Tillsammans effektiviserade Nevs och Trollhättan Energi fjärrvärmen

Genom att jobba tillsammans kommer vi ännu längre. Det gäller inte minst i arbetet med att utifrån de globala målen skapa en hållbar industri, innovationer och infrastruktur. När företaget Nevs såg över sin energianvändning, blev Trollhättan Energi ett aktivt bollplank i vår roll som producent och leverantör av fjärrvärme. Resultatet blev en ännu mer kostnadseffektiv uppvärmning.

– Även om vår fjärrvärme i sig är ett bra miljöval, så ska ju ingen använda mer än nödvändigt, säger Sandra Magnusson, kvalitetsansvarig hos Trollhättan Energi, med ett extra hållbarhetsfokus.
Hon får medhåll av kollegan och värmeingenjören David Svedberg.
– I vår roll som fjärrvärmeproducent har vi fungerat som ett bollplank och en idéspruta till Nevs, när de gjort en inventering av sitt fjärrvärmesystem, berättar David.

”Vi sänkte med 17 procent redan första året”

Nevs fastighetsingenjör Per Krook konstaterar att översynen och justeringarna direkt innebar en sänkt energianvändning med 17 procent 2020. Målet var 6 procent.
– Hittills i år har vi sänkt användningen med ytterligare 15 procent, så det här har verkligen givit resultat. Och även om vi inte har någon produktion igång så måste vi hålla lokalerna i skick. Det handlar om drygt 480 000 kvadratmeter, påpekar Per.

Samarbete minskade energianvändningen
Genom att jobba tillsammans kommer vi ännu längre. Det gäller inte minst i arbetet med att utifrån de globala målen skapa en hållbar industri, innovationer och infrastruktur. När företaget Nevs började se över sitt fjärrvärmesystem, blev vi på Trollhättan Energi ett aktivt bollplank i vår roll som värmeleverantör. Resultatet blev en ännu mer kostnadseffektiv uppvärmning. - Även om fjärrvärme i sig är ett bra miljöval, så ska ju ingen använda mer än nödvändigt, säger Sandra Magnusson, kvalitetsansvarig med ett extra hållbarhetsfokus. Hon åkte till Nevs och träffade vår värmeingenjör David Svedberg och Nevs fastighetsingenjör Per Krook.

Förutom sänkta kostnader för Nevs så har översynen lett till att även Trollhättan Energis fjärrvärmesystem har effektiviserats. Tidigare kom det onödigt mycket returvärme tillbaka från Nevs, eftersom företagets lite äldre system hade brister. Nu är det åtgärdat, och det innebär att varmvattnet i ledningssystemet som kommer tillbaka till Trollhättan Energis värmeverk på Stallbacka håller en lägre temperatur.

Ett gemensamt ansvar för Trollhättan

– Det gynnar hela vårt system. Vi säljer rent krasst mindre fjärrvärme till Nevs efter det här, men då kan vi ju istället leverera den till andra som behöver den bättre. Jag tycker detta är ett bra exempel på hur vi gemensamt med kunderna tar ansvar för vår stad, äger David Svedberg.

Fjärrvärmen framställs genom att vattnet värms via eldning av flis från den lokala skogen. Förutom att många företag och flerfamiljshus värms med fjärrvärme, så distribueras den också till drygt 700 villor. Totalt handlar det om cirka 18 000 bostäder med alla lägenheter och villor inräknade. För några år sedan knöts Trollhättan Energis fjärrvärmesystem ihop med Vargön Alloys i Vargön, där restvärmen numer tas tillvara istället för att gå till spillo i Göta älv.  

Nyheten publicerad: 2021-10-01

Senaste nyheterna

2023-02-06

Sprängningarna snart klara: Så byggs den biologiska reningen ut i avloppsreningsverket

För att uppfylla det nya miljötillståndet måste Arvidstorps avloppsreningsverk eliminera ännu mer kväve och fosfor. Samtidigt ökas inflödeskapaciteten från 1000 liter i sekunden till 1400 liter. Nu går det omfattande arbetet med att utveckla den biologiska reningen snart in i nästa fas. Under våren ska det pågående sprängningsarbetet i bergrummet vara helt klart och då påbörjas gjutningen av de utsprängda bassängerna för det tredje biologiska reningssteget. - Det är mycket logistik och en oerhört snäv tidsram, men vi följer tidsplanen, säger Peter Albertson, avdelningschef för avloppsreningsverket.

Chatbot

2023-02-02

Trollhättan Energi fortsätter utveckla kundservicen: Premiär för egna chatboten Thea

Trollhättan Energi fortsätter att utveckla sin kundservice. Den digitala chatboten Thea finns nu tillgänglig dygnet runt för att svara på alla de vanligaste frågorna.

2023-01-26

Nytt insamlingssystem 2025: Förpackningarna hämtas hemma hos dig

Det kommer att bli ännu enklare för hushållen i Trollhättan att återvinna metall, plast, papper och glas. Trollhättan Energi har nu påbörjat omställningen till så kallad fastighetsnära insamling. - Under 2025 är vårt mål att alla villor och fritidshus ska få nya kärl med totalt åtta olika fack för allt hushållsavfall som vi sedan hämtar vid fastigheten, precis som vi gör med restavfall och matavfall idag, säger Ulrika Edh-Spranger, enhetschef avfall och återvinning.

Röd pratbubbla

2023-01-16

Varning för bedrägeri

- Se upp för personer som ringer och säger att de är från Trollhättan Energi och ber dig logga in via ditt Bank-ID. Den uppmaningen ger Trollhättan Energis kundservicechef Henrik Larsson.

Man vid Trollhättan Energi

2023-01-12

Höga elpriser: ”Vi finns här för att svara på frågor”

Det rörliga elpriset är fortsatt högt för stora delar av Sverige. Energimyndigheten och Regeringen rapporterar om att elförsörjningen i Sverige nu är ansträngd men stabil. Henrik Larsson, kundservicechef på Trollhättan Energi: - Vi finns här för att svara på våra kunders frågor.

Albert sågar isär en julgran med restavfallskärl bredvid sig.

2022-12-27

Så återvinner du din barrande julgran

Vi på Trollhättan Energi önskar en riktigt god fortsättning och hoppas att du haft en fin julhelg. Du som har en naturlig gran hemma vill vi redan nu påminna om hur den ska återvinnas när barren börjar ramla av. Bor du i villa är det smidigaste att du klipper ner den och lägger i kärlen för trädgårdsavfall eller restavfall. Bor du i lägenhet stämmer du av min din hyresvärd om återvinningen. Granarna kan självklart också lämnas vid återvinningscentralen Håjum.

Tjej står ute i snön med varseljacka och mössa, vid en väg, tittar in i kameran.

2022-12-19

Stor förbättring planeras av vatten- och avloppsnätet på Hjortmossen

I februari 2023 påbörjar Trollhättan Energi ett omfattande anläggningsarbete på Hjortmossen, där ledningsnätet för både dricksvatten, avloppsvatten och regnvatten ska uppdateras. - Det kommer att bli ganska stora störningar i området under en period, men vi gör detta för att minska risken för översvämningar, avlasta avloppsreningsverket och öka kvaliteten på dricksvattnet ytterligare, säger projektledaren Elin Govik.

Två killar står framför två olika Trollhättan Energifordon

2022-12-09

Trollhättan Energi följer Sveriges energiläge

Just nu är elförsörjningen i Sverige ansträngd, men stabil. Enligt Energimyndigheten finns det en risk för effektbrist under vinterns höglasttimmar (klockan 08.00-11.00 och 16.00-19.00) och den osäkerheten ökar markant när Oskarshamn 3 tas ur drift 9–18 december.

Tjej håller upp en LED-lampa mot kameran och ser glad ut

2022-12-05

Bli en smart elanvädare

Den senaste tiden har elpriserna varit högre än vad vi är vana vid och många kontaktar oss för tips och råd. Genom att se över hur du använder din energi hemma kan du inte bara spara pengar i plånboken, du gör samtidigt en insats för miljön och bidrar till ett mer hållbart samhälle. 

Man i duschen med ordbild över Kraftkombo Hem

2022-11-30

Trollhättan Energi bjuder in – ”köp el tillsammans med oss”

Just nu är situationen på elmarknaden skakig vilket gör att elpriset snabbt kan gå upp och ner. Nu vidareutvecklar Trollhättan Energi konceptet Kraftkombo och bjuder in både privatpersoner och småföretag att köpa el tillsammans med det egna energibolaget.

Tjej och kille står i kontorsmiljö och tittar in i kameran

2022-11-24

Energiläget – så agerar Trollhättan Energi

Det ansträngda läget på energimarknaden och den ökade risken för effektbrist i vinter gör att du behöver se över hur du kan använda din el på ett smart sätt och samtidigt effektivisera din användning av energi. Energimyndighetens budskap är tydligt – varje kilowattimme räknas.

Tjej ler och tittar in i kameran. SKI-logga i bild.

2022-11-21

Elhandel: Trollhättan Energi har Sveriges nöjdaste företagskunder – och tar bronset på privatsidan

Trollhättan Energi har elhandelsbranschens mest nöjda företagskunder i hela Sverige 2022. Det visar en klar förstaplats i den senaste mätningen gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI). - Resultatet känns helt fantastiskt. I de här extrema tiderna på energimarknaden är det viktigare än någonsin för oss att kroka arm och måna om såväl företags- som privatkunder. Exempelvis handlar vårt succékoncept Kraftkombo precis om det, säger Trollhättan Energis elhandelsansvariga Mia Biselius, som också kan glädjas åt att bolaget tar en bronsplats i SKI-mätningen bland hushållskunderna.  - Det är den bästa placeringen på privatsidan någonsin för oss och visar verkligen att satsningen på schysst elhandel bygger ett långsiktigt förtroende.