett angenämt bekymmer att återvinningscentralen är välbesökt. Vi är väldigt glada över att Trollhätteborna är så bra på att återvinna sitt avfall. Men vi behöver också kunna garantera säkerheten för våra kunder och personalen och få till ett bra flöde för att undvika köer på gatan utanför, säger Ulrika Edh Spranger chef för Avfall och återvinning på Trollhättan Energi.

Sedan Återvinningscentralen flyttade till Håjum 2006 har invånarantalet i Trollhättan ökat liksom kraven och viljan att sortera sitt avfall. Detta gör alltså att det uppstår trängsel inne på området, köer på vägen utanför och att besöken kan bli stressiga så att personalen inte hinner med att finnas där för alla som behöver hjälp.

Klart innan sommaren

Innan sommaren ska en ny infart vara klar och ett passersystem med bommar vara på plats för att registrera antal besök. På så sätt får Trollhättan Energi tillförlitlig statistik av sina besökare.

– Återvinningscentralen är en taxefinansierad verksamhet och betalas av alla Trollhättebor genom en del i renhållningsabonnemanget. Vi vet att ungefär 10 procent av besökarna idag inte är skrivna i Trollhättan och så ska det inte vara. Med hjälp av passersystemet får vi mer kontroll och större möjlighet att leverera ett tryggt besök för våra kunder, säger Ulrika.

Samtidigt flyttas infarten till Återvinningscentralen och en ny väg anläggs från Returen-huset till baksidan av centralen. Vissa dagar när Återvinningscentralen haft upp emot 1 000 besökare har kön ringlat sig lång och hindrat kunder till andra verksamheter i området att komma fram.

– Så vill vi inte att det ska vara. Vi hoppas och tror att detta är en bra lösning och att vi får bort eventuella köer från Verkmästarevägen, säger Albert Wulcan, Driftchef på Avfall och återvinning. En av personerna som jobbar hårt för att få till en bra logistik inne på Återvinningscentralen.

Samma skärpta åtgärder

Trots förändringarna är det fortfarande samma uppmaningar som tidigare som gäller: Undvik att åk med små lass många gånger utan samla istället på dig ett större lass eller gå samman med en granne och samordna återvinningen. Om du kan, gör ditt besök på en tisdag, onsdag eller en torsdag då det generellt är mindre tryck och kortare köer.

– Nu när våren kommer vet vi att besöksantalet går upp igen och eftersom pandemin håller oss i ett stadigt grepp är det extra viktigt att vi alla försöker göra vårt bästa och hålla avstånd, påminner Albert.

Fritt besök för dig som kommer i bil

Införandet av ett passersystem innebär i dagsläget inte några förändringar i prisbilden på Återvinningscentralen. Ett besök med bil är gratis och för dig som kommer med pickup eller kärra kostar det 80 kronor, precis som tidigare.

– I detta läge är det viktigast för oss att få in tillförlitligt underlag och minska antalet obehöriga besök. Eventuella framtida justeringar av taxan hanteras och beslutas av kommunfullmäktige, säger Ulrika.

Information om passersystemet

Än är det inte beslutat vilket typ av passersystem det blir och hur du som kund kommer att registrera dig. Mer information om detta kommer innan sommaren. Håll dig uppdaterad på Trollhättan Energis hemsida.

Kontakt

Ulrika Edh Spranger, chef Avfall och återvinning: telefon 0520-49 75 32

Uppdatering 2021-08-09

Några materialdelar till passersystemet är försenade i leveransen på grund av coronapandemin.

– Vi hade hoppats på att starta igång passersystemet innan sommaren men nu får vi helt enkelt vänta till efter sommaren då förhoppningsvis alla delar har kommit, säger Albert.

Nyheten publicerad: 2021-03-23

Senaste nyheterna

Blå pratbubbla med ett

2024-07-18

Utsättning av el och fiber pågår i Trollhättan

Just nu får vi samtal från kunder som frågar om personer som gör så kallad utsättning på deras tomt. Alltså markerar var el, fiber och telefonkablar går.

Man med varseljacka, hjälm och jeans som lutar sig mot ett stort rör i ett bergrum. Ler och tittar in i kameran.

2024-07-10

Avloppsreningsverket växer: Följ med ner i berget och se bassängerna för den utbyggda biologiska reningen

Trollhättan Energis omfattande infrastrukturprojekt med utbyggd biologisk rening nere i Arvidstorps avloppsreningsverk, går stabilt framåt. Betongarbetena pågår nu för fullt och närmare 95 procent av det planerade arbetet med bassängväggar, bassängbottnar och manöverplan har kommit på plats.

2024-07-04

”Vi hanterar inkommande ärenden så fort vi kan”

Sedan skyfallen i Skoftebyn, Sylte, Torsered och centrala delar av stan för några veckor sedan har hittills över 120 hushåll varit i kontakt med Trollhättan Energi. Det kom mycket regn och dessutom hagel på kort tid, vilket orsakade översvämningar i fastigheter och på gator.

2024-06-24

​​Trollhättan Energi är stolta sponsorer till Pride​

Trollhättan Energi är stolta glittersponsorer till Trollhättan Pride 2024, vilket är en del av vårt samhällsengagemang och vårt långsiktiga hållbarhetsarbete för mångfald, inkludering och jämlikhet.

2024-06-20

Klartecken för byggstart av nytt vattenverk

I veckan gav styrelsen för Trollhättan Energi klartecken för byggstart av ett nytt vattenverk. Under hösten ska Trollhättans kommunfullmäktige yttra sig om beslutet avseende byggstart innan spaden kan sättas i marken och byggnationen av nytt vattenverk kan påbörjas.

2024-06-19

Trollhättan Energi avvecklar sin försäljning av fordonsgas

Tankstationen vid Trestad center stängs ned kring midsommar, tankstationen vid Tingvalla under 2028. Trollhättan Energis styrelse fattade beslutet under gårdagen.

2024-06-18

Nytt poddavsnitt: Trash Talk om second hand, fräscha avfallskärl och Barnen i Bullerbyn

I det fjärde avsnittet av Trollhättan Energis uppmärksammade Trash Talk-podd gästas Ulrik, Johanna och Brodden av universitetslektor Lisa Bomble som både forskar och undervisar kring hållbar utveckling vid Högskolan Väst. Hon förklarar bland annat skillnaden mellan att leva linjärt och cirkulärt.

2024-06-14

Så gör du om du drabbats av översvämning

Under onsdagseftermiddagen drabbades delar av Trollhättan av skyfall och snö. Personal från Trollhättan Energi har besökt många fastighetsägare för att undersöka skadorna.

Sopbil i solsken.

2024-06-10

Ändrad sophämtning midsommarveckan (vecka 25)

Du som har tömning under vecka 25 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2024-06-05

Från klassrum till sjö: Oliver och Hugo har undersökt övergödning med stöd av Trollhättan Energi

Oliver Pettersson (till höger) och Hugo Johansson (i mitten) studerar sista året på Nils Ericsonsgymnasiet och har i sitt gymnasiearbete undersökt hur gödningsmedel från jordbruk påverkar vattenkvaliteten i sjöar. Med stöd av Erik Sjöberg (till vänster), laboratoriechef hos Trollhättan Energi, har de analyserat vattenprover från Vänern, Hullsjön, Östra Hästefjorden och Dättern i laboratoriet på Arvidstorp.

Sopbil i solsken.

2024-05-27

Ändrad sophämtning vecka 23 (Sveriges Nationaldag)

Du som har tömning under vecka 23 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Sten Krist4ensson, marknadschef, Förrådsg 2 2024

2024-05-24

Företagskunder ger Trollhättan Energi höga betyg

I vårens kundundersökning ger både privat- och företagskunder Trollhättan Energi höga betyg. Nöjd-kund-index (NKI) har ökat mest på företagssidan och det totala NKI:et fortsätter vara högre än branschsnittet totalt sett.